* Paard op zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-01 23:25

Mijn paard staat al jaren op zaagsel om een paar redenen. Maar ik heb het idee dat ze zich best wel verveeld soms, omdat ze niets te knabbelen heeft. Ze heeft wel een boei in haar box halen en ze komt er minimaal 2x per dag uit. Maar nou vroeg ik me af: kan ik misschien wat stukjes wortel of appel (of biksjes etc) verspreiden in haar box, zodat ze iets te zoeken heeft? Of is dat slecht omdat ze dan misschien teveel zaagsel binnen krijgt?

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 23:35

Waarom leg je geen hooi???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 01:02

tip van veearts: hooiruif ophangen met aan de binnenkant gaas (liefst gecoat) zodat ze kleine gaatjes heeft om te peuteren. Wie weet gaat het ook als je een hooinet in de ruif doet. het moet natuurlijk wel mogen die ruif. Op deze manier is ze langer bezig met haar hooi.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 09:46

goeie tip, ga ik ook proberen!!! Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-01 12:14

Ja maar het probleem bij ons is, dat er niets mag! Dus dat is helaas geen optie, hoewel het wel een goed idee is. Daarom dacht ik aan stukjes wortel in de box verspreiden, maar ik weet niet of dat slecht is...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 12:33

ik denk dat ze dan best veel zaagsel binnen krijgt.. Verward Verward Verward maarja ik weet took niet

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:37

Worteltjes lijkt me geen goed idee. Als jet er zelf voor zorgt mag je toch wel hooi voeren? Als het op zaagsel staan te maken heeft met hoesten moet je het hooi op de grond leggen en eventueel nat maken. Een paard heeft wel ruwvoer nodig.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-01 23:37

Nee ik voer niet zelf, ik neem alleen altijd wortels e.d. mee en ik voer muesli na het rijden. Als ik 1 plukje hooi pak word ik van stal gestuurd (is al bijna een keer gebeurd, dus dat risico kan ik niet nemen).

Ze hoest nu niet, maar ze heeft ooit een luchtweginfectie gehad en toen was het advies om haar op zaagsel te zetten. Ik heb het nog weleens geprobeerd, stro, maar toen begon ze meteen te kuchen. Bovendien eet ze haar hele stal leeg en ze heeft al aanleg om dik te worden. Maar wortels zijn dus geen goed idee omdat ze dan teveel zaagsel binnen kan krijgen?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 00:29

Wat je ook zou kunnen doen is een aantal wilgentakken in de stal leggen. De meeste paarden vinden het heel leuk om de schil er af te peuteren en zijn daar een behoorlijk tijdje mee bezig. En als de takken helemaal kaal zijn weggooien en nieuwe in de box leggen. Of je zou ook een boomstronkje kunnen proberen ofzo. groetjes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-01 11:54

Heb je ook enig idee waar ik zoiets kan vinden / kopen? Op zich vind ze takken wel leuk want soms zitten er takjes in het hooi en daar kauwt ze ook wel eens op. Wij hebben wel in alle boxen een boomstronkje hangen, maar die hangt er al wel 5 jaar ofzo dus daar vind ze niets aan omdat het helemaal is verstoft enzo.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 14:33

Mijn paard staat sinds kort ook op zaagsel en moet veel op stal staan na z'n operatie. Omdat ik beng bang dat hij zich gaat vervelen geef ik 'm ook takjes. Mijn broertje heeft een hoveniersbedrijf en bewaart berken-en wilgentakken voor mij. Vooral de dunne takjes met blaadjes vindt ie geweldig om mee te spelen. Mischien zit er een hoveniersbedrijf bij je in de buurt? Ze hebben altijd van die takken over als afval. Oberon, mijn paard, krijgt de hele dag door hooi. Verder heeft ie zo'n bal waarin ik snoepjes doe. (niet iedere stal eigenaar vindt dat leuk, het maakt nogal wat herrie). Wat ik in een Engels blad zag, maar nog niet uitgeprobeerd heb,is het volgende: een touw met daaraan wortels en appels hangen en die in de box ophangen. Ook denk ik dat als je wat grote stukken wortel in de box legt het wel mee valt met het zaagsel. Die van mij krijgt ook zaagsel binnen met hooi eten.

Groeten,

Astrid

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 14:52

hihi een ketting met appels en wortels... leuk idee maar ik denk dat Waldo hem met touw en al op zou slokken... Vingers aflikken Is namelijk erg verslaafd aan wortels en appels (mais en hooi lust ie niet..) Hij is denk ik een beetje verwend *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 20:19

Pling Vraag bij Hippo BV een folder aan,
ze verkopen hele goede produkten, zoals een stofvrije vervanging voor hooi/stro e.d.

Succes ermee.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-01 00:21

Ik heb geen plafond om iets aan te hangen! Lachen

En er mag niets anders dan zaagsel of stro liggen. Pfff....er mag ook helemaal niets bij ons. Mijn paard trapt haar benen kapot aan de stalwand (en het hout dus ook) en ik heb al stalbandages en springschoenen geprobeerd, maar daarvan krijgt ze wonden van het broeien. Maar er mag geen zeil of iets aan de wand hangen. De box gaat ook stuk zo. Maar ja... er is dus geen overleg mogelijk bij ons, dus ik kan maar heel beperkt dingen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-01 18:29

hoi
ik geloof dat ik bij die stal van jou meteen vertrok.wat een zeikerds daar.
sorry maar dat moest er ff uit

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-01 23:06

Je hebt gelijk, maar het is maar 1 zeikerd in dit geval! Maar ik ga na 3,5 jaar wikken en wegen eindelijk weg!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 16:08

Groot gelijk Jura. Wegwezen daar!! Alleen.. hoe kom je daar nu weg?? Verward

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 10:51

ik heb voor mijn pony een bal met een soort liksteen met een smaakje in de stal hangen Tong uitsteken Eerst moest ie er niets van wten maar nu wel !!! Vingers aflikken Vork Vingers aflikken Vork Ze kunnen hier uren zoet mee zijn. Bij de paardendrogist zijn ook de likstenen met smaakje (appel, wortel, mint) zonder bal te bestellen. Kwijl

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 17:56

takken ed voeren kun je beter niet doen omdat je zo kribbebijten in de hand werkt. Al sik het zo hoor heb je alleen wel erg weinig keus. Wij hebben het ook een tijdje gedaan, maar het is wel waar dat ze dan ook in de wanden gaan bijten enzo... Alles moet dan opeens gegeten worden...

Laudie

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 12:26

kan je niet een klein beetje stro erbij leggen? of gewoon wortels door heel de stal heen leggen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-01 13:04

Ik ga niet op stel en sprong weg dus ik ben rustig aan naar stallen aan het kijken.

Zo'n ronde liksteen heb ik ook, maar daar moet ze niets van weten.

Sandra, als ik stro door de box leg, word ik meteen weggestrapt van stal! En dat idee van de wortels wilde ik dus doen, maar het is me nog steeds niet duidelijk of dat nou wel of geen kwaad kan!

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 13:22

nou mijn paard eet ook hooi vanaf de grond zeg maar, dus dan ook de wortels. Als ik de wortels in de voerbak leg, laat ie soms ook weer de helft uit ze mond vallen, en dat valt dus ook op het zaagsel. Dus meestal leg ik ze dan meteen op het zaagsel, heeft ie wat te zoeken.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 13:25

ik wil me nergens mee bemoeien, maar stukjes wortel? is dat wel verstandig? Hickory is 'm een keer gesmoord in een stuk wortel, veearts erbij, ik bespaar je verder alle details, maar was neit echt smakelijk! Dus pas op met 'stukjes' wortel!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 21:56

Schijnt dat wortels in de doorsnede zo breed zijn als hun slokdarm..(van paarden) dus als ze een stukje niet goed kauwen ze erin kunnen stikken.
Makkelijk te voorkomen, snij wortel eerst in de lengte doormidden en dan in stukken.
Je hebt bij sommige paardenzaken een soort van strooplikblok in een emmertje, dan hoef je die alleen maar op de bodem neer te zetten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-01 22:55

Dat is nieuw voor mij. Wat ik wel weet is dat je nooit schijfjes moet snijden, want als ze dan niet kauwen kan het inderdaad klem komen te zitten in de slokdarm. Maar ik geef altijd winterwortels en die leg ik gewoon in de voerbak. Die moet ze eerst in stukken bijten voordat ze die in haar mond neemt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit weg ga voor ze de wortels op heeft, ik ben altijd zo bang dat ze een keertje stikt en dat er dan niemand bij is, maar dat zit meer in mijn hoofd geloof ik.

Zo'n strooplikblok ken ik, waar kan je dat halen?