Eerst werken, daarna terug naar school?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Eerst werken, daarna terug naar school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 16:24

Ik zit een beetje met een probleem. Ik zit nu in 5 HAVO, maar ik heb nog helemaal geen idee wat ik erna wil gaan doen. Ik heb echt helemaal geen enkel idee. Nu denk ik erover om eerst een jaar te gaan werken. In die tijd wil ik me goed bezig gaan houden met allerlei opleidingen en daarna weer naar school. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ben benieuwd hoe jullie dat ondervonden.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:27

De meeste mensen die dat doen die gaan nooit meer terug naar school en blijven hangen in dat werken. Ik zou zeggen ga je nu orienteren op de opleidingen ga binnenkort naar open dagen en ga nu beslissen Dan heb je veel meer kans dat je nog verder studeert.

Je kan op het MBO en HBO tegenwoordig toch erg makkelijk switschen van de ene naar de andere opleiding van vol naar deel tijd enz dus je zit nooit aan een keuze vast.

Suc6 met beslissen OK dan!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:30

Ik ga helemaal met pferdtje eens. Redelijk wat mensen in mijn omgeving hadden dit voornemen ook. Maar daar komt uiteindelijk weinig van. Als je eenmaal gewerkt hebt, ben je gewend om dat geld te besteden. Ga je dan weer naar school is het moeilijk om daar weer aan te wennen. Vaak heb je vaste lasten gekregen, dat werkt met school niet.

Je bent nu nog jong, dus als je verkeerd kiest kun je nog wisselen. En inderdaad het overstappen naar een andere opleiding is vaak het probleem.
Ga overal informatie inslaan. Doe desnoods een test. Ik heb dat toentertijd ook gedaan en het heeft mij wel geholpen met mijn keuze.

Veel succes!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:34

Ik vind het op dit moment niet echt een tijd om gelijk na je middelbare school opleiding direct te gaan werken... Je schijnt inderdaad niet zo gauw meer terug te willen, maar je zult er ook achter komen dat werken niet alles is. Als je alleen maar part-time gaat werken dan zal de overgang naar school echter wel erg groot worden over een jaar, omdat je al die verplichtingen enzo niet meer gewend bent...


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:44

Ik ben ook na mn eerste MBO gaan werken fulltime maar ben daarna toch weer terug naar school gegaan (na 3 jaar gewerkt te hebben) omdat de richting die ik eerder gekozen had me niet lag. Heb daarna voor een compleet andere richting gekozen en heb er geen seconde spijt van gehad. Zou het zo weer doen.
En als je nog niet weet wat voor vervolg opleiding je wilt gaan doen is een jaartje werken helemaal geen schande. Kun je even rustig nadenken over wat je presies wilt en kun je daarna een verstandige keuze maken, een verkeerde opleiding kiezen en die evt niet afmaken is een dure grap (een afgemaakte waar je niks mee doet btw ook).

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:46

Ik ben er een voorbeeld van.
Ik heb nooit geweten wat ik wilde gaan doen.
Toen ik het uiteindelijk wel wist mocht ik het niet en moest ik gaan werken.
Nu heb ik met niemand meer iets te maken en wil ik nog zoveel dingen gaan doen die ik leuk vind, maar dat is nog steeds niet gebeurd.
Als ik dan terug kijk, dan denk ik dat als je niet weet wat je wil gaan doen, je het beste kan kiezen voor een opleiding die altijd handig is om te hebben. Neem bv een opleiding die het jou makkelijk maakt om een eigen bedrijf te beginnen, of waarmee je leidinggevende kan zijn, enz.
Een opleiding dus die jouw alle kanten op kan helpen als je plots wel weet wat het is dat je wil worden. Ook al heb je deze opleiding straks helemaal niet nodig. Stel dat je op een leeftijd komt die niet handig is als je ineens geen werk meer hebt, dan kan zo'n opleiding weer deuren openen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:48

ben het wel met ynzo eens.

toch hoor je vaak dat mensen die gaan werken het moeilijk vinden om daarna weer na school te gaan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:55

Ik heb er nog geen spijt van (net weer begonnen met studie na 2 jaar werken) maar het is zeker financieel geen grapje. Probeer in die werkende tijd je uitgavenpatroon matig te houden en flink te sparen, want je gaat financeel *zo* achteruit op het moment dat je weer gaat studeren... Ik leef nu op 1/13de van wat ik eerst had. 's even slikken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:05

ArwenLune schreef:
flink te sparen, want je gaat financeel *zo* achteruit op het moment dat je weer gaat studeren... Ik leef nu op 1/13de van wat ik eerst had. 's even slikken.


Daar kan ik ook over meepraten, ben nu nog aan het afbetalen Haha! maar nog steeds geen seconde spijt.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:13

Ik ben ook gaan werken en bij mij heeft het bijna 5 jaar geduurd voordat ik weer ben gaan studeren. Toen ik eenmaal werkte, was ik helemaal niet meer bezig met nadenken over wat ik wilde. Bovendien had ik nu een salaris en kon ik goed rondkomen. Als ik wilde gaan studeren dan moest ik de eindjes weer aan elkaar gaan knopen.
Uiteindelijk heb ik mezelf vorig jaar een schop onder mijn kont gegeven en ben ik een MBO studie gaan volgen. Ik ben nu erg blij dat ik die stap heb gezet, maar ik had veel eerder weer moeten beginnen. Nu ben ik straks 27 als ik mijn diploma heb...

* To Belg, or not to Belg *

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:13

ik ben geen voorstander van gaan werken na havo eindexamen. als je echt nog niet weet wat je wilt, kun je misschien een oriëntatie jaar gaan doen.

[o]

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:36

Waar je even serieus over moet nedenken is overigens: wat kan ik? Wat wil ik? Welke werkgever zit op mij te wachten?

In de huidige banenmarkt is het al verdomde moeilijk om aan een baan te komen als je 22 bent en alle skills hebt - voor een schoolverlater is het nagenoeg onmogelijk, tenzij je blikjes wilt sorteren of iets in die richting.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:44

Veel opendagen bezoeken, misschien vind je op die manier iets wat je aanspreekt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:51

herkenbaar!

ik ben aan 3 opleidingen begonnen en overal mee gestopt, wist t gewoon echt niet!

ben uiteindelijk gaan werken, en werk nu alweer 3 jaar(met ups&downs maar heb't nu prima naar mn zin!!)

werk part-time en heb dus genoeg tijd over voor mn paarden maar verdien toch genoeg om ze te kunnen onderhouden en om te kunnen sparen

maar ja, vind maar eens een leuke goed betaalde baan

ik heb vanalles egdaan kamermeisje, schoonmaakster, serveerster, vakkenvullen, op een stal gewerkt(super!maar ivm mn knieën moest ik stoppen ivm slijtage door mn scheve knieschijven) en werk nu weer bij een supermarkt, maar ga steeds wat anders doen en mag meer doen, meet verantwoordelijke dingen enzo, en werk op verscillende afdelingen dus t is wel goed vol te houden zo

maar om hier mn carriere van te maken.....

maar aan de andere kant, ik wil geen carriere maken denk ik!
ik werk om te kunnen leven, als mn werk maar leuk is en wat oplevert vind ik het allang goed! hoef geen superbaan, heb liever genoeg tijd over voor leuke dingen!

maar als ik jou was zou ik veel open dagen bezoeken, en ondertussen goed rondkijken naar een eventueel baantje

maar als je twijfelt over een opleiding zou ik er niet aan beginnen, dat werkte bij mij niet.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:17

Ik ben er zelfs 2 jaar uit geweest, zit nu sinds dit schooljaar weer op school. Geen probleem, het bevalt me prima. Het enige dat flink tegenvalt is het geld dat je misloopt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:28

Je kan het ook van de andere kant bekijken....
je bent na een jaar werken (ervan uitgaande dat je geen top baan hebt) extra gemotiveerd om een studie te volgen Lachen

Het geld is echter wel weer het probleem want als student heb je echt weinig te besteden (lees; NIKS!)

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:11

Renske20 schreef:


maar als je twijfelt over een opleiding zou ik er niet aan beginnen, dat werkte bij mij niet.


Ja en daar ben ik dus ook bang voor, dat ik gewoon echt een verkeerde keuze ga maken. En daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Ik ben me al wel heel veel aan het orienteren op opleidingen, maar ik kom er echt niet uit. Maarja, ik heb nog even, dus ga me er allemaal maar goed in verdiepen. Bedankt voor de antwoorden!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:18

Ik zit nu in 6VWO en ga volgend jaar ook nog niet beginnen aan een vervolgopleiding. Ik heb net als jij geen idee.
Ik hoor ook wel van veel mensen dat ze het afraden, maar ik ga liever een jaar werken (altijd handig extra werkervaring) dan voordat ik aan een verkeerde opleiding beging.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:35

Ik zou je nu heel goed gaan oriënteren.
Als je straks dus eenmaal aan het werk bent, je krijgt te maken met een hoop salaris, lekker 'vrij', en dan moet je weer naar school, weer uren met je neus in die boeken zitten! Dat is zo moeilijk om jezelf weer zover te kunnen krijgen dat je je weer goed moet concentreren.
Je zou wel een oriëntatiejaar kunnen doen of iets dergelijks. (landmacht?? of op een hbo studie??)
van personen van wie ik heb gehoord dat ze eerst nog wel is gaan werken komt daarna van studeren weinig meer terecht.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:57

Ik ben zelf eerst door gaan studeren maar maakte de verkeerde studiekeuze. Om te voorkomen dat ik met een studie, zonder studiejaren, zou eindigen waar ik nooit iets mee ging doen ben ik gestopt. Dat vond ik namelijk zonde. In het tweede jaar ben ik dus gestopt om eerst een time-out te nemen.
Heb een klein jaartje gewerkt en nagedacht en ben toen naar de pabo gegaan.
Die studie heb ik wel helemaal afgemaakt en ik ben nu twee jaar aan het werk.

Als je nu al twijfelt zou ik eerst gaan werken. De overgang kwa financiën wordt makkelijker als je gewoon bij je ouders blijft wonen zodat je niet straks weer terug moet naar je ouders (altijd moeilijker) of de kosten van een huis en huishouding moet kunnen opbrengen!

Mijn broertje heeft eerst MBO gedaan (beveiliging) heeft een jaar of twee gewerkt en is toen toch weer gaan studeren (HEAO). Dat bevalt hem prima. Wel is hij ernaast blijven werken omdat hij schulden moet afbetalen en hij gewend is aan luxe. Als hij veel werkt is het wel eens zwaar. Maar dat is zijn eigen keuze.
Hij woont weer bij mijn ouders omdat dat lekker goedkoop is en heerlijk makkelijk... (ben wel eens jaloers over hoeveel hij op deze manier te besteden heeft Knipoog ) Hij heeft zijn stufi dan ook stopgezet omdat hij gewoon te veel bijwerkt.

Dus ik raad je aan eerst goed na te denken over wat je eigenlijk wil, en dan pas verder te studeren. Helemaal omdat je een prestatiebeurs hebt en snel jaren kwijt bent. Zonde...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:40

Ga in dat jaar gewoon veel verschillende dingen doen. Probeer de dingen die je leuk lijken. Loop met mensen mee die het beroep wat je enigszins aanspreekt al doen. Lachen Op die manier moet je er wel uitkomen

Ik ben na ruim een half jaar fulltime werken ook weer naar school gegaan. Viel financieel zeker tegen, maar heb er geen spijt van gehad Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:13

ik heb ook 2 opleidingen afgebroken op het hbo omdat ze tegenvielen en ben toen daarvan zo in de put geraakt dat ik een jaar depri thuis heb gezeten. toen ben ik in een traject van het CWI (arbeidbureau) terechtgekomen en daar ben ik uitvoerig getest (meerdere dagen) dan leer je jezelf goed kenenn en weet je wat goed bij je past. toen mocht ik op hun kosten een secretaresseopleiding gaan volgen met een stage erbij
kun je op jouw huidige school geen gesprek aangaan met een decaan voor een beroepskeuzetest ofzo.

succes met je keuzes


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:20

ik ben na me middelbare school naar vooropleiding gegaan voor kinderopvang..ddaar ben ik mee gestopt..klas viel tegen..
toen stroomde ik en bij een paardehouderij opleding in breda...was ook niet leuk..
nu ging ik naar deurne toe..voor 1 dag in de week en was de bedoeling 4 dagen werken..dat wou ik wel..helaas..nu moest ik weer stoppen want heb geen werk kunen vinden in de paarden..ik zit bij elkaar al een halfjaar depri thuid..wat vind ik leuk om te doen..kinderen..
nu ben ik aan et solliciteren in een kleding winkel..en ga nog wel een opleiding volgen voor kinderopvang...misschien volgend jaar..maar misschien ook pas als ik 21 ben..
het is heel moeilijk om je vervolg opleding te kiezen eker als je neit weet wat je echt wilt doen...succes bij jou beslissing en ik hoop vooe je dat et ju beter afgaat dan mij !!

Karaat_the_newforest op Instagram

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:55

Ik was ook zo'n miep die dus echt niet wist wat ze wilde en ben toen na de HAVO maar VWO gaan doen. Ten eerste kon ik zo rustig verder bekijken wat ik zou willen en ten tweede stonden daarna ook universitaire studies open om te gaan doen.
Wat mij namelijk benauwde bij een HBO opleiding is dat je na je keuze voor de opleiding moeilijker kan switchen binnen je studie. En bij een universiteit is het dan vaak nog makkelijker om wat andere vakken erbij te doen en vervolgens in een hele andere richting af te studeren dan eerst gepland.
Die extra tijd op het VWO is me overigens goed bevallen. Veel van de stof heb je al een keer gezien. Het gros van de boeken heb je al gelezen, dus je houd veel tijd over voor andere leuke dingen Haha!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:17

Een collega van mij wist ook niet wat ze wilde gaan doen en is na het VWO fulltime gaan werken bij het restaurant waar ik nou werk. Zei werkt daar nou al 3 jaar en weet het nog steeds niet. Ze weet ook niet of zo nog wle naar school terug gaat, omdat ze toch erg aan het geld gewend is geraakt.

Ik wist ook nog niet precies wat ik wilde gaan doen, maar ben gewoon aan een opleiding begonnen die heel breed is en ook wel in mijn intresse ligt. Ik raad je echt aan om gewoon ergens aan te beginnen, je kunt idd zoals vele al zeggen heel makkelijk switschen. Vooral op mijn gebied, dat wordt vanaf volgend jaar allemaal social work zodag sph, mwd en cmv een gemeenschappelijk deel hebben zodat je echt makkelijk kan wiselen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Danseresje, Fayyah19, Jacquelinee_, Jaydee_WP, JudithGigi, LiannePuthzy en 171 bezoekers