Bitloos deel 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Bitloos deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 19:07

Paard nummer 1
Arabella rijdt nog steeds fantastisch op haar bitloze hoofdstel en ik maak grote vorderingen met haar; we zijn het springen nu aan het leren en uitbouwen

Paard nummer 2
Luna, 3½, inmiddels een half jaar onder het zadel en beleerd mét, gaat vandaag eens zonder. Eerst het BitlessBridel op maat gesteld en in de wei gepast. Ze reageerde daar verrast en, voor zover je dat zeker weet, blij op. Nee, we gaan nu nog even niet rijden. Strakjes pas.

In de namiddag haar als altijd een beetje schoongemaakt en opgezadeld. Het hoofdstel wilde ze graag om; stak haar neus er zelf in. Normaal is dat een beetje hannessen omdat ze haar kaken eígenlijk liever op elkaar houdt dan het bit te accepteren. Is nooit een strijd, verre van, maar het gaat ook niet van harte. Dít wel.

Ze reageert totaal niet verrast en luistert perfect. Opstappen gaat ook naadloos. Beetje in stap wat link, rechts en keren, geen enkel punt en ontspannen als nooit. Gelijk maar een buitenrit dan.
1½ uur later draven we ontspannen en tevreden het land weer op Lachen Alles gaat net even meer ontspannen, maar een echt markant verschil is dat Luna er geen enkele moeite mee heeft om op een open veld zonder oriëntatiepunten in draf een kaarsrechte lijn aan te houden. Dat is op het bit een wereld lastiger. Geen enkel probleem met gangwisselingen, stoppen of wat dan ook; Luna hoeft ook nóóit meer een bit in.

Vanavond ga ik haar vaquera-hoofdstel ook ombouwen.

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:16

Heerlijk he, als je paardje het er zo goed op doet!

Wil voor Den ook ooit nog een bitloos hoofdstel maar m'n portemonai is een beetje leeg. Op een halstertje doet hij het ook prima.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 19:54

Dennis schreef:
Wil voor Den ook ooit nog een bitloos hoofdstel maar m'n portemonai is een beetje leeg. Op een halstertje doet hij het ook prima.


Lees deel 1, 2 en het verhaal van 'Moritz de Verschrikkelijke'. Het laatste beval ook foto's van een houtje-strotouwtje uitvoering waaruit blijkt hoe makkelijk het zelf te maken is.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:05

Dat verhaal ga ik ook even lezen! Haha!

Ik wil ook overstappen op bitloos, maar ik ben zo bang dat het fout gaat. Ze is al zo lang een bit gewend... en ik ben bang dat als ze hem dan echt peerd ik niet meer genoeg te vertellen heb Scheve mond

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:08

Ik heb met Joris een marcotisch hoofdstel en ik heb het idee dat hij daar beter mee loopt dan met een bit.
Wel is het zo dat hij buiten wat meer stout is (grazen en wegperen Boos! ) maar dat is een kwestie van training, denk ik.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 23:34

Je zal het wel lezen op de andere topics hierover, maar de twee jonge paarden die ik nu bitloos, ook zonder bosal of hackamore, rij gedragen zich zonder braver dan met.
'Monster' Moritz reageerde er ook helemaal goed op terwijl die normaal met een Pelham-stang in loopt.

Onhou: de rem is de bereidheid van het paard op commando te stoppen.
Als een paard niet wíl stoppen loopt ie zonder mankeren ook met een vette Pelham in gewoon door.

De volgende is onze jonge hengst en die wil ik gelijk beginnen op dit type hoofdstel.

Als laatste komt oudje Sancha aan bot. Tis namelijk nog niet helemaal duidelijk wat voor training zij achter haar rug heeft. Ze kan verschillende dingen waarvoor ze alta esquela getraint moet zijn en er zitten wat rare dingen in hoe ze reageert. Maar goed, over een maandje of zo ben ik ook aan haar toe en weten we ook hoe een ouder, intensief getraint paard reageert op het afschaffen van het bit in ruil voor een dwangloze oplossing.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:42

Erg leuk dat het bij jou zo goed gaat. Inmiddels hebben wij hier met onze arabier een minder leuke ervaring. 't Ging niet mis, maar prettig is anders. Aangezien ik er niet was trainden mijn vader en zusje ook mijn paard. Mijn vader op mijn overdreven sterke KWPNer en mijn zusje bitloos op de bospony die nooit een stap verkeerd zet. Tot het moment dat de KWPNer een hoog tempo inzet en alleen maar harder wil (bekend probleem, helaas). Bospony er bokkend, steigerend en scheurend achteraan. Lieve arabier, maar die gaat in de winter dus toch maar met zijn bitje in mee. Hij was de keer erna veel makkelijker in bedwang te houden, ondanks dat het tempo wéér hoog lag. Liever dit dan een paar gebroken botten en vooral een beetje gefrustreert rondrijden. Als mijn vader besluit zonder bit rond te rijden is dat zijn goed recht, hij begrijpt echter ook dat een meisje van bijna 14 liever een bit erin hangt als je dan relaxter kan rijden. Gelukkig maar!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:28

M'n fjord durfd ook door het bit heenlopen, en ben benieuwd naar de twee eerste delen van dit verhaal. Kan je me de linkjes bezorgen of in dit toppic zetten?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:33


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:00

Ik denk dat paarden een vrijer gevoel hebben en daarom gaan kijken waar de grenzen liggen, en vernieuwd ontdekken dus.
Ik ben niet met je eens dat een paard ook met bit per definitie doorloopt, het ligt aan wat hij kent en welke ervaringen het paard heeft.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:00

Heb mijn hengst ook bitloos ingereden. Gaat prima.
Nu rijden we soms met bit (o.a. dressuur) en soms zonder.
Hij neemt het bit makkelijker in dan de side-pull !
Ik kan zijn hoofdstel met bit (dubbelgebroken) niet ergens ophangen waar hij bij komt, want dan neemt hij hem zelf al in de mond.....
Ik denk dat als je een rustige hand hebt, het ze niet zoveel uitmaakt (die van mij maakt het niks uit!) Clown