losrijdoefeningen in een drukke binnenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

losrijdoefeningen in een drukke binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 10:03

Met wedstrijd vind ik het, vooral in de winter, best lastig als je een kleine losrijruimte krijgt en er superveel beginnen los te rijden. Je bent dan toch wel wat in je oefeningen beperkt, en het lukt me dan ook nooit om Marco goed los te krijgen voor zijn proefje.
Iemand ideetjes voor oefeningen waarmee je paard goed los wordt in geschikt zijn voor een drukke losrijruimte?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:24

hoi

ik zelf heb dat probleem ook heel vaak hier, als ik smiddags pas hoef te starte dan rijd ik nalanda sochtends op mijn gemak thuis helemaal los, ik hoef dan meestal nog maar een kwartiertje in te rijden op de wedstrijd. Bij Nalanda werkt het perfect en ik ben minder gestresst doordat ik niet meer het gevoel heb dat ze niet los genoeg heb. Misschien een ideetje?!

groetjes marjoleyn

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:27

Heb je wel is gehoort van "zachte ogen". Als je met zachte ogen in een drukke bak rijd. Dan zie je alles om je heen. En kun je zo de ruimte benutten die er is.
En dan vooral niet te sociaal zijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:36

Afspreken om met zijn allen de zelfde kant op te rijden helpt ook. Zo hoef je niet op tegenliggers te letten en dat scheelt al de helft. Ik vraag het altijd en tot nu toe werkt iedereen er aan mee Knipoog Na een tijdje vraagt er vanzelf iemand (of jij) om van hand te gaan veranderen, en zo kan je toch aardig aan het werk. OK dan!

~Turbohoof Solutions ~

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:56

Dat vind ik irritant, want ik rijd vooral in het begin heel vaak op de andere hand, dus zou ik nog iedereen gek maken, omdat ik om de 3 minuten van hand wil veranderen.
Idd een keertje niet te sociaal zijn, daar ben ik nu ook achter, want ik wordt elke keer afgesneden als een idioot, ook al ben je met zn 5en in een 20x40m bak wordt je nog afgesneden.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:15

Gewoon even je paard thuis loswerken, zodat je op de wedstrijd niet zoveel meer hoeft te doen. Op sommige wedstrijden mag je niet meer dan 3 starts van tevoren losrijden.

Ik heb ook een keer in zo'n slechte bak moeten losrijden (teveel combinaties, heel veel modder, 10 cm wegzakken), dat ik het beter vond m'n paard vond om niet los te rijden. Ik ben toen gewoon een paar keer langs de harde weg voor die manege op en neer gestapt met een heel diep ingesteld paard. En toen maar gewoon starten. Dat leverde een tweede plaats op. Iemand anders was het met mij eens, die deed hetzelfde en werd derde.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:52

ik probeer gewoon hetzelfde te werken als thuis, veel overgangen, tempo wisselingen, wat hoger in stellen, dieper, links/rechts inbuigen, wijken, shoudervoor/binnewaarts. gewoon hoe ik thuis ook rij dus

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 20:35

josien schreef:
Heb je wel is gehoort van "zachte ogen". Als je met zachte ogen in een drukke bak rijd. Dan zie je alles om je heen. En kun je zo de ruimte benutten die er is.
En dan vooral niet te sociaal zijn.


zachte ogen Verward nooit van gehoord, vertel es....

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:35

Gewoon zorgen voor een erg groot paard dat met veel kabaal snuivend de baan door gaat met een klein meisje erop dat niet zo heel veel in te brengen heeft.... Haha! Heb tot nu toe altijd wel de ruimte gekregen Schijnheilig

Nee hoor, zo erg is het nou ook weer niet gelukkig Haha!
Goed opletten, de voorrangsregels in acht nemen (en spreek iemand die dat niet doet er gerust op aan!) en een evenwicht zien te vinden tussen voorrang geven en nemen.
Als het weer en de bodem het toelaten kun je bij sommige wedstrijden ook buiten gaan losrijden. Niet te lang en ook zeker een stukje binnen meepakken anders stort je paard zo in als 'ie van de frisse buitenlucht de warme binnenbak in komt.

Nulla tenaci invia est via

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 21:26

Margreet schreef:
Gewoon zorgen voor een erg groot paard dat met veel kabaal snuivend de baan door gaat met een klein meisje erop dat niet zo heel veel in te brengen heeft.... Haha! Heb tot nu toe altijd wel de ruimte gekregen Schijnheilig


Zal moeilijk worden met mijn haflingertje en grote ik Haha! . Vooral omdat ik een haflinger heb wordt er wel eens geprobeerd mij af te snijden en weg te drukken, maar aangezien mijn tank dat niet zoveel interesseerd Schijnheilig .

Ik ben misschien iets te bescheiden in de losrijbak, ben zo bang om op zo'n tuthola te gaan lijken, dus meestal ga ik aan de kant, behalve als ze me echt van de sokken af rijden...

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:09

Dat bescheidene mag je dan best een beetje laten voor wat het is hoor! Je hoeft natuurlijk ook weer niet vreselijk asociaal te worden, maar jij hebt ook recht op je plekje hoor! Daar is niks tuthola aan.

Nulla tenaci invia est via

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:17

Zachte ogen komt van het centered riding. Het is kijken op een ontspannen manier.
Harde ogen zijn ogen die op een ding gericht zijn. Dus het paard, of het paard dat dicht in je buurt komt.
Met zachte (ontspannen ogen) kun je alles in de gaten houden. Omdat je gezichts beeld wijder word. Daarbij helpt het ook om ontspannen te kunnen rijden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:38

josien schreef:
Zachte ogen komt van het centered riding. Het is kijken op een ontspannen manier.
Harde ogen zijn ogen die op een ding gericht zijn. Dus het paard, of het paard dat dicht in je buurt komt.
Met zachte (ontspannen ogen) kun je alles in de gaten houden. Omdat je gezichts beeld wijder word. Daarbij helpt het ook om ontspannen te kunnen rijden.


bedankt voor de tip

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:57

Harde en zachte ogen!!! dat komt uit het boek van Sally Swift Centerd riding.Wel zo netjes als je de auteur er even bij zet denk ik?

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:58

By the way wel een heel erg goed boek.Echt een aanrader.

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:43

Ik had er bij gezet dat het van centered riding komt. En dan dacht ik dat jullie de link wel zouden snappen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:46

Je kan het grootste gedeelte van je training al doordeweeks hebben gedaan. Ik heb ook een paard die erg bang is als er maar iemand van de andere kant op haar af komt. Ik heb daarom dagelijks naar de proef toe gewerkt, waardoor ik tijdens het losrijden precies weet waar ik aan moet werken om toch zo kort mogelijk te hoeven losrijden. Als je wat persoonlijke tips wilt, PB me even Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:01

Ik vind het ook best lastig met z'n allen in een binnenbakje losrijden. Ik had het zondag nog, wilde even een stukje contra doen. Nou, vergeet het maar. Ook voltes 10 meter zijn bijna niet te doen. Ik ga alleen niet snel aan de kant, rij meestal gewoon door als ik vind dat ik in mijn recht sta, net als in het verkeer. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:24

Vooral nu het 's avonds zo snel donker is, soms rijden we dan met z'n 7en in de bak. Ik raak daar vaak een beetje gestressed van, omdat niet iedereen oplettend is. Ik vind het dan zo moeilijk om me dan helemaal op m'n paardje te concentreren...

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:24

Enige oplossing die ik heb gevonden tot nu toe is, goed vooruit denken en kijken en voeoral niet al te sociaal doen. Doen de andere ruiters namelijk ook niet.

Natuurlijk wel de voorangsregels in acht nemen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:17

Als het druk is en ze hebben een buitenbak ga ik daar in losrijden heb je ook geen last van die drukte simpel toch.. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:27

Op de vereniging waar ik lid ben mag dat niet, ze huren 2 binnenbakken dus je mag dan niet buiten losrijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers