Enten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 09:43

Hoi,
Hoe zit het nu precies met enten?
Ik heb laatst in de Ids gelezen dat je een veulen met 6 maanden voor het eerst ent en dan na 4 tot 6 weken weer en dan met een half jaar weer dat zijn de basisentingen, daarna kun je één maal of twee maal per jaar enten.
Ik dacht namelijk altijd dat de eerste twee entingen de basis entingen zijn. Wie kan mij het juiste vertellen?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:15

Het klopt wat jij zegt, bij een veulen en bij een ouder paard ent je 1 x en dan na 4 tot 6 weken nog een keer voor een "basisenting". doeii

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:16

volgens mij moet je een veulen enten zodra hij afgespeend wordt. Dan na een week of 6 nog een keer. En dan niet eerder dan het jaar daarop (tenzij je op een manege staat o.i.d.)

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:19

Nee dat klopt niet! Als de merrie niet goed geent is word het veulen wel meteen geent maar dan altijd een paar weken later weer anders heeft het geen zin. Op een geveen moment zijn ze er achter gekomen dat het veulen zat antistoffen heeft als de merrie voor de bevalling geent word, het veulen is na een half jaar ook al weer wat sterker en kan de enting dan ook wat beter verdragen.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 10:51

maar wat ik me dan nog af vraag is moet er na een half jaar weer gent worden? Ze krijgen dus dan 3 entingen als basis enting en dan 1 maal of 2 maal per jaar

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:13

Bij veulens die krijgen er drie oudere paarden 2. Veulen op een leeftijd van 6mnd dan na 4 tot 6 wken en dan weer naar 3 maanden en een ouder paard 1 enting en dan na 4 tot 6 weken weer dit is eenmalig daar na kan je je paard 1 x per jaar enten of ieder half jaar hoe jij het wil.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:42

Mijn veulen kon ik gelijk na de geboorte inenten tegen veulenziekte. Heb dit op advies van de DA niet gedaan omdat het nagenoeg niet meer voor schijnt te komen.

Hij is nu 5 maanden en heeft zijn eerste coctail gekregen. Over 4 weken krijgt hij z'n 2e. Daarna mag hij gewoon 1x per jaar geent worden.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:29

Jip was nooit geënt, maar omdat ik op vakantie ging met hem, heet de eigenares hem laten enten voor mij. Hij kreeg toen de erste en moest 6 wkn later weer. Daarna was hij voldoende beschermd dat ik ermee weg kon, zeg maar, maar hij moest wel na een half jaar nog een keer. Daarna hoefde hij nog maar 1X per jaar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:06

Polly's basisenting was: 1 enting en 6 weken later nog een.
Sharif heeft er echter wel 3 gehad, de eerste, 6 wkn later nog een en na een half jaar weer en nu gat ie gewoon 1x per jaar.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:19

Dennis is 1x geent, toen 6 weken later nog eens. En nu iedere 9 maanden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:54

spirit heeft een veulenprik gehad ,met een half jaar de eerste basis enting en na 4 weken (4 tot 6 weken) de 2de en over een half jaar moet ze de 3de.en dan pas over een jaar weer.het zijn dus 3 basis entingen.volgends mij doen ze bij een ouder paard er maar 2.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 11:50

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben weer wat wijzer geworden

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:36

Door de merrie 4 - 6 weken voor het veulenen in te enten zorg je er voor dat het veulen met de biest extra antistoffen meekrijgt.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, ellepel, Pova, thequeensmum en 28 bezoekers