zuiverheid van de gangen, waar baseren ze dit op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zuiverheid van de gangen, waar baseren ze dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 19:49

Goed, zuiverheid van de gangen, waar wordt dit cijfer op gebaseerd?
Een kreupel paard loopt niet zuiver, dus dan heb je of een 3 of lager verdiend, of je verlaat de ring. Een teugelkreupel paard verdient ook geen voldoende. Loopt je paard gewoon correct, dan hoor je volgens mij dit terug te zien in een hoog cijfer, het paard loopt immers zuiver?

Maar wat als het paard op 1 onderdeel bijvoorbeeld telgangt? Dan zie je dat terug in dat ene onderdeel, en nog een keer bij de zuiverheid van de gangen? Krijg je dan maar meer een 6 omdat 1 onderdeel mislukt is? Of kun je dan nog wel een 7 halen? Kortom, hoe kom je aan een 8 of hoger? en hoe kom je aan een 6 en hoe aan een 4 of lager? Wordt dit onderdeel door veel juryleden soms niet verward met ruimte en souplesse in de gangen? Of is het net zo'n standaardcijfer geworden als bij verzorging?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:08

ik denk dat de paarden die een gewoon gangwerk hebben dat daar de jury een gewoon cijfer voor heeft.

dus bijvoorbeeld er zitten 15 in een ring.
10 ervan hebben een gewoon gangwerk en krijgen bijvoorbeeld een 6.
2 hebben een afwijking krijgen een 5.
en zijn 3 met een heel mooi en goed gangwerk die zullen een 7 krijgen.

ik denk eigenlijk dat het zo word gedaan.

als je bijvoorbeeld van hand moet veranden en je paard doet de telgang,zal er bij handveranderen op je staatje gewoon staan 5 en paard doet telgang,zelfde als die in galop aan springt,heb je een 5 en staat er paard springt in galop.

ik denk dat er niet echt heel vaak een 8 pf 9 word gegeven,mischien heel en heel soms welles.

ik heb er meestal een 7 staan,en vind ik wel goed.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:03

Bij mij krijgen de meeste paarden een 7.
Veel takt, schwung en afdruk wordt het hoger een 8.
Als er opmerkingen op het protocol staan met taktfouten wordt het lager een 6.
Is het storend maar niet genoeg om eruit te sturen een 5.
Een 4 en lager betekent wat mij betreft dat het paard kreupel is en de bak moet verlaten (en dan kom je niet zo ver om een punt te geven).

Ik kijk bij dit punt dus voornamelijk naar takt, afdruk en regelmaat. Het gaat ook nog om drie gangen, dus een goede draf en een matige galop kom je toch niet aan de 8.
Impulsverlies en zo staat wat lager op het protokol.


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:15

Bij mij krijgen de meeste paarden een 6 omdat er meestal maar hele simpele gangen worden getoond.
Een paard met veel schwung krijgt meestal een 7 of 8.

Een paard dat telgangt in stap komt op een 5 uit als de andere gangen, draf en galop wel zuiver zijn.
Taktfouten buiten reken ik niet aan in de zuiverheid, dit komt meestal door een ongelijke bodem.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:56

Het gaat vooral om of ze zuiver lopen ja.
Of dat ze niet telgangen of onregelmatig lopen !!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:40

Volgens mij klopt het precies wat Art-Uma en Fitzroy zeggen...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:17

Takt, ritme en regelmaat volgens mij. Ik ben heel blij dat Fitzroy taktfouten niet meerekent omdat daar idd meerdere oorzaken voor kunnen zijn, desondanks ben ik er al heel wat keren op afgerekend (meestal terecht overigens), dus veelal wordt het wel meegenomen in het cijfer voor de zuiverheid, denk ik.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:43

wat verstaan jullie onder 'gewone' paarden die telgang lopen??
groetjes esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:02

Dickie, Fitz rekent tactfouten BUITEN niet aan. Zou wel wat vreemd lijken dat je tactfouten niet aanrekent bij Zuiverheid van de gangen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:34

En dit snap ik dus meestal ook niet. Je beoordeeld de zuiverheid van de gangen, dus op takt, ritme en regelmaat. Dit punt heeft imo niets met schwung oid te maken. Ik heb een tijd gestart met een niet echt 'swungende' haflinger, kreeg daar meestal een 5 voor, maar ook wel eens een 8 gehad met commentaar dat takt, ritme en regelmaat erg goed was. Anderen hebben mij afgerekend op het ontbreken van de schwung. Op dit soort punten krijg je dus die afrekening op gewone basispaarden en worden de 'goede' paarden alleen maar opgewaardeerd. Ben ik het dus niet mee eens.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:55

Ik heb eigenlijk ook geen idee waar ze dit op baseren. Met mijn ruin heb bijna altijd een 6 en soms eens een 7. Met mijn hengst daarentegen scoor ik steeds 7-ens en vaak 8-en op de zuiverheid van de gangen.
Maar echt spectaculair lopen doet ie nou ook weer niet. Misschien kijken zo naar de gedragenheid en dergelijke en regelmaat in de gangen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:11

Ik ben het met fitz en ART_UMA eens.
Mijn moeder doet dat inderdaad ook altijd zo. Als een taktfout aan de bodem ligt wordt dat niet aangerekend, als een paard standaard bv in de middendraf onregelmatig wordt, dat dan weer wel.
Ook dingen als in viertakt galloperen enzo worden ook wel aangerekend, en gebeurd het meerdere keren, dan wordt het cijfer ook een 5. Als het maar 1 keer gebeurd ofzo, dan zal het cijfer toch een 6 worden.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:16

eens, ik snap het ook niet, er staat zuiverheid van de de gangen; ik heb in alle gevallen de laatste proef genomen:

B: 22. De zuiverheid van de gangen
L1: 23. De zuiverheid van de gangen
L2: 23. De zuiverheid van de gangen
M1: 23. De zuiverheid van de gangen
M2: 23. De zuiverheid van de gangen
Z1: 27. De zuiverheid en de regelmaat van de gangen
Z2: 27. De zuiverheid van de gangen

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:10

Artikel 137 Beoordeling
knip
Alle bewegingen en overgangen van de ene naar de andere gang worden voor wat betreft de algemene beoordeling aan het einde van de proef, bij het onderdeel zuiverheid en regelmaat van de gangen, verenigd tot groepen van gelijksoortige bewegingen, behorend tot dezelfde gang.

Dus niet alleen de gangen, maar ook overgangen vallen er onder. Met impuls en schwung gereden (over)gangen scoren hoger.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:05

toch is impuls een ander onderdeel, iig in het M en Z.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 19:06

Je blijft altijd zitten met paardne met meer uitstraling, maar die hoeven niet zuiverder te lopen dan de allerlelijkste knol van je achterbuurman. En toch wordt er volgens mij wel degelijk gekeken naar schwung, souplesse, ruimte, aanleg, weet ik veel wat. Iets wat in mijn ogen niets met de zuiverheid te maken heeft. Overgangen wel.
Een kortdravend paard kan net zo zuiver, dan wel zuiverder lopen dan een paard dat zo ruim loopt dat het hier een been en daar een been is Haha!

Een telgangend rijpaard is een paard dat in stap geen goede viertakt laat zien, het paard telgangt als het ware supersloom. Dus geen rentelgang zoals bij ijslanders, maar een supertrage schweinepass zeg maar Haha! in stap. Ontstaat vaak doordat de ruiter of te snel wil in stap, of doordat de ruiter te veel trekt (dit zijn de ruiterfouten), verder heb je nog paarden met een van nature erg ruime stap en die telgangen ook eerder en er zijn paarden die eigenlijk altijd telgangen in stap, ook in de wei.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:06

Lielle schreef:
toch is impuls een ander onderdeel, iig in het M en Z.
En toch is het niet los te zien Haha! . Wat mij betreft mag je best zeggen dat het dubbel is hoor, maar het is dan ook de basis van de dressuur. Paard mooier maken door training. Mooier in uitstraling en mooier in gangen. Misschien kun je zelfs zeggen dat het paard hier een punt krijgt (niet helemaal waar, maar wel meer dan in de andere punten).

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:14

het enige wat ik hier wil zeggen si dat de benaming van de onderdelen hier niet juist is. In feite beoordeel je de algemene kwaliteit van de gangen, en dat is meer dan alleen zuiverheid. Impuls is noodzakelijk om die goed te tonen, dat ben ik met je eens. Maar zo geldt ook dat in het Z impuls en verzameling een onderdeel is en voor verzameling is ook impils nodig.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:55

Lielle schreef:
het enige wat ik hier wil zeggen si dat de benaming van de onderdelen hier niet juist is. In feite beoordeel je de algemene kwaliteit van de gangen, en dat is meer dan alleen zuiverheid. Impuls is noodzakelijk om die goed te tonen, dat ben ik met je eens. Maar zo geldt ook dat in het Z impuls en verzameling een onderdeel is en voor verzameling is ook impils nodig.

eens OK dan!

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 09:49

mijn paardje heeft van nature ook een hele ruime stap, maar zodra hij spanning heeft (bijvoorbeeld in een proef) dan gaat hij dus ook neigen naar telgang. Ik kan hier weinig aan doen, ik laat zijn hals dan ook wat langer zodra ik het voel en meestal verbetert hij dan zijn passen, maar soms dus ook niet. Dan staan er op mijn protocol heel terecht een aantal opmerkingen, paard stapt onzuiver en krijg ik ook vaak een 5 voor de zuiverheid van de gangen. Maar als hij lekker ontspannen stapt heb ik meestal een 7 of een 8 voor de zuiverheid van de gangen. Dus eigenlijk heel terecht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, Fly_high, Trendiction en 8 bezoekers