Ontspannen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 13:54

Hoe kan je je paard nu het beste laten ontspannen onder het rijden zodat hij je uit zichzelf nageeflijk gaat worden en los op de handen?

Ik weet het niet meer. Ik probeer zo goed mogelijk de achterhand eronder te krijgen. Ik probeer te ontspannen in mijn handen, buitenteugel eraan, binnenteugel iets losser. Maar hij blijft gigantisch sterk en hij wil maar niet ontspannen. Ik blijf die gigantische druk houden op beide teugels. Wat doe ik nou verkeerd???????????????????????? Hoe krijg ik hem ontspannen zodat hij vanzelf de hals laat zakken en dat ik niet zoveel druk krijg op de teugels maar dat dat ook eens lekker los aanvoelt.


Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:29

Misschien ben je zelf te gespannen? of misschien wel iets te gefixeerd?
Rustig ontspannen gaan zitten. Heel veel overgangen rijden en heel veel figuren rijden.
Zelf heb ik ook een heel sterk paard. Meestal galoppeer ik hem even los, dan kan ik hem veel makkelijker rijden.
En heb je les? Het is makkelijker als iemand ziet hoe je rijdt om dan te zeggen wat er aan schort.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:23

Het kan inderdaat door jouw spanning komen. Heb je op je zit gelet. Een verkeerde houding zorgt voor spanning.

Been lang met de knie naar beneden wijzend. Je knieƩn open houden dus niet aan drukken.

Voor de rest niks doen met de teugels. Rij haar goed naar voren, niet hard maar met inpuls. En hou onder tussen ligt contact met het bit. Ga gewoon zo lekker ligt rijden en maar wat wendingen door zelf in de wending te gaan als het ware. Doe zo min mogelijk met het bit.

Als het goed is zou hij nu vanzelf gaan ontspannen omdat hij nergens meer druk krijgt. En jij in evenwicht op hem zit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 16:23

Ik heb op mijn zit gelet. Deze is ook knap beroerd. (probeer maar eens af te leren wat je 14 jaar lang hebt aangeleerd zonder dat iemand je daarop heeft geattendeerd)
Ik kan heel moeilijk mijn hakken naar beneden houden, ik trek ze een beetje op. Ik knijp volgens mij met mijn bovenbenen en heb mijn benen niet op een lijn liggen met mijn heup. Ik doe echt mijn best dit goed te doen maar automatisch val ik weer in mijn verkeerde houding. (achterover, hakken opgetrokken, en mijn benen kan ik echt heeel moeilijk op 1 plek houden. Ik probeer druk uit te oefenen met mijn kuit maar dat gaat echt moeilijk. Ook omdat hij zeer k*t reageerd op mijn been. Als ik been geef kreunt hij een keer maar hij reageerd NIET.
Met andere woorden ik heb een ZEER GROOT RIJTECHNISCH PROBLEEM.
Maar hoe kan ik dit het beste oplossen? Hoe kan ik mezelf leren ontspannen? Verward Verward Verward

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:34

aan de longeerlijn en dan op je paard oefenen zonder je beugels aan te hebben, en probeer dan ook met je armen te zwaaien, zonder dat je je evenwicht verliest.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:07

Door aan je longeerlijn te oefen.
En als je op hem/haar rijd en ze is heel gespannen dat het niet fijn meer rijd dan zou je tegen haar kunnen praten en na verloop van die tijd ontspant ze zich wel zo hebben wij dat wel.
Wat je ookz ou kunnen doen is zo; Je zit op het paard ondertussen praat je met je paard en e.v.t dan kieten je hem net bij het begin van de manen bij de schoft als dat niet wilt zou je rijles kunnen nemen.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:43

Als jij zit op je paard zoals je beschreef. Dan is het voor het paard bijna niet mogelijk om te reageren op je hulpen en helemaal niet om te ontspannen.

Doe is in stap je beugels uit. En ga dan met bijde benen vanuit je heup opzij zwaaien. Laat ze dan gewoon weer rustig terug vallen. Zit je nu al beter?. Met je boven lichaam kun je dat ook doen. Dus adum via je buik in en ga dan naar voren met je boven lichaam en dan weer naar achteren. Zo een paar keer en laat je dan rustig terug komen. Zo ver dat je lekker zit.

Als je lichaam in evenwicht is, heb je de minimale spanning nodig om over eind te blijven. Als je onder uit zit heb je je rug gespannen daarbij je heup en je boven benen.

Het boek centered riding zou je veel kunnen helpen. Ook goed om dat zonder les te kunnen leren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:51

josien schreef:
Als jij zit op je paard zoals je beschreef. Dan is het voor het paard bijna niet mogelijk om te reageren op je hulpen en helemaal niet om te ontspannen.

Doe is in stap je beugels uit. En ga dan met bijde benen vanuit je heup opzij zwaaien. Laat ze dan gewoon weer rustig terug vallen. Zit je nu al beter?. Met je boven lichaam kun je dat ook doen. Dus adum via je buik in en ga dan naar voren met je boven lichaam en dan weer naar achteren. Zo een paar keer en laat je dan rustig terug komen. Zo ver dat je lekker zit.

Als je lichaam in evenwicht is, heb je de minimale spanning nodig om over eind te blijven. Als je onder uit zit heb je je rug gespannen daarbij je heup en je boven benen.

Het boek centered riding zou je veel kunnen helpen. Ook goed om dat zonder les te kunnen leren.


ik sluit me hierbij aan! succes OK dan!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:17

Je zult eerst gehoorzaamheid moeten hebben voordat je ontspannenheid en nageeflijkheid krijgt.

Dus naast je zit erg consequent gaan rijden: 1 keer been is reargeren, zo niet tikje er bij. Terugzitten en lichte teugeldruk is langzamer/stoppen, zo niet zit je maar een keer kort en hard aan de teugels.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je zo zit dat je paard de oefeiningen wel uit kan voeren: als je enorm voorover valt bij het halthouden/langzamer gaan kan hij nooit goed terugkomen, als jij achter blijft in de beweging als je naar voren wilt zal hij ook nooit goed naar voren kunnen.

Dat is ontzettend moeilijk om te doen zonder hulp, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik toch en paar lesjes meepikken.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 12:47

Gister heeft een meisje mij even geholpen met mijn zit.
Ik zit veeeeel te ver naar achter met mijn bovelichaam en moest dus meer voorover gaan zitten, toen zat ik recht en mijn benen kwamen daardoor ook op de juiste plek. Het is een heel raar gevoel, ik ben het echt niet gewend, maar ik merkte wel dat het rijden echt een stuk beter ging. HIJ GING ONTSPANNEN!!!! Alleen moest ik wel erg oppassen in de wendingen dan neem ik mijn verkeerde houding weer aan. Ik moet er echt aan denken dat ik naar voren moet. Zij zei ook dat ik achter de beweging van mijn paard aan reed en als ik naar voren ging met mijn bovenlichaam dan ga ik met de beweging van mijn paard mee. En warempel, toen ik ging aan galopperen deed hij dat meteen terwijl ik anders echt wel 10 keer moest "pompen" voordat hij eindelijk in galop ging. Het is dus mijn eigen houding waarom mijn paard niet aan de hulpen is. En ik moest hem meer laten draven, hij sukkelde een beetje veel. HEHE ik ben eruit. Ik moet aan mijn houding werken, met de beweging mee gaan en naar voren met mijn bovenlichaam. Het zal wel niet zo 123 goed gaan maar ik ga er hard aan werken.

Dank voor jullie reactie!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:48

Die houding problemen die jij hebt, die komen mij ook wel een beetje bekend voor. Bij mij helpt het als ik me concentreer op het zitten op de zitbeenknobbels. Dan moet je wel rechtop en dat voel je ook alleen goed als je been mooi lang ligt.
En inderdaad als je paard niet aan het been is .. reactie eisen. Dus been= voorwaarts, zoniet onmiddellijk tikje erbij. En daarvoor moet je ook veel overgangen rijden. Om hem lekker aan het been te krijgen. Ook een pasje wijken is daarvoor een fijne oefening. En schakelen in tempo, dat doet het ook altijd goed. Dus draf-middendraf- terug en vooral op je zit terug rijden. In galop hetzelfde. Als 'ie dan niet lekker gaat lopen....

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:58

Jovanny schreef:
I
Ook omdat hij zeer k*t reageerd op mijn been. Als ik been geef kreunt hij een keer maar hij reageerd NIET.


K denk dat dit het grootste probleem is. Je moet hem eerst goed aan je been hebben, voordat hij lekker ontspannen gaat lopen. Als je been geeft en hij reageert niet, gelijk een tik met de zweep.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:03

Ja dat klopt.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:24

Je paard maakt nu geen onregelmatige passen meer en is tcch ook niet meer kreupel? Bovendien schreef je mij dat je samen met je paard gedanst had en dat mensen complimentjes geven omdat het nu opvalt dat hij zulke mooie passen maakt?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 10:04

Hij maakt inderdaad geen onregematige passen meer. Hij pakt alles goed op maar ik had het gevoel dat ik toch nog iets verkeerd deed waardoor ik heb belemmer in zijn lopen. Daarom heb ik dit topic geplaatst, kijken of er nog tips bijzaten.Ik heb het nu door: Mijn bovenlichaam moet ik rechter maken, iets meer naar voren. Nu reageerd hij wel op mijn benen. Beter tenminste. Dat was ook mijn vraag m.b.t. dit topic. De lessen die ik krijg zijn goed hoor, begrijp mij niet verkeerd maar ik was nog opzoek naar: waarom reageerd hij niet op mijn been. Oplossing was voor de hand liggend: bovenlichaam naar voren. Hij is nu veel ontspannender omdat ik nu mijn benen ook beter heb liggen. Met mijn binnenhand gaat het ook steeds beter. Ik heb het vertrouwen geheel terug in mijn paard. Dit dankzij jou lessen!!!!! en ook omdat mijn zit nu beter is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers