Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kippigje
Berichten: 28
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 00:40

Ik heb een vraagje over hoefschoenen.
Hoefschoenen hebben toch rubber (of iets dergelijks) aan de onderkant?
Volgens mijn smid is dat helemaal niet goed voor de paardenbenen,omdat de meeste paarden glijdend lopen of zelfs wat met de hoef draaien tijdens het lopen.Door het gebruik van de hoefschoen,kan dat niet meer en krijgt je paard last van zijn pezen.
Ik zou hier graag jullie mening over horen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 01:24

bij het neerzetten van de hoef schuift de hoef iets(een paar millimeter) door, in de schoen is er ruimte voor de hoef om dit in de schoen te doen
waardoor de normale beweging gewaarborgt blijft
als een paard ver glijd met zijn hoef is dit meestal met ijzers , dan is de zool namelijk glad en zal de glijdende beweging veel langer zijn, is ook niet altijd even

een hoef die neer wordt gezet krijgt te maken met trillingen
als een paard ijzers heeft worden die trillingen versterkt
als een paard schoenen heeft worden die gedempt waardoor de hoef + mechanisme dus minder zwaar worden belast

mijn idee erbij is dat ik mijn paard het liefst op blote voeten heb en als er dan toch bescherming onder moet dan schoenen , maar GEEN ijzers
de hoef word door ijzers in een bepaalde vorm gehouden waardoor de hoef bij het neerzetten dus niet goed kan veren ook als je de ijzers er eens onderuit laat gaan de hoeven brokkelen door de nagelgaten

veel hoefsmeden zijn trouwens tegen zonder dat ze zich ook maar verdiept hebben in de soorten hoefschoenen die re zijn en hoe de schoenen werken etc,
komt doordat ze iets wat hun werk gaat ontnemen niet gaan aanprijzen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:48

AMEN!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:02

Je moet even kijken op onderwerp zoeken! En zijn al meerder berichten en topic hierover beschreven! Succes

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:22

Kim draait idd een beetje met haar achterhoef.Kan dat ook met schoen?

Kippigje
Berichten: 28
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 16:57

"schop"

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:05

Ik vind het ook een hele uitvinding, heb op horse event naar een demonstratie gekeken met hoefschoenen vond ik erg intressant. Ik heb mn paard op blote voeten en denk niet dat ik ze echt nodig heb. Mocht het er toch van komen worden het inderdaad schoenen en geen ijzers.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:42

syl heeft ook altijd ijzers gehad Scheve mond maar omdat zijn hoeven begonnen te brokkelen loopt hij nu op blote voeten. het hoorn van de hoefwand werd door de nagels beschadigt waardoor ze gingen brokkelen.hij heeft wel een poosje problemen gehad met lopen maar merk nu dat het nu flink vooruit is gegaan,bijna helemaal geen last meer,doe dagelijks ook een maatschepje "hoef en huid"van de paardendrogist door zijn voer dit bevordert de aanmaak van gezond en soepel hoorn (zit msm zwavel in)
en het is ook een feit dat de ijzers de beweegelijkheid van de hoefwand belemmeren waardoor het hoefmechanisme wordt beperkt.
door het ijzer functioneert de natuurlijke schokdemping van de hoef niet goed meer en ontstaan er trillingen die zich over de botten en gewrichten voortzetten.dus de voordelen van het lopen op blote voeten is dat het hoefmechanisme optimaal functioneert,en bij voldoende beweging gaan de hoeven hierdoor beter groeien,en door de flexibaliteit van de hoef is er een optimale schokdemping,en hierdoor worden pezen en banden ontzien,en de hoeven brokkelen minder omdat er geen nagelgaten zijn en de hoeven hebben een betere grip op de ondergrond(ijzers zijn glad)
er blijven natuurlijk omstandigheden waarin bescherming van de hoef noodzakelijk is,bijv. ernstige hoefproblemen ,veel rijden op harde ondergrond en asfalt dan is juist de hoefschoen een uitkomst
ik ga zelf ook een paar aanschaffen is niet erg goedkoop maar je doet er zoveel x meer mee als ijzers! en je kunt ze gewoon weer af doen na het rijden en de gezondheid van de hoef gaat er op vooruit,je hebt van die hoefschoenen waarbij je de luchtkamer aan de achterzijde van de schoen zo kan oppompen zodat de schoen perfect de hiel van de hoef omsluit!
(jeetje heb helemaal lamme arm van het typen hahaha) zo`n paar kost ong. 200 euro,nadat ik deze info.gekregen heb begin ik zelf dus nooit meer aan ijzers