Grondwater en chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Grondwater en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 16:48

Hoi,

Kyra staat bij mijn oom en tante. Ze hebben daar een pomp die grondwater omhoog haalt. Kyra krijgt dus grondwater te drinken ipv kraanwater. Het is heel schoon water, zit alleen wel zand in. Maar daarvoor krijgt ze ook elke dag een scheutje zonnebloemolie door haar voer.

Iemand zei laatst tegen mij dat dit slecht is voor haar. Maar ik zie het probleem niet, het is gewoon schoon water. En ik heb niet echt het idee dat ze er last van heeft. Help me!! Tong uitsteken Haha!

Nog een vraag. Kyra is niet gechipt en heeft geen papieren ofzo. Ik kan haar bij de dierenarts laten chippen (is me aangeraden). Maar is dit zinnig?

Groetjes, Marloes.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:05

Stilla krijgt slootwater of grondwater te drinken (hangt er vanaf in welke wei ze staat). Voor zo ver ik weet is dat geen probleem.

Ik dacht dat het zelfs nog gezonder was, omdat ze dan bacterien binnen krijgen, en zo een beter afweer systeem opbouwen (heb ik gehoord...)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:10

zie mijn topic in paardenpraat. Chippen is NIET verplicht, een paspoort is WEL verplicht!!!!!!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 19:13

Ja klopt, dat weet ik. Maar heeft het wel zin om te chippen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:21

Onze pony's krijgen ook grondwater, tenminste als de leidingen niet bevroren zijn, winterdag krijgen ze bij vorst leidingwater.

Of chippen zin heeft, tja je paardje is dan wel geregistreerd. Jawel met en paspoort ook wel, maar het lijkt me simpeler om ,bij bijvoorbeeld onenigheid, met een reader te controleren dan wederom te moeten wachten op een DNA vergelijk...

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:58

Sheek drinkt s'zomers ook altijd pompwater.

Ik heb zo'n watertest gedaan, en het is heel normaal water hoor, het smaakt alleen een beetje grondachtig. Je zou eventueel een filter op je pomp kunnen zetten of de slang iets hoger kunnen trekken als er erg veel zand inzit. Zand zakt bovendien naar de bodem van de drinkbak, dus erg veel last zul je niet hebben...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:25

Zand in grondwater is niet erg, tenzij het veel is, maar dan gaat je pomp ook naar de haaien (veel slijtage) Grondwater is niet slecht, op Terschelling was ik eens uit logeren en daar hadden ze niet eens leidingwater! Gewoon een bronpomp met een regelsysteempje erachter en je had drinkwater. Zoals jullie merken ben ik er nog steeds, enm nee ik ben ook niet ziek geworden. Vergeet nioet dat veel drinkwater in NL gewoon grondwater is en daar doen de waterleidingbedrijven opvallend weinig mee, heb ik eens gezien.

Ik ben geen voorstander van chippen. Ik zou het nooit doen, het dient in mijn ogen geen enkel doel. Dat diefstalverhaal hou maar bij je, zo'n chip is in een handomdraai vernietigd en daarmee waardeloos.
Het is een handige deal tussen de NHS en de chipleverancier. Ik zou niet eens verbaast zijn als de NHS commissie ontvangt over elke geplaatste chip Extreme duivel

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:35

Toen ik dit huis kocht (met ouderwetse pomp voor grondwater) zei de vorige eigenaar tegen mij (die nu mijn buurman is) dat ik de paarden niet moest laten drinken van dat water omdat er een te hoog gehalte aan Bromide in het water zat. Het was goed genoeg voor planten maar niet goed genoeg voor dieren ????

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 00:12

Hmm, wat is Bromide?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:42

loulou krijgt ook gewoon grondwater te drinken, gaan ze normaal gesproken echt nie dood van (tenzij het sterk vervuild is natuurlijk)
maar er is bij ons geen kraan, alleen een pomp we hebben niet veel keus dus.

als je geen wedstrijden wil gaan rijden zou ik niet chippen.
kost alleen maar geld en je hebt er nix aan.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 01:23

Mist schreef:
Toen ik dit huis kocht (met ouderwetse pomp voor grondwater) zei de vorige eigenaar tegen mij (die nu mijn buurman is) dat ik de paarden niet moest laten drinken van dat water omdat er een te hoog gehalte aan Bromide in het water zat. Het was goed genoeg voor planten maar niet goed genoeg voor dieren ????


Yep, is mogelijk. Bromide is geen fijn goedje, ook als is het dan een natuurproduct. Bij mijn vader thuis hadden ze vroeger ook een put, maar daar zat te veel ijzer in.
Bij twijfel altijd even laten testen, als er te veel van bepaalde stoffen in zitten, kun je toch lelijk in de problemen komen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:16

Mijn paarden zaten altijd net niet helemaal lekker in hun vel. Niet ziek, maar net niet op hun best. Toen hebben wij ons grondwater laten testen op advies van een DA/voerdeskundige en blijkt dat er veel te veel ijzer in zit. Dit zou dus niet goed voor de paarden zijn. Dus nu krijgen ze sinds een half jaar leidingwater, en ik moet eerlijk zeggen, ze zien er echt stukken beter uit!