ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 15:30

Omdat men in Nederland graag roomser is dan de paus, hebben de Nederlandse ministerie van Landbouw het plan geopperd om alle paardachtige verplicht te laten chippen. Doel is het traceren van medicatie in het paard ten einde te voorkomen dat de consument verkeerde dingen eet. Echter, een chip is ook verkeerd en de meeste slachtpaarden verdwijnen naar het buitenland alwaar geen regelgeving is. Maar, Nederland mag dit niet op eigen houtje goedkeuren en wachten al enige tijd op goedkeuring van de EU. Nederland is trouwens het enige land wat momenteel serieus bezig is met chippen, dus acht te kans klein.

Maar, enig protest naar de EU over deze regelgeving kan geen kwaad. Met name over de diverse risico's die chippen heeft voor paarden. Maar ook dat vele paarden over de EU grens gaan en daarna hun slachtwaarde verliezen!!

De oude bekende anti-chip groep wordt weer opgericht. Voorlopig gaan we lobbieen bij de EU over de regelgeving en willen jullie als paardeneigenaren ook op de hoogte stellen van de negatieve kanten van chippen.

Let goed op: chippen is wettelijk NIET verplicht. Alle regels die individuele bonden opleggen aan de leden zijn HUN regels, en dus niet wettelijk!! Mochten er organisaties en bonden zijn (zoals stamboeken) die chippen verplicht stellen omdat ze 'denken' dat het ooit wettelijk wordt verplicht lopen ruim voor op de feiten. Ben jij lid van zo'n organisatie en wil jij niet chippen, kom dan in actie. Laat je stem horen!!

Ook als bonden, anders dan de KNHS, chippen verplicht gaan stellen, zorg voor een degelijke ontheffing in de vorm van DNA registratie. Zij kunnen (zelfs wettelijk gezien) jou niet verplichten tot chippen als een alternatief als DNA voorhanden is. Omdat dit wettelijk is beschermd heeft bijvoorbeeld de KNHS DNA als alternatief gesteld!!!

Voor meer informatie kan je me een mail sturen.

Voor het grote publiek hoop ik dit jaar (net als de vorige actie) de diverse paardenbladen voorzien van ons verhaal!! Zegt het voort. Laat je niet als ontwetend paardeneigenaar zitten en neem in goede overweging je beslissing in het belang van het paard.

Voor 'oude' info over chippen kan je nog steeds terrecht op www.antichip.nl


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 15:33


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:51

Maar eh, de meesten van ons zijn echte Hollanders...

Wat is de financiele consequentie van het niet-willen-chippen? Maw, wat kost die DNA registratie?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:13

Ik weet niet eens meer hoeveel die DNA registratie kostte.... 'k Zal ff kijken of ik dat nog na kan gaan.

Voor de duidelijkheid, ik heb drie jaar geleden een DNA profiel laten vastlegen en heb nog nooit een contra-expertise hoeven laten doen, want controleurs zie ik nooit op wedstrijden...

Bel straks ff terug mam, ik sta net de cake af te gieten - Loesje
** M2 +4 **

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 16:19

Eerste doel van onze actie is om het chippen in geheel van de tafel af te krijgen. Met name omdat het veel nadelen heeft voor de slachterijen en voornamelijk in het buitenland. Daarbij is in de EU een paspoort als identificatie voldoende en was er geen bericht voor een tweede identificatie, want je moet ook het oostblok die erbij is gekomen ook nog betrekken. Giga kosten dus.... plus straks geen paard meer te slachten voor de consumptie (want, waar zit die chip nou, heeee op mams haar bord. gosh).

DNA is duurder, klopt! Maar, DNA bepalen wordt steeds vaker gedaan en daarmee gaan de kosten dalen (vraag en aanbod verhaal).

Ik ben trouwens ook nog niet eerder gecontroleerd.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:26

Nou, ik ben wel al eens gecontroleerd.
Ik ben best bereid om de chip af te slaan en de DNA als gregistratie te gaan gebruiken, maar...ik wil wel vantevoren weten wat de financiele consequenties daarvan zijn.

dus niet dat ik per elke controle even 200 euro onderzoekskosten op tafel moet leggen.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:16

maar waarom ben je zo tegen dan?

Dag lieve mama...

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:22

Volgens mij kost een simpel DNA onderzoekje Knipoog iets van 156 eurootjes per keer.
Dus iedere keer dat je op wedstrijd gecontroleerd wordt moet je dat ophoesten + natuurlijk de eerste keer als iemand zelf een haar uit komt trekken Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:46

Eleonoor schreef:
plus straks geen paard meer te slachten voor de consumptie (want, waar zit die chip nou, heeee op mams haar bord. gosh


Begrijp ik het nou verkeerd of wil je dat er paarden worden geslacht voor consumptie ?

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 18:20

Nee Fitz, een kale onderzoek kost 45 euro, de overige kosten verdwijnen in de zakken van de KNHS.

Yellow: een paard wordt door de overheidsinstantie gezien als consumptie dier voor de mens, niet als huisdier. Daarom wordt deze regel aangepast. Dat ik of een ander een paard niet laat slachten voor de consumptie is niet belangrijk, want als jij je paard verkoopt kan de volgende eigenaar hem alsnog laten slachten voor de consumptie. Zo wordt er naar gekeken en daarom zijn deze regels van paspoorten en registratie van medicatie gekomen. Het gaat er niet om wat ik wil, het gaat erom in welk hoekje een paard wordt gezet en er worden nou eenmaal wel paarden geslacht voor de consumptie en de consument moet daarom nou eenmaal beschermd worden (leering van de BSE toestanden).

Kostenaspecten is voor jezelf af te wegen. Wat is belangrijkers, risico's op problemen met de chip of de kosten van DNA. Ik zou zelf ook absoluut geen chip in mijn kuitspier willen hebben, dus waarom wel bij mijn paard? Maar deze overweging is voor iedereen individueel, zolang ze maar goed worden voorgelicht.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:35

Ik vraag me nu werkelijk af hoe het met de risico's zit.
Al die paarden die op wedstrijden komen zijn allemaal gechipt. Als er werkelijk zo veel risico's aan zouden zitten, dan zou het vast niet verplicht zijn. De echte bewijzen dat het vaak fout gaat heb ik nog nooit gezien. Ook geen cijfers.
Het zal heus wel eens foutgaan, maar ook een spuit tegen influenza brengt de nodige risico's met zich mee.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:50

Er is weinig bekend van de lange termijn consequenties van het chippen. Dravers worden sinds 1997 gechipt, maar die worden ook op een andere manier gebruikt (dus trainen van spiergroepen, invloed daarvan op de chip etc), daar is dus eigenlijk geen kijk op.

Wat ik vooral niet snap is dat de veulens vanaf 7 maanden leeftijd gechipt moeten zijn.

Daarnaast: inderdaad, waarom NL wel maar heel Europa verder niet?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:54

Dat van waarom in Nederland wel en elders niet, daar ben ik het mee eens. Het kost uiteindelijk alleen maar geld.

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:38

Eleonoor schreef:
Nederland is trouwens het enige land wat momenteel serieus bezig is met chippen, dus acht te kans klein.


In belgie zijn ze er ook serieus mee bezig om het verplicht te maken.
Dat heb ik teminste vernomen toen ik mijn paardje liet chippen.

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:40

Alleen de idividuele eigenaren zijn belanghebbend bij een onderzoek naar de gevolgen, niet de NHS. Zo'n onderzoek, of zelfs maar de registratie van problemen zal dus nooit gebeuren. Immers, die registratie zou dan bij de NHS komen te liggen, en die heeft daar absoluut geen belang bij.
Voor mij geen paard met chip erin.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:46

Het chippen heeft toch ook zijn voordelen? Wat als je paard gejat wordt... Dan is zo'n chip toch heel fijn als ze daarmee kunnen vaststellen wie de eigenaar is. Of is dit alleen bij honden en katten?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:50

griebels schreef:
Het chippen heeft toch ook zijn voordelen? Wat als je paard gejat wordt... Dan is zo'n chip toch heel fijn als ze daarmee kunnen vaststellen wie de eigenaar is. Of is dit alleen bij honden en katten?


Ja zo denk ik ook dus.. Met het nummer van de chip kun je opzoeken wie de eigenaar is enzo..

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:58

Sja, Ik begrijp de standpunten wel.
Maar wat wil je eraan doen?
Kijk maar naar het fjordenstamboek, Veulens krijgen geen brandmerk meer maar worden gechipt.

Citaat:

Het Nederlandse Fjordenpaard had een heel eigen brandmerk. Had, wel te verstaan want sinds 1997 is het stamboek over gegaan tot het chippen van de paarden.
Alle fjordenveulens worden nu voorzien van een chip en krijgen een paspoort. In het jaar 2001 dienen alle paarden voorzien te zijn van een chip en paspoort. Dit paspoort moet een 'stamboek- paspoort' zijn en is noodzakelijk bij deelname aan officiële wedstrijden en keuringen.



Toen wij onze merrie kochten zat de chip er ook al in..

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:59

Vergeet dat nou!! Een chip is binnen tien seconden onbruikbaar!! Daar is geen enkel bijzonder of speciaal apparaat voor nodig. Dat diefstafpreventieverhaal wordt er alleen maar aan de haren bijgesleept om de mensen te overtuigen dat het zin heeft. De enigste zin is de kas van de NHS, verder wordt er niemand wijzer van, de eigenaar zeker niet!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:52

Hoezo onbruikbaar na 10 seconden, dat moet je me toch even uitleggen...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:30

Paradise"]
[quote="griebels schreef:
Het chippen heeft toch ook zijn voordelen? Wat als je paard gejat wordt... Dan is zo'n chip toch heel fijn als ze daarmee kunnen vaststellen wie de eigenaar is. Of is dit alleen bij honden en katten?


Ja zo denk ik ook dus.. Met het nummer van de chip kun je opzoeken wie de eigenaar is enzo..
[/quote]

een chip is vrij makkelijk onklaar te maken , dus dat diefstal verhaal is helaas weinig werkzaam

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:56

brandmerken was zogenaamd dierenbescherming... ik had er nooit zo'n probleem mee, maargoed...

loulou is én gechipt én gebrandmerkt. ik heb er nou niet veel meer aan om tegen chippen te zijn..

wat je ook doet tegen diefstal, ze verzinnen er altijd wel iets op

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:19

DNA onderzoek kost 45 euro, iig bij het NRPS. Ik heb mijn paard pas geleden laten Chippen 15 euro...

Zijn er al echte ongevallen door de chip bekent dan?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:09

Eleonoor schreef:
Let goed op: chippen is wettelijk NIET verplicht. Alle regels die individuele bonden opleggen aan de leden zijn HUN regels, en dus niet wettelijk!! Mochten er organisaties en bonden zijn (zoals stamboeken) die chippen verplicht stellen omdat ze 'denken' dat het ooit wettelijk wordt verplicht lopen ruim voor op de feiten. Ben jij lid van zo'n organisatie en wil jij niet chippen, kom dan in actie. Laat je stem horen!!


Zo jammer he dat jullie hier steeds weer mee komen en zo een verkeerd beeld scheppen van het hoe en wat van het chippen binnen een stamboek.
Stamboeken hebben het verbod opgelegd gekregen om te brandmerken, hierdoor ging een belangrijk controlemiddel verloren (thans bij de fjorden omdat iedere fjord van een eigen nummer werd voorzien dmv brandmerken), dus hebben zij destijds voor een ander middel moeten kiezen welke de chip werd (nog lang voor de chip een hype werd).
Sinds dag 1 is dit een goed alternatief gebleken, minder pijnlijk dan het branden, sneller te controleren bij diverse evenementen waar controle noodzakelijk is zoals bij keuringen en IBOP-proeven en makkelijk te registreren.
Tevens wordt er sinds een jaar of 6 ofzo een DNA test verplicht gesteld wil men aan keuringen deelnemen, dit is gedaan om zo in de toekomst een bestand te hebben dat mocht er een fjord aankloppen die niet gechipt is of DNA getest en dus een "onbekende" is dat via zijn DNA profiel zijn identiteit achterhaald kan worden.

Veel succes met jullie actie, mijn steun zul je niet krijgen zoals je weet (niet negatief bedoeld).

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 09:31

Twee dingen waarop ik wil reageren.

Ten eerste, een chip is niet geschikt als diefstalpreventie. Een paarden/pony dief loopt niet met een reader langs de paarden om te kijken of die een chip heeft en de ongechipte mee neemt. Plus dat vele gestolen dieren over de grens vertrekken (al dan niet voor de slacht) en in het buitenland chippen niet wordt toegepast (Belgie deed het even, maar is er ook al vanaf, Duitsland heeft in het belang van het paard besloten niet te doen) en daar wordt dus niet gecontroleerd op een chip. Paard dus met een chip terugvinden is de kans net zo groot als zonder chip!!! Chippen werkt niet preventief tegen diefstal, neem daarvoor vriesbrandmerk, dat is duidelijk zichtbaar en in Engeland bij veel verzekeringen verplicht gesteld.

Ten tweede, een duits onderzoek heeft aangetoont dat chippen pijnlijker is en meer risico's op ontstekingen heeft dan brandmerken. Dit is uitgevoerd door een universiteit!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benita, DDDara, Esperanza, ikkedus, Jet_33, Mark0919, Mila17, MissMarije, MissSicarius, Nalonyda, sterregoud, tienus63 en 32 bezoekers