chippen en westernpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

chippen en westernpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 17:42

Ik heb een aanvullende vraag voor de westernmensen hier:

Is jou paard gechipt en/of heeft een paspoort?
vervoer je je paard wel eens in een trailer,of rij je buiten met hem/haar?
ben je wel eens gecontroleerd op chip of paspoort(ook bij westernwedstrijden)?

Is je paard NIET gechipt of heeft geen paspoort,waarom niet?

Even een quote uit de anti-chip-pagina:

5) Dubbel. Ook paarden die vanuit hun eigen.
stamboek of sport gechipt zijn moeten weer gechipt worden. Dus Friezen, ren- en drafpaarden moeten een 2e chip krijgen. Ook een uniek brandmerk is niet goed genoeg. En waarom hoeven Western-sportbeoefenaars het niet?


Hoe zit dit nu in de westernsport en met quarters/paints????


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:08

Ik heb voor alle paarden een paspoort maar tot op heden heeft geen een nog een chip.......maar volgens mij moeten ze er voor 2004 wel aan gaan geloven volgens de europese wetgeving, maar weet het niet zeker......

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:55

melody is wel gechipt maar heeft geen paspoort.
maar dat chippen stelt toch niks voor ik dacht dat ze haar daarmee konden terugvinden, maar alleen de dierenarts met een apparaatje kan zien van o die is van die en die en als er op een veemarkt geen DA loopt ja dan is je paard nog weg
en een dierenarts gaat echt niet zomaar een paard controleren

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:16

Paarden moeten al een paar jaar een paspoort hebben (die op de openbare weg komen) en vanaf 1 januari 2004 moet elk paard in nederland een paspoort hebben.
Een chip is nog niet verplicht, maar vanaf 1 jan. 2004 is het niet meer mogelijk om een paspoort aan te vragen zonder chip.

Mijn paard heeft (nog) geen paspoort en ik zal een chip zo lang mogelijk tegen houden omdat ik bang ben voor schade (lichaamsvreemde stof) en omdat ik het geldklopperij vind. Het volgende wat ze dan nl kunnen invoeren is paardenbelasting (handig alle paarden zijn geregistreerd) Dus zolang dat niet echt verplicht is doe ik dat niet.

Ik ben er nog nooit op gecontroleerd, maar heb wel als gevolg dat ik niet met mijn paard een keer een endurance wedstrijdje mee kan doen. Ik rijd gewoon buiten en vervoer mijn paard gewoon naar wedstrijden met de trailer. Nog nooit naar gevraagd.

Er is hiet trouwens pas geleden een topic geweest over chippen en paspoorten. Moet je maar even iets verder terug zoeken.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:26

Mijn ene merrie heeft een chip vanuit het stamboek gaande, de andere papierloze nog niet. Die krijgt er nog wel eentje.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:32

Vorig jaar is mijn paard gechipt. Ook ik, peppySan, vond het geen prettig idee een lichaamsvreemd voorwerp te laten plaatsen. Ik heb me echter goed voor laten lichten en heb in het begin heeeeeel goed in de gaten gehouden of er een reactie ontstond op de plek of er rondom. Behalve dan die vervelende kale plek (ze moeten even een stukje wegscheren) heb ik tot op heden geen enkele reactie gezien. Verder kan ik natuurlijk niet zien, of het ding is gaan "wandelen". Er is me door verschillende kenners verzekerd, dat de chip zich niet kan gaan verplaatsen, omdat het in een spier wordt geplaatst en dit een dichte massa is. Ik zal het toch eens een keer nakijken door te laten scannen. Weet ik het helemaal zeker!!

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:32

Ik zit nog hard te twijfelen. Dat paspoort moet er komen, hoe dan ook. Maar zou ik die chip er nou wel bij nemen ja of nee? Aan de ene kant wil ik geen chip in mijn paard, gewoon omdat ik het grote onzin vind en uit ervaring weet dat ze er echt absoluut niets mee doen als je paard bijvoorbeeld gestolen is of wat dan ook. Het is lichaamsvreemd en daar houd ik gewoon niet van. Het is een stukje ijzer in een paardennek.
Aan de andere kant weet ik dat ik zonder dat kleine stukje ijzer, of wat het ook moge zijn, waarschijnlijk binnenkort geen wedstrijden meer zou mogen starten. En als dat de consequentie wordt, dan zou ik er toch echt wel aan moeten geloven. Ik vind het alleen zo balen dat je geen keus meer hebt straks. Ze weten nog niet eens of een chip veilig is en wat doen ze er overigens precies mee? Je paard identificeren? Nou, als je paard dood aan de weg ligt en ze weten niet dat het paard van jou is dan scannen ze volgens mij nog niet eens op een chip...
Ik heb er dus echt mijn vraagtekens bij (maar zou de beslissing toch wel snel moeten maken)

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:36

En JessieJanes: we hebben ons paard vaak vervoerd, tot op heden nog geen controle gehad, ook nog niet op wedstrijden, maar dat is natuurlijk omdat het tot op heden nog niet verplicht is.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:40

Overigens, honden worden al volop gechipt ter vervanging van de tatoeages in oren. Heb daar eigenlijk nog geen horrorverhalen over gehoord. Jullie?

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:38

hoi,

peppy san; om precies dezelfde reden, zal ik ook zo lang als mogelijk wachten, met onze paarden te laten chippen Scheve mond vindt het maar niks...
als het moet...dan moet 't... helaas... maar nogmaals; ik wacht er zolang mogelijk mee

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:50

Hmm als je op onderstaande URL kijkt, dan durf je het woord 'chip' al bijna helemaal niet meer uit te spreken. Ik weet niet hoe betrouwbaar de informatie is, misschien dat ik daar even achteraan moet. Maar het ziet er allemaal behoorlijk wetenschappelijk bewezen uit Scheve mond

http://www.antichip.nl/main.htm

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:35

Ik heb het dus ook nog niet laten doen. Heb het ook niet zo op vreemde objecten in mijn paard haar/zijn lichaam. Dat ik een paspoort nodig heb, wist ik eerlijk gezegd niet eens Bloos! . Heb tot nu toe altijd zonder problemen zonder gereist Bloos . Ik zie trouwens ook niet in wat een paspoort toevoegt aan de registratiepapieren, aangevuld met mijn inentingenboekje ...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:47

Het zal wel weer geldklopperij zijn, want waarom naast papieren en entingsboekje nou ook nog een paspoort? Verward Het wordt steeds gekker. Straks die chip nog en dan wordt er ook nog belasting geheven....

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:10

Ik heb mij mijn paardje vorig jaar laten chippen en een paspoort erbij genomen. Ik heb hier in verhouding met de anderen bij mij op stal heel lang mee gewacht om eerst eens te zien hoe het allemaal gaat en of er geen rare dingen gebeuren zoals infecties en wandelende chips. Gezien de regelgeving is het in de toekomst verplicht om je paard van een chip te voorzien en een paspoort te hebben als je de weg opgaat. Na een artikel in de NQHA blad heb ik het bij Tessa maar laten doen. Kosten 65 euro incl. paspoort. Ik moet wel zeggen dat de manier waarop de de chip inbrengen bij je paard in de hals niet echt leuk is om te zien. Het gaat niet echt "zachtzinnig" vond ik. Tessa kwam dan ook wat licht omhoog na de inplanting. Maar dat hoort zo te gaan zei die dierenarts (uit Stroe vandaan, weet zijn naam niet precies meer... Hr. Horst of zo ieits...) want
dan blijft de chip beter en dieper zitten.
Maar op een kaal plekje na was er verder niets te zien en ging alles goed.
Ik denk alleen dat Tessa die man niet meer zo leuk vind als ze hem weer ziet Haha!

Rust zacht mijn lieve Tessa, altijd in mijn hart !
* Smartomatic Docz Com *

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 12:34

Bedankt voor alle reacties.

Waar het me vooral om gaat is:Word er bij westernwedstrijden al naar gevraagd,enerzijds vanuit de organisaties,maar ook
word een quarter en paint stamboekpapier ook niet al als een soort paspoort gezien.Deze stamboekpapieren zijn toch wat uitgebreider als bv. KWPN-papieren.Daarnaast worden de quarters(paints weet ik niet) ook nog vanaf jaargang 1991 DNA-getest als je gaat fokken.De nieuwgeboren veulens worden ook DNA-getest.Dit is toch al meer bewijs dan wat dan ook.

Hoe zit het als ik mijn quarters in het buitenland laat registreren,dus BQHA of DQHA.Zijn dan de regels anders?Is daar paspoort en/of chip verplicht?
Is hier iemand die zijn quarter ook bij bv. bij de BQHA geregistreerd heeft?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:10

Er is maar één organisatie waar je je Quarter kunt laten registreren en dat is de Aqha, de enige echte die in Amerika zit. Alle andere organisaties zijn landgebonden en moet je meer zien als hulporganisaties. Ze mogen zelf geen eigen Quarter-papieren uitgeven.
De AQHA heeft ook geen boodschap aan chippen, dat is iets wat hier in Europa is opgezet. En zolang de wedstrijdorganiserende organisaties (WRAN/NQHA etc) een chip niet verplicht stellen kan niemand je verplichten hem erin te laten zetten. Een paspoort moet je wel hebben en alleen een paspoort kan dus nog tot 01-01-2004.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:20

Sugarmiss schreef:
De AQHA heeft ook geen boodschap aan chippen, dat is iets wat hier in Europa is opgezet. En zolang de wedstrijdorganiserende organisaties (WRAN/NQHA etc) een chip niet verplicht stellen kan niemand je verplichten hem erin te laten zetten. Een paspoort moet je wel hebben en alleen een paspoort kan dus nog tot 01-01-2004.


dan moet ik dus snel zijn Haha! als het ik het goed begrijp... heb je dus een paspoort nodig, voor evt. wedstrijden.... dit geldt dan toch alleen voor in het buitenland, of heb je dat paspoort zowiezo nodig dan?

'voor paarden die op de openbare weg komen'.... Scheve mond wat een onzin zeg...
maar goed... als ik aan 'alleen' een paspoort kan komen, voor 1 jan. 2004, dan moet dat maar...

die chip stel ik zolang mogelijk uit Boos! Knipoog

Wat Lenie dan schrijft , over haar paardje die 'licht' omhoog kwam... Scheve mond ach gossie... nee... laat maar zitten
en nee.... ik ben geen 'watje' ... het sterkt me wel meer in mijn mening Haha! van me paard afblijven met die enge dingen *LOL*

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 10:22

Ik heb nog wat navraag gedaan:
Gisteren was ik ook in Hasselt en heb daar gevraagd hoe het met de BQHA zit.
Het blijkt dat in nederland de AQHA niet als ras word erkent(????) en daarom niet zelf paspoorten mag uitgeven.Daarom moet je in nederland bij de KNF of KWPN ,of weet ik waar en hoe het heet, het paspoort aanvragen.Deze wedstrijdorganisaties verplichten dus inderdaad de chip naast het paspoort,vanaf over een maand!

Chippen is niet verplicht,want dit moet op Europees nivo geregeld worden en dit zijn nog alleen maar voorstellen in het EU-parlement.

Ben je nu lid van de BQHA,dan kan je daar een paspoort aanvragen ZONDER chip.Hun mogen dat omdat ze in Belgie als ras erkent zijn,je krijgt dus een europees paardenpaspoort,een heel mooi boekje.

Voor de duidelijkheid,het paspoort is WEL verplicht in Nederland,Belgie en Duitsland.(andere landen weet ik niet)

Deze info heb ik van de voorzitter van de BQHA.

Oplossing:!? met z'n allen naar de BQHA?
Wij registreren dus de paarden bij de BQHA(nee,niet de papieren,wel het paspoort),het is net wat betere geregeld daar.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:28

Bij mijn weten is de AQHA in Nederland als ras wel erkend. Het NQHA mag dan wel paspoorten uitgeven. Heb mijn paspoort ook via de NQHA gekregen. Heb ook een paspoort aangevraagd bij dezelfde persoon voor een x KWPN-er. Deze heeft een stempel van het fjorden stamboek in het paspoort staan Verward .Wat mij wel opvalt is dat de aftekeningen niet in het paspoort getekend worden alhoewel ik van de quarter een kopie van de stamboom heb meegestuurd. Hoe wil nu iemand snel kunnen kontroleren of dit ook het goede paard is? Heb gehoord dat er in Belgie een paar foto's komen. Dan is het paard toch veel beter te herkennen.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:11

Nou, het is dat ik het hier lees dat een paspoort per 2004 verplicht is anders had ik het dus echt niet geweten. Ik zal nu ook maar zo snel mogelijk een paspoort voor onze paarden gaan regelen. Ik laat ze pas chippen als ook dat echt verplicht wordt.
Er zijn volgens mij ook een berg paardeneigenaren die geen paardenbladen lezen of paarden-sites bezoeken dus ook helemaal niet weten dat een paspoort verplicht wordt. En als ik PeppySan goed begrijp moeten straks ALLE paaren er 1 hebben, dus niet alleen de paarden die op de openbare weg komen.


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 17:52

jessiejanes schreef:
Het blijkt dat in nederland de AQHA niet als ras word erkent(????) en daarom niet zelf paspoorten mag uitgeven.
Deze info heb ik van de voorzitter van de BQHA.
.


Tja,..ik kon het me al niet voorstellen,dit zal dus grote onzin zijn!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:14

Ik heb vandaag een dierenarts gesproken over de chip en die was er heel tevreden over. Ze vond het 'ontzettend grote onzin' dat een chip gaat wandelen. Het is anatomisch niet eens mogelijk dat een chip uit de nekspier in het been terecht komt. De website antichip.nl schijnt bol te staan van de onjuiste informatie. Haar mening: Altijd als er iets nieuws ingevoerd wordt, staat de paardenwereld weer op zijn kop. Tegenstanders van de chip halen er van alles bij om het ding niet in hun paard te hoeven plaatsen. Het enige argument tegen de chip is echter dat je bijvoorbeeld geen lichaamsvreemde stoffen/dingen in je paard wilt hebben. Na het plaatsen van de chip, wat overigens wel wat pijnlijk kan zijn voor je paard, mag je na een of twee dagen alweer verder gaan met je training. Wanneer je paard net gechipt is, mag hij net zo goed weer op de wei. Als de chip namelijk goed geplaatst is, mag er geen sprake zijn van naderhand inkapselen. Vaak worden wel twee dagen rust geadviseerd voor de zekerheid, maar er kan vrij weinig fout gaan. Dat werd mij tenminste verteld.
Die chip wordt hoe dan ook verplicht. Waarschijnlijk per 2005. Ieder paard moet dan gechipt zijn, ook paarden waarmee enkel recreatief wordt gereden. Dit is (nog) niet om paardenbelasting te heffen, maar eerder om de import van paarden moeilijker te maken. Diefstal en fraude wordt ook moeilijker.
Ik denk dat ik er toch maar aan moet geloven dan. Het komt er toch, dus ik kan er wel voor weglopen, maar over een jaar tot maximaal twee jaar kan niemand meer onder de chip uit..

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 20:18

gera schreef:
Die chip wordt hoe dan ook verplicht. Waarschijnlijk per 2005. Ieder paard moet dan gechipt zijn, ook paarden waarmee enkel recreatief wordt gereden. Dit is (nog) niet om paardenbelasting te heffen, maar eerder om de import van paarden moeilijker te maken. Diefstal en fraude wordt ook moeilijker.
Ik denk dat ik er toch maar aan moet geloven dan. Het komt er toch, dus ik kan er wel voor weglopen, maar over een jaar tot maximaal twee jaar kan niemand meer onder de chip uit..


Tot die tijd wacht ik wel.

Ik vraag me af hoe ze dat nu allemaal gaan controleren,hoeveel paarden er dan wel niet zonder paspoort en/of chip lopen.De meesten mensen weten helemaal van niets!

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:26

gera schreef:
Het komt er toch, dus ik kan er wel voor weglopen, maar over een jaar tot maximaal twee jaar kan niemand meer onder de chip uit..


En omdat alles wat verplicht is, ook gelijk enorm duur wordt, heb ik maar besloten om mn paard alvast te laten chippen. En dan ook nog es met een groepschipgebeuren, dat scheelde ook aanzienlijk in kosten...

Verder heb ik het eigenlijk nergens voor nodig, iemand die dr komt stelen wens ik veel succes met het transport, en wedstrijden hoeven niet meer op die leeftijd... Knipoog

Ik heb niet gemerkt dat ze ergens last van heeft gehad, en dat de chip is verplaatst. Maar wie weet hebben we zometeen ineens een gechipt veulen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 30 bezoekers