hoeveel uur per dag kun je rijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 22:49

Bolivia loopt normaal zo'n drie kwartier per dag exclusief in- en uitstappen en rustdagen.

Donderdag heb ik een uur priveles van 5 tot 6 en om 9 uur spring ik eigenlijk altijd, want mijn priveles is normaal op een andere dag. Kan ik om 9 uur nog gaan springen of zou ze daar last van krijgen.

Wat denken jullie?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 23:05

Ik zou dat persoonlijk niet doen. Dan de springles over slaan of priveles een weekje uitstellen.

Ik kan eigenlijk niet zeggen hoelang ik altijd rijdt. Imatador meestal maar hooguit 3 kwartier incl in/uitstappen. Marillion wisseld. Ik train hem gewoon, gaat dat heel lekker dan kan het zijn dat ie na 30 min al klaar is, soms zelfs 20 min. Soms gaat het minder goed en rijd ik een uur. En heel soms gaat het bar slecht en zijn we anderhalf uur aan het klooien. Ik wil hem altijd goed 'afsluiten', dus ik stop als ie een moeilijke oefening goed uitvoert (of geef even lange teugel) en als ie superlos is dan stop ik ook, stappen we in het bos uit (bah..nu dus niet MKZ), gaat ie het land in, even aan de hand grazen, even los...of iets dergelijks.
Zowiezo krijgt ie heel vaak lange teugel tijdens het trainen. Na het laag/rond/diep losrijden, tussendoor een paar keer en dus als hij al een paar keer loopt te zweten op iets wat ie lastig vindt en het de 6e keer braaf doet.
Mijn instructeur (de vorige dus) zei altijd dat het niet gaat om hoelang je traint, maar om de kwaliteit. Soms heb je dat bws met 10 minuten voor elkaar, soms pas na anderhalf uur...ertussenin zal rond de drie kwartier zitten!

Groetjes Suzanne

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 07:02

Ik ga zelf nooit langer door dan een uur en 15 min.
En dat alleen als het echt niet wil meestal ben ik na 3 kwartier klaar en 2 keer in de week priveles na een uur.

Tja ik weet niet hoe jij rijd. Ik train altijd aardig door dus zou lot geen 2de keer pakken.
tenzij ik behoorlijk rustig aan doe maar dan zou ik 's morgens een rustig ritje doen en 's avonds.

Kijk naar de manege paarden de meesten (zijn het gewend!) lopen zo'n 3 uur soms met pauze soms niet eens maar die hoeven over het algemeen niet zo heel hard te werken want in elk uur zit ook weer het opnieuw overnemen losstappen /uitstappen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 07:10

Het lijkt mij wat kort achter elkaar en zeker als je al een prive les achter de rug hebt. Ik zou je springles een keertje over slaan als ik jou was. Ook wat eerlijker tegen je paard als ze al hard heeft gewerkt tijdens de dressuur les.
Ik rijd zelf meestal 1 uur, inclusief 15 min longeren. Ook afhankelijk van hoe hij gaat.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 08:20

Dacht ik ook al!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 08:23

ALs het lukte, reed ik altijd 2 keer op een dag. sowieso reed ik 1 keer, goed een uur. Als ik maar 1 keer kon rijden, zorgde ik ervoor dat iemand Hickory even in de bak gooide of als ik zelf iets meer tijd had, longeerde ik haar. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar de conditie van het paard, en hoe vaak je zelf en hoe lang je rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 08:26

Het ligt eraan hoe intensief je rijdt/lest. Persoonlijk zou ik het niet doen en 1 van de 2 afzeggen.
Groetjes, Sonja

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:05

Ben het met de rest eens!
Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:12

Ben het ook met de rest eens. Ik zou zeker niet 2x op een dag trainen en al helemaal niet zo kort op elkaar. 2x Rijden is geen probleem, als je een keer traint en een keer een buitenrit maakt ofzo. Verder vind ik dat 1x per dag uit de box komen voor 3 kwartier nogal weinig. Maar ik weet ook wel dat het bijna niet te doen is om vaker beweging te geven, aangezien iedereen wel zit met school, werk, afstand of andere dingen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:18

Ja dat vind ik ook Jura, daarom ga ik vaak eerst mijn paard een uur loszetten of een uur aan de hand grazen. Daarna ben ik ook zeker een 30 minuten bezig met poetsen en tutten, voordat ik 30-45 minuten rijd.
Ik heb wel 1x bijna 2 uur gereden, maar dat was echt 10 minuten besteed aan draven en beetje galop en de rest gewoon alleen maar aan het stappen en kletsen geweest. *LOL*

Groetjes. *LOL*
Ze vinden toch allemaal dat mijn paard bij mij een luizenleventje heeft... Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:52

Bij ons zijn van die mensen, die komen, zadelen hun paard binnen 5 minuten op, gaan direct de binnenbak in, rijden 3 kwartier, stappen 2 rondjes uit, zadelen hun paard af, doen hem in de box en gaan naar huis.

Zo zou ik het dus echt niet willen! Ik hou ook van troetelen, en wandelen of grazen aan de hand, lekker poetsen etc. Hoewel er ook wel getraind moet worden, maar dat komt daar wel bij!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:55

ik denk dat t heel erg licht aan hoe intensief je rijdt. als je gewoon rustig rijdt niet tevee vraagt van je paard en hij natuurlijk in goede conditie is kan je best 2 of 3 uur rijden. Maar een priveles en springles zijn behoorlijk intensief dus denk dat t een beetje veel van t goede wordt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 12:17

Rijden jullie altijd maar zo kort?? Ik bedoel rijden jullie nooit eens lekker 2 of 3 uren achter elkaar?
Tsja, misschien praten jullie nu meer over dressuuroefeningen en het trainen daarvan, dat zou kunnen. Geen verstand van.

Maar ik ga rustig twee uren met de kar rijden, en dan niet een beetje sullig langs een mooi weggetje, maar meer het idee van languit en plat ervoor, zeg maar. Niet dak dat iedere dag doe hoor, maar in de zomer toch wel z'on 5x in de week. (Nu natuurlijk helemaal niet he, maar dat spreekt voor zich, hihi)

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 12:18

In de zomer rijd ik wel eens 2 keer per dag, maar das niet 2 keer trainen. Dan had ik smorgens les, en ging ik savonds een buitenrot maken. Maar ja ik vind dat niet 2 keer trainen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 13:23

Het ligt er volgens mij maar net aan wat je paard gewend is. Paarden die voor lange buitenritten gebruikt worden, lopen soms wel 6 of 7 uur op een dag. Wel met pauze natuurlijk, maar toch.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 15:58

Ik neem soms ook wel een rit van 2-3 uur naar de hei hoor maar echt trainen in de bak ben ik snel klaar meestal Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 16:37

Bolivia komt er de meeste dagen echt wel langer uit dan drie kwartier. Vaak gooi ik haar los of ga ik wandelen enzo. Ik had het puur over rijden.

Ik ga lekker op een manegepaard springen, is ook wel weer eens goed een ander paard!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 17:33

hoi
als ik op maandag les heb bij de rijvereniging is het eerst van 7.30 tot 8.30 dressuren en meteen voor de liefhebbers daarop volgend springen tot ongeveer 9.15. Aangezien ik ook bij die liefhebbers hoor rij ik dan dus van half 8 tot kwart over 9.En dat gaat uitstekend.natuurlijk hou je er met het dressuren wel rekening mee en rij je hem dus niet "leeg".En met het springen, als ze er een paar lijntjes neer zetten is het ieder om de beurt dus stap je wel veel.Maar Kawa is daarna helemaal niet nat of moe dus gaat het denk ik heel goed.dus ik denk dat het er aan ligt wat je in allebei die lessen doet maar meestal heb ik hem in een prive les ook wel nat en zou dan ook niet graag meer volop gaan springen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 18:31

Als ik in de bak rij is dat een half uur tot 3 kwartier. Als ik een buitenrit maak dan kan dat wel tot maximaal ca 5 uur! 2 x intensief rijden op een dag zou ik niet doen... Ik zou dus 1 van beide afzeggen..

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 18:40

Toen wij Ling nog maar net hadden,moesten we anderhalf uur rijden per dag anders trapte ze haar stal helemaal kapot }>
Nu gaat het al wel beter en rijden we een uur per dag. Pling

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 18:40

Het ligt een beetje aan de conditie. Springen moet je sowieso niet constant doen, maar ook een beetje stap tussendoor, beetje afwisselen.
Volgens onze dierenarts: als je een paard 23 uur per dag stapt begint het pas op dierenmishandeling te lijken. Een paard loopt in de vrije natuur zo'n 12 uur per dag, scharrelen naar voer, en ook nog wat sprinten enzo. Als er een recovertijd tussen zit kan het wel hoor. Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden is dat 2x per dag een half uur rijden beter is dan 1x een uur. Dus 2x een uur is beter dan 1x 2 uur...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 11:19

Ik poets hem eerst altijd zeker 15 minuten tot een half uur. Lekker met je paardje bezig zijn. Als ik les heb rijd ik met inrijden en uitstappen ongeveer drie kwartier. Meestal rijd ik de laatste tijd drie kwartier tot een uur per dag. Als het weer het toelaat staat hij van 8.00 tot 14.00 in de wei. Lekker he. Als ik hem longeer dan is dat meestal een half uurtje. Ga ik waarschijnlijk vanavond ook doen ik ben me toch een partij moe. PFFF


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, HuyanaJoy, meniekske, Monique1963 en 43 bezoekers