Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:43

hoi hoi,

Ik heb een Welsh A merrietje van 26 (word over 2 weekjes 27) en ze is vorig jaar zomer behoorlijk ziek geweest.
het blijkt dus dat zij een nierafwijking heeft en ze is toen in enkele maanden extreem afgevallen.
maarja nu het probleem, het gewicht was er zo af maar het is er nu in geen mogelijk heid (of echt amper) weer aan te krijgen.
ze heeft van de winter lekker met een dekentje opgestaan maar het word ondertussen ook tijd dat die er af gaat. (of is het slimmer om er nog even een ongevoerde regendeken op te houden?? ze heeft er wel gewoon een "wintervachtje" onder gekweekt)

verder heeft ze vorig jaar zomer een tijdje veulenbrok+ muesli mix (eiwit arm) gehad

owja verder moet ik wel uitkijken met de hoeveelheid eiwitten die er inzitten aangezien ze gevoellig is voor hoefbevangenheid.

of hebben jullie misschien andere tips om haar dikker te krijgen (bijv. los van het voedingspatroon??)

ik hoop snel antwoord te krijgen want zit best wel met haar gewicht in mijn maag Scheve mond .

groetjes ilse

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:48

Ik zou in ieder geval kleine hoeveelheden maismeel gaan toevoegen aan haar voer.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:21

Ik weet niet hoe haar tanden zijn, maar mijn oudje (30 en mist het een en ander aan kiezen) krijgt nu Seniores Priores van Subli. Dit is een slobber waar alles inzit. In feite hoef je ze ook geen ruwvoer meer te geven. De mijne krijgt er nog hooi en luzerne naast.
Is vorig jaar na de winter akelig dun geweest en knapt nu sinds enkele maanden sinds hij dit voer heeft zienderogen weer op.

Edit: De mijne krijgt er inderdaad ook nog maisvlokken naast.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:10

Stacey schreef:
Seniores Priores van Subli.


krijgt onze oude pony ook.

we moesten het van onze DA nu opvoeren naar 4 kilo, omdat hij nog steeds te dun is.

deze pony is trouwens ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid en doet t verder erg goed op dit voer

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:12

Maismeel houd vooral vocht vast. Zou dan eerder voor de vlokken gaan Knipoog

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:33

ik begrijp die veulenbrok niet is nl eiwitrijk.
om haar dikker te laten ogen zou je maismeel (let op ruim voor het geven klaarmaken en kans op koliek ivm uitzetting) kunnen geven.

Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:06

dank jullie wel voor de reacties Lachen
weet iemand wat Seniores Priores van Subli per zak kost??

@ stacey, haar tanden waren bij de laatste controle van de VA nog goed.

het kan dus zo zijn dat door die nieren haar lichaam de voedingsstoffen niet goed kan opnemen..


@friesiszwart, die veulenbrok was toen op aanraden van de VA, ze mocht er 2x daags maar een halve kilo van dus niet super veel maar net dat ze die extratjes zou krijgen.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:21

Wel lastig dat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid..
Uhm.. ik heb gehoord dat bietenpulp ook een goede dikmaker is!.. Dit moet je ook als slobber voeren..
Maar een compleet voor is het makkelijkst, zoals Seniores Priores van Subli..

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:47

Seniores Priores kost iets van 8,50 ofzo per zak. Moet je echt enkele uren van tevoren laten weken, want het zet dus uit. Ik gebruik 3 emmers en vul dan iedere keer de lege op, zo weet ik zeker dat het lang genoeg geweekt heeft. Ik geef het 2x per dag, dus voor in totaal 1,5 dag.

Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:51

Stacey schreef:
Seniores Priores kost iets van 8,50 ofzo per zak. Moet je echt enkele uren van tevoren laten weken, want het zet dus uit. Ik gebruik 3 emmers en vul dan iedere keer de lege op, zo weet ik zeker dat het lang genoeg geweekt heeft. Ik geef het 2x per dag, dus voor in totaal 1,5 dag.


ok dat valt wel mee dus Lachen
betaalde voor de muesli van pavo al 12 á 13 euro per zak.
weet jij of dat bij elke voer handelaar te krijgen is of maar bij specifieke zaken??

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:31

wij halen het gewoon bij de boerenbond. die bestellen het wel speciaal voor ons. ligt normaal niet in het schap.

gewoon even informeren dus.

nanette_bokt

Berichten: 556
Geregistreerd: 05-03-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:43

Slobber vinden ze heerlijk en het word ook gebruikt om paardjeS dikker te maken.
Dus misschien is dat wat??
veel succes! Knipoog
XXxxxxxXx

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:19

Maismeel Ja

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:43

[VSW] -> -[VS]

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:11

Wij hebben hetzelfde probleem.. Snowy maakt nu ook proppen van haar hooi, krijgt dus minder binnen en heeft van de winter meer gewandeld en is dus ook wat afgevallen.. voeren nu Lucerne bij (is ook geschikt voor koliekgevoelige en hoefbevangen gevoelige paarden) en daar doet ze het goed op! Zitten ook te denken om Seniores Priores bij te gaan voeren. Een stalgenootje voert dit ook bij en het paard komt zienderogen weer aan!
Snowy is koliekgevoelig en snel hoefbevangen.. lastig dus om zomaar wat extra te voeren..

Ik zou niet zo snel maismeel gaan voeren aangezien een pony niet hoefbevangen wordt van teveel eiwitten maar juist van de suikers (fructaan).. Je moet dus ook naar de hoeveelheid zetmelen kijken in een product en in maismeel zit veel zetmeel...

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:14

Slobber met ontsloten maisvlokken, is makkelijk verteerbaar en zet heel goed aan.
Heb zelf een paard gehad wat door ziekte ook vel over been was en ziet er nu
echt weer super uit en ben eigenlijk pas een kleine twee maandjes bezig. Na 3 weken zag
ik echt al resultaat.

Succes!

lovekandy

Berichten: 287
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Hillegom

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:25

bij ons op stal keer een paard dat ook dun was pulp en broodkruimels. Knipoog

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:30

Ik voer mijn pony van 32 in de winter lijnmeel bij. Maak daar iedere ochtend een lekker slobbertje van en laat het dan staan tot ze op stal komen. Er zit behoorlijk eiwit in, maar ik heb gemerkt dat hoe ouder ze wordt hoe minder gevoelig ze ervoor is.
Ze wordt nog een keer of 2 per week bereden en is 1.45m Naast een kwart voerschep lijnmeel krijgt ze een kilo Equiral sport en een emmer lucerne.
Ook krijgt ze nog kuil zoveel als ze op kan.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:30

Ik voer mijn 30 jarige merrie Senoires Priores, en daar doet ze het echt super op!! door haar gebit kan ze maar slecht hooi eten, en die voer vervangt ook dat. Ze krijgt het hooi nog wel, maar draait er alleen maar proppen van.

Ze is erg snel mager, maar hierbij blijft ze netjes op een goed gewicht!

bruutjuh
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:47

MIjn pony krijgt hetzelfde als die van Angela in het bericht voor mij. me Pony is pas 15 maar krijgt dat omdat ze niet zo goed kan eten IVM haar slechte gebit en omdat ze wa kiezen mist.
Ook de mijne doet het er super op!!!
hooi krijgt ze ook nog maar net als het paard van angela maakt ze hier proppen van en spuugt ze uit.
verder voer ik haar paardenmeel bij en mushli!!!
Paardenmeel doet het ook erg goed als dikmaker!!!
veel suc6 ermee

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:09

Bij mijn oude stageadres gebruikten ze bietenpulp voor het dikker laten worden van de paarden. Heeft (volgens mij, kan je beter nog even nakijken) ook niet zo'n hele grote voedingswaarde en kan dus makkelijk naast het krachtvoer gegeven worden.
Bij mn stage deden we altijd 1/3 emmer vullen dan de emmer verder vullen met water totdat ie bijna vol is en dat moest dan een halve dag blijven staan, zodat het niet meer uit kan zetten in de maag, maar dat allemaal al in de emmer gebeurd.

Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 10:28

dank jullie wel voor de tips Lachen seniores priores is hier dus niet in de buurt te verkrijgen (waar ik gigantisch van baal)
wel is er een andere senioren brok te verkrijgen dus misschien dat ik dat dan maar een keer moet gaan proberen

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:51

slobber vinden ze erg lekker en is van pavo goed betaalbaar..je kunt ook wat bietenpulp bijvoeren maar dat vinden niet alle paarden zo lekker. je kunt je slobber aanvullen met wat zonnebloem olie, blijkt ook goed te werken en is nog goed voor de darmen enzo ook..en wat wortelen voeren maar is snel zo duur.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:07

bij een ouder dier moet je denk ik ook in de gaten houden dat de gehele stofwisseling minder is/word...
dus ook opletten op vit/min opname
die word bij een ouder wordend paard ook minder
dus misschien ook een idee om ervoor te zorgen dat ze een hogere inname aangeboden krijgt dna een normale pony

naast weidegang eventueel een pavokoek erin of een ander totaal supplement door zemelen heen(ik zou in haar krachtvoer ook wat olie toevoegen, olie is ene hele goede energie leverancier en een lichaam heeft vetten nodig om bepaalde processen te kunnen uitvoeren zoals vitaminen etc te kunnen transporteren en om te zetten naar bruikbare stoffen voor het lichaam)
verder onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit
en een hoger gevitaminiseerd voer ernaast speciaal gericht op oudere dieren , wat ook nog eens heel makkelijk is om op te nemen
is ook een goede optie om erbij te blijven voeren
liefst niet in brokvorm , maar in mueslie vorm oid , dus ontsloten granen etc etc
daar zit niet zoveel ballast stoffen in als in brok , dus wel de positieve dingen van krachtvoer, maar minder negatieve

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:15

calice schreef:
dank jullie wel voor de tips Lachen seniores priores is hier dus niet in de buurt te verkrijgen (waar ik gigantisch van baal)
wel is er een andere senioren brok te verkrijgen dus misschien dat ik dat dan maar een keer moet gaan proberen


Helemaal niet bij de Boerenbond??? (Subli is alleen bij de Boerenbond te verkrijgen, ben je niet naar een gewone voerwinkel geweest?)

Ik voer het "mijn" oude paard (21) tegenwoordig ook. Die kreeg dikke benen van maïs en de pulp zette niet echt aan. Ik ben bij 3 Boerenbonds geweest hier in de buurt en het lag nergens in de schappen, ze moesten het allemaal bestellen. Slechts bij 1tje 20 km verderop lag het in de schappen. Het wordt gewoon niet veel verkocht, maar volgens mij kunnen alle Boerenbonden het gewoon bestellen hoor.

Sinds ik de Seniores Priores ben gaan voeren is het paard al een klein beetje aangekomen (voer het nu zo'n 2 weken) en hij is enorm mooi gaan glanzen.