[ar] Is koetsiersbewijs verplicht voor op de weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19772
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[ar] Is koetsiersbewijs verplicht voor op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 22:44

Hey, ik ga misschien een shet verzorgen die voor de kar gezet gaat worden ook, maar mijn vraag is, als je met paard en wagen de weg op wil, heb je daar dan perse een koetsiersbewijs voor nodig? of mag je dit zo doen?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:48

Je mag er nog steeds zonder koetsiersbewijs mee de weg op.
Ikke weet er het fijne altijd wel van, dus pb die even?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:12

vooruit, nog een keer dan:
HET RUITER- EN KOETSIERSBEWIJS HEEFT GEEN ENKELE STATUS!!

Ben ik duidelijk? *LOL*

Als je nou een goede instructeur hebt, dan heeft de cursus voor het koetsiersbewijs nog wel zin, het bewijs zelf niet echt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shiloh

Berichten: 19772
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 23:16

owkee das dan duidelijk Knipoog bedankt Knipoog

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:34

Er zijn natuurgebieden in eigendom van het rijk, stichtingen en particulieren waar ruiter- & koetsiersbewijs verplicht is.
Dit zouden er ook steeds meer moeten worden, maar ik weet niet of dat wel zo'n vaart loopt.
Dat het koetsiersbewijs geen status heeft wil ik dan ook ontkennen. De waarde wordt wel sterk gedrukt door examinatoren die het niet zo nauw nemen. Dat is best jammer.
'Ikke' rijd duidelijk wel met oogkleppen.


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:20

Unitas schreef:
Er zijn natuurgebieden in eigendom van het rijk, stichtingen en particulieren waar ruiter- & koetsiersbewijs verplicht is.
Dit zouden er ook steeds meer moeten worden, maar ik weet niet of dat wel zo'n vaart loopt.
Dat het koetsiersbewijs geen status heeft wil ik dan ook ontkennen. De waarde wordt wel sterk gedrukt door examinatoren die het niet zo nauw nemen. Dat is best jammer.
'Ikke' rijd duidelijk wel met oogkleppen.


Bedoel je mij?
Het feit dat sommige land-eigenaren het verplicht stellen geeft het bewijs nog geen juridische status! Ik zou wel eens willen weten welke rijks-eigendom gebieden het ruiterbewijs verplicht stellen? Volgens mij gaat het alleenom gebieden die in particuliere handen zijn.
Als examinatoren in jou ogen de kwaliteit omlaag trekken, dan ligt dat aan de bovenliggende organisatie die onvoldoende aan kwaliteitswaarborging doet; daarmee geef je (te veel) ruimte voor eigen interpretatie.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:43

voor sommige wa verzekeringen heb je het koetsiersbewijs nodig om verzekerd te zijn.
Mijn verzekering dekt het wel als ik geen koetsiersbewijs heb, maar een vriendin van me die haar verzekering dekt de schade alleen als je een koetsiersbewijs hebt.
Voor de wet heb je nog geen koetsiersbewijs nodig, het is NOG niet verplicht

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:48

horsenut schreef:
voor sommige wa verzekeringen heb je het koetsiersbewijs nodig om verzekerd te zijn.
Mijn verzekering dekt het wel als ik geen koetsiersbewijs heb, maar een vriendin van me die haar verzekering dekt de schade alleen als je een koetsiersbewijs hebt.
Voor de wet heb je nog geen koetsiersbewijs nodig, het is NOG niet verplicht


Welke verzekering heeft jou vriendin? Ik zou het wel weten, eruit met zo'n verzekering. Hoewel ik betwijfel of het zo is, het koetsiersbewijs heeft geen wettelijke status, zoals het rijbewijs, dus mag een verzekering het volgens mij helemaal niet eisen. Sla er het burgelijk wetboek eens op na.
Voor de wet ben je een bestuurder/geleider waar ze verder geen eisen aan stellen en op basis van die wet moet de verzekering dus uitkeren, die staan namelijk niet boven de wet, hoewel sommigen dat kennelijk graag wel doen voorkomen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:17

ikke schreef:
Bedoel je mij?
Het feit dat sommige land-eigenaren het verplicht stellen geeft het bewijs nog geen juridische status! Ik zou wel eens willen weten welke rijks-eigendom gebieden het ruiterbewijs verplicht stellen? Volgens mij gaat het alleenom gebieden die in particuliere handen zijn.
Als examinatoren in jou ogen de kwaliteit omlaag trekken, dan ligt dat aan de bovenliggende organisatie die onvoldoende aan kwaliteitswaarborging doet; daarmee geef je (te veel) ruimte voor eigen interpretatie.


in sommige gebieden op de Veluwe is een ruiter- of koetsieersbewijs verplicht

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:53

bora"]
[quote="ikke schreef:
Bedoel je mij?
Het feit dat sommige land-eigenaren het verplicht stellen geeft het bewijs nog geen juridische status! Ik zou wel eens willen weten welke rijks-eigendom gebieden het ruiterbewijs verplicht stellen? Volgens mij gaat het alleenom gebieden die in particuliere handen zijn.
Als examinatoren in jou ogen de kwaliteit omlaag trekken, dan ligt dat aan de bovenliggende organisatie die onvoldoende aan kwaliteitswaarborging doet; daarmee geef je (te veel) ruimte voor eigen interpretatie.


in sommige gebieden op de Veluwe is een ruiter- of koetsieersbewijs verplicht
[/quote]

Dat klopt, die delen die geen eigendom van de staat zijn!! Nabij Egmond is het in de waterleidingduinen ook verplicht, dacht ik. Priveterrein. Hetzelfde geldt voor een gebied nabij Soest.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:57

Het is inderdaad niet verplicht Ik weet wel dat er ook een verzekering aan vast hangt. Toevallig moet ik morgen op voor het koetsiersbewijs, maar ik doe dit inderdaad meer omdat het een afsluiting van een cursus is. ik wilde graag leren mennen dus heb ik een cursus gedaan dan is het wel leuk om met een examen af te sluiten.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Kelly_Taco

Berichten: 6723
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:03

Ik heb zowel mijn enkelspan als span koetsiersbewijs.
Ten eerste omdat, mits je een goede instructeur hebt, je de fijne kneepjes van het vak leert.
Ten tweede omdat je voor een hoog bedrag verzekerd bent.
Mocht jij dus veel op de weg gaan rijden zou ik hem toch maar halen, het blijven tenslotte beesten dus er kan altijd wat gebeuren.

<3 Galanto <3


Quid

Berichten: 44
Geregistreerd: 28-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:27

Je mag zo de weg op zonder koetsiersbewijs (zelfs zonder ervaring, wat natuurlijk niet is aan te raden) voor bepaalde gebieden (natuurgebieden en privédomeinen etc. wordt wel een koetsiersbewijs verlangt bij sommige gebieden heb je zelfs een soort kentekenplaatje nodig (te bestellen bij de SRR/KNHS)

Wat de verzekering betreft is dat verhaal veel ingewikkelder.
Als het je eigen paard betreft valt hij/zijn onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering (MAAR: niet iedere verzekering dekt dit, dus altijd navragen bij je verzekering of schade aan derde veroorzaakt door je paard door hun wordt vergoed).

Als het een verzorgpaard is (dus een andere eigenaar heeft) Dan val het paard onder de verzekering van deze eigenaar.
Dus vraag na of het paard onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar verzekerd is, en vraag na of het paard ook verzekerd is als er schade is veroorzaakt door een verzorger/medeberijder/menner etc.
Toch kunnen verzekeringen moeilijk gaan doen bij het verhalen van de schade, en ook wordt niet alle schade vergoed. Bv. schade aan paard en eigen materiaal.

Bij het koetsiersbewijs ben je verzekerd, maar is het heel goed mogelijk
dat die het weer gaan verhalen op je eigen aansprakelijkheidsverzekering.

voor foto's zie www.stalparnassus.nl
in fotoboek onder de Haflinger Wiske

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:21

Schade aan eigen paard en materiaal is niet verzekerd via het koetsiersbewijs ! Zelfs dat verhalen op eigen verzekering is nog maar de vraag want het is altijd de oudste verzekering die voor gaat. Dat zal meestal de eigen aansprakelijkheidsverzekering zijn.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:11

Het maakt allemaal geen bal uit, of je nu wel of niet kunt mennen, of je paard nu wel of niet verkeersmak is, enz enz de grootste onbenul MAG dus in Ned op de weg met z'n aanspanning.
Als je paard bij je eigen wa verzekering in zit, wordt de schade gedekt.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:53

cissie schreef:
Het maakt allemaal geen bal uit, of je nu wel of niet kunt mennen, of je paard nu wel of niet verkeersmak is, enz enz de grootste onbenul MAG dus in Ned op de weg met z'n aanspanning.
Als je paard bij je eigen wa verzekering in zit, wordt de schade gedekt.


Erger nog, het paard wat je bij je hebt, valt op dat moment onder jouw aansprakelijksverzekering, ongeacht of je eigenaar bent, of niet! Immers, als geleider van rij- en trekdieren ben je volgens de wet bestuurder en daarmee aansprakelijk voor eventuele schade veroorzaakt door dat rij- en trekdier. Je Wa (= wettelijke aansprakelijkheid) dekt dit dus. Geen enkele verzekering kan zich hieraan onttrekken, ze staan namelijk niet boven de wet!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:16

Wacht even... een verzekeringsmaatschappij kan wel degelijk zaken van dekking uitsluiten waarvoor je toch wettelijk aansprakelijk bent. Simpele voorbeelden: auto, bromfiets.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:41

lageveld schreef:
Wacht even... een verzekeringsmaatschappij kan wel degelijk zaken van dekking uitsluiten waarvoor je toch wettelijk aansprakelijk bent. Simpele voorbeelden: auto, bromfiets.


Ja, stop! De wet verplicht je hiervoor een aparte verzekering af te sluiten. Onverzekered auto toeren of brommen is strafbaar, weet je wel. Zelfs voor die Sparta-fiets met accu-hulpmotor dien je een verzekering af te sluiten *LOL*
Zolang er echter geen motor aan te pas komt (in welke vorm dan ook) dan heb je geen extra verzekering nodig en valt het onder je gewone WA-verzekering. Een paard staat in dat opzicht gelijk aan een Jack-Russel, allebei huisdieren *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:58

Niks stop Lachen Niet er een kip/ei verhaal van maken. Een verzekeringsmaatschappij kan in principe uitsluiten wat ze wil, en dus ook bijvoorbeeld aangespannen rijden. De dekking voor een aansprakelijkheidsverzekering is lang niet bij alle maatschappijen hetzelfde, met name voor wat betreft de uitsluitingen. (Lees die dus maar eens door op je polis).
Het is ook niet eens wettelijk verplicht om een dergelijke verzekering af te sluiten !!

Kortom, wat de wet zegt over aansprakelijkheid staat helemaal los van waar je al of niet voor verzekerd bent !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers