Stoofperen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Stoofperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 16:55

Als je kleine stoofperen hebt, zeggen alle kookboeken dat je ze heel moet laten, op het steeltje na en rechtop in de pan moet zetten. Oke, tot zover mee eens Haha! .

Als ik ze dus netjes rechtop in de pan heb gezet (kontje eraf gesneden, zodat ze blijven staan), gaat er bij mij een halve liter wijn en ander vocht bij (port, vruchtenwijn, leve de alcohol! ).
Probleempje: de peertjes gaan drijven... Rolleyes oliebol, die krengen willen dus niet blijven staan. En da's jammer, want dan krijgen ze een wit kantje, omdat dat stukje niet onder water heeft gestaan.
Is daar een kant-en-klare oplossing voor? (ja, kant-en-klare peren halen, dat snap ik... Haha! ) Maar serieus, hoe doen jullie dat?


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:29

Wij doen daar niet veel vocht op als wij peertjes stoven, enkel bodempje water peren halveren en daarin leggen en dan massa's suiker over gooien.

Weet niet of jij hetzelfde soort peertjes verwacht, maar dat zijn thuis de gestoofde peertjes Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:56

O kwijl!
Ik heb geen tips, maar jou bericht doet mij om 11 uur sochtends al likkebaarden naar de drankwalmen Tong uitsteken
En bedankt he *LOL*

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:16

Iets op de peertjes leggen... en bordje ofzo?

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:52

Ik zou bijna mijn oma bellen om het te vragen, maar daar is het nu een beetje te laat voor Knipoog Ik zou idd ook iets van een bordje ofzo op de peertjes leggen zodat ze niet kunnen drijven. En anders misschien wat vaker roeren Lachen

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 08:20

mijn moeder snijd ze altijd door het midden Verward .. misschien een bordje erop ja Haha!

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 01:50

Giezer-wildeman heb ik altijd. Een flinke pan water zodat ze allemaal onder water kunnen. Halveren, suiker erbij en lekker veel kaneel. En dan 3 uur zachtjes laten koken, ondertussen af en toe ze even onder water duwen evt. omdraaien zodat de andere kant boven komt te liggen. Na 3 uur zijn ze mooi rood en niet te hard, maar ook niet te zacht. Gaan ze te hard en beginnen ze uit elkaar te vallen dan moet je ze even wat lager zetten en snel zorgen dat de rest van het voer klaar is Haha! erg lekker met kip in rode wijnsaus met rijst EN aardappelkroketjes (bij ons omdat ik rijst lekker vind en herman de kroketjes Haha!) ook erg lekker bij peppersteaks met stroganoffsaus met eveneens aardappelkroketjes Haha! Persoonlijk heb ik de peertjes graag met een lekkere suiker/kaneel laag erom heen, dus ik doe na het afgieten nog wat extra's er overheen. Met chocosaus lijkt het me trouwens ook erg lekker, ga ik van de week eens proberen Haha!

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 02:18

Ohh... stoofpeertjes, lekker Vingers aflikken !!!!!
Ik weet nooit zo goed hoe ik ze moet maken (eet ze altijd bij m´n moeder of schoonmoeder Knipoog ), maar met de recepten hier, ga ik het binnenkort zeker zelf maken !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:09

Dat is echt lekker! Wij eten ze eigenlijk alleen op feestdagen ofzo... als ik er nu aan denk, lust ik er ook wel een paar Vingers aflikken

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:49

Stoofpeertjes, puree en ribbetjes en dan een lekker sausje met het braadvocht van de ribbetjes et voila... mjam...

Stoofpeertjes worden hier meestal standaard gemaakt met:
- peertjes (nee toch Haha!)
- veel suiker
- water
en koken maar Haha!

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:31

Ik ben ook dol op stoofpeertjes, alleen worden ze bij mij niet altijd rood. Vroegah maakte mijn moeder altijd pannen vol, gewoon met water en suiker en die werden dan prachtig mooi rood.
Maar de stoofpeertjes die ik al een paar keer had, werden alleen maar een beetje roze. Nu doe ik er maar een flinke scheut wijn, port of vlierbessensap in, worden ze wat donkerder. Lekker ook met een kaneelstokje of als het voor een toetje is met vanillemerg en het stokje.

Met lekker kaneelijs... Ik moet vanmiddag maar even boodschappen doen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:04

Bij mij worden ze vanzelf rood Verward Ik koop Giesser Wildeman, schillen, halveren, beetje water, scheutje wijn, suiker en klein beetje kaneel erbij en dat laat ik dan een avondje heeeeel zachtjes koken. Een uurtje of drie, vier. En dan zijn ze mooi rood. Geen idee waarom of hoe, maar ze doen het vanzelf?

Ik vind ze het allerlekkerst met ouderwets gestoofd draadjesvlees en een kruimig piepertje.... Yummie!
Ook heerlijk met wild en spruitjes trouwens!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:33

Het ligt vast aan het soort peer wat je koopt. Ik krijg vaak peertjes bij iemand uit de tuin en dan weet ik niet wat voor ras het is, dat zal vast de reden zijn.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:01

Volgens mijn oma moet je idd die Giesser Wildeman hebben voor de kleur en ik meen me te herinneren dat de lengte van het sudderen er ook toe doet. Hoe langer hoe beter, geloof ik Lachen

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 16:44

Wmijn schreef:
Volgens mijn oma moet je idd die Giesser Wildeman hebben voor de kleur en ik meen me te herinneren dat de lengte van het sudderen er ook toe doet. Hoe langer hoe beter, geloof ik Lachen

Het gekke is, dat mijn peren (Gieser Wildeman) altijd aan de binnenkant nog redelijk wit zijn, alleen het buitenste laagje is gekleurd van de wijn. Doe ik toch wat verkeerd... Verward
In ieder geval, als ze klaar zijn vis ik ze uit de pan en laat het overgebleven vocht flink inkoken. Eventueel nog een beetje dikker maken met een beetje aardappelmeel en dan heb ik een lekker zoet wijnsausje voor over de peren. Tong uitsteken

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:42

Mijn vader heeft ook altijd Gieser Wildeman. Hij snijd ze altijd in 4en, klein beetje water, 1/3 fles wijn. Voor ieder half pond peren een flinke schep suiker en een beetje kaneel. Aan de kook brengen, en dan op het kleinste gas met vlamverdeler ongeveer 3,5 uur zachtjes laten pruttelen.
Peertjes zijn altijd donkerrood Vingers aflikken

Nog steeds lief verlegen en onschuldig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers