band tegen luichtzuigen helpt niet, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

band tegen luichtzuigen helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 20:18

Ik baal verschikkelijk, mijn Tinker doet aan luchtzuigen, zo'n 1 X per 10 seconden op dit moment, en heeft in 3 weken al 2X koliek gehad, waarvan de laatste keer haar het bijna fataal werd.
We hebben nu zo'n speciale band om tegen luchtzuigen, en die zou helpen.
Nou mooi niet dus, ze stikt al bijna, zo strak zit dat ding, en het enige dat ze de hele dag doet, is proberen te gaan luchtzuigen, en het lukt haar ook nog.
Ze staat zo'n 8 uur per dag buiten, en heeft vriendjes en zit goed in haar vel,maar ik weet het gewoon niet meer, ze krijgt steeds meer verschijnselen. het enige wat er nog is te doen is een operatie om de luchtwegen te openen en een permanent gat te maken. ik wil dit absoluut niet, maar zoals ze nu doet, is het ook geen bestaan voor haar en mij.
heeft iemand nog oplossingen?

Ze is al in een zeer ver stadium, dus kruiden ofzo helpt nu niet meer.
maar ja, wat wel?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:26

heb je zo een leren band?? zonee probeer dat eens ze zijn wel duus , maar werken beter. al moet ik zeggen dat er op me werk ook een paard staat met zo´n band maar toch nog luchtzuigt. wel minder hoor!!

ander weet ik het ook niet! schrikdraad op de stukken zetten waar ze d´r mond op doet ofzo???

tja....

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:30

Zo'n kapje dat je aan een halster moet vast moet knippen, is dat niet iets? Als je niet begrijpt wat ik bedoel zoek ik wel even een foto op.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:08

Ja, je hebt ook van die stalen muilkorven met grote openingen, waardoor ze nog wel stro kunnen knabbelen maar niet zuigen. Water drinken weet ik niet, dat zou je dan zelf bij moeten houden door dat ding af en toe af te doen. Is permanent op de wei anders geen optie, of kan ze daar ook zuigen (paaltjes ofzo)?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:22

Zet haar buiten in een kale loopstal. Band af en i.p.v. palen van die plastic paaltjes met stroomdraad. Een luchtzuiger leer je het luchtzuigen niet af.

Overigens kan ze de koliek echt ergens anders van opdoen. Men is het er niet over eens of ze er echt koliek van krijgen.

Probeer haar zoveel mogelijk ruwvoer te geven. Heel veel hooi en minder brok. Muilkorven werken niet hoor. Mijn luchtzuiger kan ook met muilkorf luchtzuigen. Maar Lanna heeft de band al jaren af, en mag van mij luchtzuigen. Nu ze het mag en haar voeding is aangepast doet ze het veel minder.

Je kunt ook proberen je paard een aantal weken achter elkaar 5 rennies per maaltijd te geven. Bij B'elanna heeft dat het luchtzuigen behoorlijk verminderd. Het laatste onderzoek geeft aan dat luchtzuigers nl. last hebben van overproductie van maagzuur. Het luchtzuigen is dan bedoeld om meer speeksel aan te maken, waardoor de maag minder zuur wordt. Om die reden helpt meer ruwvoer geven ook....

Succes in ieder geval!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:39

Kribbox op de plaatsen smeren waar ze aan zuigt!
Misschien is dat een optie???
Heel veel sterkte!
groetjes Lundi

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:48

Wat vervelend zeg!
Heb je misschien een DA die openstaat voor een test met Rennies?
Misschien zuigt jouw paardje wel lucht omdat ze last heeft van maagzuur.
Heb je recentelijk een ander voer gegeven?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:52

Kribbox helpt niet echt...
Je moet de hele stal ondersmeren.. en je krijgt het er maar heel moeilijk vanaf. B'elanna luchtzoog er gewoon overheen.

Wees heel erg voorzichtig met die band. Zeker als ze er doorheen zuigen is het risico op inwendige beschadigingen erg groot. B'elanna heeft er een beschadiging aan haar stemband van overgehouden waardoor het lijkt alsof ze lichte cornage heeft. Zij mag de band ook nooit meer om. Ze heeft overigens ook nog nooit koliek gehad!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:14

Ik heb ook een luchtzuiger gehad. Werd er gek van. Niets hielp, en ik kon het niet verdragen. Heb 'r dan ook uiteindelijk verkocht, maar niet alleen om het luchtzuigen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:27

Ga idd eens met je dierenarts in conclaaf over de rennies en geef eens meer ruwvoer en minder brok.
Ikzelf heb ook een luchtzuiger. Die staat sinds december zonder band omdat die toch niet hielp. Hij krijgt nu bijna alleen maar hooi en heel weinig brok en veel weidegang. Het luchtzuigen is veel minder geworden. Hij deed het al alleen maar bij het eten en om negatieve en nu doet hij het nog maar heel eventjes met het eten. Geef hem dan ook eerst ruwvoer en dan pas brok zodat hij eerst flink moet kauwen.
En ga na of hij de koliek niet ergens anders van heeft en vanwege de maagpijn meer gaat luchtzuigen ipv andersom. Heeft hij het trouwens altijd al zoveel gedaan of is hij het sinds kort meer gaan doen?

Niets zo charmant als een paard in her land.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:02

je hebt een bepaalde operatie tegen luchtzuigen, dan maken ze een gaatje in de luchtpijp.
vraag eens aan je dierenarts voor meer info


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:09

Deze operatie is hoogst illegaal!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:26

Anya schreef:
Deze operatie is hoogst illegaal!


een paard bij ons op stal is een jaar geleden ongeveer nog in utrecht op de faculteit geweest voor deze operatie!
en ik neem aan dat ze daar geen illegale operaties uitoeren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:35

Tja... Cornage-operaties in Nederland zijn eveneens illegaal. Toch ken ik zeker 5 paarden waarbij een cornage operatie is uitgevoerd...

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:46

Als die band niet meer helpt,is je paard in het 'verdere stadium van het luchtzuigen' en helpt eigenlijk weinig meer.
Wel kun je het proberen te verminderen door een buitenbox,veel het land op,veel de stal uit,jolly balls,likstenen kortom gewoon zorgen dat je paard vanalles te doen heeft als hij in stal staat.En zoveel mogelijk eruit!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:49

Wij hebben alles uit de stal "gesloopt" zodat het paard nergens meer aan kan zuigen. Normaalgesproken kan hij ook naar buiten kijken, maar aangezien hij op het randje van het luik gaat zuigen is ook deze dicht.

Het is even zielig, maar als je ziet wat een uitgerust paard (want ze gunnen zich helemaal geen rust met dat zuigen) je ervoor terugkrijgt, is het het wel waard...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:53

Dat heb ik dus ook gedaan. De stal helemaal leeg. Daar waar dat niet kon heb ik de stal met rubber bekleed.

De enige plek waar ze nog kan en mag luchtzuigen is haar voerbak en die is ook met rubber bekleed (de tanden slijten anders teveel). Die voerbak heb ik ook express veel lager opgehangen. Zo traint ze tenminste haar bovenhalsspier bij het luchtzuigen en voorkom je de typische luchtzuigers onderhalsspier... En nogmaals veel naar buiten en veel ruwvoer!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:54

Ik zou ook gan testen met rennies of iets dergelijks. Bij jou komt het duidelijk niet van verveling, dus zou je gaan denken aan een lichamelijk probleem.

Ik heb er zelf gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar al verschillende keren gehoord/gelezen dat maagpijn een oorzaak kan zijn van zuchtzuigen.

Is er misschien ook en mogelijkheid van een algeheel lichamelijk onderzoek waarbij ze dat kunnen testen? misschien dat hij ergens in zijn lichaam pijn heeft en door het aanmaken van de morfines door het luchtzuigen de pijn draaglijk probeerd te maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:59

als je wilt wil ik je het artikel dat in de your horse heeft gestaan m.b.t. het experiment met de Rennies wel mailen...

Trouwens iedereen die belangstelling voor het artikel heeft... stuur even een PB met het emailadres.

Ik heb begrepen dat boerrichter op dit moment een medicijn in de maak heeft dat die maagzuurgehalten wat omlaag zou moeten brengen. Ik weet alleen niet wanneer dit op de markt komt.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:05

Laatst bijgewerkt door Jasper op 03-11-03 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:06

Jasper schreef:
Pronutrin heet dat medicijn en het is al op de markt.


he dat heb ik even gemist. Is het vrij verkoopbaar of alleen via de veearts... Weet je dat toevallig??

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:08

Geen idee, ik kreeg een foldertje van boehringer tijdens het symposium van de kliniek Utrecht. Ik heb de website er even bijgezet, misschien dat je daar iets wijzer wordt.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:13


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:20

Leuk artikel! Voor zover ik de site van Boehringer snap, is het middel Pronutrin vrij verkrijgbaar. Staan helaas geen prijzen bij.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:24

Hoi allemaal,

ik reageer hier ook even omdat in mijn ogen Cynthia jullie niet alle info verteld. Voor de duidelijkheid: ik ken Lowara al vanaf het moment dat Cynthia haar heeft en ik sta met Fayette bij hun op stal. Ik zie Lowara dus elke dag.
Lowara is inderdaad een luchtzuiger. Zo'n 3 jaar geleden begon ze er 'opeens' mee. Wat de aanleiding is geweest? We hebben geen idee. In de periode voorafgaand is haar veulen gespeend maar daar was ze eerder opgelucht van dan verdrietig. En ze werd toen beleerd voor de kar maar dit pakte ze zo goed op dat hier eigenlijk ook niet het probleem moet liggen.
Aanvankelijk deed ze het niet zo vaak maar zoals dat gaat met een verslaving (zo zie ik het tenminste) ging ze het steeds vaker doen. Lowara heeft van het begin af aan lucht gezogen zonder 'hulpmiddelen.' Ze buigt haar hoofd en nek, zuigt de lucht naar binnen en laat vervolgens een 'boer.' Drie jaar lang ging het goed en hebben we het vervelende geluid altijd genegeerd. Tot ze dus in de afgelopen 3-4 weken 2 keer een zware gaskoliek had.
Lowara staat elke dag buiten samen met Cezanne en Fayette. Er zijn geen spanningen in het groepje, de hierarchie ligt gewoon duidelijk vast: Cezanne is de baas, dan Lowara en Fayette staat onderaan. Ze krijgt regelmatig beweging (5-6 keer per week) en aandacht. Ze zit verder goed in haar vel, glanst goed en is zelfs een klein beetje aan de dikke kant.
Ze krijgt 2 kilo brok per dag. Een maand of twee geleden waren we voor Lowara en Fayette net overgestapt op sportbrok maar sinds zaterdag/zondag heeft Cynthia Lowara hier weer vanaf gehaald en geeft haar nu weer basisbrok (misschien dat dit ook effect heeft gehad op de koliek?). Alle 3 de paarden hebben automatische drinkbakken en krijgen 's avonds voor het slapen gaan een grote berg hooi.
Lowara permanent op de wei zetten heeft geen invloed op het wel of niet luchtzuigen. Dan wil ze alleen maar naar de andere twee en staat bij het hek in d'r eentje zich zelf te frustreren en lucht te zuigen.

Die (lederen) luchtzuigband hebben we om gehad en idd hij helpt bar weinig. Lowara raakte er gefrustreerd en geirriteerd van..... kortom madam was aan het afkicken Knipoog
Omdat een operatie zoals hierboven al genoemd onze laatste middel zal zijn willen we het toch graag eerst op andere manieren proberen. Of deze operatie nou legaal is of niet als het Lowara helpt om geen gaskoliek meer te krijgen dan laten we deze operatie uitvoeren.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mvermeulen1, Rachral, ramasso en 28 bezoekers