Springen? Paardenbeul?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Springen? Paardenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 20:28

En dan niet het sprongetje wat je over een balkje maakt maar het springen wat op tv komt...Laatst bij Indoor Zuidlaren verslag op tv heb ik het ook gezien en eigenlijk vond ik het best zielig...Die dieren hebben zin in springen maar woren constant keihard in de mond getrokken...De paarden hadden gewoon hun hoofd omhoog en hun mond open af en toe!!!...Vooral toen Jan Dolfing kwam...Wat een dierenmishandeling was dat...Die paarden hun mond word er gewoon uitgetrokken...Okee die beesten zullen wel helemaal gek worden als je de teugels los houd maar inhouden op een iets zachtere manier???...Er bestaat ook zoiets als kneepjes i.p.v ruk de mond van je paard eraf...Wat vinden jullie ervan??? Ik vind het af en toe best zielig ook al waren er ook springruiters die niet zo erg waren...


Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:56

Ik ben het 100 % met je eens !
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar sommige mensen.. weten gewoon echt niet waar ze mee bezig zijn ! En die vinden dan dat ze fantastisch kunnen rijden en zo een geweldige band met hun paard hebben (omdat het dier zo goed luisterd).. nou sorry.. maar dan denk ik ook van, hallo ! er bestaat ook nog iets anders dan een dier met geweld tot luisteren te dwingen ! denk ook eens aan je paard ! Verdrietig

Pling

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:08

Ik deed dat ook Frusty .

Maarjah toen was ik ook een beginner! Bloos

En nu later denk ik....

Arme Lilo en Edda!


Nog even een bericht voor Edda voor haar jarenlange manege werk!
Vriendjes zijn? Edda rest in peace Vriendjes zijn?

Moest er even uit Verdrietig ........snik.....

O:) (`'·.¸«¤...Innocent...Maybe...¤»¸.·'´) Schijnheilig

_Rianne_
Berichten: 5238
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:29

ook al waren er ook springruiters die niet zo erg waren...[/quote]

Ja heb ook gezien was sneu ja maar Luciana Diniz was wel lief!!!

          Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:44

Yellowfish schreef:
Ik ben het 100 % met je eens !
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar sommige mensen.. weten gewoon echt niet waar ze mee bezig zijn !


Ik denk niet dat er in de internationale rubrieken mensen rijden die echt niet weten waar ze mee bezig zijn

Natuurlijk rijdt niet iedere ruiter even netjes, maar ze rijden er wel. En echt niet alleen omdat ze zo'n goed paard hebben hoor...
Het zijn over het algemeen paarden met temperament die daar lopen(een slome redt het over het algemeen gewoon niet!) en die willen graag naar het hout toe. Als ik mijn paarden gewoon laat lopen dan schieten ze ook naar de sprong toe. Op 1 meter kunnen ze zich dan nog wel redden als het een keer niet past of niet op druk is, omdat je er vooruit kruipt of wat dan ook, maar wat denk je dat er dan gebeurt als het op 1.60 staat Verward
En ik kan me best voorstellen dat ze dan een keer flink doorkomen voor

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat het soms wat vriendelijker zou kunnen, maar over het algemeen zijn het echt geen prutsers die niet weten wat ze aan het doen zijn hoor Dan zouden ze echt het 1.50(is geloof ik uitgezonden) niet rondkomen
Maar degene die het beter denken te kunnen zal ik in de gaten houden op tv de komende tijd Als ik het zo hoor is dit probleem over 10 jaar opgelost en zien we alleen nog maar vriendelijke nette ritten op tv Haha!

Moet wel eerlijk zeggen dat ik lang niet alle ruiters plezierig vind om naar te kijken, maar om het nou dierenmishandeling te noemen Verward De meeste ruiters ontspannen ook gewoon als ze niet terug hoeven te rijden
Die dieren hebben er toch echt niet zo'n hekel aan, anders zouden ze echt niet springen. Probeer jij maar 600 kilo paard ergens toe te dwingen...Knipoog

Wijs mij het eerste paard trouwens eens aan dat niet het hoofd omhoog brengt voor de sprong. Als ze met hun hoofd laag lopen kunnen ze de sprong en alles erachter erg slecht zien hoor...
En verkijk je niet op mond opengooien, sommige paarden doen dat al op hele lichte druk. Niet de bedoeling natuurlijk, maar soms moeilijk te voorkomen. Een paard is in zo'n parcours vaak gewoon niet correct nagevelijk. Een sperriem en aansnoerneusriem zo vast snoeren dat die mond niet openkan, zoals je in de basissport vaak genoeg ziet, dat is paardvriendelijk...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:37

alstublieft zeg... Waar hebben we het over..... Een paard laat zich echt niet dwingen als ie echt niet wil hoor. Alle toppaarden zit een steekje aan los, een normaal paard bedenkt zich nog wel twee keer voordat ie een parcours van 1.60 gaat springen.

Als je het beter kunt waarom was jij dan niet op tv Verward . Niet ieder paard laat zich op dezelfde manier rijden. Toegeven, ik zie ook liever een van de schrodertjes een parcours rondsturen maar Jan reed er wel terwijl heel veel wannebees niet verder komen als ongefundeerde kritiek geven op een momentopname op tv.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:41

Ik zit al bijna een uur te wachten op een reactie, heb wel zin in een discussie Bloos
Maar de enige reactie is gelijkgestemd Verdrietig (ook wel leuk eigenlijk Knipoog )

Onze argumenten zijn zeker te waterdicht ofzo Verward (hap nou even meiden, heb ik ook wat te doen Haha! )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:51

ik ben het met annegeti en gomir eens, als je niet kan rijden kom je zover niet. Ik moet maar eens rondkijken op de landelijke wedstrijden hier. Daar zijn veel mensen die fatsoenlijk kunnen rijden, hun paard onder controle kunnen houden en les pakken. En die rijden (meestal) een netjes parcours af en komen zo ook in zwaar terrecht

Maar er zijn er ook bij die zelfs nog niet fatsoenlijk kunnen galopperen, liggen te trekken en schoppen en denken dat springen enkel betekent zo snel mogelijk van balk tot balk huppelen. En die mensen zie ik zo een goede 90% van de tijd eindigen met een verzoek het parcours te verlaten na de zoveelste weigering, omdat het paard het vertikt om te springen met iemand die ligt te trekken en te bonken in het zadel. Ook als ze een superpaard hebben. Ik heb laatst op een oefen nog een meisje gezien met een springpaard om u tegen te zeggen. Dat paard kon bij het inrijden echt machtig hoog en krachtig springen, maar het meisje kon zelf niet springen en had geen controle over het paard. Paard weigert doodleuk in het parcours omdat het meisje het paard niet aankon, en ik ben er zeker van dat als er een springruiter met ervaring die het paard wel aankon op had gezeten dit paard nog ver was geraakt.

en ik denk dat paarden nogal vrij snel hun mond opendoen bij springen. Evita doet dat ook als ze zich opwind. Zo rijd ze netjes naar beneden, maar als ze zich opwind heeft ze maar een klein trekje nodig om met haar mond open te gaan.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:59

Die paarden zijn zo ontzettend fel, daar blijft mening ruiter niet eens 3 stappen op zitten.

De paarden trekken enorm naar de sprong en moeten dan idd flink tegen gehouden worden, want gaan ze harder is het niet meer veilig.

Maar als jezelf eens hoger durft dan het kruisje op de manege, praten we verder, oke Lachen

En ik zal mijn dierenmishandelende foto niet plaatsen dan Tong uitsteken
als was dat geen heel parcours Lachen

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:06

nou maak je me nieuwsgierig kawa Tong uitsteken *LOL*
Ik zat al te wachten tot je dit topic op zou merken Knipoog Wilde je eigenlijk al een pb sturen Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:19

Op welke manier reed Jan Dolfing zijn paard dan?
Ik denk niet dat je de meerderheid van de ruiters die starten in zuidlaren (gelukkig) niet kunt vergelijken met manier waarop hij z'n paard rijdt en traint.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:48

Jan Dolfing rijdt idd niet echt mooi, maar heb nog wel eens erger gezien.
Roderigo Pessoa vind ik trouwens een van de weinige springruiters met een echt zachte hand.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:03

Even geheel off-topic... Ik zie tegenwoordig bij springruiters de meeste complexe bitten voorbij komen. bv. L. Beerbaum met een combi van een hack met een westernbit. Dan zie ik toch liever iets meer "gepluk" met een normale watertrens/bustrens...

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:59

dione schreef:
Op welke manier reed Jan Dolfing zijn paard dan?
Ik denk niet dat je de meerderheid van de ruiters die starten in zuidlaren (gelukkig) niet kunt vergelijken met manier waarop hij z'n paard rijdt en traint.



Hmm, zie net een niet geheel onbelangerijke typefout in m'n bericht staan.
het moet zijn:

Ik denk niet dat je de meerderheid van de ruiters die starten in zuidlaren (gelukkig) kunt vergelijken met manier waarop hij z'n paard rijdt en traint.

De meeste van deze paarden zijn zo fanatiek en willen zo graag naar de overkant van de hindernis dat meestal een "kneepje"zoals jij het noemt echt niet doorkomt op zo'n moment.
Als je die paarden laat rennen in zo'n 1.60 mtr parcours krijg je ongelukken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 03:18

Ik zit me al een poosje suf te prakkizeren op de zinnen Knipoog ; Ik laat maar even de bijzaken weg en dan ontstaan deze mogelijkheden:

Ik denk niet dat je de ruiters kunt vergelijken met ... (manier van trainen)
Ik denk dat je de ruiters niet kunt vergelijken met ... (manier van trainen)

Maar hoe kun je een ruiter vergelijken met een manier Verward

Niet lelijk bedoeld hoor ! Ik typ zelf waarschijnlijk ook vaak onzin, maar ik zat zo lang over die zinnen te denken dat ik dacht ik zet het even neer want ik vond het wel grappig... ach laat ook maar Lachen Bedenk wel .. jij begon ! Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 08:35

eens met kawa, gomir en annegti. Typisch pennymeisjes gemuts hier. Eerst eens zelf wat parcoursen rijden en dan terug komen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:46

Lielle schreef:
eens met kawa, gomir en annegti. Typisch pennymeisjes gemuts hier. Eerst eens zelf wat parcoursen rijden en dan terug komen.


Moet ik me aangesproken voelen ?
Sorry hoor, er wordt om een mening gevraagd, ik geef de mijne en het enige wat ik krijg is commentaar van "als je het beter kunt, waarom was je dan niet daar?"

HEB ik gezegd dat ik het beter kan ? Nee

Sommige mensen WETEN niet waar ze mee bezig zijn, en iedereen kan gaan beweren dat springruiters dat gerust wel weten etc. etc. etc. maar ik blijf daarbij.


    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:57

Mijn reactie gaat wel iets verder dan "als je het beter kunt, waarom was je dan niet daar?"

Ik vind de suggestie dat er springruiters in het internationale werk rijden die niet weten wat ze aan het doen zijn, trouwens ook niet echt genuanceerd Wijs er eens tien aan Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:00

gomir schreef:
Mijn reactie gaat wel iets verder dan "als je het beter kunt, waarom was je dan niet daar?"

Ik vind de suggestie dat er springruiters in het internationale werk rijden die niet weten wat ze aan het doen zijn, trouwens ook niet echt genuanceerd Wijs er eens tien aan Verward


Ik had het niet helemaal over springruiters alleen, maar over ruiters in het algemeen.

Springruiters op internationale wedstrijden zullen misschien wel weten wat ze doen, maar of ze het ook DIERVRIENDELIJK doen ?
Natuurlijk zijn er uitzonderingen.. maar toch ...

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:08

Ik denk dat Gomir's reactie helemaal juist is.

Het Pennymeisje gehalte is in dit topic hoog.
I.p.v een mening te geven, zou verder kijken als je neus lang is, en dan pas oordelen.

Kayla schreef:
Jan Dolfing rijdt idd niet echt mooi, maar heb nog wel eens erger gezien.
Roderigo Pessoa vind ik trouwens een van de weinige springruiters met een echt zachte hand.


Dit soort dingen zijn makkelijk gezegd. Maar, kijk ook dan verder...
Bijv. naar de paarden in kwestie.

Roderigo heeft zoiezo al betere paarden onder zijn kont.
Hij heeft al "de naam", waardoor hij eerder goede paarden te rijden krijgt aangeboden als een Dolfing.

Bovendien is er ook het aspect training. Van wie krijgen ze les/ hulp?
En hoe trainen ze?

Wat jij op concours een extra springend paard vind, die mooi in het krulletje loopt. Kan thuis wel gebarreerd zijn, en met een slof de krul erin
zijn gewerkt....

Er is meer als je op het eerste oog ziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:09

Als ze het niet diervriendelijk doen, denk jij dan dat een paard over 160 gaat?
Het dieronvriendelijke zonder kennis gebeurt meer bij de beginners dan bij de ervaren ruiters.
Lees maar eens op bokt wat voor martelwerktuigen er in een paarden mond worden gegooit bij slome knollen voor een hindernisje van 80 cm.
Want hij word "heet" op de hindernis.
Zou die mensen eigenlijk uitnodigen een keer op een echt paard te gaan zitten, maar dat is ook zo sneu als ze er na een half rondje al in vol galop af stuiteren.
Want mensen met die uitspraken weten niet wat een heet paard is.


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:10

Yellowfish schreef:

Springruiters op internationale wedstrijden zullen misschien wel weten wat ze doen, maar of ze het ook DIERVRIENDELIJK doen ?
Natuurlijk zijn er uitzonderingen.. maar toch ...


In elke sport gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen.
Paardensport, wielersport, voetbal enzovoort.

Wat ze thuis doen is, dat weet je natuurlijk nooit.

Maar ga eens op een wedstrijdterrein kijken.
Je hebt ook nog te maken met een jury, een ringmeester, enz..

Die houden echt wel in de gaten, of de ruiters "fair" met hun dieren omgaan. Knipoog

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:13

Dit topic ging over de tv-beelden van zuidlaren en dat waren toch echt springruiters Knipoog Dus vandaar dat ik dacht dat jij het daar ook over had...

Zo ontzettend slecht hebben die paarden het niet hoor Je kunt ze echt niet dwingen om zo'n parcours rond te rijden en ze zijn allemaal gezond. 'Natuurlijk' wordt er weleens gesjoemeld met pijnstillers, drugs etc. en daar ben ik ook absoluut tegen, maar gelukkig zijn dat de uitzonderingen(en die komen vaak ook niet ver meer als het uitkomt!) en niet de mensen die wel eerlijk bezig zijn...!

Het ziet er misschien niet altijd even vriendelijk uit, maar ik heb toch weinig zielige beelden gezien op tv de afgelopen tijd Verward
Een grove ophouding kan gewoon weleens nodig zijn(of je moet graag tussen de balken belanden) en een paardenmond is dan zo open. (zit die tenminste niet dichtgesnoerd Knipoog ) Ik kan dat gewoon niet zielig vinden en de ruiters zeker geen paardenbeulen noemen Verward
Het gemiddelde paard bij de gemiddelde ruiter heeft het echt niet per definitie beter ook al hoeft hij minder hard te werken Ga maar eens op een concours op het losrijterrein staan....Vaak zijn het de minder handige ruiters die met scherpe bitten en allerhande trucs de paarden rijden...Dat wil ik ook niet echt paardvriendelijk noemen
En dan heb ik het nog niet over in de krul getrokken paarden die iedere dag van voren vastgehouden worden en van achter bijgetrapt etc

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:19

Natuurlijk zijn niet alle ruiters zo ondiervriendlijk, maar ze zijn er wel, en dat is waar IK het over heb ..

Er wordt steeds gezegd dat er hier een hoog "pennymeisjesgehalte" is.. moet ik met daarop aangesproken voelen ?

Ik denk dat ik toch wel even anders reageer als een "pennymeisje"..

Verder wordt hier ook regelmatig gezegd van "eerst zelf een parcours van 1.60 springen, daarna terugkomen"..

Ik spring regelmatig, misschien niet 1.60 maar toch zeker wel rond de 1.20/1.40, dus graag geen reacties meer dat ik niet weet waar ik over praat.

Ik weet ook wel dat je een dier niet kunt dwingen om over een hindernis van 1.60 te springen, maar mensen proberen het wel (danwel over een lagere hindernis), dieren weigeren, of belanden midden in de hindernis...

Dierenmishandeling ? ja .. Scheve mond

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:23

Je springt parcoursen van 140?
of losse hindernissen?

En waarom landen dieren midden in de hindernis?
Omdat de ruiter niet goed stuurt.
Iets wat ze internationaal wel goed doen, vandaar dat er wel eens harder in de mond getrokken worden.
Want deze paarden denken alleen maar aan springen, willen zo graag op de sprong af, te hard en dan land je er midden in.
Dus dan maar beter een keer wat extra trekken en super over de sprong komen.

En hier in mijn omgeving zie ik ook mensen met aangesingelde neus en sperrriemen omdat hij zijn mond open doet.
En dat is wel goed?
Dat kun je dan bij die paarden die zijn mond openen in de springsport toch niet zeggen, zitten tenminste niet gemeen vast gesnoert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Googlebot, siloux, SusanH en 42 bezoekers