Ergernissen op manege/pensionstal?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ergernissen op manege/pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 19:36

Ok, mijn ergernissen Haha!

Je staat op de spuitplaats om een of andere rede altijd in de stront van een ander, maar als je dan gaat vragen wie zijn stront niet opgeruimt heeft, heeft iedereen het opgeruimd... (ja, er zijn er dus 3 die hun stront op ruimen, Ik, Angelique, en een andere pensionklant) Vooral als manege kids de spuitplaats gebruikt hebben is het er een takke zooi! (en stef maar boenen....)

Dan met de manege:
Zadels worden met hangende beugels weg gehangen, met als gebvolg dat je behoorlijk blauwe knieeen krijgt als je een zadel wil pakken en je hebt er geen erg in
Bitjes worden zelden afgespoeld na het rijden (ja, door mij....)
Halsters, halstertouwen en borstels slingeren altijd over het hele erf... *en stef maar weer ruimen*
We hebben de lessers een briefje gegeven (en ouders) met gewoon een paar simpele puntjes. Even wegen na het poetsen, halster terug hangen waar je het gepakt hebt, borstels terug in de kist, etc. Maar het blijft gewoon dweilen met de kraan open.. Wat doe je hier nou aan?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:39

ja dit was bij ons op stal ook zo, helemaal gek werd ik ervan. Dus toen heb ik maar een nieuwe regel bedacht; alles wat rondslingert is voor mij! *LOL* Moet jij eens kijken hoe snel ze alles weer opruimen, als ze erachter komen dat ze alles kwijt raken Haha!

[o]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 19:44

verootjoo schreef:
ja dit was bij ons op stal ook zo, helemaal gek werd ik ervan. Dus toen heb ik maar een nieuwe regel bedacht; alles wat rondslingert is voor mij! *LOL* Moet jij eens kijken hoe snel ze alles weer opruimen, als ze erachter komen dat ze alles kwijt raken Haha!


Tja, da's leuk, maar het is dus manege zooi wat ze laten slingeren.
Heb het zelfs een keer (1.5 jaar geleden hoor..) dat het begon te regenen toen ze aan het afzadelen waren.
Meisje (jaar of 14, weet niet meer wie) had haar pony aan de muur staan, zadel neer gesmeten, hoofdstel Idem. Pony bezweet aan de muur laten staan (in de stromende regen) en zelf snel naar de kantine gerent...
En dan vinden ze het gek dat ik ze uit de kantine kom plukken..
"Jij reed toch op die en die??"
*Euhm, ja...*
"Pony binnenzetten, droogwrijven, zooi opruimen en droogmaken... NU!!!!"
Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:48

ik heb ooit op een stal gestaan en daar liep een geit rond......... nou dan laaat je het wel uit je hoofd om dingen te laten slingeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 19:52

yep, maar nogmaals, het is allemaal van de manege wat ze laten slingeren. Hun eigen zooi ruimen ze uiteraard keurig netjes op.... (alleen krijgt de manege steeds meer zwepen Haha!)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:27

Hmmm, ben ik blij dat ik altijd bij een boer heb gestaan. Waar ik nu sta heb ik alles te vertellen(ook over de andere pony's).

En nog ff, dan heb ik m'n stallen bij huis. Dat zal helemaal een verademing worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:43

stef schreef:
Even wegen na het poetsen,
Verward Haha!

Eh, diegene die het zadel niet netjes terug hangt, moet de week erop zonder zadel rijden. Tong uitsteken
Hoofdstel niet netjes terug gehangen? Diegene meteen het hele hoofdstel laten schoonmaken. Diegene sie moeite hebben met stront opruimen op de poetsplaats? Die poetst de pony maar in de box.
De borstels niet meer in de stal leggen, maar in de kantine. De kinderen moeten dan de borstels daar ophalen even noteren wie er hoeveel borstels meeneemt, die moet hetzelfde aantal borstels weer inleveren voor het rijden, anders wordt er niet gereden.
Zweep erover. ~~}>

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:50

stef schreef:
Zadels worden met hangende beugels weg gehangen, met als gevolg dat je behoorlijk blauwe knieeen krijgt als je een zadel wil pakken en je hebt er geen erg in


Grrrrrr Ik ken het probleem, misschien is een verplichte cursus beugels opsteken een optie?? Haha!
Wat nog erger is, die mensen die menen dat ze het kunnen en dat je dan met een zadel loopt waar onderweg naar de stal een beugel naar beneden zakt. AUW.
Ik wou dat ik een oplossing voor je had, maar helaas.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:01

ik sta gelukkig niet meer op een manege.... maar wat ik wel hinderlijk vind op onze stal is dat een aantal mensen de bak-regels niet kent, of ze gewoon negeert...

(als ik zelf weer eens wat minder controleerbaar door de bak ga roep ik het altijd, of ik geef van te voren aan dat ik ga galopperen, dat ik dan minder stuurbaar ben en bied alvast mijn excuses aan... Haha!)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:12

Kosten in rekening brengen? Misschien bv een les innemen ter vergoeding van de nieuw aan te schaffen spullen?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:08

Kids die in de bak rondscheuren op hun pony en absoluut niet om zich heen kijken, terwij ik daar aan het trainen ben... Boos!
Gelukkig maakt mijn paard altijd wel indruk met haar niet zo vriendelijke blikken naar andere paarden Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:12

Naz schreef:
Kids die in de bak rondscheuren op hun pony en absoluut niet om zich heen kijken, terwij ik daar aan het trainen ben... Boos!
Gelukkig maakt mijn paard altijd wel indruk met haar niet zo vriendelijke blikken naar andere paarden Haha!


hahhahaaa deed ik vroeger ook altijd........ Femy vd Heijde reed 100 jaar geleden al intZ en ik had toen mijn superbrave New Forrester, ik was 13 en zij was 30, Ik speelde tikkertje (met mijn mede 13 jarige stalgenoten) in de bak en zij oefende travers. Kan je verzekeren ging niet altijd samen......... nu ben ik 30 en oefen ik travers........ en komen er GEEN 13 jarige kinders met hun pony's op het erf Haha!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:20

Risco staat op een kleine pensionstal. Er lopen een paar kinderen rond, van hunzelf en een kind die een pony verzorgd. Voor de rest meestal volwassen. Ik denk dat overal wel kleine ergernissen zijn.
Als ik kom is bv altijd het stro op, als ik het laatste pak leg ik altijd een nieuwe pak terug. Of de riek en schep slingeren weer ergens rond. Maar voor de rest valt het eigenlijk reuze mee!
Ik denk dat het bij een manege inderdaad erger kan zijn.

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:47

stef schreef:

Tja, da's leuk, maar het is dus manege zooi wat ze laten slingeren.
Heb het zelfs een keer (1.5 jaar geleden hoor..) dat het begon te regenen toen ze aan het afzadelen waren.
Meisje (jaar of 14, weet niet meer wie) had haar pony aan de muur staan, zadel neer gesmeten, hoofdstel Idem. Pony bezweet aan de muur laten staan (in de stromende regen) en zelf snel naar de kantine gerent...
En dan vinden ze het gek dat ik ze uit de kantine kom plukken..
"Jij reed toch op die en die??"
*Euhm, ja...*
"Pony binnenzetten, droogwrijven, zooi opruimen en droogmaken... NU!!!!"
Haha!


Echt? dat vind ik dus belachelijk!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:59

Mijn grootste ergernis? Dat stallen doordat ze uitbreiden of inkrimpen of weet ik veel wat de belofte van de hele dag naar buiten niet nakomen!!!

There is no reality, only perception.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 02:25

SmithsGirl schreef:
ik sta gelukkig niet meer op een manege.... maar wat ik wel hinderlijk vind op onze stal is dat een aantal mensen de bak-regels niet kent, of ze gewoon negeert...


Misschien een idee om te vragen of ze de bakregels kennen en zo niet even uitleggen. Weten ze het wel en maken ze het echt te bont, gewoon heel hard 'Hoefslag vrij!!!!' roepen. Soms is het wel handig om bij twijfelgevallen even te roepen of je buitenom of binnendoor gaat, dan weet de ander waar hij/zij aan toe is.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 07:40

na de les iemand bij de zadel kamer neerzetten en meteen laten controleren, doen ze iets niet goed kan je ze het meteen overnieuw laten doen. En borstels en halsters gewoon zelf meelaten nemen. dan zijn ze er ook meteen een stuk zuiniger op.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 07:41

CCCCorine... de bakregels hangen naast de radio... Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 07:49

Inderdaad meer toezicht na het rijden. Blijkbaar kunnen die kinders dat nog niet zelfstandig.
Op de manege waar ik werkte heb ik eens grote schoonmaak gehouden. Alle rondslingerende spullen in de container gegooit. Inclusief sporen, chaps, bitten, etc. Dit wel na diverse waarschuwingen en het heeft een hele tijd geholpen...
Je hoeft het natuurlijk niet echt weg te gooien, je kunt het ook ergens wegleggen waar iedereen het met een donderpreek kan komen ophalen.

* To Belg, or not to Belg *

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 08:54

Ik heb een tijdje op een manege gereden *toen ik nog klein was Knipoog* en daar was alles wat je leit rondlsingeren niet meer van jou Haha!
Werkte perfect! iedereen ruimde netjes alles op..
micchien een idee voor bij jullie stef?

Dag lieve mama...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:10

strenger zijn hoor! borstel inleveren na het rijden zoniet gaat er een telefoontje naar moeders.

zadel niet netjes terug hangen idd de week erop zonder zadel rijden.
stront niet opruimen voor straf laten uitmesten Haha!

mhhhhh wat heb ik het toch ideaal zo aan huis

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:41

Ik begrijp uit je profiel dat je pensionklant bent bij een manege. Dus vind ik dat je de eigenaar van de manege hierop aan zou moeten spreken.

Verder vond ik de tips van Suzan wel goed eigenlijk. Labeltje aan het zadel, halster, hoofdstel doen, zodat je makkelijk kan zien van welke pony de rondslingerende spullen zijn. Kijk even op de lijst wie er op die pony gereden heeft en spreek dat kind er op aan. Gebeurt het te vaak, maatregelen treffen. Zorg ook dat iedereen weet dat dat de nieuwe regel is, stuur bijvoorbeeld eens een mailing rond aan de ouders. De borstels kan je per pony in een tasje doen en dan inderdaad laten ophalen en weer terugbrengen. En even checken of de inhoud nog wel compleet is natuurlijk.

Wel jammer dat dit soort regels nodig zijn, wat is het nou voor moeite om je zooi op te ruimen, het bit even af te spoelen en je pony indien nodig droog te wrijven. Dat beest heeft hard voor jou gewerkt, dan mag je best wat terug doen.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:59

Ik sta ook op een manege... Dit is net nieuwbouw dus de lessen vallen nog mee en het ziet er altijd netjes uit.. Enkel het word steeds drukker de stallen zijn nog niet of zijn al verhuurd voor nieuwe klanten... Ik stond er voordat de nieuwbouw er allemaal was.. Toen trok niemand het zich aan wie wil nu enkel met een buiten op een stal staan. Nu is het echte luxe dus word nu druk. Ik heb zoiets van wow sommige mensen zeggen niet eens gedag al staan ze er net.. Haat dat soort mensen Boos! of mensen met kapsonus grrrrrrrrrr hekel aan enkel daar erger ik me aan op de manege... De lessen zijn goed verzorgt en er is geen rotzooi van les klanten enz... Dus dat is mooi... Iedereen ruimt zijn eige strond op dus beter kan niet Haha!
Tevens zijn er weinig kinderen op stal dus last heb ik er niet van.. En het is gezellig.. Maja kleine dingetjes blijf je altijd wel houden denk...

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:26

Ik sta met mijn paard ook op een manege waar ik ook les geef. Het is volgens mij overal hetzelfde. de kinderen hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel meer. ze hebben geen idee wat b.v. een zadel kost. Daar komt ook nog bij dat paps en mams al in de auto zitten te wachten als de les nog niet eens klaar is want ze zijn druk.
Ik heb als regel ingevoerd dat als ze te laat zijn of hun spullen niet opruimen, dan mogen ze de volgende keer niet rijden maar dan krijgen ze een proefwerk over paarden. Of verplicht zadels poetsen.
Bitten schoonmaken helpt ook niet om dat 10000x keer te zeggen. wij hebben nu een borsteltje naast de kraan gehangen en het gaat IETS beter.
Volgens mij valt het nooit helemaal op te lossen.......helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:51

Geloof het of niet, maar ik heb vier jaar op pensionstallen gestaan en altijd was er wel wat waar ik me groen en geel aan ergerde. 'k Heb het geprobeerd hoor, om mezelf wijs te maken:

ERGER JE NIET, VERWONDER JE SLECHTS

maar da's toch verrekte moeilijk als de bak weer een knolleveld was, de paarden weer geen eten hadden gehad, ze weer niet buiten waren geweest of de stalhouder je paard gewoon drie uur op het volle gras zet in het begin van het seizoen waardoor je d'r met vette koliek aantreft ("Lief joh, Mileen ligt in d'r stalletje!" AAAAARCHHHHH!)

Nu sta ik op een manege en guess what.....
Professioneel toezicht, goed voer EN op tijd, goed onderhoud van de bak, paard krijgt medicijnen/wordt afgestapt etc etc Alles goed geregeld! Had ik jaren geleden moeten doen ipv die uitvreters van pensionhouders sponsoren!
(En nee, geen gillende kinderen, paard niet chagarijnig van het aaien, bakken voldoende beschikbaar etc etc Tong uitsteken )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers