Alweer over scheren....*sorry*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 17:33

Hoi,

bij de topic over scheren van Stef had ik al een vraag gesteld, maar die staat ondertussen alweer zo ver naar onderen....... Verward

Eigenlijk zit ik erover te denken om Mika te gaan scheren....Ze is nu betuigd, we gaan straks lessen in de binnenmanege en om te voorkomen dat ze kou vat doordat ze bijna niet opdroogt dacht ik dat scheren een oplossing zou zijn....
Dekens heb ik wel, ze kan op stal, wat straks trouwens ook de bedoeling is, dan gaat ze alleen overdag naar buiten en 'snachts op stal....

Wat zouden jullie doen? En is het mogelijk dat ik haar nu bv scheer en dan later in het jaar de vacht weer laat groeien zodat ze niet meer onder de dekens hoeft tegen de tijd dat ze is uitgerekend ivm haar veulen?
Wat denk jullie?

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:34

Messchien moet je haar voor de helft scheren, volgens mij is het shetje van dennis ook in dat model gedaan,
daar staan foto's van op in the picture.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 17:40

Ik heb die foto's gezien, eigenlijk vind ik het eerlijk gezegd niet echt mooi, maar als het een goede oplossing is die het beste is voor de pony... Verward
Als je ze scheert moeten ze altijd onder dekens, of niet? En hoe snel groeit het weer aan?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:44

Ik zou zeker een deken op doen.

Bij elk paard verschilt het tempo waarin het haar weer aangroeit maar als je er nu snel bij bent is de kans groot dat ze tegen april weer zonder deken kan, maar dan zou ik haar niet helemaal scheren en voor het deken-model gaan.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 17:46

en het dekenmodel is wat de shet van Dennis ook heeft??
Wat zijn er verder nog voor modellen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:48

halve deken, hele deken, alleen shabrakje..
Maar met wat creativiteit kan je met een krijtje ook zelf een model verzinnen waarbij de delen waar ze het meest zweet geschoren worden.

In veel paarden boeken staan ook de verschillende standaard modelletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:49

Sowieso een deken opdoen. Je haalt haar weg, daar moet je wel wat voor teruggeven natuurlijk... Wat je ook nog kunt overwegen is om een zgn. jachtmodel te scheren, waarbij de benen dus in het haar worden gelaten. Dat geeft ook wat meer warmte (vgl zelf sokken aandoen, een koud paard in hartje winter help je vaak beter met stalbandages dan met nog een deken BTW)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 17:52

Volgens mij heeft de shet van Dennis ook nog haar op de benen......Tenminste als ik het goed gezien heb...

Heeft er misschien iemand voorbeelden van modellen? Bv met foto's?

En waarschijnlijk redt ik het dus wel om haar in april weer zonder deken te kunnen laten lopen? Wanneer ze moet bevallen met een deken en dan later met het veulentje erbij, dat vind ik eigenlijk een beetje eng, stel dat ze verward raken ofzo...
Of ben ik nu te overbezorgd?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:54

Als je het nu op heel korte termijn doet, en hem niet te dik inpakt steeds, heeft ze in april al weer een heleboel haar. Als ze het een beetje koud heeft zal ze zelf meer haar "aanmaken" namelijk.

Ik heb geen plaatjes online van een jachtmodel, maar het is gewoon helemaal kaal, behalve de benen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:54

Met onze merrie is het ook goed gegaan,
zij is vorig jaar bevallen op 3 januari gewoon met deken,
toen ik 's ochtend de paarden ging voeren stond het ook al te drinken terwijl het een enorme lange deken is.


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 17:59

Wat voor dekens kun je het beste gebruiken??

Ik heb een wollen zweet deken, een staldeken die wel vrij dik is en waterafstotend is gemaakt en een iets dunnere waterdichte deken, maar daarvan zeggen ze dat die niet kan ademen en daardoor de huid verstikt.....

En het jacht model is dus alles eraf, behalve de benen....Eigenlijk denk ik dat dat mooier is dan wanneer je van die figuren op je pony scheert... Verward En dan krijgt ze in ieder geval geen koude benen....... Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:02

Een wollen deken leg je beter niet onderop, dat gaat altijd schuiven namelijk. Dan kun je er beter zo'n simpele katoenen zomerdeken opleggen en dan de wollen, dan blijft het beter liggen. Elastisch singeltje erom.

Ik heb Nescio vanmorgen geschoren, hij zat nog niet heel dik in het haar maar ik vind het mooier als ik hem wat vaker doe. (minder streperig) Hij had de afgelopen week door dat warme weer alleen een zomerdeken op (van horsewaer, zo'n Rhino turnout light oid) en ik heb hem nu alleen een winterdeken opgedaan. Hij had het niet koud. Nu zijn onze stallen wel geisoleerd, het is dus vrij warm binnen.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 18:56

Mika staat nu al wel bijna 4 weken op stal maar heeft helemaal nog geen deken opgehad...
Kan het dan kwaad om ineens te gaan scheren?

Ik heb echt helemaal geen verstand van zulke dingen hoor, daarom wil ik ook graag alles weten zodat ik het niet allemaal fout doe als het eenmaal wel zover is.....
Maar omdat ze toch moet werken en al best een dikke vacht heeft denk ik dat scheren wel goed is...

Ik zal eens moeten zien of ik aan een dunne zomerdeken kan komen...

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 20:21

Dennis z'n rug en z'n benen zijn niet gedaan. Z'n hals, borst, buik en billen wel. Z'n hoofd alleen de onderste helft(daar kwam veel haar af! m'n neusriem kon in eens een gaatje straker).
Ik had je al een PB terug gestuurt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers