Wilde dieren het circus uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Wilde dieren het circus uit?

Wilde dieren het circus uit, ook in NL
22 (46%)
Wilde dieren horen bij het circus
2 (4%)
Alle dieren het circus uit!
16 (34%)
Paarden, honden en katten kunnen wel
4 (8%)
Boeit niks
3 (6%)
Anders, nl. :
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 47


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Wilde dieren het circus uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 06:38

Duitsland wil de wilde dieren (tijgers, leeuwen, apen, olifanten)
het circus uit hebben.
Dit met name vanwege de erbarmelijke omstandigheden
waaronder de dieren vervoerd worden en het feit dat de
dieren tussen de voorstellingen aan de ketting zouden liggen
en de verzorging te wensen overlaat.
Tegenstanders van dit voorstel roepen dat 1 EU-lidstaat
dit niet zomaar kan beslisen.
En de circusmensen benadrukken uiteraard hun liefde voor
de dieren ("eerst de dieren, dan de mensen").

Wat vinden jullie?
Aanvullende poll-vragen welkom (leve de rode knop! Haha! )

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:41

Hier in België hebben we (= samen met GAIA, waar ik lid van ben Schijnheilig ) al bereikt dat er geen subsidies meer komen voor circussen met wilde dieren! Er is hier heel wat voor-en tegenstand, maar ik vind het een goede oplossing zo!

Persoonlijk vind ik dat alle trucjes van dieren een beetje tegen de natuur is maar ik vind dat honden enzo nog kunnen! Waarom? Als een hond iets doet is dat meestal omda ze zop graag voor hun baasje werken, of omdat er een lekker hapje aan vast hangt!

Als een tijger iets doet, is dat alleen maar omdat hij niet zit de wachten op die klap voor z'n kop!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:35

Ik vind het terecht dat duitsland dat doet. Het circus is leuk met gedomesticeerde dieren. En dat zijn tijgers en leeuwen niet. Het geeft geen pas om zo'n prachtig roofdier zijn waardigheid te ontnemen met die stomme kunstjes en hem altijd in een kooi op te sluiten.

De hond is de betere mens

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:55

Ik vind het een goed plan, wilde dieren eruit. En dan niet eens omdat ze trucjes moeten doen, maar inderdaad vooral om de omstandigheden waarin ze in circus leven. Kleine hokken, geen vrijheid, veel vervoer wat voor IEDER dier altijd wel stressvol is.

Dedomesticeerde dieren is denk ik wel een ander verhaal, zoals katten, honden en paarden etc. Die kunnen denk ik geestelijk ook al meer aan, omdat ze niet beter weten. Bovendien zijn het gewoon makkelijker te houden dieren. Maar voorwaarde blijft dat de dieren wel PLEZIER moeten hebben in wat ze doen....en dat blijft altijd wel de vraag.....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:56

Wat ik mij afvraag......hoe denken jullie dan over aapjes in het circus??? Zit daar nog verschil in ivm bijvoorbeeld tijgers en olifanten etc?

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:33

Dieren horen niet in het circus.
Wat mij betreft een prima idee. OK dan!

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:40

Franca schreef:
Wat ik mij afvraag......hoe denken jullie dan over aapjes in het circus??? Zit daar nog verschil in ivm bijvoorbeeld tijgers en olifanten etc?


Apen, beren, slangen en wat ik nog meer vergeet: wilde dieren toch?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:45

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Aan de ene kant ben ik voor om de wilde dieren uit het circus te weren. Maar hoe kijken we dan aan tegen de dierentuinen. Daar worden de dieren ook niet altijd onder de beste omstandigheden gehouden. (is ook praktisch onmogelijk) Aan de andere kant wordt wel geprobeerd bepaalde diersoorten te redden door middel van fokprogramma's. Maar in mijn ogen beter dierentuinen dan circussen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:46

Dieren in dierentuinen doen ook trukjes, worden ook dingen aangeleerd (zo heb ik een olifant gezien die wat aan zijn poot had, en die ze op een normale, diervriendelijke manier zeg maar de spaanse pas hadden geleerd, zodat ze het goed schoon konden maken)
Zolang de dieren onder de juiste omstandigheden gehouden worden en normaal worden afgericht (en dus niet van die tijgers waar het ongeluk vanaf straalt) heb ik er niet zo heel veel problemen mee.
Aan de andere kant, het zijn en blijven wilde dieren, die dus ook in het wild thuishoren. Ik erger me rot aan dierentuinen (artis) waar de dieren in kleine verblijven zitten waar tijgers continu lopen te ijsberen van de stress.
Een circus kan geen grote leefomgeving creeeren

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 12:04


-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:16

Jurga schreef:
Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Aan de ene kant ben ik voor om de wilde dieren uit het circus te weren. Maar hoe kijken we dan aan tegen de dierentuinen. .

De meeste moderne dierentuinen hier in het westen streven er toch naar de leefsituaties zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen. De dieren hebben natuurlijk niet de onbeperkte ruimte in het wild, maar vaak hoeven ze zich er niet te vervelen en is er voldoende ruimte om zich te vermaken. MAar zo'n ruimte is natuurlijk niet verplaatsbaar en een circus kan er dus onmogelijk aan voldoen.

De hond is de betere mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:38

Tja...moeilijk.

Onbekend maakt onbemind, dat is een feit dat vaststaat. Dus wil je mensen de liefde bijbrengen voor een bepaald dier, zul je ervoor moeten zorgen dat ze ze zien. En dat is dan in een dierentuin, of in een circus. En een tijger die kunstjes doet is voor menig kind wat interessanter, dan een tijger die de hele dag ligt te maffen omdat hij zijn buikje rond heeft. En dan heb ik het over een tijger die in een verblijf zit dat toch enigzins aansluit bij zijn leefomgeving (dus geen kooi van 3mx 2m) dus niet de hele dag loopt te ijsberen.


Het probleem met circusdieren zoals tijgers en leeuwen en ook apen: als hun circuscarriere over is (helemaal bij de chimpansees als ze wat ouder worden) zijn ze voor de rest van hun leven daar niet meer in te zetten. Zie dan maar een goed tehuis voor ze te vinden. De dierentuinen komen om in de tijgers en leeuwen en willen die niet meer hebben, en oudere chimpansees kunnen dan eventueel bij stichting Aap terecht.

Maar dan: de paarden, die voor menig paardenliefhebber toch onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben.
En als paarden mogen: waarom kamelen niet?
En als kamelen mogen, waarom geen zebra?
Waar leg je de grens?

Een groot circus, met alleen artiesten, paarden, honden, katten en een verdwaalde kip zal geen publiek trekken.
Het enige circus dat publiek trekt met alleen artiesten is het Cirque du Soleil, maar dat komt ook omdat ze er een show omheen maken die zijn weerga niet kent, en de artiesten het neusje van de zalm zijn.

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:46

Het schijnt dat zebra's ontembaar zijn en totaal ongeschikt voor omgang met de mens. Over kamelen is erg weinig kennis hier in europa, maar ze zijn wel gedomesticeerd. Dus zo heel moeilijk is het niet. Ik denk ook dat een circus een verkeerd beeld schetst van roofdieren en dat een dierentuin meer geschikt is om mensen iets over de dieren bij te brengen.

De hond is de betere mens

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 12:47

Het Chinese Staatscircus heeft - voor zover ik weet - ook
geen (wilde) dieren nodig om een kassucces te zijn.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:53

Ik heb gestemd voor :alle wilde dieren het circus uit.

Ik ben toch al van mening dat het circus een uitstervend ras is.
Met name omdat toch veel mensen tegen de wilde dieren zijn.

Tijgers brengen daar de dag door in hele kleine kooien, dan zitten ze in Artis zelfs nog beter.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:56

bij mij voor de deur staat 2 x per jaar een circus (o.a. Bongo) met kamelen, een neushoorn, soms olifanten (maar die hebben ze volgens mij niet meer) en ik heb ook wel eens voor een vrachtwagen met tijgers gestaan.

Ik vind dat alle dieren het circus uit moeten, het gesleep met die dieren kan nooit gezond zijn en de huisvesting in vrachtwagens ook niet.
Die olifanten stonden b.v. de hele dag te weven, die beesten vervelen zich kapot en kunnen amper bewegen.

De neushoorn die een paar weken geleden achter een enorm hekwerk voor mijn deur stond, bleek zo agressief te zijn, dat zijn baas niet eens even boodschappen kon gaan doen, dan brak het beest los en verboude het hele circus.

Hondjes voor "familiegebruik" mogen ze wat mij betreft houden, maar optredende dieren ben ik tegen!

*sprak Smurf*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:57

Wat mij betreft schaffen ze dieren in circussen helemaal af. Het europese beleid voor dierenwelzijn is hierin mijns inziens nogal tegestrijdig namelijk. De dieren die bestemd zijn voor de cosumptie moeten zo diervriendelijk gehouden worden met een bepaalde hoeveelheid bewegingsruimte per dier en o.a. groepshuisvesting. Het kan niet ‘plezierig’ genoeg zijn voor deze dieren, maar als het aankomt op circusdieren zie ik daar nog niet zo één twee drie verandering in komen. Een circus blijft tenslotte een rondreizende attractie die graag zo efficiënt en zo goedkoop mogelijk zijn hele hebben en houden wil vervoeren. Dat houdt dus ook in dat de dieren krap behuisd zijn en dat brengt alleen maar stereotiep gedrag met zich mee wat het welzijn ook niet ten goede komt. Kappen hiermee dus!

Als mensen zo nodig wilde dieren willen zien en daar geld aan willen spenderen dan gaan ze maar naar de dierentuinen. Deze doen tenminste nog goed werk aan het in stand houden van beschermde diersoorten middels divers onderzoek.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:06

Het mooiste en beste circus dat er in mijn ogen is, is Cirque du Soleil. Zodra ze weer in Nederland komen ga ik er zeker heen. Het is een echte aanrader!

En ze gebruiken helemaal geen dieren. En je mist ze ook niet, gewoon omdat ze er zo'n mooie show van maken.

Ik vind dat je het beste helemaal geen dieren in het circus kan hebben. Dierentuinen vind ik moeilijker. Vind het daarbij erg belangrijk dat er zoveel mogelijk aan gedaan word om een zo natuurlijk en groot mogelijke omgeving voor de dieren te creeeren, iets wat gelukkig wel steeds beter wordt. En in Ouwehands Dierenpark in Rhenen (weet niet of jullie dat kennen) hebben ze bijvoorbeeld het Berenbos. Dat vind ik een erg mooi initiatief. Dat zijn namelijk allemaal beren die uit landen zijn gehaald waar ze kunstjes moesten doen en zwaar mishandeld zijn. Vele zijn blind of hebben ander letsel. En daar kunnen ze dan toch in een veilige en mooie omgeving nog genieten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:50

Dieren uit het circus, ik vind het ook altijd naar als ik een "funiest" home video zie waarop de mensen moeten lachen om hun "grappgie" dier, terwijl het dier zich een vervelende gewoonte heeft aangeleerd. Erg triest.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:54

Romkabouter schreef:
Dieren uit het circus, ik vind het ook altijd naar als ik een "funiest" home video zie waarop de mensen moeten lachen om hun "grappgie" dier, terwijl het dier zich een vervelende gewoonte heeft aangeleerd. Erg triest.


Dus GOA mag in jouw ogen ook niet?

Je suis Charlie.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:57

Wij showen onze paarden ook en dan kan men ook zeggen dat wij ze in kleine hokjes opsluiten. Maar sowieso wilde dieren horen niet thuis in kooien. Paarden, honden en katten zijn (enigzins) en gedomesticeerd. Ook bij deze dieren wordt er nog wel eens in twijfel getrokken of het dier wel op zijn plaats is in een huis of stal.

Maar het circus toont toch maar dezelfde eenzijdige kunstjes, waarbij de dieren constant verplaatst worden.

Het komt er dus op neer dat dieren gezonde afleiding nodig hebben, waarbij ze hun eigen knusse stekje kunnen houden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:06

Ja wat mij betreft mogen de "wilde" dieren uit het circus...
Vorig jaar liep ik langs zo'n wagen bij ons in de stad, er was een wintercircus, daar zaten 3 tijgers en 1 leeuw in, piep kleine hokjes, en die leeuw lag je maar aan te staren, niets meer van dat trotse, niets meer van dat "wilde" gewoon een heel zielig dier eigenlijk in een veel te kleine leefomgeving.
Ze gaan van hun wagen naar die piste en weer terug, meer niet.
Ik vind het dus niet nodig.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:15

Wilde dieren eruit! Meteen!
Ik vind het te belachelijk voor woorden dat ze überhaubt nog steeds dienst moeten doen in het circus. En ik vind helemaal niet dat je het kan vergelijken met een dierentuin, dat is een compleet andere situatie om de redenen die Desiree ook al aangaf.

Zie je wel; Duitsers zijn zo gek nog niet!!!! Haha!


sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:37

Wilde dieren horen niet in het circus. Je kunt mijn redenen in alle andere antwoorden vinden ...

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:51

Aangezien vrijwel iedereen het er over eens is dat wilde dieren niet in het circus horen, waarom heeft dan nog bijna elk circus wilde dieren? Zijn wij dan zo anders dan de rest van Nederland, of gaan mensen toch, ookal zijn ze er tegen? Waardoor ze dus de circussen steunen met hun manier van doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carineken, Esmee_RS, fleurtjeuh, JustMyZtje, kamsel, lenaa_tje, mika11, Muurp, Nickeltje, rosalie_a, Shenavallie, StonedRomy, Xanthippe en 165 bezoekers