Paard met zomerexceem kopen?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Paard met zomerexceem kopen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 18:29

Een vriendin van mij is al een tijdje op zoek naar het perfecte paardje.
Het moet een echte goedzak zijn, leuk en meegaand recreatiepaardje.

Nu heeft ze een heel erg leuk paardje gevonden via internet. Ze is ontzettend leuk om te zien en het karakter lijkt bijna te goed om waar te zijn. Maar het paardje heeft helaas zomerexceem...

Op de foto van haar zie je ook dat ze nog nauwelijks een staart heeft, die is er praktisch helemaal afgeschuurd. Ze heeft het dus nogal heftig gehad.

Nou staat dit paard in Tilburg en wonen wij in Noord-Holland, zou het zo kunnen zijn dat het paard er hier minder last van heeft? Overgaan zal het niet, maar iig minder worden?

De prijs is er ook naar hoor, het paardje is veel goedkoper dan normaal ivm het exceem. Maar omdat ze voorderest qua karakter perfect lijkt denkt mijn vriendin er natuurlijk toch serieus over na.

Nu is de vraag een beetje; wat zouden jullie doen? En hoe goed is er te leven met zomerexceem? Ze houdt eigenlijk al rekening met extra uitgaven als een Boett deken en homeopatische middelen.

Is er te leven met een paard met zomerexceem? Of moet je hier nooit bewust instappen?


Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:54

Ik zelf zou geen paard met zomereceem kopen.Ik heb ook een shet staan die het in erge mate heeft en het is gewoon zielig om te zien hoeveel jeuk dat beestje heeft. Ze heeft nu al wel sinds 3 jaar een boett deken op en dat helpt een hoop, maar toch heeft ze vooral s´avonds nog jeuk

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:59

waar is je vriendin van plan hem te zetten? als ie op een manege komt waar ie dag en nacht binnen kan staan (en evt alleen overdags even buiten ) dan kun je zomereczeem heel goed onder controle houden
ook zijn er al verschillende middeltjes op de markt om het een beetje te verzachten, waar ik sta, daar zijn 5 paarden met zomereczeem, en afgelopen jaar, met binnenhouden, vliegendekens (harry's horse) en een bepaald zalfje hebben we het heel goed onder controle kunnen houden, geen enkel paard was zijn staart of manen helemaal kwijt!
het ene paard reageerd goed op alleen een deken, de ander op snachts binnen staan en de ander weer op dat smeerseltje
je moet er wel bij bedenken dat er dus wel wat meer kosten aan het paard zijn verbonden . maar hoe dichter je bij zee woont hoe groter de kans is dat ze er minder last van hebben

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:18

Aan het strand, bij de kust schijnt ook dat ze er dan minder last van hebben, want dan waaien de mugjes weg, dus als je bij het strand/ust woont, kan je hem best nemen!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:25

Mijn verzorgpony heeft zomerexeem en hij stond eerst in belgie en nu vlakbij het strand (NH) en hier gaat het stukken beter. Met wat middeltjes en veel vliegenspray wordt het snel minder hoor! Ik zou als ik haar was die pony gewoon kopen, want zo erg is zomerexeem nou niet.

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:35

Ik zou zon pony niet meer kopen. Ik heb zelf een pony met exeem gehad, en had zon medelijden met hem hij was zomers helemaal kaal (had geen manen en staart meer) en had overal korsten zitten. Ik heb van alles geprobeerd, maar niks hielp en al die middeltjes zijn erg duur. Het is dus ook niet zo dat alle middelen helpen ik heb echt van alles geprobeerd van homeopitsch van de dierenarts van tips, maar niks hielp!Als je zon paard koopt wat dus nu goedkoper is, maak je dat in de toekomst wel weer goed met dierenarts kosten en middeltjes, tenmiste dat had ik. Dus om het geld hoef je het niet te doen. En het is gewoon zo zielig om te zien dat je paardje jeuk heeft en je niks kan doen, je voelt je dan zo machteloos. Dat is gewoon niet leuk. En het klopt inderdaad dat paarden aan zee er minder last van hebben maar je mag dan maar een beperkt aantal kilimeters van zee wonen. Succes met de beslissing.
Laatst bijgewerkt door Noortje__ op 09-11-03 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dummie you are alway in my mind. I'll never forget you. Love you for ever!


Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:36

Zomerexceem kom ik ook vrij veel tegen in het IJslanderwereldje. We hebben zelf toendertijd 9 excemers op stal gehad....het enige wat ietstje meer tijd kostte was het op en af doen van de boettdeken. That's all.

Extra kosten is vaak een eenmalige uitgave voor een boettdeken. Met een boettdeken zijn allerlei smeersels vaak overbodig.

Ook geldt, hoe dichterbij de kust, hoe beter ! Bosrijke gebieden zijn zwaar rot voor exceem paarden.

Ik zou me er persoonlijk niet door laten tegen houden. Als het haar "droom" paard is (kan worden), zou ze gek zijn om het niet te doen.
Mensen laten zich zo beperken door zomerexceem. Vaak zonde......

Tuurlijk zullen er ook veel nare ervaringen zijn met exceem paarden, maar die hebben het dan ook vaak in onacceptabele vorm en lijden hier zwaar onder. Maar ik heb me nooit gestoord aan een exceem paard !

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:43

Een kennis van mij had een paard met zomerexceem, het paard heeft allerhande zalfjes op zijn lijf gehad, heeft ook een jaar met een Boett-deken gelopen. Paarden met zomerexceem hebben ook tijdens het rijden jeuk, een ramp voor het paard. Het paard wil van zijn jeuk af maar dit kan niet want wordt bereden. Deze kennis heeft besloten om haar paard in te laten slapen, je kon ook aan het paard zien dat het op was, ze had om het zo maar te zeggen geen licht meer in haar ogen.

Ik zou nooit een paard met zomerexceem kopen, bespaar jezelf de ellende en het verdriet en ga op zoek naar een ander paard.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:44

Dan is dat dus een vrij extreem geval van zomerexceem lijkt me. Ik heb nog nooit gemerkt dat 1 van de exceem paarden die ik reed jeuk had onder het rijden. Ze genoten er net zo van als ieder ander paard.

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:45

hoe erg is het exceem, heb je er foto's van gezien??

Jaike heb ik ook gekocht met vermoedelijk zomer exceem, de VA kon het niet met zekerheid zeggen. Bij Jaike was de hele bovenkant van haar staartwortel kaal en haar manen waren erg kort, sinds ze bij mij staat (nu 2 jaar) heeft ze nergens last van en alle haren doen flink hun best om aan te groeien Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:55

Wij hebben op stal een fries met zomerexceem en die heeft een Boett-deken om en nergens last van.
Heeft ook zijn volledige staart en manen nog.
Ik denk dat je er verschillende graden in heftigheid in hebt.
Als het paard wat ze op het oog heeft geen staart meer heeft lijkt het mij dat hij het toch vrij ernstig heeft. Als ik haar was zou ik goed informeren wat die mensen er zelf aan gedaan hebben; blijkt dat hun ook een deken om hebben gehad en allerlei zalfjes hebben gebruikt maar hij ziet er nog zo uit dan zou ik er niet aan beginnen.
Het lijkt me erg op je paard te zien lijden terwijl je er niks aan kan doen. Verdrietig

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 20:28

Bedankt voor alle informatie! Wij wonen niet echt dicht bij zee, maar ook niet in een bosrijk gebied ofzo. Echt in de polder, dus redelijk veel wind. Het paard komt voornamelijk buiten te staan, ik heb ook buitenstallen. Binnen zetten is dus ook niet echt "binnen"
Ik kan een foto van het paard sturen aan mensen die zo een beetje kunnen beoordelen hoe erg ze het heeft. Het is niet mijn paard dus hier neerzetten vind ik niet zo netjes.

Ze heeft echt nog nauwelijks staart. Ik vind het een hele goede tip om te vragen wat deze mensen allemaal al geprobeerd hebben! Dat zegt idd al veel over de toekomst. Dit paardje staat nu in Tilburg, dus een groot stuk landinwaarts. Het paardje hoeft trouwens niet weg ivm het zomerexceem, dus dat is weer een pluspunt. Althans, als ze de waarheid vertellen natuurlijk..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:14

met zomereczeem is op zich goed te leven(als ze het niet extreem hebben)
in bosrijkegebieden met stilstaand water(meertjes, vijvers) is het voor veel eczemers slecht toeven.
polders en kustgebieden zijn voor een groot deel eczemers een betere omgeving,
naast het vinden van een betere omgeving(dus kust of polder)
moet je ook op de voeding letten, niet te veel eiwitten en vetten in het voer, dus graszaadhooi en arm voordrooggras ipv vette kuil,
en ook eiwitarme brok ook kun je er eventueel zeewier bijvoeren voor de extra mineralen die hij zij door de armere voeding zou kunnen missen.
ook is het slim om echt flink ruwvoer te geven met veel vezels(ruw hooi)
daardoor worden de darmen extra geactiveerd , en de darmen spelen dus vaak een rol bij eczeem.
eventueel appelazijn bijvoeren voor de bloedzuiverende werking, door de appelazijn worden afvalstoffen sneller afgevoerd waardoor de stofjes die de mugjes afgeven sneller afgevoerd worden waardoor er minder tijd is voor een allergiesche reactie
en een boettdeken is ook vaak een uitkomst

dus als het haar droompaard is en de eczeem is niet superextreem, dan zou ik me niet tegen laten houden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:33

euhm, ... , wat is een boettdeken?(off-topic)
voor zomerexceem bestaan er nu toch ook al injecties?je laat je paard een injectie geven,(dat 1 of meerdere malen per zomer, weet niet precies) en buij sommige paarden heb je er geen last meer van, bij andere paarden een klein beetje, maar bij de meeste paarden vermindert het wel veel (on-topic)

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:48

Er zijn ook paarden hier aan de kust die zich helemaal openschuren.
Ik zou het zelf niet doen, maar dat is natuurlijk helemaal haar eigen beslissing.
Succes!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:59

Als het haar droompaardje is dan zou ik me niet laten afschrikken door het exceem, ik zou ook idd vragen wat er allemaal al aan gedaan is...
maar ik zou er voor gaan!

Dag lieve mama...

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:20

Bij ons op stal stond een tinker met boettdeken, dat was een hele goede oplossing.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:45

Zomereczeem is (meestal) redelijk te behandelen, maar je zal aan zo'n paard altijd meer zorg hebben.
Vaak zijn paarden met eczeem helemaal gevoelig op hun huid, zoals mok, allergiën voor bepaalde stoffen, wasmiddelen die je voor je dekjes gebruikt, zweet, etc.

Wij hebben een merrie die we kaal kochten, maar met extra (huid)zorg, druppels van VSM en door op te letten wat we voeren er weer helemaal top bij staan. Is zelfs Ster en Kroon geworden op de keuring, want alleen van heel dichtbij zie je het nog.

Ik zou het paard er zeker niet voor laten staan maar bedenk wel dat je er altijd rekening mee moet houden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:41

draumpje schreef:
met zomereczeem is op zich goed te leven(als ze het niet extreem hebben)
in bosrijkegebieden met stilstaand water(meertjes, vijvers) is het voor veel eczemers slecht toeven.
polders en kustgebieden zijn voor een groot deel eczemers een betere omgeving,
naast het vinden van een betere omgeving(dus kust of polder)
moet je ook op de voeding letten, niet te veel eiwitten en vetten in het voer, dus graszaadhooi en arm voordrooggras ipv vette kuil,
en ook eiwitarme brok ook kun je er eventueel zeewier bijvoeren voor de extra mineralen die hij zij door de armere voeding zou kunnen missen.
ook is het slim om echt flink ruwvoer te geven met veel vezels(ruw hooi)
daardoor worden de darmen extra geactiveerd , en de darmen spelen dus vaak een rol bij eczeem.
eventueel appelazijn bijvoeren voor de bloedzuiverende werking, door de appelazijn worden afvalstoffen sneller afgevoerd waardoor de stofjes die de mugjes afgeven sneller afgevoerd worden waardoor er minder tijd is voor een allergiesche reactie
en een boettdeken is ook vaak een uitkomst

dus als het haar droompaard is en de eczeem is niet superextreem, dan zou ik me niet tegen laten houden

Heeft helemaal gelijk.
Na recent onderzoek is ook gebleken dat exeempaarden een allergische reactie vertonen op het gif IN hun lijf.Ze gaan dan schuren, er komen wondjes, en daar komen de muggen weer op af.Van binnenuit reinigen zo'n paard.
Verder regelmatig wassen, en zo veel mogelijk binnen laten staan bij zonsop,- en ondergang.De mugggen schijnen niet IN de stal te komen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:32

het lichaam regelmatig van binnenuit reinigen zou dus een optie zijn? en ik zat ook aan het dragen van mineraalstenen te denken die het eea kunnen aanvullen en reinigen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:55

Ik heb 2 jaar geleden mijn paard gekocht. Hij was 2 en kwam zo uit het land vandaan waar ze hem als veulen hebben ingezet. Niets te zien van zomer eczeem. Ik gooi hem het jaar erop in de zomer in het land en toen had hij na 2 weken een uurtje buiten per dag een halve staart en manenkam.

De dierenarts heet hem een injectie gegeven en hij is niet meer buiten geweest. Dit jaar hebben we hem 2 x een injectie laten geven maar dat heeft ook niets geholpen. (kosten: 200 Euro)

Hij heeft de hele zomer in een box gestaan met een katoenen zomerdeken op met 30 graden. Was wel zielig maar dat geschuur is nog veel zieliger. Hij vond het gelukkig ook niet erg. Af en toe zette ik hem een kwartier buiten maar dan kwam hij in galop langs het huis doordat het weer begon te jeuken.

Vliegenspul, knoflook, appel azijn en een speciale deken hielpen helaas niets.

Toch heb ik er nooit spijt van gehad dat ik hem kocht. Met rijden gaat het super en heeft hij nergens last van. Wel veel in een binnenbak.

Mensen vinden het vaak zielig dat hij met een dek om binnen moet staan maar als ik zie hoeveel jeuk hij heeft als ik even met buiten ben geweest om te grazen is dat nog veel zieliger. ( tegen het schot aan gooien etc.)

Ik zou het paard dus gewoon zo veel mogelijk binnen houden en als zo'n deken bij dat paard wel helpt kan hij toch af en toe naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:11

Wat zou ik doen... Als ik thuis-thuis stond, dus redelijk vlak bij de kust zou ik het doen. Omdat er hier minder kans is dat die vliegjes aanwezig zijn, waardoor hun eczeem zo gevoelig is. Als het paardje verder wel helemaal is wat ik zoek dan.
Ik weet niet precies in wat voor omgeving je vriendin woont. Maar het gaat erom dat er weinig bossen en "bosjes/struiken" zijn. Daar hebben die beestjes het meest last door. Met een BOETT deken verlicht je het paard zijn leventje ook enorm. Een haf van mijn vriendin woont midden in Nederland, en dankzij die BOETT deken gaat het goed met haar. 's Zomers heeft ze het een paar keer te warm gehad, maar de jeuk is enorm verbeterd, dus hopelijk werkt dat voor dat beestje ook.
Nog even een nieuwsgierig vraagje, door dat eczeem, hoeveel langer dan normaal ligt de prijs dan. Hoef je niet op te antwoorden, maar lijkt me wel intresant. Lachen

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:33

toen ik mijn paard kreeg wist ik bijna zeker dat hij het had, was in de zomer daarvoor erg aan het schuren geweest. al het wassen en insmeren met babyolie kost wat extra tijd, maar het exceem was prima onder controle te houden, hij heeft er niet meer zo heel veel last van gehad. het is dus maar waar je voor kiest.
en trouwens exceem kunnen ze op elke leeftijd ontwikkelen, dus het perfecte paardje....je weet het nooit

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:44

Het hangt ook van het voer af!
Ander vier kan ook een hoop schelen.
Dit moet je gewoon uitproberen. Die van mij heeft het heel iets maar ik begin optijd met het insmeren van de staart met uierzalf. (helpt heel goed) Heel veel last heb je er echt niet van!

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:07

wij hebben 3 merries met zomerexeem en die brengen we zomers naar de dijk. waarom we ze niet weg doen?? omdat het goeie fokmerries zijn. ik bedoel als ze er geen last van hebben op de dijk klaar dan kun je ze toch houden.....


groetjes marieke

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers