Markt in elkaar gestort??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Markt in elkaar gestort??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 00:51

Van een handelaar vernomen:

PROK merrie met goede papier op de markt in Hedel gekocht voor .....1000 euro Verward
Stermerrie met goede papieren, schraal, net van het veulen af ..... 700 euro Verward

In de paardenkrant zie je advertenties staan met bedragen van 15000 euro. Die raak je niet meer kwijt voor die prijs tegenwoordig. Paarden staan veel langer te koop. Net zoals huizen, auto's en andere dure of luxe artikelen. Minder mensen gaan erop wintersport. De zonvakanties zijn nu populairder, omdat dat veel goedkoper is dan een wintersportvakantie.

Het gaat dus slecht in Nederland. Aanbod is veel goter dan afname.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:54

Maar dan is de markt nog niet in gestort hoor.
De mensen stellen vanzelf hun prijzen wel weer naar beneden.

- Offline -


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:05

De markt ligt wel een beetje op zijn gat ja, maar ik denk niet dat de mindere economie daar de enige directe oorzaak van is.
De winter komt er immers aan en dan worden er toch al minder paarden / pony's verkocht als in het voorjaar.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:08

PhiaBink schreef:
In de paardenkrant zie je advertenties staan met bedragen van 15000 euro. Die raak je niet meer kwijt voor die prijs tegenwoordig. .


Ben ik niet met je eens. De paarden gaan bij ons nog steeds als warme broodjes en die zitten nog wel boven dat bedrag.
Goede paarden blijven duur en worden nog steeds verkocht.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:10

De winter is inderdaad een beroerde tijd om paarden te verkopen, altijd zo geweest. Daarnaast zijn mensen op het moment wat voorzichtig met grote c.q. dure aanschaffen maar echt ingestort is de markt niet. Ik zie nog steeds paarden voor duizelingwekkende bedragen van eigenaar verwisselen als ze maar iets leuks gepresteerd hebben.
prok is leuk maar verkoopt niet in het buitenland en juist het buitenland is een grote afnemer van de wat betere paarden maar die willen wel bewezen sportresultaten zien.

Helaas zal mijn boerderij in het Limburgse land nu ook niet gemakkelijk verkocht gaan worden door die extra voorzichtigheid maar ik zie de markt wel aantrekken.

Het slecht hebben is natuurlijk maar zeer relatief. Ik vind niet dat iemand het slecht heeft wanneer er een vakantie minder betaald kan worden. Slecht is wanneer je problemen hebt met de primaire levensbehoeften te betalen. Maar in onze consumptiemaatschappij roepen we natuurlijk al snel dat we het "slecht" hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:11

Een goed paard verkoopt zichzelf wel.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:00

goede paarden worden wel verkocht, maar zit je daar net onder dan blijft het gewoon langer staan.
De huizenmarkt begint nu ook aan te trekken. Deze begint alleen met de huizen in de onderste regionen en trekt langzaam aan omhoog. Heb je een huis in een duurdere prijsklasse moet je nu gewoon net die toevalstreffer hebben om het te verkopen. (ons huis staat nu 1 jaar te koop en we hebben 1 kijker gehad en tijdens de openhuizendag ook 1, best frustrerend als je graag weg wil)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 10:42

Percy schreef:
prok is leuk maar verkoopt niet in het buitenland en juist het buitenland is een grote afnemer van de wat betere paarden maar die willen wel bewezen sportresultaten zien.


Die handelaar heeft de paarden zijn juist naar het buitenland verkocht, omdat ze daar wel betalen en had er een hele mooie winst uit.

Dit heb ik niet van 1 handelaar vernomen, maar van meerderen.

Mensen zijn voorzichtiger geworden met het uitgeven van grote bedragen. Een paard hebben is een luxe, elke maand de vast kosten en als je pech heb een DA rekening. Het leven is nu eenmaal veel duurder geworden door de Euro, dat is niemand ontgaan.

In de winter is de handel minder, maar dit jaar schijnt het wel heel erg te zijn. Voor paarden van normale prijzen en ook voor paarden van de duurdere prijsklasse. Voor alle prijsklasse heb je maar 1 koper nodig Haha! Die ene koper is nu moeilijker te vinden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:45

Wij hebben hier gelukkig geen problemen mee gehad. Onze merrie, een type paard waar de meesten hier niet kapot van zijn,(gelders paard met afstamming tuiger) is binnen 6 weken op proef genomen, en mazzel, mazzel, ook nog voor de vraagprijs verkocht. en niet aan mensen die specifiek zo'n type paard zochten.

boemel

Berichten: 8355
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:54

Volgens onze staleigenaar is er nog zat handel. Het zijn wel de betere paarden die goed lopen.

M1+10

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:44

Idd bij hebben geluk gehad met Renske, maar ik hoor ook andere verhalen over de markt daar in Hedel... Koop je een veulen met super papier, voor een super prijs.. 3 weken later was ie door. Te veel overbijt en de rest van dat soort oliebol..

Ben het er mee eens dat een goed paard zich snel verkoopt, of beter, maar het heeft er ook maar mee te maken waar je woont.

Groetjes

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:03

Ik weet niet of het aan ons ligt maar:
Als wij een paardje zoeken, zijn ze schreeuwend duur, en als we een keer eentje te koop hebben, zijn ze geen stuiver waard.

We hebben een kwpn-er gekocht, sjieke merrie, super braaf eerlijk enz, goed bereden voor 3500 gulden.
Wij hebben haar laten betuigen, ze liep super. En wegens over gang naar pony's verkocht voor 4000 gulden.
Nu zoek maar eens, vragen ze hetzelfde bedrag in euro's

En dan even simpel: met een "goed" paard ga je niet naar de markt.. die verkoopt zichzelf.
Jawel heb wel eens een paardje gekocht op de markt, puur op uitstraling, we waren gelijk verliefd, maar wel voor een redelijk laag bedrag.
Zoek ik een goed paard (fok, rijden of wat dan ook) is de markt de laatste plaats waar ik zou zoeken. (ik zeg daarbij niet dat marktpaarden slechte paarden zouden zijn)
En ik denk dat de eigenaar het dier gewoon kwijt moest..... en dan niet vergeten dat er soms kunstjes worden uitgehaald om het paard verkoopbaar op de markt te vertonen... (in dit geval zou de eigenaar van het paard mischien wel zeggen: heb een gek gevonden die 1000 euro heeft betaald voor die rotknol)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:31

De echt goede paarden verkopen nog wel...

Wij konden onze pony ook niet kwijtraken En dat was toch een kerngezonde 7-jarige D-ponymerrie. Leuk kleurtje en koppie en Z-springen, L2-dressuur en L-SGW Prijs was ook redelijk, maar er kwam geen mens om
Goldie is deze week naar finland/litouwen gegaan, daar wilden ze wel een fijne pony Haha!

Phia, heb je altijd al zo dicht in de buurt gewoond of ben je verhuisd Verward Het is me nooit eerder opgevallen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 23:12

gomir schreef:
De echt goede paarden verkopen nog wel...

Wij konden onze pony ook niet kwijtraken En dat was toch een kerngezonde 7-jarige D-ponymerrie. Leuk kleurtje en koppie en Z-springen, L2-dressuur en L-SGW Prijs was ook redelijk, maar er kwam geen mens om
Goldie is deze week naar finland/litouwen gegaan, daar wilden ze wel een fijne pony Haha!

Phia, heb je altijd al zo dicht in de buurt gewoond of ben je verhuisd Verward Het is me nooit eerder opgevallen


Ik woon hier 6 jaar.

Misschien ligt het aan welk deel van Nederland je woont, maar wat ik hier in de buurt hoor, is dat de paardenhandel niks meer is. Zowel voor de handelaren als voor partikulieren is het heel moeilijk om een paard te verkopen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:13

Ik zoek al bijna twee maanden stad en land af om een fatsoenlijk paard te vinden. (of eigenlijk drie)
Maar ze zijn nergens te krijgen en ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Allemaal slecht gereden en veel paarden niet niet goed gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:13

Lovely schreef:
Een goed paard verkoopt zichzelf wel.

Dan vraag i me af wat je onder goed verstaat.
Ik roep altijd iets van: als je er de juiste prijs vraagt raak je alles kwijt.
Wat mensen vaak vergeten is dat wanneer je een paard 5 maanden te koop hebt staan lopen wel je vaste lasten door zonder dat je echt plezier hebt van dat paard. Die moet je zakelijk gezien wel in mindering brengen op je verkoopbedrag. Misschien dat de handelaar op de markt in Hedel dat al meeteld en daarom zijn prijs zo laag houdt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:10

Goede paarden is altijd vraag naar, hetzelfde als met veehandel (kalveren).
De normale handel etc. is gewoon heel moeilijk , omdat daar het aanbod groot is en misschien die laag van de bevolking weinig durft te investeren.
Vandaar dat er ook heel veel ingeruilt wordt, en dat is voor beide partijen een goede oplossing lijkt me.

Mensen die altijd willen investeren in een goed paard doen dat blijkbaar nog en de echte betere paarden zijn nog zeker hun geld waard.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 18:25

Ik bedoel niet alleen de paardenmarkt, maar de paardenhandel in het algemeen. Er staan veel paarden te koop, de vraag is minder geworden. Het maak niet uit of het een duur of goedkooppaard is, alles staat veel langer te koop. Ik denk dat streeksgewijs ook nog verschillend is.
Ik heb iig weer een kijker donderdag naar mijn paard. Mij benieuwen. Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:38

Dat zie je verkeerd, de markt komt weer "back to earth". Zolang mijn klanten nog halve fabrieken vernieuwen, meerwerken weggeven groter dan de hoofdopdracht, allemaal met een pennestreek, dan gaat het niet slecht in NL. Het staat alleen heel interessant om te roepen, maar het is nergens op gebasserd.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 00:11

ikke schreef:
Dat zie je verkeerd, de markt komt weer "back to earth". Zolang mijn klanten nog halve fabrieken vernieuwen, meerwerken weggeven groter dan de hoofdopdracht, allemaal met een pennestreek, dan gaat het niet slecht in NL. Het staat alleen heel interessant om te roepen, maar het is nergens op gebasserd.


Wat jij zegt is voor een handje vol mensen weggelegd. Bij het meerendeel van de Nederlandse bevolking gaat het financieel niet goed. Meer bedrijven failiet, gezinnen kunnen niet meer rond komen. Alles is gestegen, maar de lonen zijn ongeveer hetzelfde gebleven. Ga maar eens boodschappen doen. Als je voor 50 euro afreken, wat heb je in je boodschappen mandje liggen. Niet veel vergeleken bij voor de euro. Nu heb je een mandje vol, voor de euro een karretje vol. Lees jij geen kranten of zie jij geen nieuws. Mensen met de meesten schulden zitten in de leeftijd van 15 tot 35 jaar.

Dus geld voor een luxe uitgaven, als bijv. een paard is er niet meer bij. Veel verkopen hun paard omdat ze het financieel niet meer aankunnen en de meeste denken wel 3 x na voordat ze een paard kopen. Ik geef ze geen ongelijk.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:55

Nee, ben ik niet met je eens. Ik zie het over de hele breedte van ons klantenbestand. Mijn baas had ook al dit soort opmerkingen, maar kon geen zinnige verklaring geven waarom in dit licht we een leuke omzet- en resutaatstijging hebben.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:30

Ikke dat is op zich zeer simpel te verklaren:
Ik heb, noem even een getal want heb ze nooit geteld, 5 broden nodig per week. Mijn gezin (= ikke, manlief en 3 kids) heeft dat nodig, ik kan niet gaan bezuinigen op brood, of ze nu 1 gulden per stuk kosten of 5 euro.

Ik weet niet in welke bedrijfstak je werkzaam bent (heb je profiel niet bekeken en ook niet al je topics gevolgd)
Echter, zou je werkzaam zijn in bijv. dakbedekkingen (noem maar effen wat) dan ben je hoe dan ook en tegen wat voor prijs afhankelijk van dat bedrijf (lees dan ook meervoud, dus bedrijven) en als die dan ook de prijzen hanteren die in gulden hetzelfde getal waren dan nu in euro's (= dus 220 % verhoging) je dak moet dicht, en zal betaalt moeten worden. En jawel de omzet stijgt want mensen zijn van je afhankelijk. Net zoals de koopkracht gestegen is. Ik heb gewoon dat aantal broden nodig, terwijl ik voor de euro 1 gulden per brood kwijt was en nu 1 euro voor hetzelfde brood.

Daarentegen is het zo (vindt ik tenminste) dat de prijzen van paarden/pony's beduidend hoger zijn dan voor de euro. En is een paard een overbodig iets, bedoel ermee dat het niet nodig is voor de eerste levensbehoefte.

En daarbij is de aanschaf niet het belangrijkste maar wel de onderhoud.
Zak brok waar ik eerst 3 zakken had voor 25 gulden, betaal ik nu 20 euro voor...
Honevoer idem...
En reken de benzineprijs eens terug naar gulden?
En zijn we niet gemakkelijker bij een hebbdingetje (lampje bijv. om het interieur te verfraaien) om dat te kopen omdat het maar 14.95 kost, in euro's wel te verstaan...terwijl je hetzelfde lampje eerder liet staan omdat 29.95 kostte in guldens....

Je hebt van die dingen die moeten,paardje kopen moet niet...
En is dus niet te vergelijken met het bedrijfsleven.
Paarden zijn, ondanks de slechte economie veel duurder geworden,mesnen hebben het er niet meer voor over... is de markt daardoor slecht?
Ja en nee.
Ja er worden minder paarden verkocht voor hoge bedragen en nee, er zijn mensen die een bepaald bedrag in hun hoofd hadden/hebben en deze keurig omgerekend hebben naar euro's.
En daarbij: op een markt luisterd het oor niet en vraagt de mond niet als het bedrag laag is....(heb het even niet over het feit dat je altijd pech zou hebben met je marktaankoop)
Even veranderd had het en beetje dubbel neergezet, bedoelde het dus goed maar verwoorde het verkeerd... Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 03:04

Alane beschrijft basis prijs-elasticiteit en het effect van de conjunctuur op primaire, luxe en inwisselbare aankopen. Pure bedrijfseconomie optima forma.

Het paard is een luxe goed; niemand heeft tegenwoordig meer een paard nodig om te overleven, men kan heel goed zonder eigen paard door het leven. Daar waar bedrijven wellicht genoodzaakt zijn om te investeren opdat ze anders wellicht niet overleven.

Of de markt in paarden is teruggelopen in deze herfstperiode; absoluut. Dat heeft te maken met het overschot aan paarden, of beter, het stallentekort. Lieden die een paard te verkopen hebben, zullen het dier niet van de hand doen bij een te lage prijs als zij het dier op enige wijze kunnen aanhouden. Wellicht dat het budget van de verkoper een rol speelt, maar echt veel advertenties "wegens geldnood te koop" kom ik nou ook weer niet tegen.
Het is een wet in paardenhandelland dat het paard in het najaar per definitie slechter verkoopt en derhalve lager geprijsd is dan in het voorjaar. Als de prijzen van, of beter de vraag naar paarden over de gehele linie (dus duur maar ook geodkoop en alles er tussen in) zich in het voorjaar niet hersteld, kan je terecht spreken van een ingestorte markt. Dat mag je nu hooguit in tijdelijk verband uitspreken.

ik denk dat de markt weldegelijk in het voorjaar weer aantrekt. En richting de topicstartster; dat paard raak je echt wel kwijt, ik vidn het een leuk paard voor een ogenschijnlijk eerlijk bedrag. Daar zijn heus kopers voor. Paard kopen is nu eenmaal vlak voor de winter niet zo leuk, dus heb geduld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:09

Bij ons staan opeens sinds jaren stallen leeg c.q. zijn per direct beschikbaar. Toch minder 'paardenconsumenten' ?
Hoe zit dat bij andere stalhouders ?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 23:55

Ik heb nu 2 stallen leeg. Straks 3 stallen leeg en ze blijven bewust leeg.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amco, anjali, Hobbyhorse, Iselda, JeRekers, Karintich, moeshie, Sting en 92 bezoekers