Clinic sportpsychologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Clinic sportpsychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:57

Onlangs heb ik onlangs Harrie Oude Weernink ontmoet, psycholoog en bekend van een artikelreeks in de Hoefslag over sportpsychologie.Hij vertelde me dat hij trainingen verzorgd voor sporters en dat de effecten daarvan al vrij snel zichtbaar worden.

Ik ben wel benieuwd naar zo'n training en heb hem gevraagd
of hij deze ook voor een groep paardensportbeoefenaars zou kunnen geven. Dat is in principe mogelijk.Hij wil dan een groep, maximaal 20 personen groot en de deelname ligt op ongeveer 25 euro per persoon. Je krijgt dan 2,5 uur training.

Deze is bestemd voor iedereen, waarvan het wedstrijdniveau minder is dan het trainingsniveau. Met andere woorden, mensen die met mentale
blokkades, spanningen etc. zitten en daardoor hun presteren nadelig
beinvloeden. Als ik zelf op wedstrijd rondkijk merk ik namelijk dat er veel stress is onder de ruiters en amazones.

Verder legt hij concepten uit als visualisatie, hoe je het beste kunt leren
en hoe je doelen stelt. Harrie is zelf ook actief in de paardensport en weet
dus waarover hij het heeft. Hij is wel enthousiast over het idee, omdat hij
merkt dat deze belangrijke traingsstof nauwelijks voor de basissport ter
beschikking komt.

Ik wil zo'n training wel organiseren, maar zoek nog een locatie. Misschien
wil een rijvereniging ruimte ter beschikking stellen.

PB me maar even of je
interesse hebt en een geschikte locatie weet.

Bij veel deelname is er natuurlijk een mogelijkheid om deze training door het hele land te geven.........

Zal het topic ook op boktmeetings plaatsen, maar omdat het een rijtechnische aangelegenheid is, heb ik het ook hier geplaats.



geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:59

goed idee Pipo, ik ben wel voor, alhoewel ik denk ik nooit meer een wedstrijd zal rijden, lijkt het me zeer interessant Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:00

Lijkt mij zeer interessant en ik heb zeker interesse!
Op het moment rij ik alleen geen wedstrijden en het is ook al een lange tijd geleden maar ben het wel weer van plan (hoop dat ik nog in aanmerking kom voor training?).
Ik hoop alleen wel dat het pas over een tijdje is ivm de drukte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:05

Ook voor de mensen die op het moment geen wedstrijden rijden is dit natuurlijk interessant en een mogelijkheid. Iedereen heeft te maken met spanningen en bepaalde doelen die niet haalbaar nagestreefd worden, dat is menselijk lijkt mij. Dus voor iedereen die interesse heeft is dit open.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:11

Dit is nou precies een clinic voor mij! Ik meld me bij deze aan.
Probleem van de locatie zal waarschijnlijk worden dat leden van de betreffende rijvereniging dan ook graag willen komen.
Wat voor locatie zoek je?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:18

Fitz ik heb je gepbd!

Meer mensen met interesse?

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:46

Lijkt mij erg leuk en leerzaam. Count me in!!

geen

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:31

Lijkt mij zeer leuk Knipoog Kan vast nog wat leren!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:54

Lijkt me zeer interessant om mee te maken! En dan vooral vanuit het psychologisch perspectief. Ik wilde ook de aantekening sportpsychologie gaan halen (kan nog steeds), maar is helaas he-le-maal uit de richting die ik doe..
Maar het lijkt me super interessant te zien en mee te maken hoe hij die blokkades bij de ruiters kan verminderen....
Ik voldoe "helaas" niet aan de criteria om mee te doen (heb geen wedstrijdstress in die mate oid).. Maar als er duidelijkheid is waar het is etc. wil ik vast wel komen!!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:10

Even voor de duidelijkheid.............het is niet de bedoeling dat mensen hun paard meenemen. De mens staat centraal en die word getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:42

Gelet op het grote aantal reacties via PB en de vragen om meer concreet de inhoud van zo'n avond weer te geven, heb ik Harrie gevraagd om meer
specifiek de avond te omschrijven, hierbij zijn antwoord:

Wat we gaan doen is in workshopvorm de volgende zaken langslopen;
- Wat is mijn leerdoel voor vanavond?
- Wat hoop ik hier te leren?

Op basis van specifiekeleerdoelen, kan de training op de avond nog worden aangepast.

Vervolgens gaan we in op welke aspecten onder mentale training gerangschikt kunnen worden. We gaan het hebben over het stellen van doelen, met behulp van goede criteria. Dan zal een groot gedeelte van de avond gewijd zijn aan het optimale spanningsniveau en hoe dat te bereiken. Hierin zit namelijk het grootste probleem voor mensen, wedstrijdspanning, zich soms uitend in faalangstige patronen.

Voorts gaan we in op technieken, die we kunnen gebruiken om zonder paard, dus mentaal, te trainen. Belangrijk hierbij is visualisatie. Maar ook,
technieken om terug te keren naar een supergevoel van vroeger.

Op je vraag voor wie de avond interssant is, het volgende antwoord:
Uiteraard voor de sporter zelf, maar ook voor coaches, begeleiders en
trainers. Men moet wel openstaan voor het besef dat er een connectie is
tussen lichaam en geest en dat je met behulp van mental training, je lichaam beter kunt faciliteren om die (top) prestatie te leveren. Mental training is in de hedendaagse topsport al niet meer weg te denken.

Fijn te horen dat er zoveel belangstelling bestaat.

Dit is dus de reactie die ik van Harrie gekregen heb n.a.v jullie vragen. Mochten er nog meer onduidelijkheden zijn, of bepaalde vragen kunnen jullie die altijd stellen en zal ik deze voorleggen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:46

Nou, dan zou ik ook graag aan de clinic willen deelnemen als de datum schikt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:49

Zoals het er nu uitziet, maar daar zal deze week een datum aangekoppeld worden heb ik het land in 4 regios verdeeld. Op deze manier hoeft niemand een belachelijk eind te rijden ( behalve Harrie dan Haha!)

Regio west
Regio Oost
Regio Zuid
Regio Midden


Voor de gene die serieus interesse heeft, graag een pb met daarin voor welke regio je in aanmerking wil komen. Naar aanleiding van de aanmeldingen ga ik eind deze week een data er aan koppelen en de locatie zoeken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:20

Even voor de goede orde, de training is ZONDER PAARD!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:47

Pipo, las dat het voor mensen is waarvan het wedstrijdniveau lager is dan het thuisniveau. Is niet echt op mij van toepassing omdat ik niet het idee heb dat ik erg zenuwachtig ben en blokkades heb oid.
Hoewel ik waarschijnlijk toch wel iets anders reageer dan thuis.
Dus concludeer ik daaruit dat voor mij oefeningen om te ontspannen dmv realistiche doelen stellen en visualiseren niet nodig is.

Maar ben er wel van overtuigd dat ik mentaal bij kan leren, volgens mij geldt dat voor iedereen.
Is deze training ook voor mij geschikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:50

Ja natuurlijk Essie, het is namelijk niet alleen voor mensen die spanningen hebben. Het is mental training en dat is voor iedereen interessant.

Sommige mensen worden juist door blokkades ook laconiek, waardoor ze het gevoel hebben juist niet last te hebben van spanningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:33

Pipo, een stalgenoot van mij had ook wel interesse voor deze clinic.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:34

Pipo schreef:
Sommige mensen worden juist door blokkades ook laconiek, waardoor ze het gevoel hebben juist niet last te hebben van spanningen.


Bloos! voor mij graag regio west...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:42

Pipo schreef:
Ja natuurlijk Essie, het is namelijk niet alleen voor mensen die spanningen hebben. Het is mental training en dat is voor iedereen interessant.

Sommige mensen worden juist door blokkades ook laconiek, waardoor ze het gevoel hebben juist niet last te hebben van spanningen.


Ik denk ook idd dat het in principe voor iedereen interessant is.
Alleen vraag ik me af of de training niet vooral is voor de echte stresskipjes onder ons.

Is er iets waar ik wat over de training of stof kan nalezen, heb geen abo op de hoefslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:51

Hierboven staat al een stuk met de inhoud waar de training over gaat. Het gaat zeker niet op voor alleen stresskipjes.

Iedere topsporter heeft Mental Training...................

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:03

Het ligt aan de datum maar ik meld me graag aan voor Regio Midden!!

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:33

Als ik nog niet heb op de datum dat de clinic wordt gegeven, wil ik me bij deze aanmelden voor regio midden.

[o]

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:03

Klinkt alsof het geknipt is voor me, ben soms een echt stresskipje Lachen
Als ik nog niets heb op de datum van de clinic dan meld ik me hierbij aan voor regio oost.

springen is passie, dressuur is een kunst

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:20

Als de datum me uitkomt wil ik wel graag meedoen in regio west

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:53

Als het allemaal kan met vervoer en datums, meld ik me graag in aan in regio midden, misschien heb ik dan nog wel 2 mensen of meer die meewillen, dat laat ik je zo snel mogelijk weten dan.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 55 bezoekers