hoefkatrolonsteking, risico's van doorsnijden peze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

hoefkatrolonsteking, risico's van doorsnijden peze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 10:33

Niet dat mijn paard het heeft hoor. Lachen Ik ken een paard, waarvan ik geloof de pezen zijn doorgesneden?, zodat hij geen pijn heeft bij het lopen. 2 vraagjes.
1. Dit is toch illegaal in nederland?
2. Wat gebeurd er met de hoefkatrolontsteking in dit geval? Als ik hierover nadenk kan dat toch alleen maar erger worden?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:20

Pezen doorsnijden is volgens mij niet illegaal (weet het niet zeker), maar ik weet wel dat er haast geen da is die het wil doen. Pezen doorsnijden is geen oplossing voor de problemen, er kunnen alleen maar meer problemen door ontstaan.

Of de hoefkatrolontsteking er erger van zou worden, kan ik geen antwoord op geven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:24

Zenuwen doorsnijden is een tijdelijk vorm van symptoombestrijding. Pezen snijden ze niet door omdat een paard dan met zijn kogel op de grond zou lopen en nog steeds pijn aan die katrol zou hebben, alhoewel zo de hoefkatrol wel ontlast wordt Schijnheilig

Zenuwen groeien echter wel weer aan, op het moment dat het wel werkt moet jeje realiseren dat de hele voet gevoelloos is, het kan dus gebeuren dat een paard op zijn eigen voet gaat staan sonder dit te merken.
Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij paarden de hele hoef aftrapten en op een stomp met de ortjes naar voren door de wei strompelden.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:26

Gewoon niet doen dus!! Is niet eerlijk naar het paard toe. Ernstige hoefkatrol ontsteking?? Je paard met pensioen sturen, iedere dag veel weidegang geven en zolang ze geen pijn hebben lekker laten genieten van een "oude"dag.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:40

Bij ernstige hoefkatrol ontsteking geniet een paard ook in de wei niet meer, dan heeft het paard 24/7 pijn...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:41

Misschien niet goed gelezen?? Volgens mij stond erbij: zolang geen ernstige pijn?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:45

Ik heb het heus gelezen, maar een ernstige ontsteking brengt altijd pijn met zich mee.
Een paard kan ook viertjes hebben, geen onststeking, maar wel pijn krijgen in het werk, dan zou weidegang inderdaad wel kunnen.

Maar ontsteking en geen pijn kan ik niet rijmen.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:49

Precies: waarbij er kennlijk ook nog een verschil zitten tussen aangeboren (erfelijke) hoefkatrolonsteking en de problemen onstaan door foutief belasten (rijden/trainen) zit. De eerste vorm zou zich op jonge leeftijd openbaren (en is vaak rampzalig) en de tweede vorm op latere leeftijd. Deze laatste komen juist heel goed in aanmerking voor gewoon "lekker paard zijn" op de wei.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:57

Dan zitten we op 1 lijn!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:05

Joh!!!!.......Ik schrik ervan......hihihihih

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:10

Waarbij ik trouwens nog wel één bemerking wil plaatsen: Hoefkatrol onsteking is een verzamelterm voor diverse aandoeningen binnen het hoefkatrol gebied. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat er ook daadwerkelijk sprake is van een echte ontsteking. Vandaar dat het éne dier vergaat van de pijn en de ander niet......

Foto's en een goede DA evt. aangevuld met speciaal beslag zijn een must.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 12:51

Het paard waar ik het over heb is een manegepaard van ong 18 jaar. Bij zijn bijde achterbeneb zijn de pezen doorgesneden. Even ter verduidelijking. Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:58

Niet de pezen,
dat is ronduit dierenmishandeling en een paard is niet in staat daar fatsoenlijk mee uit de voeten te komen...
Jij bedoelt de zenuwen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 13:27

Oeps sorry. Bloos Bloos!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:14

Het is inderdaad belachelijk en vind het ook van de DA bespottelijk. Een manegepaard waarbij zenuwen moeten worden doorgesneden daar hij anders niet pijnloos kan worden bereden, behoort NIET in manegelessen te worden gebruikt!!!!!!!! Stoom uit je oren

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:24

Hai hai, ik heb een dravertje, nu sinds 8 jaar. Mij is ook verteld door de vorige eigenaar dat zijn pezen zijn doorgesneden, maar dat moeten dus zijn zenuwen zijn. Dat omdat hij vroeger anabolen ingespoten kreeg voor meer actie(de hufters), toen zijn zijn benen blijven hangen als het ware en kon ze niet meer neerzetten en vervolgens(wat mij verteld is) de pezen doorgesneden. We hebben het geprobeerd ba te trekken, maar daar komen zoveel verschillende verhalen uit, dus we weten het nog niet. Wel heeft hij bij beide benen achter, onder zijn kogel, 2 dikke littekens.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:34

Als een paard z'n pezen doorgesneden zijn kan 'ie niet meer lopen. Net als jou achillespezen doorgesneden worden. Dan kan je je voeten niet meer normaal onder je knieen krijgen en kan je niet meer lopen (alleen nog maar pijn lijden)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 17:43

Ik weet wel dat je niet meer kan lopen als je pezen doorgesneden worden. Maar ik heb net als kimberley77 alijd mensen horen praten over doorgesneden pezen. Vandaar dat ik het klakkeloos zo heb opgeschreven. Maar mensen, terug naar het doel van dit topic?