Voor de doodstraf???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Voor de doodstraf???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 21:44

Naar aanleiding van dit topic:
[PP] beul weer toegeslagen,welke straf verdient hij?

Het valt me op dat iedereen zegt dat de dader maar moet opgehangen worden, zwaar mishandeld, etc.
Ik begrijp dat iedereen dit in 1ste instantie zegt uit woede en onmacht. Maar nu blijkt dat velen met wie ik er wat dieper op inga, ook echt menen wat ze zeggen.

Daarom stel ik deze zeer ethische kwesie eens aan mijn medebokkers voor Haha! : zijn jullie voor of tegen de doodstraf en WAAROM?

Ook had ik het er met RK over dat zij zich vreselijk onveilig voelt, en dat dat (voor zover ik het kan interpreteren) voor haar de doorslag geeft om VOOR de doodstraf te zijn (correct me if I'm wrong, RK).

Voelen jullie je ook zo onveilig? Stemmen jullie dan ook voor (extreem) rechtse partijen?


Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:49

Ik ben normaal niet voor de doodstraf, maar in dit geval meen ik serieus dat een goed pijnlijke langzame dood het enige is wat deze beul toekomt. Misschien ben ik jong en naief, maar zo denk ik erover. Zie ook mijn mening op blz. 4 van het PP topic, daar leg ik het uit. Dit maakt me werkelijk razend en buiten zinnen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:51

Hoeveel mensen zitten er niet onschuldig vast? Voor de doodstraf ben ik alleen als het 100% zeker bewezen is, en dat is het helaas niet altijd.
Voor deze paardenbeul, een uurtje in een kamer vogelvrij met de eigenaren van de paarden.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:52

Nee ik ben absoluut niet voor de doodstraf. Stel dat je de verkeerde te pakken hebt. Je kan het nooit meer terug draaien. En wat moet je dan tegen de nabestaande zeggen. Nee sluit ze dan maar levenslang op. Misschien is dat ook nog wel een ergere straf. Kunnen ze tenminste nadenken over wat ze hebben gedaan

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:59

ik ben voor de doodstraf als de gevangene een ernstig misdrijf heeft gepleegd en het is bewezen met DNA.
Van mij mogen bijvoorbeeld verkrachters, kindermoordenaars direct ingespoten worden hoor....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:59

Als ze onschuldig zijn, maar schuldig bevonden worden, kunnen ze beter dood gaan in plaats van voor het leven opgesloten. Want zoals je zelf al zegt, dat is een ergere straf.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:59

Ik ben niet voor de doodstraf. Net als wat Leonie zegt: stel dat je verkeerde hebt ed. Maar ook: E zijn mensen die ondanks wat de dader heeft gedaan, van de dader houden (familie ed). Kan vader zijn van kids of moeder natuurlijk....
Ik ben meer voor lange gevangenisstraffen. Gewoon lekker in een 2 bij 3 meter hokje niks zitten doen en eens lekker je daad overdenken... En dat dan een jaar of 25?

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:59

Ik ben niet voor de doodstraf voor een zakkenroller, waar ik me ook onveilig door voel Lachen

Maar ik ben zeker voor veel harder straffen.
Nu staat een winkeldief eerder buiten dan dat de winkelier zijn papieren op het buro heeft ingevuld.

Een verkrachter/ mishandelaar of weet ik veel wat heeft een slechte jeugd gehad, dus is zielig.

En een koelbloede moordenaar was ff niet bij zijn positieven, maar aan zijn strafblad te zien, kwam dat wel vaker voor, maar daar is hij al op veroordeeld dus mag niet mee tellen.

Voor mij zou iedereen zwaarder gestraft mogen worden.
En dat betekend bij iemand waarbij voor 300% zekerheid is dat hij iemand vermoord heeft, meerdere mensen mishandeld of verkracht heeft, dat daar de dood op mag volgen.
Nu zijn ze na 15 jaar weer los (of na 3 jaar als het om een eenmalig vergrijp gaat)
Daar voel ik me idd onveilig door, want het is bewezen dat de meeste in herhaling vallen.
Dan zie ik ze liever opgeruimd.

We betalen ons scheel in NL aan al die hotels, een paar minder kan geen kwaad.
Op die manier wat cellen vrij om andere criminelen langer te laten zitten.

Verder vind ik de recreatie ruimte, tv op de cel, naaikamer, verlof enz al helemaal belachelijk.
veel criminelen hebben thuis minder luxe dan in de bak, wat let ze om daar een tijdje te vertoeven?

Als je je gedraagt, hoef je ook niet bang te zijn voor strengere maatregelen.
Waarom worden altijd de criminelen beschermd en de slachtoffers gelaten voor wat ze zijn Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:10

de mening of we ons rechtstelsel te soft vinden heeft volgens mij niets te maken met of we wel of niet achter de doodstraf staan.

ik ben tegen de doodstraf. juist omdat hij onomkeerbaar is en het bewezen is dat het niet (meer dan celstraf) afschrikt. ik vind het ook iets dat thuishoort in de middeleeuwen.

Amor Vincit Omnia


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:11

runningkawa schreef:
We betalen ons scheel in NL aan al die hotels, een paar minder kan geen kwaad.
Op die manier wat cellen vrij om andere criminelen langer te laten zitten.

Verder vind ik de recreatie ruimte, tv op de cel, naaikamer, verlof enz al helemaal belachelijk.
veel criminelen hebben thuis minder luxe dan in de bak, wat let ze om daar een tijdje te vertoeven?


Mensen in de gevangenis zijn beroofd van hun VRIJHEID, een primaire behoefte voor elke mens. Denk je echt dat ze het daar zo ontzettend leuk vinden? Ik denk het niet... En vglkingen met hotels gaan ook niet op...

Ik denk zelfs dat je een mens meer plezier doet met hem die Lethal injections toe te dienen, dan met hem levenslang op te sluiten, en als we dan toch zo wreed mogelijk willen zijn, is opsluiten dus de betere oplossing!

En idd SP, dat het een Middeleeuwse praktijk is, ben ik volkomen met je eens! Imo is het niet meer van deze tijd.
Laatst bijgewerkt door Idra op 07-11-03 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:12

Nou SP, qua menselijk gedragsniveau zijn we volgens mij ook niet veel verwijdert van de middeleeuwen, dus wat dat betreft Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:12

Maar is dat dan een reden om hetzelfde terug te doen???

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:12

Bij zo iemand vind ik de doodstraf ook wel terecht! en het liefst een hele pijnlijke maar jah dat zullen ze hier niet doen.
Verder ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van de doodstraf, omdat er zo ook veel onschuldige mensen tot de dood worden veroordeeld. Maar wel vind ik dat een straf dan ook daadwerkelijk levenslang moet zijn en niet dat ze toch na 30 jaar ofzo weer vrij komen!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:14

Wel doodstraf bij dierenmishandelaars en niet bij mensenmoordenaars?Daar ga je toch in de fout, hoezeer ik ook een dierenvriend ben in hart en nieren, je kan er niet omheen dat IN PRINCIPE een mensenleven nog steeds meer waard is dan een dierenleven...

En idd, levenslang zou echt levensalng moeten zijn, daar ben ik het mee eens.
Laatst bijgewerkt door Idra op 07-11-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:14

ik zie het niet zo somber in rommie Lachen het is nou eenmaal zo dat het recht gebaseerd is op preventie en niet op wraak (eye for an eye), die tijd zijn we lang en breed gepasseerd (code van hammurabi bv).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-11-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:15

Citaat:
Mensen in de gevangenis zijn beroofd van hun VRIJHEID, een primaire behoefte voor elke mens. Denk je echt dat ze het daar zo ontzettend leuk vinden? Ik denk het niet... En vglkingen met hotels gaan ook niet op...

Blijkbaar wel, anders lette ze wel op wat ze deden

Ik denk zelfs dat je een mens meer plezier doet met hem die Lethel injections toe te dienen, dan met hem levenslang op te sluiten, en als we dan toch zo wreed mogelijk willen zijn, is opsluiten dus de betere oplossing!

Ik heb het niet over wreed zijn, maar over opgeruimd staat netjes en zeker weten dat ze na 15 jaar niet weer op straat staan.

En idd SP, dat het een Middeleeuwse praktijk is, ben ik volomen met je eens! Imo is het niet meer van deze tijd.

En wat hun doen is wel van deze tijd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-03 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:16

Nou sorrie, maar 30 jaar dag in, dag uit in een celletje zitten is een zware straf hoor.... Niks anders kunnen doen dan slapen, zitten of i je kamer van 2 bij 3 rondlopen? Dan ben je naar mijn idee zwaar genoeg gestraft.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:16

Opnieuw: omdat zij zich zo primitief gedragen, spelen wij ook maar middeleeuwtje?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:17

runningkawa"]
Ik ben niet voor de doodstraf voor een zakkenroller, waar ik me ook onveilig door voel Lachen

Maar ik ben zeker voor veel harder straffen.
Nu staat een winkeldief eerder buiten dan dat de winkelier zijn papieren op het buro heeft ingevuld.
[/quote]


Dit is inderdaad triest maar waar.


[quote="runningkawa"]
En een koelbloede moordenaar was ff niet bij zijn positieven, maar aan zijn strafblad te zien, kwam dat wel vaker voor, maar daar is hij al op veroordeeld dus mag niet mee tellen.
[/quote]


Strafblad telt wel degelijk mee hoor! Zeker als het vergrijp in dezelfde sfeer ligt als waarvoor een verdachte op dat moment terecht staat.
Bovendien gaat iemand die volledig ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard meestal de TBS in, waar criminelen als de dood voor zijn, omdat je daar nog niet zo 1,2,3 weer uit bent (gelukkig)

[quote="runningkawa"]
Voor mij zou iedereen zwaarder gestraft mogen worden.
En dat betekend bij iemand waarbij voor 300% zekerheid is dat hij iemand vermoord heeft, meerdere mensen mishandeld of verkracht heeft, dat daar de dood op mag volgen.
[/quote]

1 persoon vermoorden levert meestal 18 jaar op; dat betekent dat je na 12 jaar vrijkomt. Dit is een absurde regel die ingevoerd is omdat de gevangenissen te vol zitten, maar die misschien wel binnenkort veranderd wordt. Overigens kennen we in Ned. ook de levenslange gevangenisstraf die dus wél echt levenslang is. Maar dan moet er al wel sprake zijn van een meervoudige moord.

[quote="runningkawa schreef:
Waarom worden altijd de criminelen beschermd en de slachtoffers gelaten voor wat ze zijn Verward


Omdat wij een strafsysteem hebben dat puur en alleen op de dader gericht is, het is de maatschappij (OM) tegen de verdachte; het slachtoffer staat grotendeels buitenspel inderdaad. Maar daar is bewust voor gekozen en ik ben op zich ook niet vóór een grotere rol van het slachtoffer.

Dan krijg je nl de situatie dat de ene verkrachter zwaarder gestraft wordt omdat zijn slachtoffer er psychisch aan onderdoor gaat (hoe terecht ook) terwijl de ander een het "geluk" heeft van een redelijk nuchter slachtoffer en dus zijn straf lager kan uitvallen. Dit onderscheid is ongewenst.

Klein lichtpuntje voor het slachtoffer: het is tegenwoordig mogelijk om je te voegen in het strafproces en een schadevergoedingsvordering in te dienen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:17

runningkawa schreef:
En wat hun doen is wel van deze tijd?
bedoel je hiermee te zeggen dat het rechtstelsel zich moet verlagen tot dat niveau?

Amor Vincit Omnia

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:17

Idra schreef:
Wel doodstraf bij dierenmishandelaars en niet bij mensenmoordenaars?Daar ga je toch in de fout, hoezeer ik ook een dierenvriend ben in hart en nieren, je kan er niet omheen dat IN PRINCIPE een mensenleven nog steeds meer waard is dan een dierenleven...

En idd, levenslang zou echt levensalng moeten zijn, daar ben ik het mee eens.


Ik weet niet of dit een reactie was op mijn reactie, maar ik vind ook dat mensenmoordenaars de doodstraf verdienen!! Als ze het maar goed kunnen bewijzen dat hij het ook echt gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:18

SYmmetje, je zit hier niet in een kamer van 2 bij 3
je mag ping pongen fitnessen, je vriendin n*uken en je krijgt daar nog zakgeld voor ook.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:18

Wij bestraffen mensen voor het ontnemen van iemands leven maar wij zouden dan wel het recht hebben om de doodstraf toe te passen. Dat is toch krom. Ik vind dat niemand het recht om iemands zijn leven te ontnemen. Sluit ze dan maar op ook al kost dat geld

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:19

Nou je mag misschien 2 uur op een dag ping pongen, 1 keer per maand **peiep** doen, maar dan heb je het ook wel gehad.
Fiet is dat je iemands vrijheid afneemt, das een zware straf hoor, 30 jaar lang

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:20

Idd Haffie, was op jou bedoeld. Het leek of je het enkel over de dierenmishandelaar had Knipoog

Marieketencate, ben blij dat een student rechten (profiel Knipoog ) eens wat feiten op de tafel kan gooien!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Amazonbot, anji, Eliana, Googlebot, GrapeshotBot, iphyn, meintje, MissJeanny, Muronia, Pieke_Gwen, Polarize, purny, Votti, YandexBot, zonnebloem18 en 129 bezoekers