[nh]met touwhalster op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

[nh]met touwhalster op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 02:35

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wie er allemaal wel eens met een touwhalster en buitenrit maakt. Mijn pony luisterd erg goed naar benen en zit en buitenteugel en ik denk dat ik best met een touwhalster een buitenrit zou kunnen maken. (natuurlijk eerst in de wei proberen of ik haar zo ook kan sturen).
Op de vintcent van gogh rit een tijdje geleden zag ik ook iemand met een ijslander die de hele rit met veel drukte en toeters en bellen en heel veel paarden met een touwhalster had gereden, dat vond ik erg knap.
Ben benieuwd.

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:05

Nee dat doe ik niet, omdat ik door erg druk verkeer moet (snelweg e.d.) maar zonder bit ben je ook niet verzekerd geloof ik hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:47

Ik rij zelf regelmatig met een touw om de hals in het bos. Hiervoor moet ik eerst altijd een stuk over de weg. Dit gaat heel goed.

Maar ja ik werk al jaren met de NH methode.

De reden waarom ik niet met touwhalster werk. Is omdat ik dit halster wel heel scherp vind. Daarbij brengt het druk achter de oren wat een soort stroom stoot geeft. Als ik met halster rij. Dan rij ik met een gewoon zacht stal halster.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:46

Ineke2 schreef:
Nee dat doe ik niet, omdat ik door erg druk verkeer moet (snelweg e.d.) maar zonder bit ben je ook niet verzekerd geloof ik hoor.

Klopt... nou ja... met touwenhalster ben je niet verzekerd... met een hackamore bv. weer wel... door de mechanische hefboomwerking ofzo....

Als je toch liever met touwenhalster buitenrijdt, dan doe je gewoon een hoofdstel (zonder teugels) over je touwenhalster heen... er staat nergens dat je het bit ook moet gebruiken... Haha!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:58

Ik rij altijd met touwhalster buiten, ik heb daar meer controle mee dan met een bit.

Josien, hoe kom je bij die "stroomstoot" van het touwhalster achter de oren? Ben daar toch wel benieuwd naar!

Extremely rare and Beyond Compare

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:24

ik rij het liefst zonder halster buiten!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:28

Ineke2 schreef:
Nee dat doe ik niet, omdat ik door erg druk verkeer moet (snelweg e.d.) maar zonder bit ben je ook niet verzekerd geloof ik hoor.


Gezever, de wet schrijft alleen maar voor dat je je rijdier onder controle moet hebben. De verzekering kan wel proberen eisen te stellen, maar als ze voor het hekje moeten komen staan, leggen ze het af (als ze het al zover laten komen Extreme duivel )
Mijn vriendin doet het regelmatig. Haar paardje is eigenlijk op touwhalster beter te rijden dan met een bit in. Ik ded het vroeger ook wel met mijn paard, maar bij haar werkte het niet altijd even lekker. Ik heb er ook geen halszaak van gemaakt, maar als je er wat tijd insteekt is het goed te doen, niet slechter dan met een gewoon hoofdstel.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:28

Ik rij wel vaak met alleen een halster (maar niet met een touwhalster -gewoon een normaal halster). Daarbij moet ik af en toe de weg oversteken. Meestal blijft Tink braaf staan bij het stoplicht, maar als ze een beetje ongedurig ga ik er even af. Soms heeft ze geen zin om stil te staan en dan gaat ze steigeren, maar dat doet ze met bit ook. Als ik gewoon met haar buitenrijd is ze altijd heel braaf en reageert ze perfect op been en stemhulpen. Ik kan haar op volle snelheid laten galopperen en vervolgens in stap krijgen zonder het halster daadwerkelijk te gebruiken.
Het belangrijkst als je met een halster buiten wilt rijden is denk ik dat je je paard goed vertrouwt en zelf niet zenuwachtig bent. Hoewel je natuurlijk altijd moet onthouden dat je met een dier werkt en dat, als ze ergens erg van schrikken en ze gaan op hol of iets dergelijks, dat je weinig controle meer hebt. Maar, aan de andere kant, als een paard echt op hol slaat heb je ook weinig aan een bit.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:41

volgens mij ben je wel gewoon verzekerd hoor, waar zouden ze het onderscheid in moeten maken?? Ik zie liever iemand met een halster die z'n paard perfect onder controle heeft, dan iemand met een gevaarlijk paard met scharenbit en slofteugel.
ik ben ook benieuw naar die stroomstoot trouwens Verward

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:50

Die "stroomstoot"? dat kan ik wel even verklaren hoor, gaat eigenlijk helemaal nergens over.
Het is niet meer dan druk op de peesaanhechting van de grote halsspier aan de eerste halswervel (atlas). Als je hier op de juiste manier mee omgaat, dan zal het paard het hoofd omlaag brengen. In de praktijk is dit niet hetzelfde als ontspanning!!
Het zgn "be nice" halster heeft om die reden twee knoopjes op die plek, helemaal niet zo nice dus, zeker omdat je goed moet weten wat je ermee doet. Als je goed weet wat je doet heb je geen "be nice" halster meer nodig.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:11

[quote="SmithsGirl]Als je toch liever met touwenhalster buitenrijdt, dan doe je gewoon een hoofdstel (zonder teugels) over je touwenhalster heen... er staat nergens dat je het bit ook moet gebruiken... Haha![/quote]

Deed ik in het begin ook, later heb ik het hoofdstel niet meer eroverheen gedaan, ik dacht, ach wat, ik laat me door zo'n verzekeringsvent die nog nooit op een paard gezeten heeft toch zeker niet vertellen hoe ik mijn paard, mijn eigen paard, die ik het beste ken, onder controle moet houden zeg.

Always keep an open mind.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:35

ikke schreef:
Die "stroomstoot"? dat kan ik wel even verklaren hoor, gaat eigenlijk helemaal nergens over.
Het is niet meer dan druk op de peesaanhechting van de grote halsspier aan de eerste halswervel (atlas). Als je hier op de juiste manier mee omgaat, dan zal het paard het hoofd omlaag brengen. In de praktijk is dit niet hetzelfde als ontspanning!!
Het zgn "be nice" halster heeft om die reden twee knoopjes op die plek, helemaal niet zo nice dus, zeker omdat je goed moet weten wat je ermee doet. Als je goed weet wat je doet heb je geen "be nice" halster meer nodig.


Aha, het gaat dus gewoon om wat (zijwaartse) druk op de pees van de m. brachiocephalicus. De meeste druk lijkt me echter bovenop de kruin te komen staan, en niet op die pees, het voorkomen van een stroomstoot lijkt me dan ook vrij onzinnig. En van "be nice" halsters krijg ik ook de kriebels .

Extremely rare and Beyond Compare

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 18:13

wow zoveel reacties had ik niet verwacht. Ik ben niet echt zo heel erg met nh bezig eigenlijk, maar vind het wel belangrijk dat mijn pony vooral op mijn zit en beenhulpen reageerd en zo min mogelijk op het bit. Lijkt me onwijs gaaf om mn pony te kunnen rijden met een halstouw. Gewoon mn pony rijden met zo min mogelijk. Weet alleen nooit zo goed hoe ik het moet aanpakken, behalve het goede gedrag te belonen en zo min mogelijk te straffen cq fout gedrag te negeren.

Ik heb wel besloten om het een keer te proberen met een touwhalster. Ik vind ook dat ze redelijk scherp zijn, maar ook hier vind ik het weer zo dat de hand van de bereider de graad van scherpte maakt. Bovendien heb ik ook nog een ander touwhalster van dik zacht touw. Maar voor de eerste keer heb ik toch liever iets dat ook scherper KAN inwerken. [/b]

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:37

waarom probeer je niet met hoofdstel en touwhalster te rijden, als het niet gaat kan je altijd ingrijpen, door je teugels aan te nemen. bij mijn paardje deed ik dat ook een poos, maar nu is ze er helemaal aangewent.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:46

Ik rij altijd met een touwhalster. Eerst hard geoefend in de bak. buiten reageerd hij ook super op het halster. Vaak heb ik het idee dat ik hem zo beter kan rijden als met bit. Daarbij komt ook nog dat hij zijn bit vreselijk vid (hoofdstel hangt al 2 jaar in de kast ofzo). Succes in ieder geval!

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:25

Ik rij ook alleen nog maar met touwhalster, ook op de weg.
Ik merkte toen ik voor het eerst de weg opging ( is een fietspaadje in het buitengebied, dus geen auto's enz ) dat ik net zoveel te zeggen had als met hoofdstel , dat was voor mij een stukje bewijs, bovendien loopt ze met touwhalster veel meer ontspannen. Ik ben wel blij trouwens dat ik hier lees dat je wel verzekerd zou zijn ( hopelijk ! ) want daar twijfelde ik ook over.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:26

klaasfeuth schreef:
ik rij het liefst zonder halster buiten!


DUH!!

Bejaarde bokkers weten meer

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:44

op mn nieuwe paardje rij ik nog niet buiten, maar op mn vorige paard reed ik wel buiten, maar had wel gewoon een hoofdstel in,
je bent idd niet verzekerd als je paard geen bit in zn mond heeft,
dus je kan altijd een touwhalster over je hoofdstel heen doen zeg maar, en hem dan rijden op het touwhalster, dan ben je volgens mij wel verzekerd

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:29

Met Misty rijd ik ook altijd met een halster in het bos (zie mijn profiel) en mn nieuwe paardje ga ik ook eerst beleren met halster voor er een bit in gaat.
Maar het is wel belangrijk dat je met halster leert rijden voor je er zomaar mee het bos in gaat. Het sturen en stoppen gaat wat anders dan met een bit. Het is ook verstandig om de een-teugel-stop aan te leren (zie www.horsemanship.org). En een paar keer met je halster over het hoofdstel rijden om zelf vertrouwen te krijgen kan natuurlijk ook.

Of je wel of niet verzekerd bent, kun je het beste aan jou verzekeringsmaatschappij vragen. Een kennis van me heeft speciaal in haar polis laten zetten dat zij met een bitloze optoming (halster dus) ook gewoon verzekerd is. Puur om het gezeik voor te zijn....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:40

callippo schreef:
Of je wel of niet verzekerd bent, kun je het beste aan jou verzekeringsmaatschappij vragen. Een kennis van me heeft speciaal in haar polis laten zetten dat zij met een bitloze optoming (halster dus) ook gewoon verzekerd is. Puur om het gezeik voor te zijn....


O, dit is wel een goede tip OK dan! , dat ga ik ook zien te regelen bij m'n verzekeringsagent.

Always keep an open mind.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:04

Volgens mij is het alleen in België zo dat je zonder bit niet verzekerd bent op de weg, niet in Nederland. In mijn WA-polis staat er in ieder geval niks over.

Extremely rare and Beyond Compare

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:03

ik ga ragelmatig met Jolie(shet) enkel met halster op buitenrit! altijd eigelijk Bloos maar hij luistert dan ook heel goed zo hij is een echte schat Lachen

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard
  • Winnie the pooh

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:32

Ik ben pas met Trix naar buiten geweest met alleen een touw om haar nek. Ze had het hoofdstel wel om, maar die heb ik niet gebruikt. Omdat ze in de bak etc. goed luistert, wilde ik dat wel eens proberen, maar dat was ook de eerste keer met alleen een touw om haar hals buiten, daarom dus het hoofdstel er nog bij. Ging echt heel goed, ze staat sneller stil als ik een ophouding geef met dat touw dan wanneer ik dat doe met het hoofdstel. Lachen

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:20

Ikzelf rij niet met touwhalster op buitenrit. Heb daarvoor nog te weinig gereden met zo'n halster met mijn pony en met mijn gewone hoofdstel gaat het ook gewoon prima. Iemand waarmee ik deze zomer een 7-daagse trektocht heb gemaakt dit reed haar haflinger de hele tijd met touwhalster. Die schijnt daar fijner/beter mee te rijden zijn.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:37

als ik met macho een staprit (zonder mij erop) ga maken dan wil ik nog wel eens het halstertouw aan zijn halster maken en me door iemand erop laten hijsen Haha! maar om nou echt bewust zonder zadel en zonder bit en teugels naar buiten te gaan.. nope

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers