Met een dressuurzadel springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Met een dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:24

Kan je met een dressuurzadel ook springen?
Of is dat schadelijk voor het paard?
Het gaat om 1 uur per week.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:26

Alles kan, maar slim is het niet.

Een dressuurzadel belemmert je paard in zn sprong.
En jouw ook.

Een springzadel of vz geeft je paard de ruimte om te kunnen springen.
En geeft jouw de steun om de sprong netje en pijnloos te kunnen uitzitten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:30

of je het paard echt stoort met de sprong weet ik nog zo niet hoor?

je kunt het wel doen,maar je hebt idd wel een stuk minder steun.
ik doe dat ook welles vaker,en dan zwaaien me benen echt verschrikkelijk,haha Haha!
toen moest ik van de staleigenaar een balk voor de hindernis en die sprong mickey ook,dus ik vloog beetje erg naar voren en me benen zatten zo iets in mijn nek Haha! Bloos

de dag erna sprong ik met me springzadel,dat is wel een stuk fijner Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:32

beautyfull_mickey schreef:
of je het paard echt stoort met de sprong weet ik nog zo niet hoor?



Zet eens een dressuurruiter op een dressuurzadel, en daranaast een springruiter op een springzadel.

Dan zijn de verschillen overdreven duidelijk te zien.

Niet alleen in de houding van de ruiter maar zeker in de vorm van het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:37

Veel beginnende spring ruiters hebben al veel moeite om netjes mee te gaan op de sprong.
Leg je dan een dressuurzadel op word dit alleen maar versterkt.

Net zoals je ziet dat er vaak met te lange beugels word gesprongen, korter gaat op een dressuurzadel niet, maar als je paard dan bv een keer vroeg afzet en er met een flinke wapper overheen gaat, word het toch erg moeilijk om hem zowel bij afzet, als op de sprong en landing niet te hinderen.

Spring je een keer voor de fun, kun je natuurlijk best eens springen met een dressuurzadel, maar wil echt een beetjes serieus in een springles meerijden, zou ik op zoek gaan naar een vzh-richting spring of een springzadel.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:37

Oja ik was nog vergeten te zeggen dat ik niet Z gaat springen enzo. Ik denk zo'n 80 cm maximaal.
Misschien iets hoger, maar veel zal dat niet zijn. Maximaal 1 meter!! (hoger durf ik niet Bloos)

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:40

Het is pcies wat Kawa zegt...
Je zit de sprongen beter uit.

Dus als je van plan bent om iedere week een springles te volgen.
Is de aanschaf van een simpel vz of springzadel geen overbodige luxe.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:42

Het kan wel, maar het is niet comfortabel voor jezelf. Het zadel op zich maakt voor het paard niet uit, maar dat jij 'm in de weg zit omdat het zadel jou weer in de weg zit wel.
Ik heb op een dressuurzadel nogal moeite om over de voorkant van het zadel heen te komen zeg maar, zonder me pijn te doen Haha! Kan niet ver genoeg uit het zadel komen. Dat kun je wel oplossen door je stijgbeugels veel korter te maken, maar dan komen je knieën weer voor de wrongen te zitten en dat zit ook voor geen meter.
In mijn profiel staan springfoto's op een dressuurzadel, je krijgt er een beetje typisch houding van vind ik.
Hangt ook wel een beetje van het paard af of het te doen is of niet. Eentje die nogal grote wappers maakt is niet fijn op een dressuurzadel, ik kom dan echt helemaal los van m'n paard en moet dan maar hopen dat ik weer ergens in het midden landt... Niet prettig voor beide.
Brave sprongetjes en niet te hoog, dat gaat best.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:44

Ik heb zowel gesprongen met dressuurzadel als met springzadel. Ik ben heeeeeel erg beginnend met springen Haha!

Ik kan je toch zeggen dat het verschil heel erg duidelijk te merken is. De steun aan je benen is heel anders, uberhaupt je lichaamshouding. Met dressuuzadel heb ik de neiging om ietwat te duiken als ik neerkom, waarmee ik dus heel duidelijk m'n paard hinder en mezelf dus ook, want charmant en prettig neerkomen is het niet Haha!. Met springzadel had ik hier weinig last van.

Ikzelf neem om die reden ook een VZH zadel erbij, ook lekkerder met buitenritjes
Laatst bijgewerkt door Mayo op 03-11-03 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:45

ik zou ook een vzh zadel of een spring zadel aanschaffen als je echt springles wilt gaan volgen, het zit voor jou en je paard een stuk steviger en lekkerder, bij een vzh of springzadel kun je je benen wat hoger kwijt waardoor je je gewicht meer van je paard kunt ontnemen waardoor hij makkelijker kan springen. een vzh of springzadel aanschaffen is geen overbodige luxe! kijk is op www.marktplaats.nl en dan naar dieren toebehoren voor een tweedehands vzh of springzadel, je hebt daar heel veel verschillende zadels van nog goede kwaliteit en een stuk goedkoper dan in de winkel! (tis voor een scholiertje niet altijd even makkelijk om 'eventjes' een nieuw zadel aan te schaffen Knipoog )
Laatst bijgewerkt door EstherSi op 03-11-03 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:47

Miss_Petit"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
of je het paard echt stoort met de sprong weet ik nog zo niet hoor?



Zet eens een dressuurruiter op een dressuurzadel, en daranaast een springruiter op een springzadel.

Dan zijn de verschillen overdreven duidelijk te zien.

Niet alleen in de houding van de ruiter maar zeker in de vorm van het zadel.
[/quote]


oke,ja ik ben geen springruiter Haha!
maar dacht dat het niet veel uitmaakte.
is dat dus ook iets waarom die springzadels korter zijn?

zoals ik wel al schreef merk ik ook duidelijk verschil,ik zal er ook sneller naast liggen met een verkeerde sprong met een dressuurzadel (wat al aantal keren bijna is gebeurd Bloos Haha! ) dan met een springzadel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:53

Dat er sneller naast liggen met een dressuurzadel is bij mij eigenlijk de oorzaak dat ik nu een beetje angstig ben om te springen. Een simpel kruisje gaat wel, maar iets hoger durf ik niet meer.
Hij maakt dan zulke grote wappers en ik kan dat echt niet volgen, echt een beetje "op goed geluk" springen en maar hopen dat je samen weer aan de andere kant komt. Meestal gaat het goed, maar zo lag ik er dus ook een keer naast en daar heb ik eigenlijk nog steeds lichamelijk last van. Misschien was het met een ander zadel ook wel gebeurt hoor, maar laat mij nou maar lekker geloven dat het aan dat dressuurzadel ligt. Dan durf ik hopelijk wel weer als ik een ander zadel heb. Puur psychologie Haha!

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:05

Ik heb om de redenen die hierboven zijn aangegeven (meer steun) toch ook maar een vzh-zadel gekocht om te springen. Ik spring ook geen meters, maar toch, als mijn paard zo en toe niet lekker uitkomt kan hij toch wel eens behoorlijk lomp doen en met dat VZH-zadel voelde ik me toch wel iets steviger. Bij een dressuurzadel zitten je knieen anders snel voorbij het zweetblad en dan ben je dus alle steun kwijt, ben ik al wel eens hardhandig achter gekomen... Haha!
Helaas ligt het zadel toch niet mooi genoeg op mijn paard, dus ik wil toch een andere, dus als je geïntereseerd bent.... Schijnheilig Het staat ook op Eenmaal andermaal en ik vraag er 90 euro voor.