Sporen vanaf B verplicht!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Sporen vanaf B verplicht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:23

Op de site van Bit las ik de volgende vraag met het volgende antwoord:

Vraag:
Vanaf M-dressuur is het verplicht met sporen te rijden. De lengte mag variëren, maar het is niet toegestaan zonder sporen te rijden. Je kunt wel weer dispensatie aanvragen. Kan iemand mij uitleggen waarom sporen verplicht zijn?


Antwoord:
sporen zijn niet verplicht vanaf de klasse M. Ze zijn áltijd verplicht, maar ruiters in de klasse B en L hebben dispensatie gekregen omdat de beenligging vaak nog niet stil genoeg is. Sporen horen van oudsher in de basisuitrusting van de ruiter. Daarbij maakt een spoortje het mogelijk om kleinere en minder zichtbare hulpen te geven. (Jeannette Wolfs, Discipline-commissie dressuur, KNHS)


Ik heb het dus altijd andersom begrepen (zoals de vraag dus), maar blijkbaar is dit niet correct. Nog meer mensen die dit wisten/weten???


mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:24

klopt ik ook ben ook benieuwd naar wat jullie vinden ik ben het er niet zo mee eens...

Just Beleve and HOPE

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:25

mesastamp schreef:
klopt ik ook ben ook benieuwd naar wat jullie vinden ik ben het er niet zo mee eens...


Waar ben je het niet mee eens? Dat sporen verplicht zijn in het algemeen of dat B en L ruiters dispensatie hebben gekregen???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:26

Waarom het er niet mee eens zijn? Het maakt geen verschil. De ene vind iets rood zwart gestreept, de ander vind het zwart rood gestreept.
Het is net zoiets als dat we links opstappen, is ook traditie (die nergens voor nodig is, maar inmiddels ben ik het zo gewend dat ik er van rechts echt niet op kom Haha!_

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:27

ik vind het zo raa rdat sporen verplicht zijn of ben ik nu de enige die daar zo over denkt, het is toch maar net wat jij wil of niet? ben een beetje verbaasd haha

Just Beleve and HOPE

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131843
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:29

De vergelijking die Stef geeft is heel treffend: 't is maar net hoe je het bekijkt Knipoog
Uiteraard zijn er altijd mensen die een andere visie hebben en het van de andere kant (willen) bekijken.
Het maakt allemaal niets uit, feit blijft dat het vanaf de M verplicht is, en dat het in de B en L mag

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:30

dit wist ik dus ook niet, belachelijk eigenlijk, je hulpen hoor je te geven door je kuiten te knijpen niet door met een spoor te prikken (mijn mening)
en daarbij komt ook nog eens dat ik nieteens hulpen kan geven met sporen omdat mijn enkels bij (bijna) alle paarden onder de buik komen, ander zou ik met mijn enkel omhoog moeten en als ik dat doe is mijn houding verpest en zie je nog dat ik een hulp geef Verward

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:30

maar waarom verplicht ben ik gewoon benieuwd naar rijd er zelf altijd mee maar ben gewoon echt benieuwd sorryu

Just Beleve and HOPE

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:32

IcePrincess schreef:
dit wist ik dus ook niet, belachelijk eigenlijk, je hulpen hoor je te geven door je kuiten te knijpen niet door met een spoor te prikken (mijn mening)

als je zit te prikken met een spoor dan doe je het dus niet goed

waarom het verplicht is, geen idee, zal vast een zwaar antieke regel zijn
maar ze gaan er in principe bij deze regel vanuit dat ook een b ruiter zijn benen zo onder controle heeft dat hij/zij de spoor op de juiste manier kan gebruiken
aangezien dat niet zo is is de dispensatie erbij gezet, zodat mensen dus tot de m de tijd hebben om hun benen wel onder controle te hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:35

draumpje"]
[quote="IcePrincess schreef:
dit wist ik dus ook niet, belachelijk eigenlijk, je hulpen hoor je te geven door je kuiten te knijpen niet door met een spoor te prikken (mijn mening)

als je zit te prikken met een spoor dan doe je het dus niet goed
[/quote]

maar dat is dus wel wat je bij de meeste die B/L rijden ziet Scheve mond , soms zitten er zelfs van die 12 jarige meisje hun knol helemaal verrot te schoppen terwijl ze hele scherpe sporen om hebben, zulk soort taferelen heb ik al iets te vaak gezien .

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:36

tja het zal altijd een discussiepunt blijven maar bedankt voro de info allemaa:)

Just Beleve and HOPE

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:38

Citaat:
Ze zijn áltijd verplicht, maar ruiters in de klasse B en L hebben dispensatie gekregen omdat de beenligging vaak nog niet stil genoeg is.


Er zijn ook M ruiters/amazones die hun benen echt niet stil kunnen houden Scheve mond

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:50

Scylla schreef:
Citaat:
Ze zijn áltijd verplicht, maar ruiters in de klasse B en L hebben dispensatie gekregen omdat de beenligging vaak nog niet stil genoeg is.


Er zijn ook M ruiters/amazones die hun benen echt niet stil kunnen houden Scheve mond


Hehe ja dat zie je ook vaak, ken zelfs een meisje in de M die in de galop elke keer 20 cm uit dr zadel komt.
Verschrikkelijk, maarja ik scoor zelf ook geen 8en of 9ens voor mn houding en zit.

Idd als je sporen om hebt dan betekent dat niet dat je ze gebruikt, ik heb ze ook altijd om, maar geen zweep.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:53

Ja ik wist wel dat het zo was.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:56

Kayla schreef:
Ja ik wist wel dat het zo was.


Ik dus niet,... Altijd in de waan geweest dat het vanaf de M verplicht was.

Overigens vind ik de uitleg waarom het verplicht is niet al te sterk,...

Ik weet wat de voordelen zijn van sporen, maar inderdaad, er zijn zoveel mensen die er niet mee kunnen rijden. Wat zouden ze daar toch aan kunnen doen (afgezien van goede/betere instructie)???


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:58

Niks denk ik, er wordt vanuit gegaan dat mensen die in de M zitten er mee om zouden kunnen gaan, wat natuurlijk niet altijd zo is. Al vind ik het helemaal raar dat sporen verplicht zijn hoor, als je liever zonder rijdt, waarom niet?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:59

Met een spoor kun je een verfijndere bijna onzichtbare hulp geven. Zeker als je moet gaan verzamelen zijn het geen overbodige dingen hoor. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het eruit ziet dat het paard het vanzelf doet en de ruiter alleen maar meelift. Sporen hoor je alleen te gebruiken als het nodig is, voor de rest hangen ze gewoon aan je laars en liften vrolijk mee. Ik zie liever een klein prikje met de spoor als een rotschop zonder spoor.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:18

Belachelijke regel! Als je die dingen nou helemaal niet nodig hebt?! En de beenligging van M-ruiters is idd soms ook niet je van het. Zo ken ik een meid die in de M nog steeds met kleefwax aan haar laarzen rijdt... Scheve mond

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:34

Haarbal schreef:
Belachelijke regel! Als je die dingen nou helemaal niet nodig hebt?!

Dan gebruik je ze niet Haha! Volgens mij moet je sporen om, om te bewijzen dat je ze kunt gebruiken, m.a.w. je genoeg controle over je benen hebt.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:00

Haarbal schreef:
Belachelijke regel! Als je die dingen nou helemaal niet nodig hebt?! En de beenligging van M-ruiters is idd soms ook niet je van het. Zo ken ik een meid die in de M nog steeds met kleefwax aan haar laarzen rijdt... Scheve mond



liever dat ze kleefwas gebruikt, dan dat ze iedere pas haar paard zit te schoppen omdat ze haar benen niet stil heeft!

verder kan ik mijn paard(en vroeger ook mn pony, en nu ook mn moeders paard) zonder sporen een M-proefje laten lopen, alleen gaat het verzamelen etc net wat beter met een spoortje

ik gebruik ze heel weinig, maar ze worden er net iets flitsender van en je kan een preciezere hulp geven

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:16

Ik dacht altijd dat hem in de M met sporen moest rijden omdat je geen zweep meer mag gebruiken.

Maar zoiets verplichten vind ik niet echt nodig.

Hetzelfde met een stang en trens, als je nou heel goed met een gewonen trens kan rijden zou dat toch ook gewoon moeten kunnen.

Ik wil volgend jaar graag starten en ben sinds kort door alle regeltjes gaan leren.

Heb er echter nog een hoop te gaan. Haha!
Maar er komen wel steeds meer vraagtekens Verward

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:03

nouw ik rij ookmet sporen Haha! en ik heb me een partij wiebel benen das nie normaal..(ben wel aan het oefenen Tong uitsteken)
maar zonder sporen.. ik weet ut niet de juiste manier.. reageert mijn paard gewoon weinig tot niet.. niet op een galop hulp niet op een hulp van schouderbinnenwaarts of nix niet... maar ook is hij totaalniet voorwaarts zonder sporen.. meneer weet gewoon dat ik zonder sporen minder kan Haha!
ik rij toevallig in de b, omdat ik net met mijn paard begonnen ben en het een beetje moeizaam gaat.. maar ook al had in in het m of z gereden Haha! dannog had ik wiebelbenen.. tis echt geen b kwaaltje Haha! ik rij tog al ruim 9 jaar.. alleen het laatste 1,5 jaar pas serieus... en ja dan is je zit en houding al verpest helaas Haha!

als je sommige mensen ziet die knhs rijden.. met wiebelhanden.. wiebelbenen.. dan dnek ik bij mezelf Haha! er is nog hoop voor mij Knipoog

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 13:15

Goh wat een msn taal joh,...

Ik rijd ook met sporen, liever dan met zweep, juist voor de verfijning en voor dat extraatje waar Renske het ook over heeft.

Maar dat het in principe vanaf de B al verplicht is? Vind ik wel bijzonder te noemen!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:49

en dan heb ik een paard die ik dus niet met sporen kan rijden. hij blijft bokken net zolang tot je de sporen weer af doet. maakt geen bal uit wie er op zit. hij doet het bij iedereen. of je het een maand volhoudt of langer.. maakt niet uit. hij blijft bokken op sporen. lekker dan. kom ik nooit verder dan de L met hem.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:08

ik rij altijd met sporen en op wedstrijd zonder zweep.. gewoon omdat ik met mn been een stuk sneller ben dan met een tikje geven, en als ik een tik geef met mijn zweep komt er een hele rodeovoorstelling en aan mn sporen is ze wel gewend ondertussen dus dat is het probleem niet.. vind t wel onwijze onzin dat ze verplicht zijn vooral in de b eigenlijk al...

KUSZIES SASKIA HOEFJES DIVANA!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 24 bezoekers