Hoe gedragen jullie paarden zich buiten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe gedragen jullie paarden zich buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 21:18

Hoe gedragen jullie paarden zich waneer je een buitenrit aan het maken bent? Kun je alleen of totaal niet? Schrikt ze veel springt weg slaat op hol? Bokken of echt helemaal nergens bang voor?
En wat doen jullie als je paard bang is of aan het iriteren is (dus wegschieten zonder reden enzo)
En waar rijden jullie het liefste? In het bos, op een landweggetje in het dorp in de stad?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:26

Foxy is over het algemeen heel braaf, alleen van vrachtwagens wil hij weleens opzij springen.

Trix schrikt wel regelmatig ergens van maar goed, daar ben ik al zo aan gewend dat ik er al niet meer zo hard op reageer. Eerst schrok ik me altijd dood maar nu is het echt zo van: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg...
Nu wordt het steeds ietsje minder maar ik heb pas nog een hele file veroorzaakt toen ze de weg op schoot toen ik tussen twee trekkers door moest. Bloos

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:31

mijn shet schrikt helemaal nergens van, net een politie paard. Nou ja het enige waarvan ie helemaal gek wordt is fanfaremuziek Verward hierdoor is hij zelfs een keer door de sloot gegaan toen er een fanfare langs de wei kwam
Mijn pony merrie is wel rustig buiten. Een paar dingen vindt ze wel eng:
witte wegmarkeringen op de weg (geloofd dat haaientanden echt bijten enzo Schijnheilig )
van die groen met witte vierkante paaltjes in de berm. De ene keer vind ze het doodeng, de andere keer is er niks aan.
Sinds deze week is alles eng! Vooral grote vrachtwagens en alles wat knalgeel, oranje of rood is Tong uitsteken ze moet bijna bevallen van haar eerste veulen en nu is ze zo'n zenuwpees, je wordt er gek van... (ik wil eerst knuffelen en daarna leg ik mijn oren plat en wil ik je opeten }> )

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:45

IK heb sinds kort een bijrijd paardje erbij waar je alleen maar buiten mee kan rijden en wandelen enzo.

ze is dus al heel wat gewend, schrikt alleen van echt hele enge dingen zoals een paard dat uit de trailer stormt, grote vrachtwagens met sneeuwend stro erachter aan en dat soort dingen

schrikt niet van ( let op ze is heeel braaf Haha! ) de trein (ook van dichtbij) opvliegende vogels voor der neus, langs sjesende scooters (inclusief toeters Scheve mond ) , racefietsers.

best braaf dus Haha!

ze gaat verder alleen heel hard in draf stap en galop ookal is ze 26 Tong uitsteken

en rij het liefste in het bos (heb ik ff geluk dat er een ruiterpad vanuit mijn manege gelijk naar het bos gaat) landweggetjes heb je hier wel maar is zo saai en als je en prachtig park heb why not? en dorp ....eum zoetermeer heeft 120.000 inwoners (als het niet meer is) dus lijkt me niet zo verstandig om daar te gaan rijden, is zo lastig al die auto's Bloos

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:47

Mijn paard is hardstikke braaf buiten, natuurlijk ziet ze ook wel enge dingen en wil ze daar wel eens voor opzij springen, maar er daarom vandoorgaan heeft ze nog nooit gedaan *oei afkloppen!!* Wel had ik in het begin dat ze ging steigeren als ze bij de andere paarden weg moest, maar gelukkig doet ze dat tegenwoordig ook niet meer en kan ik heerlijk met haar alleen op pad!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:02

Mijn verzorghaffie vind het TE leuk buiten. Ze is dan de hele weg bezig met dribbelen. Ze maakt zich er alleen zelf moe mee. Draven en galloperen gaat meestal stiekem ook steeds harder, maar ze is wel goed te houden als je het bij een rustig tempo houd. Richting de manege draven/ galopperen gaat niet.. ze wilt dan zo graag naar huis toe.
Verder is ze nergens bang voor, alleen vind ze skaters en steppende kindjes enzo niet echt bepaald leuk.

» Never give up on the things that make you smile..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:05

Marca hangt alleen maar aan mij, ze vind het doodeng en wacht af wat ik doe.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:33

Mijn paarden zijn allebei super makkelijk om mee buiten te rijden. Amigo is helemaal nergens bang voor, die is super betrouwbaar. Symphony vindt soms een vrachtwagen wel eens eng. En ze vindt voorbijscheurende auto's heel normaal, maar ze moeten niet stil gaan staan, dan denkt ze dat ze wel eng zullen zijn!
En ik rij het liefst in het bos... en ach ja zo'n endurance ruiter als ik ben, lekker veel buiten.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:41

Evita is superbraaf, vooral op kop. Ze loopt overal langseen, en als ze twijfelt heeft ze maar een extra schopje nodig om haar te overtuigen. Juist waterplassen doet ze echt niet. Ookal loopt een plas over de hele lengte van de weg, dan nog gaat ze op dat vijf cm brede strookje als een ballerina erlangs, wat je ook doet. Alleen als het echt niet anders kan of ze in een extreem goede bui is gaat ze erdoor.

In draf is wel veel pittiger. Maar dat vind ik niet zo erg, ze gaat wel sneller maar ik krijg haar evengoed zo stil als het moet. Als ze midden in een groep zit begint ze wel wat vervelend te doen in galop en als anderen op haar kont gaan plakken, maar ze steekt niet voorbij, ze durft enkel eens trappen(maar dan moet het paard achter haar echt tegen haar aan plakken of voorbij willen steken)

Prima hebben we nog maar 1 keer buiten gehad. En ze had zich voorbeeldig gedragen. Wel nog een beetje knorrig en af en toe sprong ie om (tja, van galloperende cowboys die zonder stoppen opeens lang je door vliegen... ) Maar voor de rest liep ze overal langs.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:06

Mijn paard is in de zomer super braaf en dan kan ik gewoon alleen naar buiten toe. Maar zodra de winter eraan komt en ze gaan weer op stal is het voor mij geen doen meer om alleen naar buiten te gaan. Hij heeft adrenaline-aanvallen waar hij dus magnesium voor krijgt. En dan er ook nog eens bij dat als het hem uitkomt dat ie auto's eng vind en ervoor springt. Ik heb al van alles geprobeerd ,maar niks helpt. Dus ik ben in de winter echt van een ander afhankelijk om op buitenrit te kunnen.

Je hebt mensen met dieren en je hebt dierenmensen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:41

Oortjes erop en GAAN! En af en toe gillen naar een knappe merrie... Haha! Hij gedraagt zich steeds voorbeeldig, is net zo stoer als hij eruit ziet Cool , en vindt niks eng, buiten straat-beschilderingen en WATER, maar dat hadden ze niet in Spanje... Tong uitsteken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:37

Isolda is gelijk binnen en buiten. Superbraaf of een superdraak, dat hangt van haar humeur af Knipoog *LOL*

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:02

Verschil binnen en buiten? Niet echt. Hij kent bos, heide, auto's, vrachtwagens, honden.
Hij is jong dus alles wat hij buiten doet doet hij ook in de bak. Haha!

Fiesta, freiberger, what else?

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:10

Marco is op een buitenrit ook meestal heeeeel rustig, net zoals in de bak Haha!. Bang is hij altijd als hij een kant op gaat wat hij niet wil, maar dat is dan gewoon stilstaan en niet meer vooruit willen, en tja als een haflinger niet wil, dan heb je nogal wat overredingskracht nodig Haha!

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:20

Uck is buiten over het algemeen heel braaf, maar owee als er iets verandert op de route. Hij springt niet opzij voor dingen die hij eng vindt, maar hij gaat er juist naar kijken en hij blijft ernaar kijken als we er allang voorbij zijn.
Ik rij eigenlijk overal. Uck staat in Nootdorp en daar heb je redelijk veel uitrij mogelijkheden. Rondje westerpark, buitenpark, balijbos, vlietlanden of een rondje door voorburg heen. Het ligt er maar net aan waar ik zin in heb.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:24

Soraya is heel braaf.
Als ze iets eng vindt dan schiet ze of twee passen in draf vooruit en dan is het weer over, of ze is een beetje kijkerig ernaar, of een klein sprongetje opzij. Verder is er niks aan de hand.
Als er een paard en wagen of onbekend paard voorbij komt gaat ze zich wel altijd helemaal groot en sterk maken, tuigpaard uithangen enzo, showen. Dan ben ik meestal wel blij dat ik de Thiedemann erom heb (heb ik alleen als ik lang ga buitenrijden).
Ze is trouwens wel best voorwaarts. Aan het begin stapt ze gewoon rustig enzo, maar na een tijdje wordt ze wel een beetje heter en dan gaat ze flink doorstappen Knipoog

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:31

Mistic schreef:
. Rondje westerpark, buitenpark, balijbos, vlietlanden of een rondje door voorburg heen. Het ligt er maar net aan waar ik zin in heb.


daar kom ik ook altijd (misschien kom ik je wel eens tegen !)

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:45

Redna is super lief... En met Simba gaat het ook goed alleen durf ik met hem nog niet in me eentje...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:49

Darmorah is net een diesel: op de heen weg rustig (soms zelfs sloom te noemen), is bijna nergens van onder de in druk, maar op de terug weg heeft ze altijd ontzettend veel haast, schrikt van elk grasprietje wat scheef staat, en staat zich ontzettend druk te maken, echter zal Dar niet zo maar op hol gaan (is mij in ieder geval nog nooit over komen) of gaan lopen bokken (ok ok af en toe een vreugde sprongetje maar dat stelt niks voor Haha! )

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:04

Arie is in het bos in zijn eentje heel rustig, zo rustig dat mijn vriendje er de hele tijd op wil als hij met de mountainbike mee is Haha!
Maar zo gauw we met meerdere gaan al is het maar met zijn 2en dan wordt hij veel drukken. Hij wil dan de hele tijd voorop draven en met galloperen gaat hij er steeds wedstrijdjes van maken. Hij is dan veel moeilijker te houden. En op heen weg en terug weg springt hij voor alles weg en is hij voor alle niet enge dingen bang. Hij stelt zich dan echt heel erg aan want als hij alleen is doet hij dat helemaal niet. Volgens mij wil hij gewoon stoer doen tegen over de andere paardjes die er dan bij zijn.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:20

Felix is een heerlijk paard om mee buiten te rijden.

Ik een groep is het soms wat minder, dan is ie erg sterk , wil graag voorop lopen en trek bij het aandraven dan graag een sprintje met een bok.

Als ik alleen ben rijd ik bijna de hele weg met lange teugel.
Schrikken doet ie bijna niet.
Bijna niks is eng en als hij het al eng vind is het 9,5 van de 10x aanstellerij. Dan moet ik hem even waarschuwen dat ie zich niet zo moet aanstellen en gewoon door moet lopen en dan loopt ie er zo langs.

Ik heb hem nu bijna 10 jaar en ben maar 1x afgestapt .
Er stond een betonnen schaap langs de weg en daar kreeg ik hem dus niet langs. Haha!

Met Danno ben ik nog niet zo vaak de weg opgeweest, dus hij moet eigenlijk nog heel veel leren en ik moet hem nog leren kennen wat zijn buitenrij gedrag betreft.

Afgelopen zomer wel met de wagen weggeweest en eigenlijk was niks eng.
Bedden, tractors, vrachtwagens etc etc.
Het enige wat eng was was een koe Verward OK dan! en ik stond nog een keer in de berm vanwege een rood/wit verkeers bord, maar volgens mij lette ik niet echt op toen Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:29

Treasure kijkt helemaal NERGENS naar. *klopt af* De paarden die ik gehad heb of gereden heb waren ook allemaal zo lief. Eentje heb ik zelfs buiten ingereden OK dan!

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:31

Winnie is altijd braaf.. Hij vind alleen afgezaagde boomstammen een beete raar, maar verder is hij heel koeltjes Haha!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:31

Dennis is een gouden buitenrijd paardje. Hij schrikt nergens van, probeerd geen rot geintjes uit te halen, kan prima alleen op pad.

Hij is ook zo goed als buiten in gereden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:35

Miro is super buiten OK dan! Hij is eigenlijk alleen maar echt bang voor Kano's (die kom je ook zo lekker veel tegen heh Tong uitsteken ). Tracktors vind ie ook eng maar ik krijg hem overal wel langs, het duurt soms ff maar hij zal nooit aan de kletter gaan. Het enigste wat hij heel soms nog doet is keihard achteruit rennen (hij gaat zo hard dat hij bijna op zijn snufferd gaat) en dat vind ik dus weer heel eng want hij reageerd dan nergens op, geef ik been dan gaat hij alleen maar harder dus ik moet gewoon de teugels vieren en wachten tot dat hij stopt Scheve mond Hij wordt volwassen en eigenlijk doet hij het nog maar zelden terwijl hij voorheen heel vaak achteruit ging rennen omdat hij niet het erf afwilde ofzo.....

**Look where all this talking got us baby!!**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Geralda1994, Pierus, Renss, Zinzi_jewel en 137 bezoekers