Paard van je instructeur rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Paard van je instructeur rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:58

Een vraag, enkele jaren geleden liep ik stage voor Deurne bij een bedrijf. Toen ik de eerste dag een paar paarden van de eigenaar en dus mijn stagebegeider moest rijden, schrok ik mij een ongeluk. Stuk voor stuk waren het paarden met een b*k van beton, en zeer slecht aan het been, gewoon absoluut niet na te rijden. Toen had ik zoiest van: paarden van een goede ruiter zijn super na te rijden, een goed afgericht paard verknal je niet een twee drie. Dus ik begon zeer zwaar te twijfelen aan de kunsten van mijn instructeur. En ben na 2 weken vertrokken bij dat stagebedrijf. Alles ging met slof, standaard...........en geen een dier was fatsoenlijk te rijden. Voor mij een belangrijk meetpunt, de paarden van mijn instructeur wil ik zo op weg kunnen rijden. Wat mij bij mijn huidige juf zeer goed lukt. Ook de "lastige" zijn rijtechnisch super voor elkaar.

Vertel, wat vinden jullie hiervan naar aanleiding van het topic, je instructeur heeft altijd gelijk?


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:01

ik vind dat je een juiste verstandige beslissing hebt genomen... Lachen
meer zinnigs kan ik er niet over zeggen...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:05

Ben het helemaal met je eens Pipo!
Als de paarden van je instructeur al niet fatsoenlijk na te rijden zijn, hoe kan hij/zij dan ooit goed les geven?
Heb dan liever les van iemand die zelf correct rijdt, de paarden goed en eerlijk voor elkaar heeft en dat gevoel ook kan overbrengen op de leerlingen! (Gelukkig heb ik les van 2 fijne instructrices Haha! ...)

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:06

Zo bedoelde ik de vraag eigenlijk niet.

Bedoel meer: verwachten jullie van je instructeur dat zijn paarden zeer fijn te rijden zijn?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:09

ah zo..... Haha!

ehm... dat verwacht ik wel.... ik ga er idd ook van uit dat de paarden van degene waar ik les van heb een "voorbeeld" zijn.... de paarden zijn nl. een weerspiegeling van de methodes van de persoon die erop zit...

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:12

SmithsGirl schreef:
ah zo..... Haha!

ehm... dat verwacht ik wel.... ik ga er idd ook van uit dat de paarden van degene waar ik les van heb een "voorbeeld" zijn.... de paarden zijn nl. een weerspiegeling van de methodes van de persoon die erop zit...


Maar sommige mensen kunnen beter lesgeven dan rijden en andersom. Niet dat ik die eerste al veel ben tegen gekomen, maar als ik sommige mensen hoor les geven denk k, waarom doe je dat nou nooit op je eigen paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:19

Ja maar Scylla, in de basis ( tm Z) vind ik toch wel dat je instructeur beter moet zijn dan jij hoor!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:21

zo een hebben wij er op stal.... nou ja... ze rijdt erg goed, en geeft ook goed les... maar haar rijden en haar les-geven zijn tegenpolen...

In de lessen zoekt ze wel altijd min of meer het conflict op, je mag het bv. niet "op een accoordje gooien" met je paard.... maar als je ten onrechte een "ruk" geeft, of een tik of schop, dan zegt ze er gelijk wat van... zelf rijdt ze op een best wel "harde" manier..... waarop de meesten bij ons op stal hetzelfde te zeggen hebben als zij in de lessen,....

volgen jullie het nog??? Haha!:D

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:22

Pipo schreef:
Ja maar Scylla, in de basis ( tm Z) vind ik toch wel dat je instructeur beter moet zijn dan jij hoor!!


Jah dat zeker!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:50

Pipo schreef:
Bedoel meer: verwachten jullie van je instructeur dat zijn paarden zeer fijn te rijden zijn?

Ja dat verwacht ik. We hebben de laatste tijd veel van intstructrice gewisselt en onze intstrutrice van nu heeft een erg jong paard. Als ik haar erop zie rijden dnek ik dat het paardje lekker rijdt. Hij is nei echt voorwaarts en ze geeft hem ieder rondje wel een tikje met de zweep.
Mijn andere instructrice heef teen eigen paard en zelf verder ingereden, daar heb ik wel eens op geredne en het is een heerlijk paard om te rijden. Als je de teugels oppakt blijft hij gewoon in conact maar je hoeft niks ze vragen hij loopt zelf daar waar hij lekker loopt (en dan bedoel ik dus nagevelijk) ook kun je hem makkelijk zijn hals laten verkorten en hogen of iets lager instellen (en dan te bedneken dat ik dit eigenlijk zelf helemaal niet zo goed kan, maar het lukte zomaar op dat paardje) jammer genoeg eindigde mijn rit neit goed, want het paard raakte in paniek (misschine onbbewus ruw geweest? en het is een gevoelig paard) paard bleef rennen en ik lag eraf.
Maar toch rijdt het paard heerlijk! Je hoeft je benen maar aan te leggen en hij reageert, allen het sturen is wat moeilijker.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:51

mijn lesgeefster rijdt een jong en heel fris paard, zij krijgt zelf ook nog les. ik vind dat zij meer kan overbrengen dan ze zelf kan, met dát paard. maar zoals ze het uitlegt, is het duidelijk dat ze het zelf wel kan rijden. alleen heeft ze nu een heel fris paard. het hangt er echt van af.
haar paarden lijken niet op de mijne, dan zijn ze ook anders gereden, andere hulpen bv, enzovoort... je moet het per geval zien. in ieder geval moeten ze eerlijk gereden zijn. als ze dat niet zijn maakt het me niet meer uit wat de lesgever zegt, dan vertik ik het hem op te volgen.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:58

Ik verwacht idd dat een instructie haar paarden heeft lopen zoals het hoort.
Ik zou dus ook niet bij zo'n persoon gaan lessen, want hoe moet die mij gaan vertellen hoe ik het berter moet doen, als ik er 100% van overtuigd ben dat ik het beter kan.
En nee ik heb geen dunk van mezelf, maar weet wel mijn kwaliteiten en zie ze ook van anderen.

Dus ik kan rustig klakkeloos luister naar mijn instructrice, omdat die wel rijd zoals het hoort en bij iemand zoals jij beschrijft, ga ik echt niet naar toe.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:04

Ik heb nog nooit op het paard van m'n instructrice gereden. Maar ik heb haar wel zien rijden, en als de rijstijl mij aanspreekt, dan geloof ik ook wel dat het met het gereden zjin van het paard goedzit.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:07

Hhmm...het zou leuk zijn, maar zoals ik het gehoort heb stap ik dus de eerstkmende jaren echt niet op het paard van mijn instructrice Haha!
En misschien komt ze daar in dit topic ook wel uitleg over geven Haha!

Daarbij vindt ik het wel verschillen, mijn oude instructrice had paarden waar ik idd zo op weg reedt.
in ieder geval 2, de derde was geen land mee te bezeilen, zelfs afentoe door haar niet, kon geweldig lopen maar als die een bui had kon je beter bij voorbaat er naast gaan liggen.
Maar die kon wel geweldig lopen als die zin had.

En als een instructrice nou een jong, dwars en moeilijk paard heeft die ze nog aan het inrijden cq opvoeden zou zijn?
Tuurlijk kijk je dan naar manier van opvoeden of inrijden en gebruik van hulpteugels of andere apparatuur.
Maar denk in dat geval niet dat je een instructrice daarop kan beoordelen.....ja ok..misschien de keren dat ze er daadwerkelijk af ligt gaan tellen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:11

De eerste keer dat ik op het paard van Constans mocht rijden, kon ik geen rechte lijn meer rijden (ik zat toch niet zo netjes als ik dacht), wisselde ik om de klipklap van tempo, dit paard reageert super op je zit en ik deed constant te veel. Het heeft me een half jaar gekost om netjes op dit paard te kunnen rijden. Daarna mocht ik een sliding stop en een spin proberen. Geweldig een paard dat een heel eind glijdt alleen op je zit met een los teugeltje... Ik was gelijk ook aan western rijden verkocht. B'elanna (inmiddels dressuur en western gereden) is er zeker niet slechter van gaan lopen en Constans is mijn instructrice geworden. Voor dressuur en Western...

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:28

Nee, dat verwacht ik niet en wel om de volgende redenen:
ten eerste zijn het mannen en die hebben over het algemeen toch meer gewicht in hun handen en ten tweede zijn zij zo verschrikkkelijk snel in hun hulpen dat ik ze dat toch niet na kan doen.
Dus antwoord is nee.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:30

"Maar als die een bui had kon je beter bij voorbaat er naast gaan liggen."

*raapt zichzelf van onder haar bureau van het lachen* Haha!
Voor de rest geen nutttige reactie, ik heb mijn instructrice nog nooit zien rijden...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:32

Mijn vader zegt wel eens: Als je iets niet kunt, kun je er altijd nog les in geven Haha!
Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.
Ook al ben je zelf geen topruiter, dan wil het niet zeggen datj e geen oog voor paarden hebt, en geen les kunt geven.
Andersom kan het best zijn dat iemand die de sterren van de hemel rijdt, dit niet kan overbrengen, bijv. omdat het voor de instructeur dan allemaal zo vanzelfsprekend is dat hij niet snapt dat dat voor jou anders is.
het meisje wat mij les geeft, rijdt zelf heel netjes, zonder getrek en gepluk.
dat kan ze ook naar mij overbrengen. Ik leer veel van haar, ondanks dat zij nog niet hoog geklasseerd is. voor mij boeit dat niet, op het moment dat zij mij kan leren hoe ik beter kan rijden, is het voor mij voldoende. Ik ben geen wedstrijdruiter, en op dit moment gaat het, met vallen en opstaan, steeds een stukje beter met rijden. zolang ik het gevoel heb dat we vooruitgaan als combinatie, denk ik dat ik goed les krijg.
daarentegen zou ik geen les willen hebben van iemand die met rukken en plukken en hulpteugels door de baan moet.
Naar mijn mening kan ze dan niet overbrengen hoe je een paard goed moet rijden, omdat ze het zelf blijkbaar ook niet kan.

Goedgekeurd onderschrift :)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:45

Ellende"]
"Maar als die een bui had kon je beter bij voorbaat er naast gaan liggen."

*raapt zichzelf van onder haar bureau van het lachen* Haha!
[/quote]

inderdaad, hetzelfde gebeurde bij mij Haha!

[quote="Billy schreef:
Mijn vader zegt wel eens: Als je iets niet kunt, kun je er altijd nog les in geven Haha!
Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.



dat vind ik ook wel waar. ik kan veel meer zeggen dan ik kan. ik heb totaal geen niveau, maar in theorie kan ik het wel zeggen. het gaat wel op. maar ik geef dan ook niet specifiek les. als je echt lesgeeft om te trainen is het misschien wel handig dat je alles zelf kan ja. maar als er iets niet lukt met je paard, maar je weet hoe het zou moeten voelen, dan is dat ook wel goed. kan je het ook overbrengen.

Enya - Daya :-)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:53

ponyzotje"]
[quote="Ellende schreef:
"Maar als die een bui had kon je beter bij voorbaat er naast gaan liggen."

*raapt zichzelf van onder haar bureau van het lachen* Haha!


inderdaad, hetzelfde gebeurde bij mij Haha!
[/quote]

Vreemd...mijn reactie was altijd au...pokkeknol..... Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:59

Paarden die vlug aan de hulpen staan zijn natuurlijk moeilijker na te rijden, maar geven je neit het gevoel van stug en scheefheid.

FItz, ik vind het geen excuus dat iemand man is en dat daarom die paarden sterker zijn. Dan nog heb je niet een bek van beton en een paard wat niet vooruit te branden is. Die zullen net wat meer druk hebben, maar willen net zo goed lichtheid in de hulpen.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:13

Ik zeg ook niet dat ze een bek van beton hebben, maar ze hebben zeker meer druk en werken ongemerkt sterker in. Is echt een feit hoor, Pipo.
Beendruk van mij komt bij Fitz lang niet zo goed door als beendruk van je-weet-wel Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:10

Als het een paard is wat mijn instructrice al langer rijdt kan ik er zo mee wegrijden. Eigenlijk verwacht ik dat ook. Gek eigenlijk maar had er nog nooit zo over nagedacht. Ik vind dat een goede instructeur bij tweifel ook op een paard moet stappen. Zo had ik een poosje terug tijdens de lessen een communicatiestoornis. Zij bleef hameren op dingen die op paard toch heel anders aanvoelden. Fenneke is er toen even opgestapt en kwam tot dezelfde conclusie. Het voelde anders als dat het eruit zag. Zag overigens zelf toen ook wat zij bedoelde dus het werkte voor beide heel educatief. En weer was een probleem uit de weg geruimd en konden we verder. En daar les je toch voor? Om rijtechnisch beter te worden....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:44

Ligt er ook maar net aan of je het paard goed aanvoelt,
om een voorbeeldje te geven; op Tolstoi van Tyrza stuurde ik zo weg, maar met Mike had ik de eerste 10 minuten het gevoel alsof ik in geen 10 jaar meer op een paard had gezeten Haha! (Gelukkig ging het daarna wel stukken beter Tong uitsteken) Verder heb je ook met eenkennige paarden te maken die niet zomaar iedereen op hun rug dulden.

Als ik echter een aantal paarden van mijn instructeur/trice zou rijden en ze zouden stuk voor stuk stug in de bek, of nog erger, stug in het lijf zijn dan zou ik zeker even achter mijn oren krabben.
Ik heb er echter wel eens eentje gereden en die was gelukkig super, verder heeft ze ook wel mijn paarden gereden en die werden daar ook alleen maar beter van

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 02:02

Ik heb een meisje dat ik lesgeef, en dat is gezellig.
Omdat haar paard een probleem had wat zij met het rijden had veroorzaakt(had dus ook een betonnen bek, en meer) heb ik een tijdje dat paard gereden om het weer goed te krijgen. Ik heb haar toen gevraagd of ze het leuk vond op eens een paar keer op mijn pony te rijden. Die was toen net 9 keer onder het zadel geweest, maar was geleerd om op lichte hulpen te lopen.
Dat was iets wat haar even tegenviel, op een pony rijden die op elk beweginkje reageerd.
De reden dat ik haar gevraagd had om eens te rijden was omdat ik graag had dat ze begreep wat zijzelf altijd fout doet. Dat als ik zeg, dat schoppen en plukken geen zin heeft en dat een paard veel fijner reageerd als het licht en flitsend op de hulpen is.

Andersom heb ik het nog niet meegemaakt(heb zelf geen les namelijk)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers