Rijfoto's na trainingsweekend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:15

Hij loopt mooi dus de training heeft goed geholpen


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:17

Mooie foto's. Ik heb ooit eens iemand zien lesgeven en die had de opleiding gevolgd bij de Weense Hogeschool. Zij vertelde ook al haar leerlingen om de hand omhoog te doen en ik moet zeggen dat ik daar echt goede resultaten heb gezien.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:39

Ziet er over het algemeen toch ontspannen uit, maar zo 'lift' je toch inderdaad het hoofd omhoog...En duikt je paard dan niet naar beneden als je handen weer lager instelt? Hoe los je dat dan op? Lachen *LOL*

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:45

Dat kost training. Ze moet haar handen hoog houden tot paard zichzelf gaat dragen. De achterhand moet er zo ver eronder plaatst zodat zijn buikspieren aanspant en kan paard zichzelf als ruiter dragen en dan zal ze in loopt der tijd haar handen lager kunnen plaatsen, maar dat heeft gewoon wat tijd en training nodig. Dat gaat niet in 1 dag oefenen.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:38

Leuk paard !
Je rijd netjes enkel je handen maja das nu al zo vaak gezegd...
Ik ben niet zon fan van de Both maja ieder zijn mening... En ik vind jullie een leuk plaatje zo om te zien Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:12

Unity schreef:
MAar kijk es goed naar Anky, die heeft de handen ook niet op de manekam staan.......

Ik vind het leuke foto's en ben blij voor je dat je zo vooruit bent gegaan. Je hebt een mooi paard en jullie zien er uit als een mooie passende combi.
Toch wil ik even ingaan op wat hierboven genoegd wordt. Ook in vind dat de handen veel te hoog gehouden worden. Het argument om steun te geven aan het paard vind ik geen argument, gezien het feit het paard gewoon op zijn eigen benen moet lopen en je slechts aanleuning moet hebben. Aanleuning kun je ook hebben met een lage hand. Daarnaast rijd je een paard naar boven door de hand te openen en te drijven. Het paard zal dan vanzelf boven in gaan lopen. Mocht het paard te actief zijn kun je deze met je hand begrenzen, wederom kan dit ook met een lage hand. Het argument dat anky de handen niet laag heeft is geheel onterecht.
Mede om die redenen ben ik geen fan van de stijl van antionne de both.
Ik heb eens wat foto's opgezocht en zal er hier onder enkele plaatsen om haar handhouding te zien.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet rijd ze dus met een lage hand, hierbij is bovenstaand argument dan ook volledig ontkracht.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:23

Ja dat kan inderdaad handen laag rijden, maar ben je ook weleens naar een clinic van Anky geweest? Ik ben 2 wk geleden nog geweest en haar leerling moest eerst ook met wat hogere hand rijden (was ook ver gevordere amazone) omdat haar paard begon te duiken. En tevens rijdt Anky inmiddels veel op dezelfde wijze en geeft zij ook op die wijze les/clinics zoals Antoine momenteel les geeft. Maar dat heeft even tijd nodig, dat is per ruiter tot ruiter verschillend, de ene heeft sneller onder de knie als andere.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:24

Ach als het een manier is die bij je past? Ik zou het iig niet in de ring doen , denk dat de jury je er wel op afstraft.

Mijn manier is het niet, ik probeer zoveel mogelijk met been op te lossen en zo min mogelijk met hand.
maar zoals iemand zegt er zijn meerdere wegen die naar rome gaan de 1 hoeft niet beter te zijn dan de ander zolang je de basis maar pakt toch en dat idd niet op de voorhand vallen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:29

Bets schreef:
Ja dat kan inderdaad handen laag rijden, maar ben je ook weleens naar een clinic van Anky geweest? Ik ben 2 wk geleden nog geweest en haar leerling moest eerst ook met wat hogere hand rijden (was ook ver gevordere amazone) omdat haar paard begon te duiken. En tevens rijdt Anky inmiddels veel op dezelfde wijze en geeft zij ook op die wijze les/clinics zoals Antoine momenteel les geeft. Maar dat heeft even tijd nodig, dat is per ruiter tot ruiter verschillend, de ene heeft sneller onder de knie als andere.

Ik hoop niet dat anky dit leest, zou ze denk ik niet erg blij mee zijn Haha!:D
Heb haar pas nog gezien op een pavoclinic. Daarnaast rijden zij en haar leerlingen op een totaal andere manier als antoinne de both dat doet, vind een vergelijking tussen deze 2 dan ook totaal niet op zijn plaats. Om de handen omhoog te doen als een paard duikelt is een tijdelijke oplossing. Dit noem ik een trukje, maar geen manier om een paard in de oprichting te RIJDEN. Ik denk dat dit dan ook een reden is geweest om de mensen te laten zien hoe het paard moet lopen en de amazone te laten voelen waar de oprichting moet zijn. Maar niet een manier om een paard altijd zo in de oprichting te krijgen.
Tuurlijk heeft iedereen een eigen manier van trainen, en je moet doen waar je je goed bij voelt. Al moet je zoals hier ook al aangegeven wordt wel rekening mee houden dat de jury die manier niet altijd even positief beoordeeld. En er zijn idd erg veel verschillende wegen naar rome. Je kunt een de snelweg kiezen of een omleiding. Uiteindelijk kom je toch op hetzelfde punt. Haha!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:39

Een paard met hoge hand rijden, hij zou dan op EIGEN benen moeten lopen en aan de andere kant steun moeten zoeken op de hand,......zeeeer tegenstrijdig niet waar??

IMO is het zo dat hoe hoger de hand, hoe meer spanning in de bovenlijn en hoe meer kans op verzet in het hoofd, zo'n paard loopt NIET op eigen benen en is NIET ontspannen. Je moet je paard JUIST VAN de hand kunnen rijden op zijn eigen benen.
Binnenhand nog hoger??? Gevolg: Blokkade in het binnenachterbeen..... kans is groter op verzet en blijven hangen in de oefeningen.... Ik vraag me af waar jullie in godsnaam mee bezig zijn daar!!!
Leuk voor ff misschien maar zeker geen lange termijn oplossing want dit gaat helemaal fout!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:02

Samsam schreef:
Ik vind het een beetje een raar verhaal, een paard moet juist niet steunen op je (veels te hoge handen) maar oprichting ontstaat omdat hij verzameld, meer gewicht achter overneemt, en achter gaat zitten, dat krijgt de hals vanzelf meer oprichting.


Inderdaad!

En ik wil niet veel zeggen, maar jouw binnenhand omhoog brengen om stelling te krijgen is helemaal verkeerd. Als je je paard goed voor elkaar hebt moet je al stelling kunnen krijgen door jouw paarde te laten buigen om jouw binnenbeen. Mocht hij daar nog niet klaar voor zijn, dan werk je ZIJWAARTS in, vraag je stelling door jouw binnenhand omhoog te brengen, dan blokkeer je jouw paard en knikt hij vals af. Door zijwaarts in te werken kan je jouw paard veel lengtebuiging vragen en zal je ook zien dat hij/zij al vanaf de schoft buigt.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:06

Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.

Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen.

Uw binnenhand is nooit lager dan uw buitenhand. In een wending of op de volte is uw binnenhand zelfs altijd hoger dan uw buitenhand.

Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.


Dit is mij meegegeven. Ik kraak niemand af, maar zo bedoelde ik het (misschien is het wat anders overgkomen)


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:45

Bets schreef:
Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.

Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen.

Uw binnenhand is nooit lager dan uw buitenhand. In een wending of op de volte is uw binnenhand zelfs altijd hoger dan uw buitenhand.

Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.


Dit is mij meegegeven. Ik kraak niemand af, maar zo bedoelde ik het (misschien is het wat anders overgkomen)

De inhoud van deze theorie daar gelaten kun je als je deze theorie naast de anky-manier legt zien dat deze totaal niet met elkaar overeen komen.
IMO moet antoinne maar eens een clinic bij anky gaan volgen over de houding en zit van de ruiter in samenwerking tot het rechtrichten en oprichten van een paard.
Verders denk ik niet dat je iemand afkraakt maar dat je voor je eigen theorie op komt. Dat is in mijn ogen een goed iets, aangezien je achter je eigen trainingsmethode moet staan. Doe je dit niet kun je beter op een andere manier gaan trainen. Dat betekend overigens niet dat je niet open kunt staan voor de andere theorien.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:47

de een zegt dit de andere dat. ik vind het op dit moment fijn om met wat hogere handen te rijden omdat mijn paard moet leren om zijn eigen hoofd te dragen, het ligt wel aan de positie van waar ik mijn paard zijn hoofd wil hebben, als ik hem dus lager wil hebben ga ik niet met mijn handen te hoog rijden, vaak is dit dus een manier om je paard zijn eigen hoofd te leren dragen. maar ik vind extreem hoge handen een erg lelijk gezicht net of je het paard zijn hoog moet houden ipv dat je het hem aan het leren bent.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:52

marloezzke schreef:
de een zegt dit de andere dat. ik vind het op dit moment fijn om met wat hogere handen te rijden omdat mijn paard moet leren om zijn eigen hoofd te dragen, het ligt wel aan de positie van waar ik mijn paard zijn hoofd wil hebben, als ik hem dus lager wil hebben ga ik niet met mijn handen te hoog rijden, vaak is dit dus een manier om je paard zijn eigen hoofd te leren dragen. maar ik vind extreem hoge handen een erg lelijk gezicht net of je het paard zijn hoog moet houden ipv dat je het hem aan het leren bent.


Wanneer jouw paard niet bovenin wil lopen en zich opkrult (bijvoorbeeld), dan kan je je het hoofd ook een keer met je handen optikken en daarna moet je je hand weer op normale hoogte plaatsen en hand voor geven. Ook al moet je dit 10 of 20 keer achter elkaar doen! Als jij je handen hoog blijft plaatsen, dan draag jij het hoofd van jouw paard, hij draagt dan zeker zijn hoofd niet zelf.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:36

Ik denk dat jullie alles gewoon erger aan het maken zijn dan het is
Er staat daarboven bezig dat ik bezig ben geweest met de oprichting dit weekend, inderdaad. Oprichting doe ik NIET door hem naar boven te trekken zoals sommigen van jullie hier suggereren! Ik rijd veel tempowisselingen en neem hem dan stilletjes terug met een kleine ophouding eenmaal achterhand er meer onder is en front naar boven is ga ik weer sneller en begin ik opnieuw. Dat is de beginfase voor mijn paard. Daarbij wil ik ook even de reactie geven dat ik geen stelling vraag door de binnenteugel helemaal naar boven te trekken zoals sommigen weer beweren! De foto waar mijn binnenhand fel naar boven staat is een foto waar meneer net op de schouder ging vallen en dat liet ik niet toe!!!
En ja mijn handen staan hoog maar het is een TRAINING zo ga ik inderdaad niet op wedstrijd gaan hoor, ik wacht tot mijn paard er klaar voor is. En nog een vraagje ziet het paard er zo gespannen uit Verward Mijn paard loopt alles behalve gespannen.
Mijn teugels zijn wel te lang op deze foto's dat geef ik wel toe, maar ik hou me voorlopig bij de hoge handen! Mensen die vastplakken aan het perfecte plaatje bij jonge paarden gaan toch vaak in de fout Scheve mond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 08:51

maar WAAROM moet je dan metr zo'n hoge hand rijden?

je paard moet heelmaal niet steunen op je handen, en al helemaal niet op de binnenteugel

hij moet op eigen benen lopen, zonder je hand als 5e been te gaan gebruiken, en zelf zijn hoofd dragen

hij moet altijd je hand blijven volgen, jij je hand naar voren, hij zn neusje naar voren

jij je hand omlaag, hoofd omlaag, jij je hand omhoog, en dan....juist, dan til je zn hoofd mee omhoog

Bets schreef:
Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.


bij jou is dit absoluut niet het geval, je hebt je onderarm omhoog en zeker niet in een rechte lijn naar de mond....

handen te laag is ook weer niet goed, maar te hoog ook niet

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 09:33

Renske20 schreef:

je paard moet heelmaal niet steunen op je handen, en al helemaal niet op de binnenteugel

hij moet op eigen benen lopen, zonder je hand als 5e been te gaan gebruiken, en zelf zijn hoofd dragen

hij moet altijd je hand blijven volgen, jij je hand naar voren, hij zn neusje naar voren

jij je hand omlaag, hoofd omlaag, jij je hand omhoog, en dan....juist, dan til je zn hoofd mee omhoog



Als jij denkt dat ik zijn hoofd zou kunnen "dragen" gedurende de tijd dat ik rijd dan maak je jezelf iets wijs hoor Verward Ziet dit er naar uit of ik hier 660 kg aan het dragen ben? mogelijk hoor! Mijn paard rijd met een fijne aanleuning en zijn achterhand staat er mooi onder! Mocht ik dan toch zo prutsen met mijn handen, leg me dan alsjeblieft eens uit hoe hij toch deftig loopt???? Ik heb nog nooit een paard geweten die ontspannen liep en ruim als de ruiter aan het prutsen was Verward

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:43

met hoge handen hef je eigenlijk de voorhand als het ware op zodat het paard de onder hand er onder kan zetten.

het wordt veel gebruikt, je paard zijn galop is dan ook vele beter

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:48

jess2130"]
[quote="Renske20 schreef:

je paard moet heelmaal niet steunen op je handen, en al helemaal niet op de binnenteugel

hij moet op eigen benen lopen, zonder je hand als 5e been te gaan gebruiken, en zelf zijn hoofd dragen

hij moet altijd je hand blijven volgen, jij je hand naar voren, hij zn neusje naar voren

jij je hand omlaag, hoofd omlaag, jij je hand omhoog, en dan....juist, dan til je zn hoofd mee omhoogAls jij denkt dat ik zijn hoofd zou kunnen "dragen" gedurende de tijd dat ik rijd dan maak je jezelf iets wijs hoor Verward Ziet dit er naar uit of ik hier 660 kg aan het dragen ben? mogelijk hoor! Mijn paard rijd met een fijne aanleuning en zijn achterhand staat er mooi onder! Mocht ik dan toch zo prutsen met mijn handen, leg me dan alsjeblieft eens uit hoe hij toch deftig loopt???? Ik heb nog nooit een paard geweten die ontspannen liep en ruim als de ruiter aan het prutsen was Verward

[/quote]

Begrijp ik het goed? Jij hebt geen gewicht in jouw handen? Dan betekent dat dat hij in de oprichting op eigen benen loopt en dat jij jouw hand dus helemaal niet hoog hoeft te houden! Dus als jij jouw handen op normale hoogte plaats en netjes jouw handen voor geeft, dan zal de oprichting ook blijven.

En nog een opmerking: Men is meer aan het trainen dan dat men op concours zal gaan, waar denk je dat het mis zal gaan? Als jij jouw paard leert dat hij zijn hoofd gedragen moet houden door jouw handen hoog te plaatsen (waardoor jij hem echt wel een steunpunt geeft), dan zal hij op concours echt niet zijn hoofd gedragen houden als jij jouw handen laag zet. Doet hij dat wel, dan snap ik niet waarom jij jouw handen in de training dan zo hoog plaats, dan doe je het voor niets.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:59

orionneke schreef:
Een paard met hoge hand rijden, hij zou dan op EIGEN benen moeten lopen en aan de andere kant steun moeten zoeken op de hand,......zeeeer tegenstrijdig niet waar??




Zoals ik zei zeer TEGENSTRIJDIG...... Je zegt steeds iets anders om je eruit te praten, je smoes is leuk geprobeerd maar hij werkt niet hoor.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:06

marahorse schreef:
met hoge handen hef je eigenlijk de voorhand als het ware op zodat het paard de onder hand er onder kan zetten.

het wordt veel gebruikt, je paard zijn galop is dan ook vele beter


Hoort het paard niet zelf zijn voorhand op te heffen?

Jeetje mina wat een theorie zeg! Als je jouw paard een keer optikt met jouw handen en ze daarna weer terugplaatst, dat kan ik snappen, maar het paard steun geven met een hoge hand en vervolgens beweren dat hij op eigen benen loopt..........................

Weet je wat beter is? Doe eens wat grondwerk! Laat iemand jouw paard met een zweepje bijtikken aan de achterhand, houdt jij jouw paard maar eens onder jouw zit, werk hem los van voren, dan zal jij zien en merken wat de juiste manier is van een paard op de achterhand rijden en dan zal je merken wat een wereld van verschil dat is! Een paard op jouw handen laten lopen of een paard op eigen benen laten lopen!

Het jammere aan deze discussie is dat jij denkt dat dit echt de manier is, heel jammer. Je zal het laatste echt eens moeten proberen, dan zal je begrijpen wat de anderen allemaal bedoelen en dan voel je denk ik het verschil.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 10:22

Kijk ik ga niet over die hoge handen blijven doordrammen, dat is nu eenmaal de manier hoe ik hem nu rijd! Ieder zijn manier, maar nu wil ik er wel even op ingaan, als ik in jullie profielen ga kijken zie ik paarden lopen die praktisch op de voorhand lopen en die niet rechtgericht zijn! Zijn jullie dan zo goed bezig? Velen onder jullie zijn bezig over die handen maar praktisch niemand die iets zegt over hoe het paard loopt! Wat ik ook nog even kwijt wil: ik heb niemand nodig die met een rijzweep naast mij loopt om zijn achterhand te voelen, want zijn achterhandgebruik is in orde (kijk ook is naar de achterhand ipv mijn handen dank u)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:28

ik vind het er heel mooi uitzien hoor, en die houding van je handen is helemaal niet erg. antoine de bodt weet heus wel wat hij doet!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:33

Ik ga er verder ook niet over in discussie.

Ik sta op stal bij een Prix st. George-amazone, zij is momenteel een paard aan het voorbereidenvoor de GP en ik kan jou wel vertellen dat dit niets met dressuur te maken heeft. Binnenhand omhoog brengen om hem niet over de schouder te laten vallen ................. Ik kan jou wel gaan uitleggen waarom het jou het gevoel geeft dat dat helpt en wat de negatieve kanten (vals afknikken in de kaak) er van zijn, maar jij denkt toch dat jij goed bezig bent.

Ik reageer in ieder geval niet meer.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers