mishandeling paard op wedstrijd gezien? vertel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

mishandeling paard op wedstrijd gezien? vertel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 23:44

Boos! Boos! ik ben benieuwd of jullie wel een paarden/pony mishandeling zien op het wedstrijdterrein en...ZEGGEN JULLIE ER WAT VAN OF NIET??

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 23:49

ik heb eens een meisje van 14 jaar opgefokt door haar familie aan de zijkant een hoogdrachtig paard bloedens toe met haar wielsporen zien rijden op het losrijdterrein.
zij en familie vond het belachelijk dat ze de sporen af moest doen in opdracht van het jurylid.
ze begrepen totaal niet WAAROM?

IK GING BIJNA UIT MIJN DAK!
maar ik heb mijn mond gehouden en gevloekt in mijzelf

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:59

een volwassen persoon reed op een super mooie zwarte merrie. Deze had gangen waar elke dressuur ruiter van droomd. In de kringen was haar paard ook beroemd en ze had altijd de 1e prijs. Ik was aan het losrijden, en zij ook. Op een gegeven moment zie ik haar toch de hele tijd trekken en zagen. Ze had duidelijk ruzie het haar paard. Nog geen 5 minuten later stond het bloedrode schuim op de mond van het paard! Zo reed ze ook de ring in, met als excuus aan de jury "hij is aan het wisselen"! Ze was weer 1e geworden.......
Aan het wisselen, my ass! Jammer dat mvr Turksma toen geen ring inspecteur was, anders had ze niet mogen starten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:01

ik irriteer me aan 50% van de ruiters, maarja wat doe je eraan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:14

echte mishandeling kan je het niet noemen maar ik heb wel al heel vaak van die kleine 'incidenten' meegemaakt(zoals Lenn zegt, bij 50% van de ruiters)

een ik schat 12-13 jarig meisje op een groot paard in een springparcours met een scherp bit, scherpe sporen en een zweep. Komt al schoppend met die sporen de bocht door. Ze reed gewoon volle bak zonder nadenken of passen berekenen op een sprong af. Paard kwam natuurlijk in de halve rengalop niet uit met zijn passen en moest noodgewongen stoppen voordat hij middenin de hindernis belanden. Het meisje geeft hem daarop een loeiharde lel met de zweep, paard verschrikt zich en spring weg, waarop het meisje een keiharde ruk in zijn mond geeft en nadat ze een keer of tien slaan en vloeken met al haar kracht haar frustraties had afgewerkt vloog ze weer zonder nadenken op de hindernis af.

Of mensen die een slecht parcours rijden en nadat ze de ring hebben verlaten even een beetje afgezondert hun paard een pak rammel geven.

Of van mensen in een hogere reeks dressuur waarvan je verwacht dat ze toch wel een beetje zouden kunnen rijden, en dan sta je erlangs en zie je dat het paard(die wit was, dus het heel duidelijk te zien) in zijn buik gewoon aan beide kant een wonde waar bloed uitkwam had, vlak waar de sporen zaten.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:34

Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.

Ik heb ook een keer bij de dressuur een meid gezien wiens pony stokkreupel was. D'r ma zei met het losrijden dattie gewoon stijf was, maar toen ze in de ring moest was het arme ding nog steeds stokkreupel. Ze werd dus ook uitgebeld. Toen hebben ze die pony op de trailer gezet, vlak voor de tweede proef er weer van af getrokken, en toen liep hij ineens zuiver... Er was jammergenoeg een andere jury...
Ze hebben dat ding volgens mij gewoon strak van de pijnstillers gezet! Nou, daar los je een probleem mee op! En dat voor zo'm banketstaaf proefje!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:27

xKatleentjex schreef:
Of mensen die een slecht parcours rijden en nadat ze de ring hebben verlaten even een beetje afgezondert hun paard een pak rammel geven.


juist heb ik me ook zo vaak aan geergerd! Wat heeft DAT nou voor zin dan???? Verward paard snapt het heus niet. Kun je beter in de ring een keer boos worden, anders krijg je van die paarden die weten dat ze in de ring niet op hun donder krijgen, en dan juist daar lekker gaan klieren.

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:31

Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.
!


Daar kan ik niet zo van wakker liggen eerlijk gezegd, als het dier gewoon dwars is en niet bang vind ik de longeerlijnen methode een goeie en met een bezem komt het ook nog niet zo heel hard aan m.i.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:10

Samsam"]
[quote="Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.
!


Daar kan ik niet zo van wakker liggen eerlijk gezegd, als het dier gewoon dwars is en niet bang vind ik de longeerlijnen methode een goeie en met een bezem komt het ook nog niet zo heel hard aan m.i.
[/quote]

Vind ik ook. Ik heb ook wel eens een pony met geweld de trailer ingekregen, maar daarna was het gezeik ook wel over.

littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:21

Uhm, die van mij moet ook met geweld de trailer op Bloos!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:29

Tessebes"]
[quote="Samsam"][quote="Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.
!


Daar kan ik niet zo van wakker liggen eerlijk gezegd, als het dier gewoon dwars is en niet bang vind ik de longeerlijnen methode een goeie en met een bezem komt het ook nog niet zo heel hard aan m.i.
[/quote]

Vind ik ook. Ik heb ook wel eens een pony met geweld de trailer ingekregen, maar daarna was het gezeik ook wel over.
[/quote]

nee, ben ik het zeker niet mee eens.
Wie weet wat dat beesje heeft meegemaakt...
Ilkkah had ook niet voor niets zo`n angst voor trailers.
Beesje was misschien wel keer zo hard geslagen in de trailer, en door beesje erin te slaan kan het alleen maar erger worden.
Ilkkah hebben we ook met heel veel gedult en geoefen in de trailer gekregen weer...
Dat vind ik toch een veel betere manier dan een paardje in een trailer slaan...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:04

En als je dan al 1,5 uur staat dan wil je toch wel een keer naar huis Ikkah...
Mijn merrie heeft nooit wat meegemaakt op de trailer, maar staat soms gewoon te miepen. En een longeerlijn/bezem wil dan best weleens helpen Anders sta je uren later nog Bloos

Een paard dat loopt te zeuren en niet bang is kan aan een paar tikken een heleboel hebben. Lopen er vaak tijden braaf op

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:23

Ik kan me ook ergeren aan jonge ruitertjes die zelf nog niet beter weten en daar dan ouders bij die duidelijk geen kaas gegeten hebben van paardrijden. Ik keek bij een springrubriek van pony's (wat dat is altijd leuk om te zien) toen twee ruitertjes o ja we moeten zo de ring in , even mij pony pakken. Binnen een half uur hun parcours springen en al snel zaten ze met aanhang weer naast me op de tribune. Dan vraag ik me af hoe deze ponies losgereden zijn laat staan een goede cooling down hebben gehad. en hoe deze er dan een dag later bijstaan.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:36

Dat laatste vraag ik me heel veel af!! Ik denk dat minstens 50% nog nooit heeft nagedacht over warming-up en cooling-down.
Uit stal rukken, in de krul trekken, en weer terug kwakken. Nooit eens lekker los, lekker rollen, lekker naar buiten. En ze moesten eens weten hoe lekker los je paard wordt van een buitenrit!!

En met wedstrijden valt het me op dat de paarden lekker stoer nog even extra geprikt of gemept worden.
Kijk mij eens op een moeilijk paard zitten. En dan denk ik vaak, sorry maar ik zag dat beest niks verkeerd doen!!
Jammer, jammer, jammer en vooral erg sneu en zielig voor het paard. Werken met je paard kan zo ontzettend leuk zijn als je er samen plezier aan hebt en als hij/zij de volgende dag weer fris en fruitig uit zijn stal komt!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:04

casanova schreef:
ik heb eens een meisje van 14 jaar opgefokt door haar familie aan de zijkant een hoogdrachtig paard bloedens toe met haar wielsporen zien rijden op het losrijdterrein.
zij en familie vond het belachelijk dat ze de sporen af moest doen in opdracht van het jurylid.
ze begrepen totaal niet WAAROM?

IK GING BIJNA UIT MIJN DAK!
maar ik heb mijn mond gehouden en gevloekt in mijzelf


Dat kan ik mij ook nog heel erg goed herinnneren. Grrrr Boos!

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:14

Nog even over het in de trailer slaan van je paard. Je ziet vanzelf wel aan een paard of hij de trailer niet in wil omdat hij dwars is of omdat hij bang is. En een dwars paard mag je best een handje helpen met longeerlijnen en een bezem. Een bang paard daarentegen kan je ook best een longeerlijn achter spannen en hem dan met veel geduld en lieve woordjes of voetje voor voetje als ze verstijfd zijn, echt waar zelf meegemaakt links voor rechts voor links achter rechts achter enz, de trailer op krijgen.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:35

ik krijg hier gewoon slechte zin van....als wij een paard niet op de trailer krijgen doen we dat met 2 man dan gaat de een aan de linkse en de ander aan de rechtse kant van het paard staan en dan pak je elkaars handen vast achter het paard onder zn kont en dan kan je hem bij wijze van spreken gewoon optillen.en het werkt want ook al zijn het zware paarden als een iemand hem van voren vast houd kan je hem er zo op wippen...wij doen dat met friezen dus dan gaat dat lijkt me ook wel met lichtere paarden??!!!
groetjes esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:38

en wat is dan het verschil met een longe?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:43

met de longe kun je niet tillen, dat is niet sterk genoeg en dat snijd. Dat met die armen dat doen wij ook. Probeer het maar eens, zul je zien gaat veel beter nog. Tenzij je een draak hebt die gaat meppen. Maar de meeste paarden doen dat vreemd enoeg niet.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:50

ik ken dat trucje ook wel, daar gaat het niet om. Idd is het bepaald niet aan te raden met een paard dat slaat, en ik heb er (te) veel gezien die dat deden. Twee longes erachter, en gewoon iedere pas die hier naar voren doet begrenezen. Net als een pessoa en die beroemde bandage achter de benen om hem bewust te maken van zijn eigen lichaam, helemaal niet zielig.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:00

Ik heb 1 x wat ergs meegemaakt. Het was op een wedstrijd in Babenhausen, Duitsland.

Er reed een meisje los op een schimmel, ze moest vlak voor Kirsten starten. We liepen ons echt te irriteren aan haar, omdat ze maar zat te meppen. Haar trainer deed er op de grond ook een schepje bovenop. De ringmeester greep echter nog niet in.

Uiteindelijk werd ze de ring in geroepen en terwijl ze over het grintpad naar de hoofdbaan liep (wij bleven gewoon kijken naar onze ruiter met het losrijden) hoorden we ineens een enorm kabaal.

Wat bleek: het dier stortte in. Lag in het grint te spartelen. Het dier kon nog opstaan en men trok hem naar een stukje gras. Terwijl dit gebeurde (dit speelde vlak naast de hoofdring af), stopte het meisje wat nog bezig was met haar proef, het was niet normaal meer, het kabaal. Uiteindelijk is het dier nog een keer ingezakt en nooit meer opgestaan.

De dierenarts zou hebben geconstateerd dat het paard een gezwel bij zijn hart zou (iets wat vaker bij schimmels zou voorkomen, wat het gezwel betreft).

Het was vreselijk. De wedstrijd werd gestaakt en het meisje kon met zadel en hoofdstel naar een lege stal gaan. Ze liep enorm te huilen, wat uiteraard erg begrijpelijk is. Wij hoorden dit, omdat de stallen in tenten waren, en het maakte de sfeer er niet beter op.

Achteraf zal dat meisje er waarschijnlijk enorm spijt van hebben gehad. Dus in hoeverre dit eigenlijk mishandeling is geweest (door de samenloop van omstandigheden), is moeilijk te bepalen...

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:11

Heb laatst een amazonetje in de ring gehad, C klasse L1. De hele proef slaan met de zweep en schoppen met de sporen! Moeder roept de hele tijd, niet slaan!!! Blijkbaar dacht het meisje dat de pony bang was van de vele bloemetjes langs de ring. Ik heb haar na de proef even teruggeroepen (met reeds kokend bloed) en haar nog eve keurig netjes een paar rondjes laten rijden door de ring zonder gebruik van sporen en zweep. en warempel: de pony liep overal langs. Oja, ik heb ze nog wel even gewaarschuwd dat ik ze niet na het verlaten van de ring nogeens uit wilde zien vallen naar de pony....

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:22

Haarbal schreef:

Ik heb ook een keer bij de dressuur een meid gezien wiens pony stokkreupel was. D'r ma zei met het losrijden dattie gewoon stijf was, maar toen ze in de ring moest was het arme ding nog steeds stokkreupel. Ze werd dus ook uitgebeld. Toen hebben ze die pony op de trailer gezet, vlak voor de tweede proef er weer van af getrokken, en toen liep hij ineens zuiver... Er was jammergenoeg een andere jury...
Ze hebben dat ding volgens mij gewoon strak van de pijnstillers gezet! Nou,
daar
los je een probleem mee op! En dat voor zo'm banketstaaflig proefje!


Misschien ben ik dat dan wel geweest. Maar het ging dan wel iets anders. Ik was aan het losrijden, het ging echt super goed. Er stonden mensen langs mijn zusje te kijken en die zeiden:"Moet ik DAAR tegen rijden?!?" (In positieve zin). Nou met goede moed reed ik de ring in. Ik was al lang rondjes aan het rijden, en ik kreeg geen startsein. De juri kwam uit de auto en vroeg aan mij of ik had gemerkt dat mijn pony iets of wat onregelmatig liep. Nee, ik had niks gemerkt. Nouja... Nog een paar rondjes rijden, en een aantal keer een middendraf rijden. Hij was er nog niet over uit of hij nou onregelmatig was of niet. Toen vroeg hij het aan zijn voorleester (meisje van een jaar of 13/14). Zij zei gewoon ja.
Ik mocht kiezen, de proef rijden of niet. Naja... dan maar niet rijden, al merk ik helemaal niks. Niemand verder in de omgeving zag dat hij onregelmatig was.
Toen heb ik eventjes overlegd met mijn moeder en zusje. (Die ook echt geen idee hadden wat ik moest doen) Toen heb ik nog een paar rondjes gedraafd en aan andere mensen gevraagd of ze iets zagen. Nee, zij zagen niks, maar ze gingen er wel eventjes een kenner bij halen. Die zag dus ook niks. En zei dat ik gewoon de tweede proef kon rijden. Pony was inmiddels al niet meer bij de les, ik al helemaal niet meer. Toch maar het proefje gereden. Het ging slecht, hoeken niet ingereden, pony schoot weg (doet ie normaal nooit) enz. enz. En nog had ik 155 punten!
Mijn zusje had daarna ook nog gereden (op dezelfde pony) en had 2x dik winst.

Je kan natuurlijk altijd vermoedden dat iemand dan snel pijnstillers etc. voert, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

En ik zag ooit op concour een pony de vrachtwagen op gaan. Een grote man probeerde hem met alle geweld de trailer in te krijgen, het maakte een hoop kabaal dus er stonden op een gegeven moment een aantal mensen te kijken waaronder ik en mijn moeder. Nou... die pony sprong al pissend de trailer op... Dan moet het toch wel echt erg zijn....

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:37

ik heb het ooit es gezien bij de manege, dus niet op wedstrijd, pon wilde niet op de trailer, zij er longeerlijnen bijgehaald, zwepen, pony speelde met zijn kop, uiteindelijk bart(men instructur) werd boos, en hij nam een metalen holle stang(voor achter het paard in de trailer) een balkvorm, hief dat op en sloeg keihard op die pony zen rug
hij heeft dat enkele keren moeten herhalen, maar nu als je met de longelinen afkomt loopt jhij er al vanzelf op, pony heeft er niks aan overgehouden
dus in hoeverre dit mishandeling is ???

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:39

Ik heb nog nooit zoiets gezien of meegemaakt wat hierboven geschreven is. Ik weet wel van mezelf dat als ik het zou zien, er heel boos om zou worden. Ook zou ik er best iets van durven zeggen.

Ik heb wel een keer wat anders gezien op concours. Een paar mensen van de manege hadden een dressuurwedstrijd en waren aan het losrijden. Er reed nog een meisje en het zag er in principe wel redelijk netjes uit. Een van de manege gaf zijn paard op een gegeven moment een tik en dat meisje bleek net met der paard voorbij te scheuren. Haar paard sprong alle kanten op. Continue steigeren en bokken en opzij springen. Ze viel eraf en der paard was helemaal over de zeik. Het paard ging in volle galop over het terrein heen. Na 10 minuten hadden ze het paard te pakken.
Maar die jongen van de manege kreeg dus de volle laag van dat wijf! Niet normaal, hij kreeg de schuld van haar! Terwijl zij langsreed en vervolgens haar paard niet onder controle kon houden.
Later bleek dat ook, want ze viel er voor de tweede keer af omdat het paard uit het niets weer begon te steigeren en te bokken. Ze wilde weer iemand de schuld geven, maar zijzelf was degene die veels te dicht langs de anderen reed.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers