sint janskruid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

sint janskruid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 16:35

heey mensen Haha! ,

mijn paardje heeft een probleempje Scheve mond en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen... het is een grote 9-jarige kwpn'er met een witte bles en neus. in de zomer verbrand deze bijna altijd en smeer ik er trouw 2 x p.d. zonnebrand creme met een hoge factor op. Dit help erg goed tegen zonnebrand en blaren . Nu heeft hij op t moment last van allemaal bruine korstjes op zijn neus, neusgaten en lippen.. Huilen het zijn vreemde korstjes die je er gemakkelijk kan trekken (wat ik niet doe). ik smeer het elke dag in met tea tree olie en calendulan + acederm (het een voor en het andere na het rijden) dit helpt wel redelijk goed, maar niet snel genoeg. ook omdat hij nu te kop staat wil ik het graag zo snel mogelijk weg hebben.

Mijn stalgenoten (en ik) denken dat hij in de wei, sint jans kruid gegeten heeft (wat giftig is) en dat hij daar die bultjes van krijgt (hij had dit vorig najaar ook heel erg net als alle andere paarden bij hem in de wei, het probleem is alleen dat hij nu de enige is met deze bultje / korstjes). Ik heb de dierenarts nog niet gebeld omdat ik denk dat dat niet noodzakelijk is op dit moment, maar als het niet weg gaat ga ik dat cker doen.

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem en wie kent het en heeft er ervaring mee??

alvast hertelijk bedankt voor de reactie's / hulp!!
groetjes
Chell

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:36

Ik ken hier niks van.. Maar als je er niet zeker van bent zou ik de va erbij halen omdat dat kruid giftig is!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:07

St. Janskruid is zeker giftig, maar ik kan me niet herinneren dat die korstjes op de neus daar het gevolg van zijn. Geen idee hoe hij daaraan komt, maar je kun er het beste uierzalf op smeren.

Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 15:29

tja uierzalf heb ik al geprobeert maar dat lukte helemaal niet... smeer er nu teatreeolie en calendulan op en dat werkt wel beter...
niemend verder een idee??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:41

St. Janskruid is niet echt giftig, maar als je de werking ervan bestudeert, komen de verschijnselen overeen met de symptomen die je er mee kan bestrijden.
Citaat:
De olie die gemaakt wordt van de bloemetjes is donker rood gekleurd en is zeer geschikt bij brandwonden en na zonnebrand, bij winterhanden en als massage olie. Het verbetert de doorbloeding en is zeer verwarmend bij spier- en gewrichtspijnen. Verder werkt ze goed bij huiduitslagen en eczemen die positief reageren op de zon. De rode kleurstof in de plant maakt de huid echter lichtgevoelig dus niet (overdadig of uitwendig) gebruiken vóór een zonnebad. Sint Janskruid als tinctuur is desinfecterend en wond genezend. Het hele kruid gebruiken.

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:52

Waarschijnlijk bedoelen ze het st. Jacobskruiskruid en dat is ZEER GIFTIG. Het is niet altijd meteen zichtbaar, maar het wordt in het lichaam opgeslagen en het kan ineens teveel zijn. Als je er dan achter komt zijn organen als de lever al aangetast en ben je te laat met ingrijpen. Ook in gedroogde vorm blijft het even giftig. Paarden zullen het in de wei niet snel eten tenzij er verder niet veel staat. Minder kieskeurige paarden en jonge paarden/veulens kunnen er mogelijk wel van eten. In gedroogde vorm is het voor de paarden heel erg moeilijk te herkennen en zullen de meeste paarden dit gewoon eten. Het enige wat je kunt doen is alle planten uit de wei verwijderen met wortel en al en het hooi goed nakijken. Het is een soort van sluimerende moordenaar, maar echt heel erg giftig met als grootste gevaar dat je het meestal pas te laat ziet. De plant is in volwasssen stadium een ongveer 50 cm. hoge plant met gele bloempjes. Een flinke bos met min of meer golvend blad. Probeer hem al te ontdekken als hij nog klein is. Je ziet hem veel in bermen. Dus echt iedereen opgelet!!!! Groetjes Hann.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:10

De laatste jaren zorgt het gele Jakobskruiskruid voor problemen. Jakobskruiskruid wordt door paarden meestal gemeden, vanwege de smaak. Is er echter geen gras meer beschikbaar, dan beginnen ze aan deze plant. De gifstof hoopt zich op in de paardenlever, die daardoor zijn functie verliest. Eenmaal opgenomen gif verdwijnt niet meer uit de lever. Het gif is additief tijdens de levensduur van het paard. Jakobskruiskruid smaakt vers erg bitter. Als de plant nog in de wei staat zullen de meeste paarden er dus wel afblijven. Gedroogd is de plant het gevaarlijkst, want als die in het hooi terechtkomt eten paarden hem wél. Jakobskruiskruid bloeit vanaf juli. Het beste kunt u het voor die tijd vernietigen. Afmaaien kan de levensduur van Jakobskruiskruid verlengen. Daarom is het beter de plant met de wortelstok uit te graven of uit te trekken en te vernietigen. Maar draag wel handschoenen.
Uw huid kan het gif absorberen.

http://www.stalbaltus.dbnet.nl/giftig_jacobskruiskruid.htm

Zeer giftig!

Bij de paardendrogist hebben ze iets tegen zonnebrand. Pas op voor babyzalf en nivea ed. dat brandt alleen maar meer in.