Ijzer of Rubbere bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 13:46

Als ik vrijdag mijn tuig gahalen kan ik kiezen uit 2 bitjes. Een ijzere (is niet meer helemaal heel, 1 oog is afgebroken en de keelriem is weg) of een rubbere.
Ik heb al besloten om de rubbere te nemen omdat die nog helemaal heel is.
Ik wil de eerste uhm, maand ongeveer met rubberen bit oefenen. Daarna een nieuw ijzeren bit kopen.
Wat is jullie mening daar over? En hoe zouden jullie het doen?

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 13:54

Tja, met een 'gebroken' (dus echt gebroken Knipoog ) bit kan je in elk geval niet rijden. De vraag is natuurlijk of een rubberen bit een goede zaak is.
Veel mensen zijn tegen rubber omdat het schuurt inde mond. Zelf ben ik daaromtrend meningloos, want ik heb nog nooit last gehad met een rubberen bitje.
Is het een rubberen bit met daarin nog ijzer, of is het echt zonder iets hards in?
Oja, je hebt toch nog een ijzeren trensbitje van Pinky's hoofdstel? Zou je dat niet gebruiken? Pinky is dat gewoon en het is het eenvoudigste om mee te beginnen. Zo'n menbitten (vaak stangen) of andere 'vreemde' bitten zullen misschien wat "vreemd" voor je paardje zijn. Ik denk dat je heb best zo eenvoudig mogelijk houdt *LOL* en een vertrouwd bitje neemt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 14:01

Je text is een beetje onduidelijk; een bit heeft toch geen keelriem?? Verward Bedoel je met een afgebroken oog dat het een bokkebitje is waarvan de onderste ring vanaf is? Ik neem aan dat je het over stangbitten hebt. Als het inderdaad zo is dat bij die ijzeren een onderste ring kapot is zou ik toch voor dat metalen bit kiezen. Rubber is namelijk erg stroef en schurend in de natte paardenmond en werkt helemaal streng als je een rubberen stangbit hebt. IJzer daarintegen is glad en glijdt bij een stang over de lagen. Bovendien kun je niet je pony voor de koets zetten en hem meteen ook aan een bit met hefboomwerking laten wennen. Wel kun je met zo'n stang zonder hefboomwerking je pony laten wennen aan zo'n ongebroken bit (vinden ze vaak nogal vreemd). Ik zou dus toch het metalen bit nemen en dan na een maand vervangen door een nieuwe stang zodat je dan de mogelijkheid hebt om voor hefboomwerking te kiezen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 14:16

Ja of neus riempje? Geen idee hoe het ook alweer heete weet alleen dat er een riempje zat.

Pinky is gewend aan een enkel gebroken watertrens, maar denk niet dat hij erg veel problemen met een stang zal hebben.

Wel vind hij het moeilijkste van alles: stilstaan.
Dus voor dat moet ik denk ik wel een wat scherper bitje hebben? want het is niet de bedoeling dat hij er met kar en al van door loopt Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 14:24

Een rubberen bit kan vreselijk heet worden in de mond, dus persoonlijk zou ik het nooit gebruiken. Ik zou gewoon een vriendelijk RVS of Aurithan bit gebruiken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:13

Leer hem heel ajb eerst eens stilstaan!! Nix is zo gevaarlijk als een paard wat niet kan stilstaan voor de wagen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 15:17

hij kan het wel, zodra ik zeg halt en een beetje tegendruk geef staat hij stil,maar hij is beetje eigenwijs en wil dus nog altijd ff een pasje lopen.
Geen idee hoe je dat eruit krijgt. En denk maar niet dat ik maar 1 keer geoefent heb!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:19

Laat asjeblieft beide bitten liggen en koop gewoon bij Divoza of zo een bokkebitje. Die zijn helemaal niet zo duur, een gulden of 30.
Een rubber bit vind ik niks, maar een beschadigd bit kan je erg veel problemen geven. Frusty
Als hij zijn mond of wang beschadigd ben je veel verder van huis Verdrietig

Goedgekeurd onderschrift :)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 15:23

Als je goed leest staat er ook dat ik zoiezo met ijzere wil gaan rijden, maar mijn vraag was of een rubbere bitje inderdaad liever in de mond is om mee te beginnen.

En het gaat mij niet om geld, want ik koop toch niet het goedkoopste wat er is, het gaat om Pinky.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:16

Ik vind een rubber bit prima rijden hoor! Daar worden ze lekker zacht van in de mond.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:35

Hoi Kim,
Het is geen aanval of zo, maar zelf ben ik geen voorstander van rubberen bitten, omdat die stroef worden en omdat de paarden ze kapot kunnen kauwen. Maar als van een bit een ring afgebroken is, heb je gewoon kans dat hij z'n kop openhaalt aan een scherpe rand. Vandaar mijn advies.
Ik heb nergens gezegd dat jij geen geld aan je pony wilt besteden, maar ik kan me wel voorstellen dat het op een gegeven moment even op is. Dan zou je bijv. eerst een vernikkeld bit kunnen kopen, omdat een ander bit gewoon er ff niet in zit.
Zoals je ziet geen verkeerde bedoelingen, want aan het eind van m'n geld heb ik ook altijd een stuk maand over.

Goedgekeurd onderschrift :)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:40

Citaat:
Op 2001-10-17 15:17, schreef Pinky_girl:
hij kan het wel, zodra ik zeg halt en een beetje tegendruk geef staat hij stil,maar hij is beetje eigenwijs en wil dus nog altijd ff een pasje lopen.
Geen idee hoe je dat eruit krijgt. En denk maar niet dat ik maar 1 keer geoefent heb!



ok dan is het goed. Ik dacht dat hij gewon niet stil KON staan en dan liep te drentelen en te draaien!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:46

het beste is inderdaad een bokke bitje of een liverpool stang(2 gaats voor een kleine pony). Deze kun je altijd omwikkelen met latex(ook verkrijgbaar bij divoza). Bitten met latex altijd ff laten weken in water voor gebruik. Men gebruikt ook wel eens een zeemleren lap.
Een rubberen bit is echt niet zachter. Elk bit is zo zacht als de ruiterhand.
een zachte hand aan een stang is prettiger als een ruwe hand aan een trens.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 17:32

Meid, neem geen van beide bitten, pleur ze maar weg. Kapot bit is niets, rubber is ook niet al te best. (ook al heb ik het zelf nooit gebruikt, hoor van verxschillende kanten dat ze niet zo fijn zijn)

Ga naar de ruitersportzaak en koop daar een mooi pony-stangetje. Ik heb ook zoals Cowgirl al schreef, de eerste jaren met een zeemleertje erom heen gereden. Werkte erg fijn moet ik zeggen.
De teugels doe je gewoon op het bovenste oog van het bit, dan valt die scherpte wel mee.

Enne, die keelriem die jij bedoelt, is vast het kinkettinkje!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:11

je kan ook het bitje van je hoofdstel afhalen
of is dat er niet geschikt voor want mickey reed wel met een hoofdstel bit (zou ik maar zeggen)
ik zou allebei niet pakken nee...

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:21

ik zou gewoon eerst sparen voor een nieuwe liverpool.en dan tot die tijd je gebroken trensje gebruiken

soms is het beter om te zwijgen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 19:32

hihi wat een lage dunk van mij, ik heb genoeg geld voor een duurder nieuw bitje hoor! Haha!
Ik ben dan wel pas 16, maar ik ben al ruim 1,5 jaar aan het sparen! jaja wijs he?
Ik dacht alleen dat een rubbere bit zachter was.
Kijk, voor mij is het ook het eerste paardje wat ik ga beleren, en ik weet dat ik er met veel gedult kom, maar ik wil niet dat Pinky pijn in zijn mond heeft doordat ik nog niet goed kan mennen. Snappie?
Ik dacht dus dat een rubbere bitje zachter zou zijn, maar aan jullie verhalen te horen is dit niet zo. Dus is er vrijdag gewoon een gloedje nieuw super door liverpoolstangetje Knipoog

Groetjes, en bedankt voor jullie adviezen, want zonder jullie ha ik dus (weer) een grote fout gemaakt! Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:34

Ik zou zelf een bokkebitje nemen, die vind ik nog wat zachter dan een Liverpoolstang, maar dat is mijn mening Haha!
Ik heb mijn paard er ook een hele tijd op gereden, maar op een gegeven moment werd meneer er te sterk voor, en moest ik wel over op een Liverpool. Boos! Daar loopt hij nu gelukkig wel prima op

Goedgekeurd onderschrift :)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:38

ohh uhm snorry hoor was niet de bedoeling ik weet wel dat je heel zuinig bent voor pinky hoor!maar ik dacht dat het daarom was!
maar als je dus toch een nieuwe koopt zou ik je een liverpool 2 gaats nemen en het liefst een gebogen stang(dus tongvrijheid)en dan de stang van licht goudkleurig metaal(god hoe heet dat toch ook weer)nemen.dat bit heb ik ook.tinkie heeft het gelijk bij het eerste mennen ingehad,ze is hartstikke zacht in de mond en neemt het bit goed aan.terwijl ik ook nooit gement heb en dus het nog moest leren!ze loopt er nu ook heerlijk op te schuimen.

soms is het beter om te zwijgen


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:42

Hoi Kim.
Bij ruyters voor ruiters kunnen ze je vast wel verder helpen, ze hebben daar veel ervaring met aangespannen rijden. Misschien kom ik je wel eens tegen in de bossen tussen Nuenen en Stiphout!
Groetjes Knipoog

Wat niet is kan nog komen...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 19:51

japs daar ben ik geweest, en die raade me aan toen ik mijn eerste bitje ging kopen, om misschien met een rubbere bit te beginnen.
vandaar dat me dat zachter leek.

maaruh, sanderijn, waar heb je die van jou gehaald en weet je hoe dattie heet? want als het voor tinkie goed is vind pinky het vast ook ok Lachen

haha nee is niet erg hoor, ik ben echt al zo'n 1,5 jaar hard aan het sparen. mennen is altijd mijn droom geweest en die gaat nu eindelijk uitkomen!! Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:49

Veel succes dan! Je zegt zelf al dat je alles rustig aan gaat doen. Zorg er dan voor dat je je pony dan steeds aan 1 nieuw iets tegelijk laat wennen. Dus niet direct voor het eerst al het tuig om, stangetje in en voor de koets (zal wel niet je plan zijn geweest Knipoog). Bij het beleren van onze pony's heb ik ze eerst een paar weken (terwijl we op de koets wachtten) ze aan het tuig laten wennen (vooral de broek kan 'eng'zijn, bij ons gelukkig geen probleem), dan de oogkleppen (als je die wilt gebruiken), apart aan de stang laten wennen ([***] vond hem in het begin erg vreemd en legde steeds zijn tong over het bit) en dan aan de lange lijnen beleren. En dan de eerste koetsrit! Veel succes!

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:37

Hier geldt weer hetzelfde als voor rijden onder het zadel
Een bit wat past is een bit wat past.
Dus ieder paard en iedere sport heeft zijn eigen bit.
Echter voor het mennen is een liverpoolstang het beste geschikt.
De keuze tussen rubber of ijzer, eventueel met koper afgezet (heeft soms een gunstig effect) is voor iedere koetsier en paard een eigen keuze.
Het bit waar het paard het beste op loopt en de koetsier het paard goed onder controle heeft is dus het meeste geschikt.
De 4-span rijder waar ik bij groom (in ons dorp) heeft een van de 4 paarden op een rubber bit lopen.
heeft al van alles geprobeerd, zelfs zemenlappen en speciaal plakband, maar op het rubberen bit gehoorzaamd dit paard het beste.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:01

Wat is eigenlijk de functie van bv een zeemlap? Het is toch puur om het bit zachter te maken??
Ik heb net eens in de divoza gids zitten te bladeren en daarin staat een soort tape die je om je bit kan wikkelen, iemand daar ervaring mee? En zou het zin hebben om te doen zodat het zacht blijft of is het niet nodig?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers