hoe opstappen na val

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

hoe opstappen na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 14:48

Ik vind mezelf zo'n zeikmens. Ik ben 4 weken terug van Passion afgevallen toen ik opstapte.
[VvdD] Auw, wat kan vallen toch pijn doen...

Nou wilde ik vanmorgen heel enthousiast gaan rijden, ik had mezelf moed in gesproken (want in die 4 weken ben ik héél vaak opgestapt maar nooit alleen omdat 't in m'n hoofd zit dat ik er misschien wel weer af zou kunnen vallen en ik 'bang' ben geworden)

Ik was helemaal alleen op stal, had Passion heerlijk vertroetelt, gepoetst, opgezadeld. Op weg richting bak.
Ik sta in die bak, doe mijn voet in de beugel (met onderdrukte 'kriebels' in mijn buik)
Wat er toen gebeurde: Passion zet een klein stapje opzij en ik durf er gewoon niet meer op. Heb nog 2x m'n voet in de beugel gezet en er gebeurde niets, maar toch... Het is toen zó hard gegaan dat ik mezelf zó bang maak...
Zo gauw als ik erop zit is er NIETS meer aan de hand en kunnen we 't heerlijk vinden samen.

Heeft er iemand tips voor hoe ik m'n angst kan overwinnen???

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:53

Ik zit dus met een soortgelijk probleem, enorme faalangst ofzo. Voor anderen weet ik het altijd perfect, maar om zelf over die drempel te gaan, poeh..haha. Je paard voelt dat jij bang bent en heeft dus ook geen vertrouwen in jou, misschien is dat de rede waarom hij opzij sprong. Waarom zou jij jezelf kwellen door het alleen te proberen als je zo bang bent. Vraag iemand of die je helpt. Wat ik altijd doe en dat slaat echt nergens op, want mijn paard is echt superbraaf, is altijd ff eerst iemand anders op laten rijden, dan kan ik zien dat hij braaf is en is het "hete"er al af. Zo probeer ik mijn vertrouwen terug te krijgen. Succes.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 14:57

Dat is wel goed omschreven inderdaad. Zo is 't met Passion ook, ik wéét in mijn hoofd dat er echt niets gebeurd, maar toch. Het gevoel zit er en ik wil dat het weg gaat...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:59

Vragen of iemand je helpt met opstappen ? Zoek een gezellig iemand uit die een beetje met je kletst, je paard vasthoud, aan de andere kant aan de beugel gaat hangen zodat hij niet weg kan ? Jij bent een beetje afgeleid en ontspannen door het geklets en je paard kan niet weg omdat iemand hem vast heeft ... Ik weet niet of het bij mensen werkt maar bij bange paarden werkt het wel dus ... Verward
(p.s. het komt vast wel weer goed hoor OK dan! )

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 15:01

ja, maar als er iemand bijstaat is er niets aan de hand. Dát is nou juist 't probleem. Ik wil graag ook kunnen rijden als er niemand aanwezig is...

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:06

kan je niet proberen om vanaf een opstapje op te stappen?
of al in de stal of ergens op te stappen waar ze niet zoveel ruimte heeft

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:31

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar wij gebruikten vroeger als we van een paard afvielen, rescuedrupples, je kalmeert meteen. Misschien dat je dit nu ook kan nemen(2 druppels onder tong, verkrijgbaar bij reformwinkel) en jezelf streng toespreken. Moet je mij horen zeg, ik loop er nog steeds naast, haha.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:38

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik ben er zo ook 's hard afgevallen. En sinds toen durfde ik er niet meer alleen op. Maar je moet gewoon doorzetten (heb ik ook gedaan, en weet hoe moeilijk het is). Maar als je het een paar keer hebt gedaan, gaat het al wat beter.
Succes!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:57

Idd doorzetten. Misschien kan je toch iemand er een keer bij halen, en opstappen terwijl diegene je paard vasthoudt. Zoals je zelf al zegt gaat dat gewoon goed! Dan kan je het ook alleen. Laat diezelfde persoon aan de bakrand staan de volgende keer dat je weer opstapt. Is er toch iemand in de buurt ben je niet helemaal alleen. En ja het is toch je angst overwinnen. Als je dalijk er eenmaal opzit ben je zooooo trots op jezelf, denk daar is aan.

Veel succes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:10

Gewoon een tijdje iemand je paard laten vasthouden, ok al is er dan niets aan de hand.
Als het goed gaat laat je iemand er bij staan, als het nog steeds goed gaat laat je die persoon een paar meter verder staan.

En als je helemaal een dolle Knipoog bui hebt zorg je gewoon dat er iemand in de stal aanwezig is die kan roepen in geval dat.
Zing een lekekr liedje en als je kriebels krijgt gewoon denken: als ik 1 gil geef staat er binnen no time iemand bij.
Geruststellend gevoel.

En wat bij mij vroeger geholpen heeft, paard beetpakken, zorgen dat alles klaar staat en hangt, de bak instappen, niet treuzelen, voet erin en hup erop.

Gaat dan wel even wat slordiger, maar hoe sneller je het doet hoe minder erg je er in hebt.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:01

Goed en rustig de tijd ervoor nemen!

Ik was er een tijdje gelden ook afgevallen!was ook elke keer weer bang dat ik er af zou vallen!Je moet goed de baas zijn over jezelf en natuurlijk je paardje!Suc6 OK dan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:28

iemand hoef je paard niet vast te houden,alleen er maar bij laten staan..
later zet je je paard tegen de bakhoek in en stap je op...

succes

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:31

opstapje helpt altijd en iemand erbij ook, trek er een jaar voor uit en dan ben je er weer klaar voor. heb zelfde meegemaakt.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:33

Ik snap wel wat je bedoeld, heb ook zoiets. Ben er in de springles van af gevallen, de laatste springles durfde ik dus geen hindernis te nemen, met als gevolg dat m,n paard nu ook geen vertrouwen meer heeft.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 00:10

Dank voor jullie reacties, ik ga morgen lessen. Dan ga ik vragen of iemand erbij gaat staan en ik ga alleen opstappen. Desnoods twee of drie keer...
De baas zijn over jezelf vind ik een goede Knipoog Dat is inderdaad alles. Vertrouwen in mezelf!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:36

Heey dat lijkt enorm op de problemen die diana_mabel ook heeft je zou haar es kunnen vragen wat zij der aan gedaan heeft want ze is er nu wel aardig overheen

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 07:01

Geen idee, wat ik moet/kan doen, rij 10 jaar en nooit gevallen :S

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:59

Ben je nog noooit gevallen in die 10 jaar?????
Ik rijd ook 10 jaar maar ik heb het niet eens bij gehouden hoe vaak ik ben gevallen!! Ik zeg nu ook nooit meer: "ik ben al een tijd niet gevallen anders dan val ik die dag erna af of zo iets!!!

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:26

seriues !! nog nooits Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:31

herkenbaar!
ik heb een tijd de jonge paarden van mn instructeur gereden, en nog een jong paard van een meisje dat er met opstappen af was gevallen, waardoor t paard niemand meer liet opstappen

alle jonge paarden stapte mn instructeur zo op, ook buiten en stapte dan naar de buitenbak

ik ben op 1 dag van alle3 afgedonderd tijdens het opstappen

mooi dat ik 3 dagen erna, toen ik weer moest rijden daar, dus bij alle3 amper op durfde te stappen
en bij 1 lag ik er dus alweer vanaf Scheve mond

pff heeft lang geduurd zeg, en nu nog stap ik(zelfs bij t 18 jarige paard van mn moeder, die doet lelijk bij t opstappen) bij sommige paarden gespannen op

en t gekke was, t paard van dat meisje, waar niemand meer op kon stappen, daar klom ik zo op!niets aan de hand! maar de andere paarden die ik daar moest rijden, pff 3x na elkaar gelanceerd terwijl ik net mn been over de rug heen deed

en weet nu nog niet hoe het gebeurde dat ik er bij alle3 dezelfde dag bij t opstappen vanaf viel!
was me daarvoor nog nooit gebeurt, vanaf dag 1 stapte ik zelf overal op zonder dat iemand ze vasthield!

maar toen die ene dag

ben toen van 1.75 en van 2x 1.68 gelanceerd, was de dag erna bont en blauw, ook omdat die ene ging rondtollen en me er tegen de bakrand aan vanaf gooide

nee, lastige paarden met opstappen, daar blijf ik bij uit de buurt Knipoog

maar wat bij mij heeft geholpen is het toch gewoon doen

ik MOEST wel, werd er voor betaald om ze te rijden, longeerde ze ff(ivm druk van de singel waar dus 1 van de 3 weleens op kon reageren met een mega-bok) en ja daar stond ik dan, klaar om op te stappen, kriebels in mn buik en het gewoon niet durven!

maargoed, daar wordt zo'n beest ook hardstikke nerveus van, dus ben maar gewoon opgestapt, bij nr 1 ging het goed, trots dat ik was Tong uitsteken

nr 2 vloog ik gelijk vanaf! en nr 3 durfde ik echt niet, maar toch gedaan en ging ook goed

dat andere paard dat zelf bang was bij t opstappen en dan ging steigeren en wegrennen en bokkn of zelfs gewoon liggen! daarbij ging t eigenlijk altijd wel goed, maar toen moest dat meisje zelf weer gaan rijden, maar ja met opstappen is ze er tegen de muur tegen een pin vanaf gevallen met een mega-diep gat in haar knie, die durfde dus echt niet

ben er toen steeds als 1e ff opgegaan, toen haar op laten stappen terwijl ik t paardje vasthield en tegen t meisje bleef kletsen
en na t rijden liet ik ze nog 3x op en af stappen

daarna ging ik er steeds bijstaan zonder vast te houden, en steeds een stukje verder weg staan

uiteindelijk stapte ze zelf op als ze alleen was en het paardje rechtstreeks uit stal kwam

die andere jonkies zijn(gelukkig) verkocht, 1 staat er nog wel op stal en heeft weleens vaker raar gedaan met opstappen inmiddels, singeldwang, dus ff stukje aan de hand stappen voorkomt bij dat paard flinke bokken bij t opstappen

die kalmerende druppels zijn misschien wel een idee, want hoe braaf je paard ook kan zijn, door jouw zenuwen kan ze ook gestressed raken, als je met die druppels zelf rustig blijft is dat wel een goed idee

succes!

paardenfan

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-10-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:37

ook ik wens je succes, toen ik de eerste keer van een ponytje afviel is al een 4/5 jaar geleden zoiets denk ik, was in frankrijk, kon nog niet echt zonder zadel rijden, hehe, en op die camping was een manege, waar mijn zus (assie) en ik hielpen met pony's + paardjes verzorgen!

nou wij mochten dus een gratis ritje op de shetlanders maken, kleine onervaren ik.. ging dus ook .. *je moet je voorstellen : shetlander, anne net met hoofd erboven uit... zooo klein dus .. Tong uitsteken*

en we gingen dus draven en Anne wiebelde van links naar rechts.. plof dernaast!. in de struiken! Eerst wasik best wel bang, Maarja ik kon er wel om lachen en stapte gewoon weer op.. we gingen weer draven ..*plof* Anne lag er weer naast!

En toen moest ik trakteren op iets.. Haha!

Maar ik zou zeggen gewoon je angsten onverwinnen en gewoon weer opstappen! Denk bijv aan de heerlijke ritten die je anders moet missen, en zoals ik lees heb je een goeie band met passion. En ja, als jij je angsten toont voel Passion dat ook.. heb vertrouwen in haar en in jezelf!

denk aan het liedje van Bert en Ernie Knipoog.. *vallen en op staan*

succes!!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:07

Ik geloof dat veel mensen dit herkennen.
Ik ook. Ben alweer een tijdje geleden van een manege paard afgevallen... Op mijn ouwe vertrouwde Jambo ben ik verder met dressuur niet bang. Met springen sch**t ik echter in mijn broek. Ik blijf maar denken: ''ik val eraf, ik val eraf'' Tja dan kan het ook niet goed gaan.
Ik was vroeger een enorme bangerd met paardrijden. Daar ben ik helemaal overheen, en klom de laatste tijd op alle paarden en pony's.
Maar na die val (heb er ook flink last van gehad) ben ik toch weer een beetje angstig.

Laatst op stal vroeg iemand of ik even op haar paardje wou rijden. Nou dat heb ik geweten. Het begin ging goed. Maar ik werd zenuwachtig en dat voelde ze. Wat lijdde tot een Bok. Nou ik wist niet hoe snel ik eraf moest komen hahaha Bloos

Ik denk dat die angst zich langzaam weer afbouwt. Met paardrijden moet je ook niet teveel nadenken. Vooral niet gaan denken ''stel ik doe zus of zo, en dat kan er dit of dat gebeuren...''
Ik weet zeker dat het helemaal goed komt met rijden bij je, neem er de tijd voor en overhaast nix!
Succes! OK dan!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:54

Er zijn er vast een heleboel die het gezegd hebben Lachen , maar mijn tip is toch ook wel: gewoon lekker vaak oefenen met iemand erbij, net zolang tot je je vertrouwen weer helemaal terug hebt, en dan pas alleen weer gaan proberen. Soms kan het trouwens ook helpen om even op een ander paard te stappen dat heel rustig is, daar kun je je vertrouwen ook weer van terug krijgen....

Heel veel succes en ik hoop dat jullie weer snel samen kunnen rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:59

Ik herken dit helaas ook, ben er ook een paar keer fiks afgevallen, maar de paarden liefde zet door en wint.
Want je zult er toch weer op moeten klimmen om een fine rit te moeten hebben.
Gelukkig heb ik een laag paardje(1.57) hoe hoog is die van jou?
Ik hoop dat je wat aan de bovenstaande tips hebt, je zult het vertrouwen weer terug moeten krijgen he, en dat kan alleen maar door het te ervaren, succes!