Waar op letten bij aankoop paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevada

Berichten: 796
Geregistreerd: 26-10-01

Waar op letten bij aankoop paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 11:49

Hallo, allemaal!
Deze vraag is vast al vaker gesteld, maar wie o wie wil mij dit nog even (in het kort) uitleggen? En is het niet gebruikelijk dat je tegenwoordig een soort van "garantie" krijgt (voor een half jaar ofzo?) op het paard dat je koopt?? Mag de huidige eigenaar van het paard een proefperiode weigeren??? Wie weet wat een klinische keruing van een paard precies kost?
Wie weet dit allemaal? Laat me a.u.b. iets weten!
Groetjes! *LOL*

PS: Ik krijg overigens wel een aankoopcontract bij het paard... Heeft dit nog iets van waarde"???

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:01

Over garanties enzo kan ik je niet zoveel vertellen behalve dat volgens mij als je eenmaal wat hebt betaald dat je dat nooit meer terug krijgt, wat er ook gebeurt. Dus let goed op, er zijn een aantal leuke mensen die goede paarden verkopen maar er zijn er ook een hoop die alleen maar geld willen verdienen.
Ik liet mijn paard 2 jaar terug klinisch keuren kostte toen 130,- incl.
Probeer in elk geval of je inderdaad een proefperiode kan krijgen, al is het maar een week, dan kan je toch beetje ondervinden hoe het paard bij jou op stal is enzo... Maar vooral; Geniet ervan!
Veel plezier!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:07

Als je je paard van een handelaar koopt, heb je idd een half jaar 'garantie'. Maar dat is een nieuwe wet, en ik heb nog niets gelezen op hoe dat in praktijk uitpakt.
Bij een particulier heb je stoepgarantie, tenzij heel duidelijk anders afgesproken. En tenzij je achteraf kunt aantonen dat de particulier iets verzwegen heeft waarop jij zou hebben afgezien van de koop; en dat is dus wel lastig.

Een particulier mag je de proefperiode bij jou thuis weigeren (je zou mijn paard ook niet meekrijgen). Een handelaar is trouwens ook niet verplicht om je proeftijd te geven, maar sinds die wetswijziging is dat eigenlijk ook niet meer echt nodig...

Hoe je je paard laat keuren door de DA is een beetje afhankelijk van de prijs van het paard. Een paard dan 2.000 euro zet je niet op de fotos rondom, want dat kost je 500 euro ofzo. Een paard van 4.500 en hoger zet je wel op de foto. Let op; dit is een richtlijn, geen wet.

Als jij perse een heel goedkoop paard op de fotos wilt hebben, mag je dat vast wel laten doen. Maar reken er niet op dat de verkopende partij borg gaat staan als het paard niet goed blijkt op de fotos, dan zijn de keuringskosten dus wel voor jou. Bij duurdere paarden is het wel gebruikelijk dat de verkoper de kosten van rontgenologische afkeuring betaalt.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:10

Je hebt geen bepaalde garantie. Er zijn bepaalde aandoeningen die te antedateren zijn (daar bedoelen ze mee, dat als je ze binnen een bepaalde tijd ontdekt, dan ze voor de koop al aanwezig moeten zijn geweest, bijv hoefkatrol onsteking kan niet binnen één maand van niets naar klasse 4 gaan, maar bijv wel in een half jaar, overigens zijn ze daar nog niet helemaal uit, maar het is voor het idee) Als dus binnen een bepaalde tijd na de koop een ziekte geconstateerd wordt, kun je met een verklaring van de DA naar de verkoper gaan en eisen dat hij er wat mee doet. Dit kan hij bepalen wat hij er mee doet:
Herstellen (zal niet altijd gaan)\
Geld terug
Vernieuwen (dus je krijgt een ander paard, hier zitten veel haken en ogen aan)

Jouw DA kan precies vertellen hoelang die tijden zijn, ze varieren van 1 dag tot een 4 maanden, geloof ik.

Natuurlijk mag de verkoper een proefperiode weigeren, maar partikulieren vinden het meestal wel goed.

Kosten van een klinische keuring denk ik iid iets meer dan 100 euro. Voor een rontgenologisch keuring erbij nog eens 350-400 euro. (zo ongeveer wat Dees ook al zegt)

En waar je verder op moet letten... Tja, daar is al best veel over geschreven geloof ik.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:54

Tja, het klinkt misschien wel gek, maar het gebeurt vaker dan dat wij het beseffen, vaak worden paarden door middel van spuit, poedertje, druppeltjes,... een beetje verdoofd. Zodat een onhandelbaar paard plots een mak lammetje wordt. Dus het is erg belangrijk om een bloedtest te doen. Of eens op een onverwacht moment naar het paard te gaan, en te vragen of je het dan eens mag berijden. (Tenzij je het van een vertrouwt of aangeraden persoon koopt natuurlijk)

Ook is het een tamelijk slim iedee om eerst de eigenaar er zelf even mee te laten rijden (tenzij het om een onvolwassen paard gaat natuurlijk (veulen, jaarling,...)) Dat zijn een paar tips die zeer belangrijk kunnen zijn!

Hopelijk heb je er iets aangehad. Laat je me weten of het je geholpen heeft of niet?

groetjes, Esther

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:15

Ik had toen ik mijn haffie 2 jaar geleden kocht, een proeftijd van 6 weken, als wij toch niet op de een of andere manier zouden klikken of iets dergelijks dan zou ik mijn geld terug krijgen.
het is net hoe je het afspreekt, als je zoiets afspreekt zal ik als ik jou was het wel zwart op wit vast laten leggen! zo voorkom je vervelende situaties!
veel succes ermee!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:36

Hmz waar ik altijd op let:

Niet agressief naar mens toe.
Benen (weinig vocht, geen rare bobbels, want bobbels kan ontsteking dergelijks zijn).
Droge hoeven (kan rotstraal hebben).
Rug (is het paard hier gevoelig op?)
Mond (is het paard stug of angstig, sterk in mond?)
Ogen (geen rare vlekken in ogen die kunnen duiden op evt. blind worden).
Staart, manen (voor schruft of dergelijks).


Tsja iniedergeval keuren!!!! Maakt nie uit als ze al 2 dage geleden is gekeurd, want misschien wat dat wel een vriendje van de verkoper!!