Ongeneeslijk paard; naar de slacht of inslapen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Ongeneeslijk paard; naar de slacht of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 18:33

Met een vriendin heb ik het er de laatste tijd veel over. Zij had het er ook al met haar zus over gehad...

Ik weet het niet, je kan het van beide kante bekijken. Maar wat is nouw jullie mening??

Als je paard ongeneesbaar is, wat niet te hopen valt, wat zou je dan doen. Hem laten inslapen in zijn stal, of hem naar de slacht laten brengen (Ik laat de verzekering ernu buiten, dus dat moet je er niet bij betrekken)

Veel mensen krijgen bij de slacht nare ideeen (Een beetje Penny-achtig) en dat het iets 'zeer slechts' is. Daar zijn (zieke) paarden echter wel in 1 keer uit hun lijden verlost, en ze hebben in het einde zelf geen erg.
Wel hoor je vaak dat paarden het 'aanvoelen' als de daar staan, en de angst zegmaar ruiken.

Met inslapen hoeven ze niet onnodig vervoerd te worden, wat misschien een ellendige reis zou zijn. Tegen de spuit gaan ze echter wel vechten tegen de dood. Hun bloed stolt en ze voelen het door hun lichaam gaan, en het is hun natuurlijke drang ertegen te vechten of ervoor te vluchten, wat niet kan. Uiteindelijk vallen ze om (Als ze tenminste nog stonden) en dat is ook niet denderend.
Daarna worden ze ook nog eens opgehaald met een zo'n grijparm.

Al met al, als ik vergelijk zou ik echt niet weten wat ík zou doen. Ik denk dat het aan de situatie zelf ligt, wat mijn beslissing zou worden.

Eigenlijk hoop je natuurlijk gewoon dat je paardje een natuurlijke, snelle dood sterft... Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:48

zijn al erg veel topics over geweest,met de zoekfunctie kan je vast heel veel vinden

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 18:51

oh ok, dat wist ik niet, sorry Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:54

Idd er is heel veel over te vinden.

Ik weet niet wat ik zou doen. Hangt van de situatie af.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:37

Met inslapen krijgen ze eerst een verdoving (zijn ze in slaap) en dan krijgen ze pas de echte spuit. Dit hebben mijn beide (oude) paarden gekregen en dat ging goed.
Daar heb ik geen spijt van en zou het altijd zo doen (hopelijk hoeft dat pas over 25 jaar of nog langer!)
Het paard van een vriendin van mij kreeg direct de dodelijke injectie (staand) en die ging inderdaad vechten !
Verder is er idd veel over te vinden.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 20:01

Ja, ik weet dat er een eerste spuit aan te pas komt vaak... Dat is wel veel fijner dan....

Maarja, ik wist dus niet dat er meerdere topics over waren, sorry

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:21

Leo_ke schreef:
Tegen de spuit gaan ze echter wel vechten tegen de dood. Hun bloed stolt en ze voelen het door hun lichaam gaan, en het is hun natuurlijke drang ertegen te vechten of ervoor te vluchten, wat niet kan. Uiteindelijk vallen ze om (Als ze tenminste nog stonden) en dat is ook niet denderend.


Dit klopt dus echt niet. Ze worden eerst versuft met domosedan. Vervolgens kun je kiezen of ze nog een verdoving krijgen dat ze rustig gaan liggen.
De laatste injectie werkt pas zodra die bij het hart is. en doordat ze versuft zijn merken ze hier helemaal niks van, en vertonen dus zeker geen vlucht en vecht gedrag.
Het kan zelfs een enkele keer dat het paard al sterft wanneer er nog gespoten word.

HEt grote nadeel is dus de grijper en daarna de rendac.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:26

Ik heb mijn paard naar de slacht gebracht. hij had hoefkatrol ergste fase, was niets meer aan te doen. Ze begeleiden je heel erg goed bij de slacht,1 seconde, en het is voorbij. Ik vond het idee dat mijn paard 1 of 2 dagen dood langs de weg zou liggen niet fijn, en ook niet dat hij door die grijper zou worden opgepakt.
Ok, slachten is ook niet fijn,maar het is wel zo gebeurd, en het paard heeft er dan toch geen gevoel meer.
Mijn 2 andere paarden gaan later al hun tijd komt ook naar de slacht, er is echt niets lugubers aan, het zijn mensen die echt wel weten dat je verdriet hebt.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

interoza
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:27

hoi ik heb mijn eerste paard naar de slacht gebracht en mijn tweede heb ik laten inslapen.

bij de slacht heb ik niet z'n goede ervaringen als hij eenmaal dood is worden ze gelijk open gesneden om te kijken of het allemaal goed is maar ik stond met mijn paard daar en die man begon zijn messen te slijpen dus heb daar echt nachtmerreis van gehad.. maar verder voor het beest zelf amakt het niet uit het is meer een menselijk probleem dan dat een paard het door heeft.. alleen vind ik heb wel zielig als ze zo mee gegeven worden en zoek het amar uit.. misschien worden ze alsnog sdoor verkocht naar het buitenland.. dus zorg dat je zelf mee gaat en dat jij of een ander kijkt of hij echt niet meer leeft

mijn tweede paard heb ik laten inslapen dat ging heel vredig anders dan vroeger.. vroeger kregen ze domosedan en daarna al de dodelijke injectie maar tegenwoordig krijgen ze eerst domosedan een spier verslaper.. dan narcose toe gedient en dan slapen ze al en dan de injectie.
het gaat dan heel vredig en kan je er bij blijven om afscheid te nemen dat help goed voor het rouwproces...

maar voor het paard maakt het denk ik niet veel uit hoe ze gaan.. het is meer de menselijke gevoelens die mee spelen en de een vind het op die menier goed en de ander vind het de andere methode prettiger

het is ieder voor zich zelf
ik prefereer in laten slapen het kost natuurlijk wel wat maar je het is wel een waardig afscheid voor je beestje die altijd alles voor je heeft gedaan..

liefs interoza


Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 20:31

interoza schreef:
vroeger kregen ze domosedan en daarna al de dodelijke injectie maar tegenwoordig krijgen ze eerst domosedan een spier verslaper.. dan narcose toe gedient en dan slapen ze al en dan de injectie.
het gaat dan heel vredig en kan je er bij blijven om afscheid te nemen dat help goed voor het rouwproces...


Dat bedoelde ik ermee dat ze er met de vroegere methode echt tegen gingen vechten. Ik heb gehoord dat het nog wel eens word gedaan Verward Maar dat mag toch niet meer? Verward

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

interoza
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:44

ik ken ook een aantal mensen die hun paard lieten inslapen zonder de narcose en idd ging het paard er tegen "vecht" puur omdat ze in paniek raakte omdat ze voelen toch dat er iets mis is en ze zien z´n dierenarts met een spuit aankomen en je voelt natuurlijk wel die vloeistof door je aderen gaan sat voel je zelf ook als je een bepaalde stof in je aderen krijgt gespoten..

xinteroza

interoza
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:45

en ik weet niet of die techniek nog wordt toegepast maar ik heb er gewoon omgevraagt of het via narcose kon anders had ik hem zo weer ingelaten..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:59

Ik heb mijn twee paardjes laten inslapen, beide keren met een narcose ervoor. En allebei de keren zijn ze rustig ingeslapen. De erste keer helaas in Utrecht de tweede keer gewoon lekker thuis op haar vertrouwde plekje en geen transport. We zijn er helemaal bijgebleven en dat is toch het minste dat je kan doen.

Ik heb vaak gelezen dat op het slachthuis met het schietmasker het vak genoeg misgaat. En het idee dat mijn paard net dood is hij aan een haak gehangen wordt en opengesneden. Nee dank je nooit van mijn leven. Dan maar geen geld voor mijn paard terug.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:48

Licht aan de situatie. En aan het gevoel van de baas van het paard. Als een paard niet meer kan lopen dan is het natuurlijk eerlijker om hem in te laten slapen. Kan het goed lopen dan kan je ze ook gewoon naar de slacht brengen. En als je het eng vind om erbij te blijven dan vraag je gewoon iemand anders die er bij blijft als het paard geslacht word.

Zelf ben ik laatst voor een kennis meegegaan. Hij reed zelf de trailer naar het slacht huis en vroeg of ik hem naar binnen wilde brengen en ervbij zou blijven totdat hij dood ging. Dat heb ik natuurlijk voor hem gedaan (was al van te voren afgesproken). het enige wat hij zag was het slachthuis en hoorde het schot.

MAAR ZORG DAT ER ALTIJD EEN BEKENDE BIJ IS TOTDAT DIEGENE HEB GEZIEN DAT HET PAARD DOOD IS.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:06

het schot horen lijkt me vreselijk zeg..
ik zou me paardjes als het eventueel kan..lekker thuis in laten willen slapen zonder poespas..dus niet dat ze voelen dat ze sterven..en ik zou erbij willen zijn..als afscheid..
dan worden ze nog met een grijper opgehaald..dat hoef ik dan niet te zien..maar het idee dat ze erin gaan staan snijden lijkt me toch minder fris..

Karaat_the_newforest op Instagram

shadowtje
Berichten: 108
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:15

ik denk dat het maarnet is hoe je paard er bij staat. en wat voor ervaringen je er mee hebt

zo hard gevochten tegen de pijn omdat je nog zo graag bij ons wilde zijn
ik weet het je wilde nog niet maar je was te ziek
rust nu maar zacht, Yusta lieverd je zit voor altijd in m'n hart

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:24

Als je paard pijn heeft de hele dag, dan is de keuze niet moeillijk; dan laat je hem afmaken. Ikzelf opteer dan toch de slacht; dan heeft het restant van je paard toch nog iets nut. Ik geloof nl dat het lijf slechts een omhulsel is van iets wat heel mooi is, maar weggaat zodra het dier overlijdt. Wat er daarna met het lijf gebeurt, is dus om het even, imo.

Pas echt lastig wordt het als je paard ondanks al zijn klachten wel een redelijk leven kan hebben zonder arbeid. Wat doe je dan? Kan je een paard jonger dan 10 jaar dan wel houden? voor gebruik als knuffelcavia zijn ze immers toch een slagje te groot en te duur....
En ben je bereid ze dan te houden ook al worden ze 23?

NEt dat vraagstuk, daar worstel ik mee.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:08

ik zou mijn paardje echt niet naar de slacht kunnen brengen, het idee gewoon. ik denk niet dat ze iets anders voelen ofzo maar het gevoel dat mensen daarna je paard opeten is zo harteloos. ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om macho naar de slacht te brengen, ik wens hem liever een rustige dood waar ik samen afscheid kan nemen. ik denk ook dat het door de jaren heen de slacht heel erg negatief tegenover de buitenwereld is neergezet. als dat niet zo was geweest dan zouden veel meer mensen hun ppaard naar de slacht brengen en zou het ook niet zo'n taboe zijn.

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:08

Dees schreef:

Pas echt lastig wordt het als je paard ondanks al zijn klachten wel een redelijk leven kan hebben zonder arbeid. Wat doe je dan? Kan je een paard jonger dan 10 jaar dan wel houden? voor gebruik als knuffelcavia zijn ze immers toch een slagje te groot en te duur....
En ben je bereid ze dan te houden ook al worden ze 23?

NEt dat vraagstuk, daar worstel ik mee.


Ja, dat is ook iets waar ik mee zit als de tijd daar zou zijn. Nu heb ik geen paarden rondlopen die op dit moment in die situatie verkeren maar dat kan natuurlijk zomaar gebeuren.
Stel, je hebt een jong paard (jonger dan 10 jaar) en die is niet meer bruikbaar voor de sport en kan eigenlijk alleen nog maar als knuffel dienen. Geef je zo'n paard toch nog de mogelijkheid om oud te worden? Ik zou het niet weten. Hij moet de komende 20 jaar wel eten, entingen, ontwormingen e.d. hebben. Dat kost ook geld voor een dier wat eigenlijk niks meer kan. Ik zou niet weten wat ik zou moeten.
Mijn gevoel gaat wel uit naar het inslapen ipv de slacht, gewoon thuis in de stal.
Moeilijke kwesties waar we toch allemaal vroeg of laat mee te maken krijgen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:14


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Linda1
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:27

Hoi, als je besluit je paard naar de slacht te doen, zorg dan wel dat je er tot het einde bij bent. Dit klinkt niet erg leuk, maar ik heb ervaring met een (inmiddels gelukkig opgeheven) slachterij waar de paarden die er gebracht werden om een einde te maken aan een lijdensweg een beetje opgelapt werden en daarna doorverkocht werden aan een handelaar.
Ik denk zeker niet dat het slecht is om je paard naar de slacht te brengen, want ook dan gaat het snel en pijnloos, maar dit is alleen een waarschuwing. Zorg dus dat het slachtbedrijf bekend is en geen particulier bedrijfje. En let ook dan dus op!!

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:51

ik zou voor inslapen gaan en niet slachten

nicoletje moet ook gauw afgemaakt worden en ben nu bezig om een plekje op de dierenbegraafplaats te regelen omdat ik haar niet met een krengen wagen mee wil doen ( en hie rop het erf begraven daar is ze net te groot voor

ONDERSCHRIFTLOOS

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:55

alja schreef:
ik zou voor inslapen gaan en niet slachten

nicoletje moet ook gauw afgemaakt worden en ben nu bezig om een plekje op de dierenbegraafplaats te regelen omdat ik haar niet met een krengen wagen mee wil doen ( en hie rop het erf begraven daar is ze net te groot voor


uhhh? kan je dan je paard in Ned laten begraven? (de koningin wel in ieder geval) maar wij simpele nederlanders toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:06

Ik heb deze keuze 2 weken geleden moeten maken.
[VvdD] Händell laten inslapen
Ik heb Händell dus ter plekke op de kliniek laten inslapen.
Hij heeft er eigenlijk niets van gemerkt en er zeker niet tegen gevochten.
Hij is in alle rust met zijn hoofd op mijn schoot gestorven.
De kliniek heeft verder alles geregeld met de Rendac, daar ben ik dus niet bij geweest.
Zelf vond ik dit een heel paardvriendelijk afscheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, KDonna, lonniejj en 36 bezoekers