Kun je eën paard het "weven"afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 17:11

Een vriend van ons heeft een paard gekocht en nu blijkt het een "wever"te zijn. Wie heeft er ervaring mee en wat kun je er aan doen

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.



wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:21

mijn pony weefde ook toen ik haar kreeg, ze was ook erg nerveus als ze op stal stond. Nu heeft ze een jaar in een uitloopstal gestaan en dat ging heel goed, nergens meer last van gehad. Ook niet meer nu ze op stal staan, maar ze heeft wel een weefrek (standaard bij ons op stal) en ze loopt iedere dag van half 10 tot 5 uur buiten. Veel suc6 ermee

17 mensen vinden dit leuk

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 17:25

Ja ze hebben daar ook een box met een weefrek, maar ze doet het gewoon midden in de stal.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:42

Nee, afleren kun je het niet. Door het weven maakt het paardenlichaam endorfine aan, wat ze een "high" gevoel geeft. Lekker dus. En als ze dat eenmaal doorhebben, is het einde zoek.

Het enige dat je kunt doen, is het paard zo veel mogelijk afleiding geven: zo vaak mogelijk naar buiten, speeltjes in de stal, lang over het voer laten doen, etc. Als ze wat anders te doen hebben, weven ze niet.
Een weefrek in de deur is leuk, maar dan gaan ze het idd gewoon in de box doen.
Er bestaat een soort rek dat je het paard om z'n nek kan doen, en als 'ie dan weefbewegingen gaat maken, prikt het hem. Persoonlijk vind ik dat pure dierenmishandeling, want denk je eens in dat 'ie er mee gaat liggen.....

Gewoon lekker afleiden dus!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:48

ja dan is afleiden de enigste manier veel buitenzetten dus(liefst met andere paarden) en zorgen dat hij/zij zo min mogelijk op stal staat 9buiten de stal poetsen ) Mijn pony krijg ook veel hooi zodat ze iest te doen heeft. Je kan het hooi ook in een hooinet doen en daar nog een bal bij, dan kost het het paard veel meer moeite om te eten. Je kan ook een bal kopen waar je het biks in kan doen als ze er met hun neus tegen aan duwen komt er een klein beetje biks uit.

17 mensen vinden dit leuk

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:23

Hoi,

Ik sluit me redelijk aan bij de rest, maar mijn andere advies; zo snel mogelijk teruggaan naar de oude eigenaar en het paard teruggeven. Weven heeft nl nog een ander nadeel; -afhankelijk van hoe vaak en hoe veel ze staan te weven- dat ze hun knie-en zwaar overbelasten (met alle gevolgen van dien) door het vele heen en weer huppen!
Dus ben je nog niet echt gehecht aan hem/haar? Teruggeven! Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:52

Als er een afspraak is gemaakt over omruilen, kan de oude eigenaar altijd zeggen dat het dier het bij hem nog niet deed, en dat het dier het pas bij de nieuwe eigenaar is gaan doen. Dan was het nog geen bestaand gebrek, en heb je geen recht van omruilen. Tenzij de VA kan aantonen (dmv fotos die schade laten zien) dat het dier het al langer gedaan moet hebben....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 21:04

Ja maar ik kan er echt pissig van worden dat zulke mensen er het niet bij vermelden. Het is een hele bekende keuringsmerrie (arabier) en ze heeft genoeg gekost dus dan verwacht je zoiets niet. Dan komt nog het probleem dat de merrie drachtig is en veulens nemen iets gauw over dus daar zit je ook nog mee.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:10

Tja, da's mooi stinkmodder..... Lijkt mij ook niet meer dan fatsoenlijk om het erbij te zeggen als je zo'n paard verkoopt. Ook als je ergens in pension gaat staan trouwens, maar pensionhouders komen ook nog vaak voor onaangename verrassingen te staan... Frusty
Ik denk in jouw geval (als terugbrengen geen optie is) dat afleiden echt het enige is dat je kunt doen... bezighouden dus.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 21:15

Nou ze is niet van mij hoor, een vriend van ons heeft haar gekocht.Wat hem nu ook opviel was dat ze al behoorlijk slijtage in de knieen had.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:17

Ja da's typisch iets voor wevers, die gewrichten zijn gewoon niet gemaakt voor een beweging van links naar rechts. Hufterig hoor, van die vorige eigenaar! Boos!

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:58

Is t weven een ondeugd of een manier van angst uiten?
Mijn pony weeft ook en doet t uit angst en zenuwachtigheid.
Dus heel erg weinig. ze kon absoluut niet alleen op stal staan, dus MOEST ik er een paardje bij. Ook heb ik een een speelbal opgehangen en jerrycans in de stal liggen. Daar speelt ze zo nu en dan mee.
Bij mijn pony werd gelijk vermeld dat ze een wever was, alleen bij veranderingen en angst op stal.
Altijd een radio aan trouwens ook.

Weven wordt NIET ALTIJD overgenomen. Mijn pony is bij haar vorige eigenaar gefokt en stond met 30 anderen op stal. Ook heeft ze 3 veulens gehad en die hebben het GEEN VAN ALLE overgenomen.
En ook de anderen paarden van stal NIET!
Dus, het hangt ervan af, is je paard een wever vanwege een ONDEUGD OF vanwege ANGST??
Realiseer dat wel goed!!! Ga niet gelijk terug. Bel eerst en heb het erover.
HEt is idd een erg goede K** streek als t een ondeugd is en zonder vermelding.
Maar onthou ook, het wordt niet ALTIJD overgenomen. Dat is echt L**koek. Succes!
Gr.Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:00

Ik wil nog 1 ding weten, hoe kan iemand nou met blote oog zien, of er slijtage in de knieen is??

Iowa is al 11 jaar, ze weeft dus waarschijnlijk haar hele leven al met angst. Dus dat is niet constant!! Maar die heeft toch ook geen slijtage? en ALS ze dat zou hebben, dan zou je dat niet met blote oog kunnen zien.
Misschien zou je vriend eens foto's van zijn paard moeten laten maken.
Gr Linda

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 22:10

Tuurlijk is dat te zien.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 21:54

Hoe kan je dat zien dan?
Daar ben ik wle benieuwd naar. Hoe heeft hij dat dan gezien? Misschien als ik op let bij Iowa, dat ik t ook zie.
Ben benieuwd. Groetjes

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:19

Je kint het zien aan hoe ze op de knieen staan en hoe de knieen eruit zien. Maar hij heeft het ook aan iemand gevraagd die het paard daarvoor op stal heeft gehad en die zei dat ze het ook bij hem deed.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:24

Weven is een meldingsplichtig en koopvernietigend gebrek, waardoor je het paard terug kunt brengen naar de verkoper. Dit heb ik tenminste altijd begrepen.

Ik heb zelf een wever gehad, wiens gewrichten er overigens superdroog uitzagen, en geen van de stalgenoten nam het gedrag van haar over. Dat een veulen het van zijn moeder over kan nemen kan ik me wel voorstellen.

Een wever is moeilijk weer te verkopen, dus mocht de huidige eigenaar er weer vanaf kunnen, moet hij dat niet laten.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:28

Binnen 6 weken MOET de oude eigenaar het paard terug nemen ,weven is een koopvernietigend gebrek .Je kunt ook een deel van het geld terugvragen,dat is aan jou.Ook al zou hij het hiervoor nooit gedaan hebben moet hij hem terugnemen.De koper word tegenwoordig op alle manieren beschermd tegen zichzelf . Als er een procedure word aangespannen verliest de verkoper dit altijd ,mits je het binnen 6 weken bekend hebt gemaakt .Liefst schriftelijk.Snel melden dus .Er hebben een aantal artikelen in de hoefslag hierover gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:59

paarden die er aanleg voo rhebben gaan juist extra weven wanneer er sprake is van spanning en stress. Vooral omdat deze merrie nu in een nieuwe omgeving staat is het weven een vlucht om aan de dagelijkse nieuwe situatie te ontsnappen en zich terug te trekken in haar eigen wereld.
Het wil nog wel een helpen wanneer je zorgt voor een stalgenootje. Dat kan een mini pony zijn maar ook bijv. een geit.
Het beste is natuurlijk om het paard 24 uur per dag op de wei te laten met soortgenoten. Ik heb zelf nog nooit een paard op de wei zien weven.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:11

Ik sluit me aan bij Ineke, je hebt wettelijk 6 weken de tijd om je paard terug te geven. Ik heb nl ook een paard gehad wat bleek te weven, op mijn stal deed geen enkel paard het, dus overgenomen kan ze het destijds niet hebben. Ik heb ook zonder VA keuring het paard teruggegeven. Het is nl. in de wet geregeld. Het is en blijft een verborgen gebrek en een paard gaat m.i. echt niet van de ene op de ander dag weven. Zeker niet als het bij de vorige eigenaar veel op stal stond en het daar -volgens zijn zeggen- niet heeft gedaan. Dat is natuurlijk je kop in het zand steken en hopen dat de nieuwe eigenaar zich erbij neer legt!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:10

Maar hoe kun je bewijzen dat een paard al een wever was??

Dat valt dus niet mee. De vorige eigenaar zegt dat hij het niet deed en klaar ben je. Bewijs jij maar eens dat hij het daar wel deed.

Handige tip voordat je een paard koopt: sluip eens rustig naar zijn stal om te zien hoe hij zich gedraagt op stal.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:14

Ja,maar hij heeft daarvoor bij een ander voor een week als tussenstop gestaan en die heeft het ook geconstateerd en je kunt het ook aan haar knieen zien.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:17

Ik blijf erbij... een paard zou je altijd moeten op proef kunnen nemen... *LOL*

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:01

Maakt niks uit of ie t van te voren wel of niet deed .
Het is en blijft een koopvernietigend gebrek.Het feit alleen al dat ie t is gaan doen is genoeg om hem terug te brengen.(wel binnen 6 weken)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lizy29, Poekkie, Pova, S_Figo en 79 bezoekers