Les geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 19:40

Dit is niet echt een rijtechnisch probleem, maar wel een ander probleem. Op woensdag geef ik altijd met nog iemand les op de manege voor beginnende kinderen. We hebben 4 paarden, waarvan 1 hartstikke braaf is, maar nogal op leeftijd is. Ze wordt snel kreupel. Probleem is, ze rijden allemaal al een jaar, en durven niet eens los te rijden! ja, ze maken af en toe wel eens een zandhap. Maar die andere paarden zijn hartstikke braaf! Als je ze maar vooruit rijdt! en hun rijden zo van: straks val ik eraf. elke week is er wel een jankpartij, elke les lazert er wel iemand van zijn of haar paard af. het is neit alleen niet leuk voor hun, maar ook voor mij. ik zit er ook altijd weer tegen op om naar de manege te gaan, die koters te helpen. ik doe met ze veel afleidende dingen, maar het wil niet echt lukken. Wat doe ik fout? of wat moet ik die koters nou aan leren dan?


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 21:49

Misschien is het een ideetje om leuke spelletjes te doen? je zegt dat de pony's braaf zijn, misschien kun je een keertje tikkertje doen(in het begin dat je alleen in stap mag), slalommen, dat soort dingen. Gymnastiek is ook een goede (leuke Schijnheilig ) oefening.
Groetjes,
Manon

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 21:51

Ik sluit me aan bij Manon. Ik zat er ook al aan te denken. Als je gymnastiek gaat doen leren de kinderen vertrouwen te raken met de paarden. Niet meteen in draf,maar gewoon in stap.Tenen aanraken, oren van het paard aanraken, op de kont van het paard hangen,rondje om te wereld. Of ga eens NH oefeningen doen. Over balkjes lopen, tussen balkjes door, enzovoort!!!
Succes

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 22:01

Kimmy, waarom geef jij in vredesnaam les? Ik hoop voor die kinderen dat je irl niet zo bent als je berichtje hier doet vermoeden! Komt nl. niet bepaald kindvriendelijk over!
"Als je ze maar vooruit rijdt", hoe moet een kind dat nou doen??? Enne.... als die kinderen na een jaar nog steeds niet los durven, dan mag de manege-eigenaar wel eens heel goed na gaan denken over de kwaliteit van de lessen! Ik vind dat bepaald geen complimentje voor de instructeurs! Boos!

Sorry dat dit zo'n negatieve reactie is hoor, maar ik vind jouw berichtje niet bepaald wat een "instructeur" hoort te schrijven! Frusty

Sonja.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 09:11

nee, het klinkt niet echt bepaald kind vriendelijk, ik weet het. Maar af en toe wordt je er echt ..... ziek van. Klinkt misschien stom, maar die kinderen vragen altijd aan mij: "jij gaat ons lesgeven he?! Ina toch neit he?!"
Ik kom dus neit echt kindonvriendelijk over, denk ik.
Ik doe al veel gymoefeningen met ze, en slalommen en balkjes lopen doe ik ook veel. Tikkertje durf ik nog niet echt aan, want 1 paard slaat naar achter. Ik ben bang, als ik elke les ga gymmen, of balkjes lopen, dat het voor ze gaan vervelen. Of heb ik dat mis? Verward
Wat betreft diegene die ook met mij lesgeeft, ziet het echt niet meer zitten. Volgens haar, krijgt ze er elke week een grijze haar erbij. misschien heb ik iets meer geduld als haar.

Of is een jaar rijden nog niet zolang? Wat ik mij van die tijd herrinnerde, is dat ik toen allang los reedt, dat ik galoppeerde en sprong.

Toen Ina een keer ziek was, moest ik invallen. Die kinderen vonden het geweldig, ik had allemaal stomme fratzen uitgezet. ZOals de paarden over zeil laten lopen, over een pallet. kinderen waren ontspannen. maar later kreeg ik op m'n lazer, dat ik te onvoorzichtig geweest was!!!!!!!! Want ik had nog geen papieren ofzo. ZIJ wouden dat ik ging helpen met de lessen, en so what die papieren, als je het maar kan overbrengen. en bij ons is er 1 iemand die papieren gehaald heeft!
het balkjes lopen doen ze tijdens de western lessen ook, er waren geen ongelukken gebeurt dus ik was onvoorzichtig?? Boos!

Ik ga nog gewoon vrolijk door. Het wordt gewoon tijd dat de pony's weer naar buiten gaan. dan wordt het voor die kinderen makkelijker maar ook voor Ina en mij.

Ik ga door met lesgeven tot de zomervakantie, en dan zoeken ze het zelf maar uit. Ik doe dit alles vrijwillig, en nooit heb ik van het bestuur een simpel 'bedankje' gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:30

Verdient geen schoonheidsprijs van die manege!

Verder kun je met kinderen ook best "serieus" aan het werk met die paarden, maar houdt er rekening mee dat ze niet zo lang kunnen/willen concentreren.
Wat kinderen ook heel leuk vinden, is ze "zelf laten rijden". Zeg maar tegen ze dat ze net mogen doen of het hun eigen paard is.
Je kunt dan mooi uitleggen dat het paard net uit z'n bed komt en eerst effe lekker uit moet rekken voor 'ie lekker gaat hollen (losstappen voor de draf) en dat 'ie niet alleen maar in de hoogste versnelling kan werken.
Enne, beetje viertalrijden vinden ze ook heel leuk.

Succes ermee, en ook een beetje sterkte. Ik snap niet zo goed waar die manege mee bezig is....

Groetjes, Sonja.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 11:35

Maar kinderen van 11/ 12 jaar, vinden zij dat leuk, spelen als of het paard hun eigen paard is?
mmm, viertal rijden is misschien ook wel leuk, in ieder geval, bedankt voor de tips!*D


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:50

Of carrousel, dan moeten ze op elkaar letten en zijn ze niet "bezig" met gespannen zijn.
Ga een keer voltigeren met een betrouwbaar beessie Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 16:11

die kinderen dromen van een eigen pony!
en 4 tal is idd leuk voor ze! dat vond ik ook altijd leuk op de manege, leren ze van dat ze op veel tegelijk moeten letten met paardrijden

"Some memories are best forgotten"

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 19:01

Als jij ze geen vertrouwen kan schenken en geen plezier hebt in het lesgeven kan je er beter mee stoppen. Ik weet nog van mezelf dat ik vroeger heel bang was en de instructrices die toen zoiets hadden van 'niet zeuren, je kan het best' bezorgden me dus nog een veel banger gevoel (waardoor ik er dus steeds afviel) Je komt dan als klein kind in een vicieuze cirkel terecht en hoe ongeduldiger de instructrice werd, hoe stijver en banger ik werd. Je moet niet uitgaan van 'ik reed na een jaar ook al los!' en 'ik galoppeerde na een jaar ook al' je moet je lesmethoden en manieren aanpassen aan de kinderen, en per kind is dat verschillend. Vooral als ze bang zijn is het van het grootste belang dat de instructrice ze vertrouwen geeft en het plezier in het rijden teruggeeft. Dit bereik je niet door overhaaste dingen te doen of iets te doen waar je zelf niet achterstaat. Als jij geen plezier hebt in het lesgeven omdat die kinderen niet snel dingen oppikken, zou ik andere leskandidaatjes zoeken die meer aan jouw manier van lesgeven hebben. Zo hebben zowel jij als de kinderen er niks aan. Groetjes van Laura!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 19:53

Het ligt er ook aan hoe je het overbrengt. Als de pony's braaf zijn kun je ze best eens vriendelijk bemoedigend toespreken. Dan krijgen ze een beetje meer zelfvertrouwen. Bij mijn eigen zusje pak ik het heel anders aan, onze instructeur zegt altijd: deedtie wat? Nee? Nou dan, rijden! En dat werkt ook wel, ze wil altijd op de volte bij A plakken, want bij C rent Jopie keihard naar voren. Dat deed hij echt niet, een half jaar geleden nog niet, maar omdat Voltrack dat wél doet (met een noodgang) denkt ze dat Joop het ook doet, en drie keer raden wat hij doet... Precies, ik word dus wel eens een beetje boos op haar. Dat beest is prima opgevoed, met heel weinig hulpen bleef hij prima bij me, maar nu peert hij er overal vantussen. Heel irri. Ik zeg niet dat het haar schuld is, ik rij hem minder, maar ik wéét dat ik gelijk heb als ik zeg: je moet zus of zo rijden. Het verschil is dat dit mijn eigen paardje is, en dat ik hem tot op zijn botjes ken. En zij kent hem ook wel (ah hij is zo lief, en 2 sec later: ik ben báng), maar ze praat zichzelf wat aan. Dat is heel vaak het probleem.
Ik denk dat hier het probleem idd ligt in de instructie (no offence, is probleem van de manege). Bij ons op de manege, vooral met mijn instructeur (is daar inmiddels weg) ging er wel eens wat fout, maar alle kids reden met heel erg veel lol. Nu zeikt de eigenaar ze heel vaak af en ze schijnen het nog leuk te vinden ook, maar het is zeker slechter. Hij eheft zn papiertjes wel, maar hij heeft geen feeling met kids. Dat is echt heel belangrijk...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 09:55

bedankt voor jullie reacties.Misschien kom ik nou wel een beetje ongeduldig en streng over. Ik heb het gevoel wel, dat ik de kinderen vertrouwen geef. Ik zeg veel wat ze goed doen, bijvoorbeeld: 'je zit netjes hoor! maar je moet er wel om denken dat je je voeten neit te ver in de beugel steekt!' Of ga je voor mij 1 rondje draven? Daarna hoef je echt niet meer! (meestal draven ze dan wel door als het goed gaat). maar begrijp me goed, lesgeven is minstens zo moeilijk als het rijden zelf.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:48

Kinderen lesgeven is het allermoeilijkste ik zie dit probleem iedere dag op de manege.

De ene wil serieus rijden de ander niet en heb je weer een pony die aan de bok gaat. Er is altijd wat. Tot 10 tellen helpt ook niet.

Je moet bij kinderen altijd wat verzinnen anders zijn ze snel verveelt.

Als je het zelf niet meer leuk vindt moet je stoppen dan heeft het geen zin meer. En waarom doe je het vrijwillig Frusty ???? Zij verdienen er geld aan terwijl jij er 100% energie aan geeft. Fijne boel daar Scheve mond\\ .

Succes hoe gaat het verder met je Verward

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 12:01

lesgeven deed ik altijd voor mezelf, om er naar te kijken, en naar te leren. Ik heb er erg veel plezier in gehad, en veel van geleerd. Maar nou zit ik een beetje in de knoop met het bestuur.

met mij gaat het verder wel. Gister is het alweer 3 week geleden. Tijd gaat snel. Het gemis is er nog steeds. het schuldgevoel ook nog wel een beetje.
Ik heb nou in totaal 2 keer op een paard gezeten. In het begin een super gevoel, maar als ik er afstapte, had ik zoiets: Boos!
Maar okay. Ik heb er een paardje bij om te rijden. Het is een KWPN maar heel anders als hick. Ik heb zelfs een startkaart gekregen, van de eigenaar. Ik weet nog neit of ik het moet doen, wil rustig de tijd nemen.

Maar goed, ik zal nou ff wat gaan eten, en dan moet ik mijn kindertjes maar weer eens les gaan geven!

Lief, dat je er naar vroeg hoe het met me ging!

groetjes kim

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 12:03

Nou gelukkig dat je weer rijdt zou zonde zijn als je helemaal zou stoppen. Het is toch een virus die in je bloed blijft zitten.

Leuk dat je ook een startkaart heb gekregen. neem er inderdaad lekker de tijd voor en geef het paard ook de tijd om je weer dat heerlijke gevoel te geven.

Les ze.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 11:44

Hoi,

Ik geef mijn verzorgster ook zelf les. Ze had helemaal gene ervaring toen mijn pony bij haar thuis kwam staan en in het begin wilde ze alleen mee naar binnen als ik er ook was maar imnmiddels durft ze al zelf en poetst ze haar ookal. Vind ik best well vlot na 2 weekjes, ooeeppss 3 alweer. maarja mijn paardje schrikt snel en deelt dan soms een hap uit. Volgende week gaat ze hoogstwaarschijnlijk voor het eerst 'echt' rijden. Ze heeft wel eens uitgestapt maar dan mag ze zelf rijden. Vanmiddag ga ik haar leren hoe ze haar moet opzadelen (heeft zel wel al een paar keer gedaan maar ze moet het ook helemaal zelf kunnen) ik hoop maar dat het goed gaat maar ik heb er wel vertrouwen in.

Groetjes, Renee

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 18:23

hai allemaal,

Hier een vraagje aan alle instructeurs uit mijn omgeving(Deventer/bathmen). Ik zoek een instructeur/ instructrice die mij een paar privelessen wil geven in de zomervakantie (als het MKZ gedoe tenminste over is). Ik was al van plan officiele wedstrijden te gaan rijden en ik rijd een paar maanden bij de ponyclub, een paar extra lessen in de zomervakantie zou me goed doen, weten jullie iemand?

groetjes R@chel Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 42 bezoekers