wat te doen tegen dit probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
navaja1999
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: spijkenisse

wat te doen tegen dit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:00


hallo
ik heb een pony (merrie) van 4 jaar en als ik gewoon ga rijden neemt zij mijn niet sirieus genoeg en als ik dan wil galopperen pakt ze het bit vast en gaat ze rennen en ze stopt pas als ze 3 rondjes heeft gegaloppeert en ik wordt er echt gek van.
nou heb ik al een paar x de slof er aan gegooit en dan luistert ze wel
wat kan ik hier aan doen???? Verward Verward Verward Verward



Afbeelding

[***]http://www.clubs.nl/ClubsData/161333/incoming/jorinda.gif[/***]


germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:04

Die pony is jou de baas. Een slof helpt natuurlijk niet in dit geval, zodra die slof eraf is neemt ze je weer in de maling.
je moet consequent blijven, streng blijven. NEe is en blijft nee, en ja is ja. Dat galopperen ook, dat wil je niet, en dus zul je op een duidelijke en vriendelijke manier moeten zeggen tegen je pony dat het niet mag. Trekken aan de teugels werkt niet. Je moet dus voordat ze wegspurt al reageren, voelen dat ze weer weg wil en dan bijvoorbeeld je stem verheffen en vooruit reageren. Belonen als ze dan toch netjes onder je blijft.
Ook in de omgang moet je consequent zijn, de pony moet naar jou luisteren.
Verder goed les nemen. Misschien een andere, meer ervaren ruiter eerst op je pony laten, en dan als de ergste energie eruit is zelf gaan voelen hoe het moet en hoe je wegrennen en ander wangedrag kunt voorkomen.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:45

waarschijnlijk wil ze gewoon spelen........ laat haar een paar rondjes hard galopperen en zodra zij terug wil naar de draf dan galoppeer jij nog even 2 rondjes door in een goeie galop. Nou was het voor je paard even leuk en daarna neem jij de leiding over. Je moet dit natuurlijk niet eeuwig blijven doen, maar waarschijnlijk zal ze het vanzelf niet zo heel leuk meer vinden, omdat ze weet dat jij de leiding toch weer overneemt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:53

idd je moet toch wat strenger optreden, absoluut niet haar zin geven, stopt ze...dan even flink laten merken dat je dat niet tollereert en dan juist gaan rijden
niet te veel met je handen willen doen, zorg ervoor dat ze reageert op het been! voltes rijden, op de volte kan je denken aan volte sluiten, volte openen, verruimen, terug rijden
juist veel bezig zijn, veel afwisseling, je moet duidelijk zijn

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:37

Voor dat bit vastpakken zijn speciale bitten te koop, vraag maar bij de ruitersportzaak

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:50

Ik ben het helemaal eens met Miessie. Laat haar de rondjes galopperen en als ze het dan genoeg vind dan ga jij nog een paar rondjes door. Lachen Op den duur vind ze dat niet leuk meer en stopt er vanzelf mee om het bit vast te pakken. Bij mijn paard hielp dit in ieder geval wel
Succes ermee.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:58

Hang geen slof aan een jonge pony. Neem lekker les, dat helpt je veel meer!

Voor altijd in m'n hart, Tommie


goofy

Berichten: 160
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:07

wat een stoute pony heb je toch he jorin??? ik weet niej wat je eraan moet doen hoor, maar ik wilde gewoon ffies wat schrijven!!!;p

I love Goofy en Wesley forever and always koessies claudia

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:08

eeyy jorin, je moet gewoon blijven lessen en niet elke x die slof eraan hangen hoor!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:26

ik ben het niet helemaal eens met meissie
omdat je zo je pony zijn zin geeft je moet van af het begin af aan streng zijn JIJ bent de baas en niet je pony. als je hem eerst laat galopperen wil hij dat de volgende keer weer en dan weer. beloon hem als hij het goed doet en en wees duidelijk voor hem. als je bv naar links wil en hij wil dat niet blijf het dan net zolang proberen tot dat hij naar links gaat en beloon hem als hij naar links gaat.

Veel succes!! OK dan!

Profiel update!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:33

Jans16 schreef:
ik ben het niet helemaal eens met meissie
omdat je zo je pony zijn zin geeft je moet van af het begin af aan streng zijn JIJ bent de baas en niet je pony. als je hem eerst laat galopperen wil hij dat de volgende keer weer en dan weer. beloon hem als hij het goed doet en en wees duidelijk voor hem. als je bv naar links wil en hij wil dat niet blijf het dan net zolang proberen tot dat hij naar links gaat en beloon hem als hij naar links gaat.

Veel succes!! OK dan!


ik ben het er hier helemaal mee eens

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:14

Als de vriendelijke manier niet werkt, dan kun je altijd nog veel strenger worden. Ik vind het belangrijk dat je altijd met de vriendelijke manier begint.

valando13

Berichten: 534
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: rotterdam, hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:19

juist jorin streng wezen!!!!:P
ik wilde ff wat schrijven maar het is zow:D:D

15-07-05 h0uVnJj LiefjJj

Valando zal je nooit vergeten!!!je blijft altijd in min gedachten altijd in mijn hart

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:56

Het gaat om een jonge pony, en jonge pony's moeten altijd nog veel leren.
Wat hier het punt is, is dat jij verteld tegen hem, ach je bent nog jong het komt allemaal wel.
Wat men vergeet is dat een jonge pony juist alles heel duidelijk moet leren zodat hij dingen snapt en begrijpt hoe iets werkt.
Een bit vastpakken en een loopje nemen is iets wat niet mag.
Ik zeg niet dat dat makkelijk is om aan je pony te leren.
Stap nooit meer op je pony als je hem zijn zin geeft, want hij word ouder en dus ook sterker en slimmer. Dar komen ongelukken van.
Wat je echt moet doen is duidelijk zijn. Nee is nee.
Als hij een loopje met jou neemt en jij bent het daar niet mee eens, vertel hem dat dan ook. Jij bent de baas.
Een slof kan tijdelijk helpen, maar bied uiteindelijk geen oplossing want ook die truuc gaat hij kennen.
Een klein voorbeeldje: Jij bent een paard aan het poetsen en dat paard wil jou schoppen, dan geef jij hem op zijn donder omdat dat iets is wat hij niet mag doen.
Zo werkt dat met rijden precies het zelfde. Als jij van draf naar stap wil, dan moet je streng zijn om ook inderdaad in stap verder te kunnen gaan. Je zal niet gaan wachten tot hij eens zin heeft om te gaan stappen.
Zo ook als hij er met jou vandoor gaat, jij zult de rem moeten gebruiken waneer jij dat wil en niet waneer het hem uitkomt.
Als hij eenmaal wil rennen en jij laat hem een aantal rondes rennen, zoals hierboven word gezegt, dan leer je het hem niet af maar juist aan.
Wees streng voor hem, want hoe ouder hij word hoe groter de problemen worden. Sta op je strepen en bedenk altijd, nee is nee.
Vergeet ook zeker niet dat je altijd een paard beloont voor iets wat hij goed doet, of dat nu op stal is of tijdens het rijden. Die dingen slaat een paard ook op namelijk.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:12

ik zou dr niet meteen een slof op gooien als ik jou was
ze is nog jong en is je aant uitproberen.

als jij wilt galopereen en ze wil niet stoppen als jij zegt dat ze MOET stoppen, galopeer dan gewoon door tot ze heel moe word, als zij dan weer in draf wil zeg je tegen haar dat ze door moet galoperen, ze word daar zoo moe vandat ze vanzelf stopt en zoo leer je haar te stoppen met dat en zet je hara op dr plaats 2e dus want JIJ bent de baas!! *LOL*

suc6 Cool

Chrissie!!:+:

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:18

Misschien helpt het om eens terug te gaan naar het longeren..Zo kun je heel consequent optreden,zonder dat je perongeluk en onbewust je pony in de weg zit...
Bijvoorbeeld,stap is stap, draaft je pony aan,dan neem je haar direct terug..
Heb ik bij mijn paard ook gedaan,toen ze mij uit ging proberen met als gevolg dat ik er telkens afvloog..Hup aan de longe,en een week gedrild,totdat ze feilloos op mijn (Stem) hulpen reageerde...Het werkt echt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers