Mooi weer: schudden met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 08:29

Het was de eerste mooie dag van het jaar en ik dacht: lekker buitenrijden! *LOL*
Na een hele korte tijd rijden had ik al weer spijt. Verdrietig Muzefee irriteert zich aan alle pluisjes, beestjes en andere kleine onzichtbare elfjes die rondzweven. Ze gaat dan de hele tijd schudden met haar hoofd en ze trekt mij de teugels gewoon uit handen. Ik typ dit nu ook met beblaarde handen. Ik heb van alles geprobeerd: (schijn)overgangen rijden, stukjes wijken en schouderbinnenwaarts om haar bezig te houden, lange teugel, en voordat ik besloot haar even flink moe te laten galopperen was ze al helemaal nat van het zweet omdat ze zich zo opwond. Ook in galop van alles gedaan: tempiwisseling, wissels, overgangen terug en weer aangalopperen...
Heeft iemand de gouden tip tegen dit hoofdslaan? Zou een vliegennetje helpen? Ze krijgt al knoflook door haar eten, dus ze zou al minder last van die beestjes moeten hebben.
Na de buitenrit heb ik nog maar even in de bak gereden om het goed af te sluiten en toen liep ze als een superdressuurpaardje en was volledig gehoorzaam (wat wil je als je zo goed losgereden wordt?).
Elke zomer heeft ze hetzelfde probleem en ik wordt er nu al een beetje hopeloos van als ik me bedenk dat dit nu de hele zomer zo moet gaan Frusty

HELLUP!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 08:49

Ik zou zeker een vliegennetje proberen! Je hebt nu ook van die van heel fijn gaas die ook over de oren gaan en waar je mee kan rijden. Zo'n vliegennet met van die sliertje gaan met het rijden vaak verkeerd zitten, allemaal op 1 hop links en rechts dus dat werkt dan ook niet.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 09:01

Ja, een vliegennetje kan helpen, maar dat heb ik ook eens geprobeert bij een pony die veel met haar hoofd sloeg, maar door die kwastjes die aan het vliegennetje zitten ging ze nog veel meer met haar hoofd slaan!
Misschien kan je alleen tijdens de buitenritten een martingaal proberen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 09:15

Het kan zijn dat jouw paard last heeft van licht allergie. Daar zijn speciale zonnebrillen voor in de handel. Is geen gekheid hoor. Ik ken nu inmiddels 2 paarden die dat hebben. Eentje wordt nu voor de fok gebruikt en eentje is Kim, het paard van Marco die zich heel soms wel eens op digiplaza laat zien.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 09:57

Licht zal het niet zijn, want ik de bak doet ze wel normaal. Ook doet ze in de schemer zo raar. Vorige zomers reed ik ook steeds met martingaal. Gewoon tegen het geschud. Het hielp wel een beetje, maar niet optimaal. Mijn instructrice van vorig jaar had het al over met slof rijden, maar dat zie ik niet zo zitten. Ik heb het nou eenmaal niet zo op de slof, maar als het het enige is wat helpt, dan gebruik ik hem toch... volgens mij vreet ze zich dan nog meer op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 10:05

Ik zou toch zo'n netje proberen, wij verkochten ze voor 9,95 dus dat is niet zo duur. En in de schemer komen er juist van die oliebollige mini vliegjes dus het kan echt een reacte op vliegjes zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 12:15

En misschien naast de knof door het voer, een hele lading antievlieg/ beestje spul??
Misschien stink je dan zo, dat ze echt heel ver weg blijven. Hahaha, incl. andere weggebruikers!! Knipoog


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 12:40

He, misschien is dat de oplossing tegen MKZ. Alle beesten knoflook voeren en flink wat stinkspul opspuiten. Dan blijven de MKZ-bacteriën ook wel uit de buurt! *LOL*

Ik denk dat ik toch maar zo'n vliegennetje aan ga schaffen. Hopen dat dat helpt...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 18:39

Afbeelding
Misschien een beetje drastisch maar misschien wel een oplossing???? Is anti zweet spul tegelijk dus niet zo warm

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 21:05

Hihi... dat ziet er wel grappig uit! Ik moet toch maar weer even naar Divoza of Hippo. Toch maar even kijken of ze zoiets hebben en dan meteen kijken of er ook iemand in de winkel is die me ook werkelijk kan helpen in plaats van een beetje met collegaatjes te staan kletsen...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 09:43

deze zag ik in een online catalogus hier op Inet, is wel amerikaans geloof ik. Daar hebben ze heel veel van dit soort dingen, moet je maar even kijken ik geloof dat er ook een aantal zijn die geen verzendkosten rekenen en je het dus online kan bestellen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 13:54

Beetje laat, maar beter dan nooit, toch?
Heb je de oortjes helemaal uitgeknipt? dan worden ze natuurlijk een stuk gevoeliger voor vliegjes, wind etc. Misschien dat je dan voortaan alleen de uitstekende plukjes kan knippen.
Ik denk dat een vliegenkapje waarbij de oren bedekt zijn, zeker zal helpen.

Grtz, Sonja.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-01 14:21

Ze doet nogal irritant met oren uitknippen. Ik kom eigenlijk niet eens verder dan de uitstekende plukken en een heel klein beetje in het linkeroor.
Waarschijnlijk is ze erg gevoelig voor pluizebeestjes enzo... Ik zal er maar mee moeten leren leven. Eerst maar eens een vliegennetje kopen met van die oorgevallen eraan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:15

Dier hals en hoofddekens zijn er ook in dunne stoffen, zowel als in lekkere warme winterwolletjes. Als je zo'n Harness wilt kun je het beste naar een westernwinkel gaan, daar hebben ze ze meestal wel.
Wat het gedrag betreft is het misschien een combinatie van opwinding en lichte irritatie?? Blijft ze de hele zomer zo doen? want als ze in de buitenbak wel gewoon doet, zou ze in het bos op een gegeven moment toch ook rustiger moeten worden. Als ik jou was, zou ik stug met een lange teugel heel relaxed blijven stappen, geen gedoe. gewoon niet aan je teugels komen en heel ontspannen zitten, wie weet wil je paard zich dan wel ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:49

Ik heb gehoord dat lichtallergie steeds vaker voorkomt bij paarden, ken er al enkelen. Zet ze niet in de felle zon buiten in de zomer, dus smiddags uit het felle licht halen. Ze kunnen er niets aan doen, het is een reflex waardoor ze met het hoofd op en neer schudden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:09

Dit klinkt inderdaad, zoals Desiree en Russel zeiden, als een Lichtallergie. En dan met uitstek voor zonlicht (een verklaring waarom je paard het in de binnenbak niet doet). Het Engelse woord is : Headshaking Syndrome of Photosensitive Head Shaking. Lichtallergie oftwel headshaking syndroom komt steeds vaker voor en kan in uiterste gevallen zelfs ertoe leiden dat het paard niet meer te berijden is.

Over de oorzaken is heel weinig bekend, en helemaal te genezen is het nooit. Het is wel met medicijnen te onderdrukken, maar dat is heel erg duur. Ik zou als ik jouw was een contact opnemen met de dierenkliniek in Utrecht. Als je er op tijd bij bent is het misschien nog wel te onderdrukken, en kun je met je paard door blijven rijden. Hij zal alleen nooit meer overdag op een warme zomerdag in het weiland kunnen.

Ik ben even via een search engine aan het zoeken gegaan voor informatie en heb een paar websites gevonden (allemaal gerelateerd aan producten die het Headshaking Syndroom moeten onderdrukken, maar of die afdoende helpen is te bezien). Een dierenarts kan uitkomst bieden.

Van het interenet:

Head Shaking Syndrome (sometimes also known as Photosensitive Head Shaking) is a condition where the horse flips his head from side to side or up and down in response to sunlight, movement, stress, etc The horse exhibits reactions which look much like he may have flies all over his face. He may attempt to scratch his nose on objects, on the ground or with his foreleg while he is moving. Some horses are worse on windy, sunny days where the temperature is over 40 degrees F. The horse may try to keep his head in the shade even to the extent of placing his head under the tail of the horse in front of him. In winter or on rainy days, the problem may actually disappear completely, only to return as the days get warmer and brighter.

http://www.headshaking.com/

http://www.medstats.dmu.ac.uk/headshaking/

http://www.equinevetnet.com/animalscien ... aking.html

Ik hoop dat ik het mis heb, en dat het wel de vliegen zijn. Maar haal er voor de zekerheiod maar een dierenarts bij. En voorlopig niet buitenrijden, want het kan voor jouw ook gevaarlijk worden, niet alleen als hij met zijn hoofd tegen jouw hoofd aanslaat, maar ze hebben zo'n hoofdpijn dat ze raar kunnen reageren (er vandoor gaan...zich spontaan laten vallen, steigeren en achterover klappen, en wat er nog meer voor rare reacties uit kunnen komen)

Dierenarts bellen dus.

Je suis Charlie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 15:06

Dat met die lichtallergie klink wel heel drastisch en ernstig allemaal. Ik zou eerst gewoon eens zo'n vliegennetje kopen, heb het vorig jaar met IJsco ook een tijdje gebruikt, die werd ook gek van kleine vliegjes bij haar hoofd en trok dan ook heel hard de teugels uit mijn handen door het schudden. Ik heb toen zo'n frontriem gekocht met van die leren (suède) slierten eraan en dat ging prima. Maar omdat het toch behoorlijk klappert tijdens het rijden had ik eentje met drukknopen zodat ik hem eraan deed als we het bos in gingen, buiten het bos had ze namelijk nergens last van.
Ding werkte perfect.
Toch zou ik nu eerder voor zo'n ding kiezen die ook over de oren gaan, en dan het liefst nog zo'n heel fijn gemaasd masker, waar ze wel gewoon door kunnen kijken, omdat dat niet voor hun ogen heen en weer flappert.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 16:11

[quote="Cody"]

Dat met die lichtallergie klink wel heel drastisch en ernstig allemaal. Ik zou eerst gewoon eens zo'n vliegennetje kopen

Maar omdat het toch behoorlijk klappert tijdens het rijden had ik eentje met drukknopen zodat ik hem eraan deed als we het bos in gingen, buiten het bos had ze namelijk nergens last van.
[quote]

Het probleem was in dit geval alleen maar verholpen als ze in de binnenbak ging rijden, en niet het bos in of het bos uit.
Maar het valt natuurlijk te proberen. Hoewel ik niet weet welk vliegennet er tegen onzichtbare vliegjes, pluisje en elfjes werkt? Jij wel dan? Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-03-02 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:46

Ik zeg ook niet dat bij Muzefee die frontriem er ook af moet zodra ze het bos uit is, ik zeg alleen dat het bij IJsco buiten het bos niet meer nodig was.
Als Muzefee echt een lichtallergie zou hebben zou je toch denken dat ze er in de bak ook last van zou moeten hebben, toch? Daarom dacht ik, voordat je met het dier naar Utrecht sleept voor een onderzoek, is het misschien slimmer om eens zo'n masker te kopen. Misschien geeft dat toch wat rust. Dan pas weet je zeker of het toch om vliegjes gaat of niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 12:05

Cody schreef:
Als Muzefee echt een lichtallergie zou hebben zou je toch denken dat ze er in de bak ook last van zou moeten hebben, toch?



Dat hoeft niet. Zo gauw als een paard in een binnenbak rijdt is hij uit het directe zonlicht.

Beschrijving van Headshaking:

The horse exhibits reactions which look much like he may have flies all over his face. He may attempt to scratch his nose on objects, on the ground or with his foreleg while he is moving. Some horses are worse on windy, sunny days where the temperature is over 40 degrees F. The horse may try to keep his head in the shade even to the extent of placing his head under the tail of the horse in front of him. In winter or on rainy days, the problem may actually disappear completely, only to return as the days get warmer and brighter.

Je suis Charlie.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:21

het kan ook een luchtwegallergie zijn. dan krijg je ook dat geschud met t hoofd. misschiend at er net een stofje rondzwerft daar waar ze allergisch voor is, 5 km verderop kan dat stofje alweer verdwenen zijn (of in mindere mate).

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:50

We hebben van Kitty niets meer gehoord dat het weer terug is gekomen (eerste topic is toch alweer een tijd geleden) dus dat zal het dan wel geweest zijn. Blij toe voor haar, headshaking is niet leuk...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers