Is dit een onverkoopbaar paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Is dit een onverkoopbaar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 10:01

Ik weet niet waar het aan ligt, maar het begint er toch sterk op te lijken dat ik mijn paard niet kan verkopen. (FYI: ja, ik ben bezig om mijn lieve Joop te verkopen)
Hij heeft een tijdje bij een gehandicapten manege gestaan, maar kwam algauw weer terug: heel erg lief paard, zeker geschikt, maar kreupel. Dat duurde een week of 4 en daarna weer rustig opbouwen natuurlijk. In de tussentijd hadden zij al hun boxen al vol. Hij loopt nu weer helemaal toppie (2 uur door het bos crossen is geen probleem voor hem). Viavia kwam ik in contact met een meisje die een paard zocht. Gewoon recreatief, mocht niet te duur zijn. Om het geld is het mij echt niet te doen, een goed tehuis is voor mij veel belangrijker. Hele lieve meid en dat zag ik dus wel zitten. Zoals jullie allemaal wel weten heeft Jopie HKO 3, loopt al 4,5 jaar als een zonnetje en de kreupelheid die hij bij de manege had was volgens onze DA niet veroorzaakt door zijn hoeven (dmv uitverdoving vastgesteld). Ik gerustgesteld. Het meisje was laaiend enthousiast en helemaal verliefd op Joop ('t is dan ook een allemansvriend). Voor de zekerheid had ze navraag gedaan bij een kennis van haar, over die hoefkatrol. En nu kwam ze terug dat hij dus niet geschikt voor de sport was, nee, dat hadden wij heel duidelijk gezegd en zij had gezegd dat ze alleen recreatief reed. Ja, maar hij dressuurde zo fijn. Inderdaad, tot M opgeleid, maar vanwege die hoefkatrol niet echt geschikt voor regelmatig wedstrijden lopen. Ookal heeft hij vorig jaar nog met goed gevolg (vooral op de langere termijn) een kl 1 endurance uitgelopen en werd hij zelfs nog 15e.

Ik begrijp dat zo'n paard mét gebruiksaanwijzing en iets als hoefkatrol (en zomereczeem, maar daar viel ze nog geeneens over) niet makkelijk verkoopt, maar zo langzamerhand begin ik te denken dat ik hem alleen als landschapsopvulling of grasmaaier slijt... Is dit nou echt zo'n onverkoopbaar paard? Want ik snap ook werkelijk waar niet dat hij hier thuis vier jaar lang vrijwel 100% rad loopt (op een vernageling na) en in no-time bij een ander, die er echt geen gekke dingen mee doet, stokkreupel is. Wegens omstandigheden kan ik hem echt niet aanhouden en verkopen lijkt dan de beste oplossing, maar als het zo gaat, dan zit ik over tien jaar nog met mijn bejaarde paard (hij is nu 12, dus nu valt het nog wel mee), vind ik niet erg, maar dat is op dit moment toch echt niet de bedoeling. Ik ben heel benieuwd naar wat de mensen op bokt van dit paard vinden, raak je dat kwijt voor een uiterst schappelijke prijs?
Er zit ook nog een KWPN-papier bij trouwens, beest mankeert zo gezegd 'niets' (op die hoefkatrol na).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:10

Dat is een behoorlijk moeilijk verkoopbaar paard ja,
de prijzen zijn enorm gekelderd en voor heel weinig kan je ook een gezond paard kopen met dezelfde mogelijkheden als die van jou...
Zo worden er honderden aangeboden worden.

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:24

ik merk het al met mijn gezonde 11 jarige zeoliet x jasper
die verkoopt ook niet makkelijk en vraag me af waarom...

ONDERSCHRIFTLOOS

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:31

Ik heb een kerngezonde 11 jarige merrie te koop, met keurig KWPN papier, mooi kleur (zwart met kolletje...), superrecreatie/endurance paard. Maar raak haar aan de straatstenen niet kwijt. En ik vraag ook echt niet veel (begin met 2200 euro, maar bij leuke mensen doe ik er altijd nog een aantal honderden euro's vanaf...).
De markt is gewoon slecht op het moment volgens mij. Onze Kiri is af en aan al 2 jaar te koop, en die is inderdaad straks bejaard als dat zo door gaat.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:30

Precies, en daar ligt het voornamelijk aan: de markt is bar slecht. De handel ligt vrij plat en mensen willen geen cent meer uitgeven, en dat kunnen ze ook niet meer. De koek is op dank zij de euro. En daar ligt het aan, niet aan de paarden.

De hond is de betere mens

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:43

het is ook de verkeerde tijd van het jaar, in het voorjaar kopen meer mensen een paard, dan kan ie de wei op, nu moeten ze ook nog (dure) stalling gaan zoeken.

Ik ken iemand die z'n bedrijf opdoekt en al z'n paarden te koop heeft, al maanden er is er nog niet 1 verkocht.....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:44

Denk zoals de rest hierboven ook al zegt, het ligt niet aan het paard, maar de hele economie in ons land is natuurlijk slecht... mensen durven nu geen grote uitgaven te doen dus al helemaal geen paard te kopen.

Helaas..... slechte markt, trekt hopelijk snel weer aan, wel zo prettig voor zowel het paard als de baas Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:55

Mijn pony is al te koop van in maart, ook niet Miss Ideale ... ze staat hier nog steeds. Normaal is ze verkocht aan Vania, maar zolang ze hier staat en niet betaald is beschouw ik haar als mijn eigendom.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:07

Terug op je vraag of het paard verkoopbaar is; laat ik het zo zeggen; de eerste die er goed voor wil zorgen, meot je het dier gunnen. Niet over geld praten, want economische waarde heeft het idd niet. Hard maar waar, hij is nu leuk, voor zolang hij het nog doet. Ik zou hem verkopen voor een symbolisch bedrag.

Er zijn teveel paarden te koop die wel gezond zijn, in zijn leeftijdscategorie. Dat is sowieso al een moeilijke categorie, omdat kennelijk iedereen een 4 jarige wil hebben en geen 12 jarige. Bovendien, in deze tijd van het jaar was het altijd al slecht verkopen, zelfs voor de euro.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:57

Een goed paard verkoopt zichzelf, daar hoef je nooit over in te zitten. Er zijn kennelijk paarden die wat minder gunstig in de markt liggen, daar doe je weinig aan behalve een hoop geduld te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:06

Citaat:
Terug op je vraag of het paard verkoopbaar is; laat ik het zo zeggen; de eerste die er goed voor wil zorgen, meot je het dier gunnen. Niet over geld praten, want economische waarde heeft het idd niet. Hard maar waar, hij is nu leuk, voor zolang hij het nog doet. Ik zou hem verkopen voor een symbolisch bedrag.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Die 3 in zijn been zegt niks,maar wel dat hij er last van heeft.
En hoelang het duurt voor het echt af is met rijden, is daarom te moeilijk te bepalen en als koper zou ik dat risico niet nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:15

Lovely schreef:
Een goed paard verkoopt zichzelf, daar hoef je nooit over in te zitten. Er zijn kennelijk paarden die wat minder gunstig in de markt liggen, daar doe je weinig aan behalve een hoop geduld te hebben.

Ik zie overeenkomten tussen paarden en werkeloos personeel:

- paard moet jong zijn
- Z opgeleid
- goedkoop

- personeel moet jong zijn
- moet heel ervaren zijn
- is goedkoop in salaris.

Het is nu meer dan ooit dat mensen voor een dubbeltje in de eerste rang willen zitten.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:20

Desiree, ik wil je vergelijking wel doortrekken hoor, want hoeveel werkgevers nemen in deze tijd nog ziek personeel aan?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:27

Lovely schreef:
Desiree, ik wil je vergelijking wel doortrekken hoor, want hoeveel werkgevers nemen in deze tijd nog ziek personeel aan?


haha neej niemand..ik ben al gezond en ze nemen mij al nergens aan...

Karaat_the_newforest op Instagram

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:40

Lovely schreef:
Desiree, ik wil je vergelijking wel doortrekken hoor, want hoeveel werkgevers nemen in deze tijd nog ziek personeel aan?

Helemaal waar. Niets aan toe te voegen. Hetzelfde verhaal he.

De hond is de betere mens

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:59

Toch blijven goede paarden echt aan de prijs, ik vind dat op dat gebied de markt nog niet echt ingestort is.

Ontopic: ja dat paard zal moeilijk te verkopen zijn. Als er al zoveel 'gezonde' paarden voor weinig geld aangeboden worden en die blijven al lang staan, dan is een paard met bemerking helemaal niet te verkopen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:03

Naar goed paarden blijft altijd vraag, maar het is voornamelijk de lagere prijsklasse waarin het moeilijk slijten is.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:10

Tegenwoordig moet met ieder eurootje al omdraaien, geld vliegt gewoon de deur uit en mensen denken 2 keer zoveel na voordat ze een paard kopen. Als ik eerlijk ben, en ik ging een paard kopen, zou ik ook het liefst een 100% gezond paard willen hebben... want het is veel geld en ja je wilt niet nog meer kosten...

Hadden we de gulden nog maar...

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:16

Je kunt ook mazzel hebben en iemand treffen die er een opknappertje in ziet en zich dus graag over hem ontfermt. Of het paard daar beter van wordt, is vraag 2.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:44

Arme joop een fijn thuis wordt hem niet gegunt.

Is het niet een optie om hem gewoon (helaas) weg te geven aan iemand die een lekker hobbelpaard zoekt. Je houdt het papier jij blijft eigenaar en zij draaien voor de kosten op. Jij hebt een zorg minder en joop heeft een thuis. Dit alles goed op papier zetten.

Het klinkt er moeilijk maar misschien ene oplossing om joop nog een goed te huis te bieden. Het is nu moeilijk er zijn veel paarden op dit moment vooral in de lagere prijsklasse. Nadeel is gewoon dat joop een paard is met een verleden en als er voor die prijs/leeftijd wel een gezond paard te krijgen is is de keuze erg makkelijk.

Succes hoop dat je toch wat vind voor hem.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:26

Het is altijd zo, als je een paard zoekt is het bijna niet te koop en erg duur, wil je het paard vervolgens weer verkopen is het niet aan de straatstenen te slijten.

Maar op elk potje past een dekseltje en Joop zal vast en zeker iemand vinden die gek op hem is!

Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:51

Tja, dit lijkt me inderdaad een goed voorbeeld van een onverkoopbaar paard.

Bij paarden in deze "klasse" is niet het aankoopbedrag belangrijk, maar de kosten die je achteraf gaat krijgen.

Als ik eerlijk ben zou ik hem voor niks niet willen hebeen (met alle respect).

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 18:26

Volgens de DA heeft hij dus géén last van zijn HKO, daar loopt hij ook niet naar, vond hij. Dat zegt natuurlijk nog niks, dat weet ik ook wel. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen hem alleen daarom al niet willen hebben. Zelfs als weide-versiering niet.
Enne, dat dekseltje dat ben ik de afgelopen 9 jaar geweest. Er zijn genoeg mensen die hem hartstikke leuk vinden, maar hebben dat niet. En zo is het met mij ook, genoeg leuke paarden, hebben, nou nee.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:06

Misschien heeft hij geen last van de HKO omdat je zelf goed rijdt. Ik heb zelf een clinic van AdB gezien met allemaal erbarmelijk rijdende ruiters, geen wonder dat die paarden kreupel waren. Daarom denk ik dat een paard als Joop ook niet thuis hoort bij een recreatieve ruiter. Maar aan de andere kant heeft een iets meer ambitieuze ruiter en vast geen oren naar. En in die zin je Joop onverkoopbaar.
is het geen optie hem op het land te zetten tussen wat jaarlingen die hij mooi kan opvoeden?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 20:24

Op dit moment vind ik alles een optie, ik sta overal voor open. Alleen: waar vind ik zoiets? Ik ben daar totaal niet in thuis en ik heb eigenlijk ook geen zin om nu in een jarenslepend proces te belanden. Het klinkt naar het paard toe misschien wat hard, maar ik heb het besluit nu genomen en dat was moeilijk genoeg, ik zou het het liefst onmiddelijk terugdraaien (maar daar hak je geen knopen voor door he?).
Wat het rijden betreft heb je wellicht een raak punt te pakken, hoewel ik mezelf nooit zo hoog inschat. Mijn instructeur beweert overigens nog steeds dat hij denkt dat Joop nog wel op M-niveau (ook) met wedstrijden mee kan. Voor velen is dat ook 'net niks'. Ik hoop iig het beste en waardeer alle input!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ezranka, Fientj, marinst, Martje80 en 83 bezoekers