vage bultjes, kent iemand dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

vage bultjes, kent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 21:01

Een van de 2 paarden die wij onder onze hoede hebben zat 3 weken terug ineens helemaal onder de bultjes. Sommigen waren ook opengegaan en daar kwam een soort pus uit. Veearts erbij gehaald, die dacht aan een allergische reactie op iets. Het enige wat er in z'n voedingspatroon veranderd was, was het feit dat er een nieuwe lading kuil aangebroken was. Dus, paard gelijk van de kuil af en op hooi(al voor de veearts was gebeld). De VA heeft een spuit gegeven tegen die reactie, en daarbij een antibiotica-kuur. De volgende dag al waren de bulten compleet weg.
Twee weken later begonnen ze weer te komen. Dit keer was hij ook lusteloos en duidelijk niet lekker in z'n vel. Weer VA erbij, dit keer bloed afgenomen en wederom een spuit tegen de reactie. Uit het bloedonderzoek is niets gekomen, alles was prima in orde en het paard was inmiddels weer vrolijk naar alle merries aan het bleren.
Maar vandaag zat ie WEER onder de bulten. VA was toevallig toch op stal (dit keer een collega van 'm) dus maar weer laten kijken. Sja, het is toch echt een allergische reactie alleen de vraag is waarop dan. Want dat is niet te achterhalen. Dit keer heeft ie geen spuit gekregen, en nu gaan we op haar advies kijken hoe het gaat als we met een homeopatisch middel aan de slag gaan.

Wie herkent dit toevallig? En wat is er toen aan gedaan? We denken er nu aan om (in overleg met de eigenaar) te kijken of er iets van een allergietest gedaan kan worden, geen idee of zoiets bij paarden ook gebruikelijk is. Ervaringen zijn van harte welkom
Het gaat trouwens om een quarterhengst van 10 jaar.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:53

Is altijd lastig als paarden zoiets hebben, veel tijd en werk gaat erin zitten om erachter te komen wat het nou eigenlijk was, kan bij wijze een bloempje zijn wat in het hooi en kuil zit... Er is volgens mij wel een allergie test voor paarden, kan je op de faculteit doen. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:10

de mijne heeft het ook sinds een paar maanden. de da zegt ook dat het een allergiesche reactie is op iets, maar wat dat iets is dat weet hij niet.
ze heeft ze bij mij alleen onder de hals ziten en verder nergens op d`r lichaam, het schijnt ook niet echt te jeuken. ik kijk het even aan hoe het gaat.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 17:42

Hij heeft ze echt over z'n hele lichaam. De eigenaar heeft geregeld dat Evelien Hekkenberg morgen bij hem komt kijken, wie weet komt daar iets uit. Zo niet dan blijft een allergietest een optie.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:33

Kan het niet een teveel aan eiwitten zijn??

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:49

Een oud stalgenoot haar paard had dit ook.
Paard kreeg keer op keer antibiotica maar het hielp altijd maar even.
De dierenarts wist het op een gegeven moment ook niet meer. Alle test waren gedaan maar er kwam niks schrokkends uit.
Ze zijn toen naar Utrecht gegaan en daar dachten ze dat het kwam van het rijden. Het paard zou niet geschikt zijn om te rijden Verward
Ze hebben allelei soorten dekjes geprobeerd en uiteindelijk hebben ze een compartiementen gelpad gekocht en dat werkte wel.
Het paard heeft er geen last meer van gehad.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:35

Die van mij heeft het ook, waarschijnlijk bij hem een reactie op een zweetlichaam in combinatie met een dikke teddy vacht..........antibiotica gehad en het hielp niet.
Leek weg te zijn,maar na een flinke bosrit met een bezweet lichaam de dag erna wederom pusbulten.
Opgelost door hem te scheren en met een rambo turnout wug + de wei op.


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 02:12

Mijn paard kreeg ook ineens bultjes, korstachtige, boven op zijn kont.
Toevallig moest hij toch naar Utrecht en daar hebben ze een biops genomen.
Er kwam geen resultaat uit, wat ze al verwachtte, het kan door de regen komen, omdat hij dit jaar langer in de wei kon blijven vanwege het weer,maar dan wel af en toe een buitje over zijn wintervachtje kreeg.
Ze gaan nu uit zichzelf weer weg.
Ik moest de losse korstjes eraf punniken, en dan wassen met betadine shampoo.
Maar ik heb trouwens wel geleerd op het symposium in Utrecht, dat 90% van de bultjes niet schadelijk zijn en vaak geen irritatie van het paard zijn, maar van de eigenaar.
Maar ja, het blijft altijd lastig, ik wil ook altijd weten wat het is, je wilt het toch voorkomen de volgende keer.

O ja, pas wel op dat het besmettelijk kan zijn via je borstels.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:00

Heeft het paard het aan een kant of over zijn hele lichaam verdeeld?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:51

Als je zoiets hoort wordt er altijd met alergische reacties gegooid. Zowel door dierenartsen, als door anderen. Een paard bij ons op stal heeft die bultjes al 2/3 jaar. Eerst had hij ze alleen als hij s'nachts of de hele dag op stal stond, en buiten niet. Later had hij ook als hij buiten stond. En nou nog steeds. Dat beestje is dood gegooid met ontstekingsremmers, antibiotica en weet ik het hoeveel tests. Niemand weet wat het is, maar zeker is wel dat het geen allergie is.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:15

Mijn verzorgpaard had ook steeds bultjes (vooral op haar linker kant). Ze kreeg toen nog kuilgras en sportbrok.
Het bleek dat ze een eiwitallergie had.
Ze krijg nu basisbrok ipv sportbrok en hooi ipv kuilgras. En de builtjes zijn nu weg.
Of het hetzelfde is weet ik niet, uit de bultjes kwam trouwens geen pus.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 18:52

Hij heeft het over z'n hele lichaam, ook op z'n hoofd maar weer niet op de benen.
Verandering van voer maakte niet uit, de bulten kwamen steeds vrolijk terug. Sinds zaterdag staat hij op homeopatische druppels (waar ook de veearts het al over had), en het trekt nu langzaamaan weg. Op de achterhand zit niets meer, in het midden nog maar heel weinig alleen op z'n hals is ie nog echt bubbelig.
Hij heeft er inderdaad geen last van, maar een zadel kan er niet op. 90% van de bultjes mogen dan niet schadelijk zijn, het lijkt mij toch een teken dat er ergens iets niet goed zit. En daarbij moet dit paard helaas verkocht gaan worden, en met bulten verkoopt het zo lastig Knipoog.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:33

Wat is het voor een paard? Is het paard braaf?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:17

Mystica schreef:
Als je zoiets hoort wordt er altijd met alergische reacties gegooid.


Dat is niet zo gek, want als ze reageren op die spuit (meestal zal dat een corticosteroidhormoon zijn en dat remt allergische reacties) is het een allergie! Bij een ontsteking gaan ze niet weg, een wond gaat er ook niet mee weg, wel een allergie. Er is vaak al snel een reactie op de spuit te zien (minder wordende bultjes)

Allergie testen zijn wel te doen,maar volgens mij wel duur. Maar daar kan je DA je vast wel meer over vertellen!
Succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:44

Wat ook wel apart is: Op het symposium in Utrecht vertelde een arts dat er wel eens een net boertje met zijn pony naar Utrecht kwam, die bultjes had.
Maar voordat de man naar Utrecht ging met de pony, waste hij hem altijd netjes, dat wisten de artsen niet, waardoor ze ook geen oorzaak konden vinden.
Toen hij op een gegeven moment vertelde dat hij zijn pony altijd zo wast en poetst voordat hij met hem op pad gaat, zeiden de artsen, als hij nou weer bultjes of jeuk krijgt, en je komt hierheen, was hem dan niet.
En dat gebeurde dus.
Wat bleek achteraf, op de zolder, boven de box van de pony, liepen kippen, die hadden zoiets als kippenluis of vlooien of iets dergelijks en die kwamen dan door de zoldervloer op de pony terecht.
Normaal gesproken zoeken die beestjes geen paardenvacht op, maar ze namen er op dat moment wel dankbaar gebruik van.

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:54

Mijn pony heeft precies hetzelfde! Ook bultjes (met soort pus) -> spuit gekregen, bultjes weg. Een week erna hetzelfde, weer twee weken erna nog een keer! Volgens onze dierenarts inderdaad ook een allergische reactie op het voer. (We voerden op dat moment een ander merk dan hij vantevoren kreeg). Nu is hij bezig aan een kuur van ongeveer een maand medicijnen, zijn we al weer zo'n 3 weken terug op zijn oude merk voer, we hopen dat het hierna over is.

Many people will walk in and out your live, but only true friends leave footprints...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva92, Knollboll, lina1998, Marus en 94 bezoekers