karakterverschil haflinger en fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

karakterverschil haflinger en fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 00:52

behalve dat ik zelf helemaal voor haflingers gaat meer om uiterlijk ben ik eigenlijk benieuwd of er een duidelijk karakterverschil is tussen haflingers en fjorden?

dus eigenaren,wat vind jij?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:19

Over karakter kan ik niet oordelen, ik heb zelf een haflinger. Hou qua uiterlijk niet zo van Fjorden. Heb er ooit 1 gereden en die wat superbraaf en heel leergierig, net als mijn haflinger.
Karakter is een groot deel ook bij te schaven denk ik, ligt ook aan de manier waarop je met je paard omgaat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:29

Ik heb dan weer een fjord, maar geen hafje. Denk dat fjorden meestal iets rustiger zijn dan hafjes gezien deze een arabische invloed hebben ondergaan, maar ben er niet zeker van hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:31

Ik vind de Fjorden onderling al niet vergelijkbaar, en Haffies ook niet. Dus waarom zou je ze nog met elkaar vergelijken? Is ongeveer hetzelfde als voskleurige met bruine paarden vergelijken, appels met peren, stroopwafels met spruitjes etc.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:31

De Haflingers die ik ken zijn wat pittiger dan de Fjorden die ik ken, maar het zijn er niet zoveel dat dat een betrouwbare conclusie is.

Sonjabelgium, hoe bedoel je die Arabische invloed? Bedoel je daar de stamvader mee, of bedoel je de Arabieren die een poosje in de fokkerij gebruikt zijn?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:54

Geen idee eigenlijk. De hafjes en fjorden waarmee ik in aanraking geweest ben hebben echt dat 'pony'karakter(om het zo maar te noemen). Dus best te vergelijken. Maar ook met een shet te vergelijken kwa karakter.

Maar er zijn ook hele hete haflingers, fjorden of shetten, en juist veel coolere. Dus je moet eigenlijk per individu kijken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:55

Ik heb van allebei 1 exemplaar in de wei lopen.

Mijn haflinger is veel feller dan mijn fjord.

Felix heeft vaak haast, is ongeduldig, hij is gewoon meer bezig als Danno.

Danno is gewoon rustig en laat alles maar over zich heen komen, Danno hangt ook een beetje aan mij met name als hij ziek is.
Het is een mannetje wat van knuffelen houd.

Maar toch werkt ie ook wel graag maar hij laat zich niet gek maken.
EEn enkele keer verrast ie me door te gaan stoeien om een merrie of de merrie te dekken(en dan zijn de andere ruinen helemaal van slag Haha! )

Ik denk dat fjorden over het algemeen wat rustiger zijn kwa karakter en dat haflingers wat feller zijn. Strijdlustiger.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:05

Volgens mijn springinstructeur zijn Fjorden vaak wat werkwilliger en meegaander dan Haflingers. Mar aan mijn eigen ervaring kan ik dat niet toetsen. Ik heb een aantal verschillende Fjorden gereden en maar weinig Hafjes

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:32

ik vind dat je de 2 paardjes zowiezo niet kan vergelijken met elkaar ik vind het 2 totaal verschillende paarden. haflingers zijn verschillend met elkaar en fjorden ook. daarom vind ik dat je ze niet met elkaar kan vergelijken. toch zijn het 2 leuke paardjes

groetjes marieke

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:41

Er zou ik de fokkerij arabisch bloed gebruikt zijn om het ras te veredelen. Er is ook sprake van de luxe of moderne type haf en het basis-type. Als ik het goed heb zit daar minder arabisch invloed in dan (veredeling). Maar schiet me niet als het niet klopt, want ik het een fjord Haha!