longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 14:54

Ik wil ter afwisseling Dreamer 1 a 2x per week gaan longeren. Ik heb jaren engels gereden, en heb mijn "engelse" paarden altijd gelongeerd, met hulpteugels en al.
Nu lijkt mij dat het niet uitmaakt wat je met je paard doet, engels western of weet ik veel, maar ik vraag me af:
Wat doen jullie met jullie westernpaard? Longeren? Roundpenn? (want da's erg 'western') en als jullie longeren, gebruiken jullie hulpteugels als pessoa, halsverlengers of dubbele longe??
Ik vind longeren een goede manier om het paard los te maken, jullie?


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:57

als ik mijn paard longeer doe ik hem alleen een hoofdstel om (anders trekt ie mijn arm bijna uit de kom) en verder helemaal niets.. ik doe het alleen om hem beweging te geven als ik niet genoeg tijd of zin heb om te rijden..

euhm.. Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:58

Ik zit er liever zelf op maar af en toe slinger ik ze wel eens in de rondte. Meestal Missy met een pessoa om de achterhand te sterken en Sugar gewoon om beweging te geven.
Maar alleen als de wei droog is anders lopen ze de boel kapot.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:09

Als ik een keer niet kan rijden, omdat de er bijv. les is in de binnenbak. Dan gooi ik Bonanza ff in de roundpenn (longeren zonder touw eigenlijk). Hij mag ook af en toe zelf rondscharrelen als beloning (bijv. de dag na een wedstrijd).
Als ik 'm longeer, doe ik ook alleen z'n hoofdstel om en verder niets. Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:12

goeie vraag... ik doe touwtjes zodat hij zijn rug wat meer gebruikt en meer ontspanning opzoekt en ja met hoofdstel want hij heeft nogwel eens plannen om mij door de bak te slepen...
Helaas heb ik geen roudnpen anders zou ik dat doen in combi met vrijspringen.
Ik longeer uit tijdgebrek ( zo `savonds al snel donker enzo) en om hem dan toch elke dag beweging te geven ( doet ie niet uit zichzelf... tinkers!)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

brio
Berichten: 97
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:00

Ik longeer gewoon om mijn paard in conditie te houden. Soms met de pessoa, maar dat is meer om te kijken hoe ze loopt (mijn pessoa staat niet strak afgesteld, omdat mijn paard licht in haar mond is) op de grond kan ik dan zien of ze genoeg sprong heeft achter en of ze haar voorbenen goed optilt. In het wedstrijdseizoen longeer ik haar om de dag en de andere dagen rijd ik. Ik ben dit gaan proberen na een artikel van Cleve Wells geloof ik!!! die stelde waarom je een wedstrijdpaard (klaar wel te verstaan) elke dag moet rijden, want als je een goed wedstrijdpaard hebt dan weet hij wat hij moet doen!! Dus vandaar dat ik dat ben gaan proberen en dat bevalt mijn merrie prima, ze is veel alerter wanneer ik ga rijden. Verder longeer ik ook gewoon aan het halster, maar ten alle tijden ook na het rijden (als er plek is) gooi ik haar los. Moet je haar weleens zien als ik flink hebt gepleasuurt....

Life is like a box of chocolates, you never know what you're going to get

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:39

bij mij op stal doen ze bijna allemaal de teugels (losjes) tussen de voorbenen door op de rug knopen, maar ikzelf heb het hier niet zo mee (zeker niet bij mijn baby Scheve mond )

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:26

Ik roundpenn mijn paarden regelmatig, omdat dat goed is voor de relatie tussen mij en mijn paard. Het hangt een beetje van het paard af. Mijn 4 jarige merrie heeft het echt nodig, anders denkt ze dat zij de dienst uit maakt. Soms doe ik het ook even voordat ik ga rijden, om de extra energie er even uit te krijgen. Longeren doe ik alleen als het paard herstellende is van een blessure.


Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:58

ik longeer mijn paard regelmatig met alleen een halstertje om. Ze doet wel eens mal aan de lijn maar trekt niet aan me, dus ik red het met een halster alleen. In de roundpen is voor mij niet zo een succes omdat ze niet zo een fan is van rechtsom lopen en in de roundpen dus steeds omdraait, of ik moet onderhand net zo hard rennen als zij Haha! ! Ik gebruik geen longeerzweep, want blijkbaar is er iets met haar gebeurd in het verleden dat ze niet zo gesteld is op zwepen.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:01

Ik longeer mijn paard gewoon met een longeerlijn en singel en ik stel de teugel zo af dat ze laag ingesteld zijn. Ook ik doe het voor de variatie op het rijden, of om los te werken. Als ik weinig tijd heb slinger ik Matti wel eens in de rondte met een touwhalster om met of zonder longeerlijn. (Zonder hulpteugels dan)..Knipoog

!Update profiel!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:36

ik longeer ook. en wel met pessoa, bijzetteugels of elastiek of gewoon zonder iets. ligt een beetje aan het paard en in hoeverre het geschoold is.
jonge paarden doe ik graag zonder, maar soms moet je. mijn 3 jarige heeft er een handje van zich zonder pessoa te ontrekken en continue met het hoofd heel hoog te lopen. vandaar dan de pessoa elastiek werkt bij haar niet daar hangt ze alleen maar op.

zou wel willen roundpennen maar ik heb er nog geen, dus dan maar longe. maar werkt ook fijn hoor.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:51

Sinds ik een clinic over roundpen werk heb gevolgd, ben ik er van overtuigd dat je dat beter kunt gebruiken voor het bevestigen van de rangorde en het "aanpakken" van problemen zoals bijvoorbeeld angst voor een longeerzweep.

Het zou niet zo moeten zijn dat je je paard in de roundpen continue "opjaagt" en daar lijkt het voor het paard natuurlijk wel op als je het vanwege conditietraining doet.

Beter is het dan om de longeerlijn te gebruiken zodat het paard de verbinding kan maken longeerlijn=werk. Het gebruik van hulpmiddelen zoals een pessoa bij longeren vind ik prima omdat je vanaf het midden moeilijk van je paard kunt vragen nageeflijk en vanuit de rug te lopen en zo wel goed die spieren kunt trainen.

Just my 2 cents, kheb de wijsheid niet in pacht, maar probeer zo veel mogelijk te leren.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:42

Ik werk het liefst los met mijn paard in de longeerkraal (is volgens mij iets kleiner dan een round pen), en als die bezet of niet begaanbaar is, dan longeer ik gewoon met een halster. Ik ben niet zo'n fan van bijzetten met een bit, omdat mijn paard daar lekker aanleuning in gaat zoeken. Mi strookt dat niet met de manier waarop ik graag zou willen rijden. Ik werk dus liever los met haar, zodat ik meteen kan zien hoe ze op haar eigen benen loopt. Als ze ontspannen loopt, gaat ze ook met haar neus naar beneden. Dat duurt misschien wat langer dan bijgezet, maar ik doe het graag zo ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers