Rijden met sporen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 23:55

Wie rijd er met sporen? En wie niet? Voors en tegens...

Ik heb nu twee keer met sporen gereden. Ik ben mijn eigen advies eens op gaan volgen. Mijn koe wilde nl niet meer wenden om achterhand ( voorhand wilde die sowieso al niet..daar werkten we aan) en niet dat hij het niet snapte hij weigerde gewoon hoe hard ik ook beenhulp gaf, zelf een tik met de teugels haalde weinig uit. De eerste keer dat ik het met spoor vroeg..vroem..gelijk probleemloos in één keer.

Maar is er dan een weg terug naar spoorloos rijden. ik vind het nl niet prettig rijden en voel me er ook niet helemaal lekker bij dat ik ze moet gebruiken...hij luistert echter wel beter... dilemma.

Advies? Meningen ook welkom..

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:58

Nog niet, nog niet nodig. Maar ik ben niet tegen,

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:21

Ik gebruik ze zelf niet, mijn beenligging is nog niet stil genoeg daarvoor, ik ben er niet echt tegen maar vind het ook niet nodig dat kleine penny-meisjes van 7-8 jaar ermee rondlopen in de manege Scheve mond

Als iemand ze gebruikt om de hulpen te verfijnen, heb ik er geen bezwaar tegen.

Gillian

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 08:22

Ann schreef:
ik ben er niet echt tegen maar vind het ook niet nodig dat kleine penny-meisjes van 7-8 jaar ermee rondlopen in de manege Scheve mond



Die manege zouden ze dan ook direkt moeten sluiten. Ik heb het ook nog nooit gezien trouwens, kinderen met sporen.

Ik heb altijd sporen om. Als ik ze draag heb ik ze niet nodig, als ik ze niet draag, heb ik ze wel nodig. Mijn paard weet het gewoon en probeert dan allerlei trucjes om lekker gewoon haar eigen zin te doen. En er is niets op tegen als je je benen er maar niet tegen aan laat bungelen. Hangt ook weer van je beenlengte af, heb verschillende kleinere mensen met sporen zien rijden en vooral in de draf raakte het spoortje dan steeds, onbedoelt, het paard.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:11

Citaat:
...Die manege zouden ze dan ook direkt moeten sluiten. Ik heb het ook nog nooit gezien trouwens, kinderen met sporen...


Dat gebeurd echt bij een manege bij mij in de buurt, ze doen er niets tegen omdat het hun dan inkomsten scheelt Scheve mond

Ik ben er twee keer geweest voor een priveles (op een manegepaard), daarna ben ik opgehouden met rijden daar...mijn eigen paard wil ik er niet rijden

Gillian

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:25

Ik heb van die kleine engelse knopjes, en die doe ik idd wel eens om als mijn koetje niet helemaal zo goed reageert als ik wil...

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:28

Veel van die manegepony's zijn 30 jaar en hebben er niet zoveel zin meer in.
In plaats van dat ze die beestjes dan met pensioen sturen laten ze die kinderen met sporen (zweep is al standaard) rijden.

Kinderen met sporen is op zich niet verkeerd, maar dan wel met eigen pony's en L of hoger dressuur.

(Waarom heb ik toch zo'n hekel aan maneges?)

Don't dream your life, live your dreams!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:05

Met rijden heb ik altijd mijn sporen om, maar ik gebruik ze vaker niet dan wel.
Ik gebruik ze alleen als ie totaal niet reageert op andere hulpen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:09

Ik rij zolang mogelijk zonder sporen. Ik zie sporen als een middel om de puntjes op de "i" te zetten. Dus eerst het paard helemaal "klaar" en dan eventueel een spoortje om om het allemaal nog beter te laten gaan.
Als je te snel de spoor erbij pakt, dan vraag ik me af, hoe doe je dat dan wanneer je net iets meer nodig hebt en hij is al aan de spoor gewend?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:15

Sporen zijn om je hulpen te kunnen verfijnen, niet om je paard nog doder aan je been te maken.


Ik rij 9 van de 10 x met sporen. In principe gebruik ik ze niet, ik hou mijn hakken laag en mijn benen stil. Pas als het paard iets doet (of juist niet doet) dan kan ik mooi zijn spoor even aantikken om de reactie te krijgen die ik wil. De volgende keer voordat het paard hetzelfde doet (of niet doet) zal ie eerst 3x nadenken of dat nou wel de beste oplossing is, omdat hij anders mijn spoor zal voelen.

Op deze manier wordt het paard dus juist alert aan je been.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 14:20

ja Jeddah, dat vraag ik me dus ook af... moeilijk in te schatten. Raïha geeft een mooi voorbeeld van waarom ik er spoor bij pak..zodat ie de volgende keer gelijk op been reageert.

'klaar' zijn we nog niet, maar hij weigert gewoon naar mijn been te luisteren. Het rare is dat als het in een trailparcous is hij braaf luistert, maar gewoon zo los in de bak een wending vragen, is vragen om een discussie. Er moeten eigenlijk makkelijk afneembare sporen komen.

Ik ga er extra op letten dat ik eerst zonder spoor vraag en pas als hij weigert spoor geven...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:35

Dapperdier, ik gebruik bij paarden die gewoon niet voor het been zijn juist eerste een dressuur zweep, ik geef been, als ik geen reactie krijg, dan volgt een tik. Snel genoeg worden ze dan goed voor het been en kan je later het spoortje er eventueel bij pakken. De zweep is dan maar tijdelijk en gebruik ik als het nodig is ook op ene western paard.
Ik rij sommige paarden ook in met een lange zweep, tijdelijk maar, zodat ze goed voor het been zijn en je het daarna niet meer nodig hebt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:50

Ik gebruik ze niet want ik kom er niet bij Bloos
Mijn pony heeft een ronde naar binnen lopende ponybuik en de enige manier om haar te raken met spoor is door mijn hak omhoog te halen en naar binnen te daaien. Zo'n gedoe.

Ik rij dus zonder maar ben er niet tegen mits ze juist gebruikt worden.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:04

ik rijd wel met sporen. niet als prikker, maar voor balans vh paard

Endurance klasse 2, 3 startgerechtigd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:28

Nee, en ik mis ze ook niet. En ik wil sporen gebruiken ter verfijning van de hulpen dus voorlopig blijven ze mooi in de kast liggen.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 19:39

sunnygirl schreef:
ik rijd wel met sporen. niet als prikker, maar voor balans vh paard


Dit snap ik niet.. meer uitleg?!

Jeddah..ik prefereer ook zweep, maar daar wordt Blizz boos van en juist opgewondender. Ik neem aan dat je de tik op de schouder geeft? Of juist daar waar je been zit?

Ik kan het altijd weer eens proberen...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:45

dapperdier schreef:
Jeddah..ik prefereer ook zweep, maar daar wordt Blizz boos van en juist opgewondender. Ik neem aan dat je de tik op de schouder geeft? Of juist daar waar je been zit?

Ik kan het altijd weer eens proberen...


Ik geef nooit een tik op de schouder, want daar zit je been tenslotte ook niet, dus dat snappen ze niet.
Ik geef een tik achter mijn kuit, daarom gebruik ik ook een lange zweep zodat ik een tik kan geven zonder het paard in zijn mond te storen.

Als je op de schouder tikt, kom je ook dichtbij het hoofd, het paard ziet de zweep dan ook de beweging maken en ik kan me voorstellen dat ie daar wat van schrikt en dus boos van wordt.

Probeer het concequent achter je kuit, als je het goed doet, dus in het begin echt concequent elke keer dat hij niet reageert. Dan hoef je snel al geen zweep meer te gebruiken.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:48

ik rij wel met sporen maar gebruik ze zelden, alleen als het echt nodig is.
met een buitenrit heb ik ze altijd aan en gebruik ze echt alleen wanneer het echt nodig is.
ik vind het fijn omdat ik mel dan direct kan corrigeren!
en sommige paarden luisteren zelfs daar niet naar.
heel soms een tikje met de teugel, en nu hoef ik vaak de teugel maar op te tillen en dan helpt het al.

ik ben er niet voor om achteloos de sporen te gaan gebruiken, als je ze gebruikt moet je het met je verstand doen!
daarom zeiden ze bij mijn paardrijlessen altijd: HAKKEN NAAR BENEDEN!

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:30

ik rij bijna altijd met sporen, zoals hierboven al werd gezecht puur om de hulpen te verfijnen. als ik ze niet om heb kan ik ook alles doen, stops, spins, changementen, ze doet alles, het ziet er alleen niet uit. Op het moment dat ze dan geen zin meer heeft moet je soms best hard schoppen zonder sporen, en met sporen is een heel klein "prikje" genoeg om alles weer goed te krijgen..


Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:49

Ik rijd ook altijd met sporen. Ik gebruik het spoor alleen als hij niet op mijn beenhulp reageert. Als het een oefening betreft die hij kent en begrijpt, dan vraag ik 1x zacht met mijn been, geen reactie, dan nog een keer vragen met het been maar dan harder, als ik dan nog geen reactie krijg, dan krijgt hij een prik met het spoor. Meestal laat hij het niet zo ver komen. Een prik met het spoor i.p.v. een harde schop heeft als voordeel, dat je zelf goed in balans boven je paard kan blijven zitten. Als je met je been echt een schop o.i.d. moet geven, raak je meestal uit balans en dat is zeker niet de bedoeling. Je moet je benen uitaard wel goed stil kunnen houden om met spoor te rijden. Ik gebruik het spoor alleen als mijn paard echt niet wilt reageren (bot is) en niet om er iedere pas mee te drijven o.i.d.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:32

ik rijd wel met sporen. ik gebruik ze eigenlijk alleen om te corrigeren.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38653
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:40

Realiseer je maar eens waarom een paard zo bot is geworden voor de kuit/been! Omdat die vaak niet juist/te veel word gebruikt, dan word het van kwaad tot erger.

Kijk maar eens naar bitjes, iedereen begint met een gewoon snaffeltje en 'hangt' er een steeds zwaarder bit in. Zo gaat het ook met je benen.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:59

Ik heb een tijdje eerst met dressuurzweep erbij gereden, en nu wissel ik af wel/niet sporen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers