Naar de hand toe rijden in de oefeningen/wendingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Naar de hand toe rijden in de oefeningen/wendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 14:20

Probleem: in een oefening of wending kan ik Flair niet nageeflijk houden dmv been en lichte teugeldruk. Wat dus op rechte stukken en alles wat groter is dan een grote volte prima gaat, lukt dus bijv. in een schouderbinnenwaarts niet.

Ik zal gerust wat fout doen, maar wat?

Kortom, hoort er verschil te zitten in de manier van nageeflijk rijden in je oefeningen, zo ja, wat dan? Hoe doen jullie dit?

28-09-2007
Nothing compares too you...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:46

Waarscheinlijk spant jouw paard in de wendingen. Door die spanning kun je hem dus nniet nageefelijk krijgen.

Probeer hem lang laag te rijden. En dan in de wendingen op je zit stelling te vragen.
Want waarscheinlijk zit het in het niet soepel genoeg zijn.

Dus veel op ontspanning rijden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:30

Het lijkt mij ook een goede oplossing om langer laag te rijden. Maak haar lekker los in nek en kaak door redelijk wat stelling te vragen. De oefeningen waar ze moeite heeft om nageeflijk te blijven, kun je ook laag ingesteld rijden.
Later in het uur, als het lekker gaat kun je dan hoger instellen, meer de wedstrijdhouding. Probeer haar voor je inzet al los te maken, desnoods in het begin maar overdreven. Als ze vasthoudt kun je namelijk nooit een lekkere schouderbinnenwaarts e.d. rijden...

Naar mijn mening zit er geen verschil in het nageeflijk rijden in je oefeningen. Alleen als je laag rijd kun je "grovere" bewegingen maken. Ik rijd bij het hoog instellen en oefeningen op dezelfde manier, alleen maak ik kleinere en kortere bewegingen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 16:37

Denk dat je het verkeerd begrijpt, lang laag kan ik haar dus ook niet houden in wendingen/oefeningen. Ze probeert er op alle mogelijke manieren onderuit te komen, terwijl ze het makkelijk kan. Ze heeft namelijk ook haar dagen dat ze alles doet en ik er alleen maar voor de sier op zit.

28-09-2007
Nothing compares too you...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:46

Dat begrijp ik. Maar ga er toch maar naar toe werken. Het is goed voor de rug en voor de ontspanning.

Het zou niet lekker aan voelen in het begin. En omdat ze gaat spannen komt ze omhoog. Lang laag is onmogelijk als hij zich spant.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:20

Lang laag is geen enkel probleem, maar bij bijv. wijken, schouderbinnenwaarts, travers gaat het niet.

Er naar toe werken is makkelijk gezegd, vertel maar eens hoe dan. Zoals ik het buiten die oefeningen om doe gaat het goed, maar dat werkt niet in de oefeningen.

28-09-2007
Nothing compares too you...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:27

Jep, dat is juist het moeilijke. Langzaam aan opbouwen. Het hoeven niet hele stukken sbw te zijn in een lange houding. Een paar stapjes zijn voldoende. En als dat niet eens gaat. Even een stapje in de schoudervoor.

Dus alles in stukjes breken. En dan stukje voor stukje er aan plakken.

Dus pak de sv maar is uit de wending. Als je die laag en ontspannen heb. Kan je het paard op die manier zo in de oefening zetten. KOmt het weer omhoog. Niet gaan trekken maar er weer uit rijden. En dan weer lang laag.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:30

josien schreef:
Waarscheinlijk spant jouw paard in de wendingen. Door die spanning kun je hem dus nniet nageefelijk krijgen.

Probeer hem lang laag te rijden. En dan in de wendingen op je zit stelling te vragen.
Want waarscheinlijk zit het in het niet soepel genoeg zijn.

Dus veel op ontspanning rijden.


Vraagje, heb jij je gewicht meer op je buitenbeen tijdens Schoudervoor?

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:30

waarschijnlijk valt dit paard gigantisch door je binnenbeen in alles wat je doet,wat buiging betreft,maak je paard scherper aan je binnenbeen door de achterhand uit te laten zwaaien op de volte ,een soort wending om de voorhand,waardoor het paard aan de buitenteugel zal komen en daardoor nageeflijker wordt op de binnenteugel,eerst rustig in stap oefenen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:02

Toedeledoki schreef:
waarschijnlijk valt dit paard gigantisch door je binnenbeen in alles wat je doet,wat buiging betreft,maak je paard scherper aan je binnenbeen door de achterhand uit te laten zwaaien op de volte ,een soort wending om de voorhand,waardoor het paard aan de buitenteugel zal komen en daardoor nageeflijker wordt op de binnenteugel,eerst rustig in stap oefenen.


ja maar dat die buitenhand uitzwaaid moet je daarna weer heel goed corrigeren (ik weet niet of je wedstrijd rijd,maar dan wordt dit zwaar afgerekend). Maar voor het oefenen zou je het best kunnen proberen. Lachen

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:18

wanneer je dit op beide handen [linksom en rechtsom]dan kun je het paard later ook weer heel gemakkelijk begrenzen als hij eerst maar goed aanleuning krijgt op 2 teugels.de meeste paarden vallen naar binnen waardoor ze op de binnenteugel gaan leunen,vandaar dat er zoveel mensen aan de binnenteugel trekken.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 19:00

Ik heb geen problemen met door het binnenbeen heen vallen eigenlijk...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:51

flair schreef:
Probleem: in een oefening of wending kan ik Flair niet nageeflijk houden dmv been en lichte teugeldruk. Wat dus op rechte stukken en alles wat groter is dan een grote volte prima gaat, lukt dus bijv. in een schouderbinnenwaarts niet.

Ik zal gerust wat fout doen, maar wat?

Kortom, hoort er verschil te zitten in de manier van nageeflijk rijden in je oefeningen, zo ja, wat dan? Hoe doen jullie dit?


Misschien vindt ze het gewoon moeilijk, dat kan ook. Probeer eens met een grote volte te beginnen en die dan te sluiten. Kijk dan eens wanneer zij zich spant en je de nageeflijkheid verliest. MIsschien kun je het dan oplossen door zelf sneller je ophoudingen te maken (vanuit je been je) en kun je haar er zo wel doorheen houden?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 20:21

Heb je gelijk in, ze vind het moeilijk. Ze heeft haar lichaam ook niet zo mee natuurlijk. (lang lijf, kort voorbeen, korte hals, iets holle rug)

Ik dacht eigenlijk dat ik te abrupt was met mijn beenhulp, maar Steef had hier bijv. ook last van dus dan zouden we dat allebei moeten zijn.

Ze spant haar rug en kaak, wordt dribbelig en dus kort.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:23

Als ik jou was, zou ik van makkelijk naar moeilijk rijden. Zoals ook met die volte, groot beginnen en dan kleiner maken. Schouderbinnenwaarts enzo kun je ook even laten liggen, eerst proberen om de nageeflijkheid en ontspanning weer terug te vinden, dan kun je wel weer naar de oefeningen toe rijden. Allerlei wijkoefeningetjes zullen haar wel goed doen, net als overgangen, maar het zijgangwerk heeft eigenlijk een andere functie.

Je ophoudingen mogen wel sneller, maar niet plotselinger, gewoon sneller achter elkaar, dat maakt je paard lichter als het goed is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 20:32

Ik maak eigenlijk zo min mogelijk ophoudingen omdat ik dat vaak alleen maar averechts werkt, Flair is het best te rijden met een superstille hand (die niets doet) en verder volledig op been en zit waar ze overigens goed op reageert. Maar zonder hand kan ik alleen rondjes rijden, doe ik wat anders, dan komen dus de ophoudingen aan bod waar ze zeikerig op is...

In de trant van ophouding rechts, dan geeft ze vaak reactie alsof je een flinke ruk rechts geeft.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:11

flair schreef:
Ik maak eigenlijk zo min mogelijk ophoudingen omdat ik dat vaak alleen maar averechts werkt, Flair is het best te rijden met een superstille hand (die niets doet) en verder volledig op been en zit waar ze overigens goed op reageert. Maar zonder hand kan ik alleen rondjes rijden, doe ik wat anders, dan komen dus de ophoudingen aan bod waar ze zeikerig op is...

In de trant van ophouding rechts, dan geeft ze vaak reactie alsof je een flinke ruk rechts geeft.


Misschien geef je de ophouding toch te abrupt? Of net niet op het goede moment?
En reageert Flair op zowel de linker- als de rechterhand op deze zelfde manier op wendingen?

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:39

Je kan het volgende proberen:

Zet je paard op een kleinere volte, hou hem ronder, meer door de kaak. Bewaar de stelling. Laat hem op deze volte licht wat voor je binnenbeen wijken. Let erop (en dit is belangrijk), dat je bij de inzet en het totale wijken dat het binnenachterbeen goed eronder komt en dat de achterhand voor de voorhand blijft (vergeet dus het wijken uit de proef). Let erop tijdens het opzij gaan dat de buitenschouder vóór je blijft, dus niet naast je. Durf je binnenhand tijdens het zijwaarts gaan te ontspannen, zodat hij wel door kan komen met het binnenachterbeen (dus uiteindelijk: buitenteugel/binnenbeen).

Begin wel eerst met maar een paar passen. pas als dit goed is (dus takt en aanleuning blijven gelijk aan dat van een gewone volte), dan kan je eens proberen door te wijken naar een grote volte toe.

Door deze oefening moet hij zijn rugspieren aanspannen en mbv het binnenechterbeen op de achterhand komen. Meestal als paarden moeilijk in SB gaan, zal er waarschijnlijk teveel spanning zijn op 1 of beide mogelijkheden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers