[AR] word er op tuigers neergekeken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

[AR] word er op tuigers neergekeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 22:29

ik heb sinds een jaartje een tuiger. als ik er mee aan het rijden ben (onder het zadel) hoor ik vaak negatieve reacties. vooral van mensen op van die grote slanke dressuurpaardjes (ja sorrie hoor) ze vinden me paardje lelijk en vinden dat ze niet kan lopen?? oke ze loopt graag met haar hoofd omhoog maar kan wel aan de teugel lopen.
maar... heb ik haar voor de wagen zijn de meeste mensen helemaal weg van haar... en loopt ze wel mooi....
wat moet je hier toch mee? mensen met tuigers, hebben jullie hier ook last van????
ik heb echt het idee dat mensen op je neer kijken omdat je op een tuiger rijdt. maar ik kan iedereen aanraden het eens te doen... tis geweldig!! maar daar ging het niet over...
mensen reageer....[/img]

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:55

hahaha
klinkt bekent...
Mijn pony had bij de vorige eig. in het tuig gelopen was grof gebouwd ze liep ook tijdens de dress proeven met veel knieactie (ik vaak helemaal geshackd)
het uiterlijk zat ook al niet mee, brede bles en 4 witten benen, vrij lange nek die ze hoog droeg.
Ik vond het prachtig maar niet iedereen was zo gecharmeerd, maar ja wat doe je eraan er waren ook mensen die het juist wel leuk vonden, nou dan trok ik daar mee op.
De jury was ook erg wisselend met hun oordeel ik heb er vaak profijt van gehad, maar ook vaak zat juist niet, ze vonden het knap dat ie onder het zadel zo goed liep, maar andere vonden dat ik met die karreknol hier niet thuis hoorden, ja dat deed pijn.
Heb zelfs een keetje tijdens de prijsuitreiking een preekje gehad van de jury, in de trant van nou het is toch wel knap hoor met zo'n weilandpony en bedankt of dat er wat mee te maken had, maar ze dachten zeker dat tuigers dag en nacht in de wei liepen ofzo? ik weet het niet.

Ik heb nog steeds een zwak voor tuigers onder het zadel en het is onzin wat die andere zeggen, je moet op je eigen gevoel afgaan en als deze goed is dan rijd je toch lekker verder, mensen hebben altijd wel wat te zeuren, je paard is te klein, te dik, te mager, heeft teweinig bespiering, loopt niet mooi aan de teugel, heeft weing souplesse, het paard zal wel dit en wel dat , blablabla, zelfs als je een geweldig duur sportpaarden onder je kont hebt , hebben de meeste wel weer wat want als het dan niet goed gaat ligt het 100% zeker aan jouw en zeker niet aan het paard.

ik zou zeggen je moet er niks mee, laat ze kletsen.
halleluhja wat een blablabla verhaal heb ik van gemaakt, maar moest het toch f kwijt, sorry

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:46

Mag je ook reageren als je een draver hebt ? Daar hoor je ook vaak van dat soort kreten hoor. Want die kunnen niet normaal draven , en gallopperen al helemaal niet. Dus ga maar na als die een dressuurwedstrijd lopen ! Ik heb een draver en ben niet met dressuur bezig dus heb er geen last van , maar een vriendin heeft er een en rijdt wel dressuurmatig en krijgt vaak de opmerking dat " hij helemaal niet op een draver lijkt ". Terwijl ze hartstikke trots op haar draver is. Wat maakt het toch uit , als je zelf maar blij bent met jouw paard. Ik vind de band met mijn paard het belangrijkste hoor.
Ik ken trouwens iemand met een tuiger en zij is toevallig M1 dressuur !
Geniet jij maar lekker van jouw paard, ik vind het knap dat je op een tuiger kan rijden want ik heb pas geleden gezien hoe fel en voorwaarts ze kunnen zijn en vind dat onder het zadel een prachtig gezicht, die kracht !!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:19

Gewoon lekker blijven doen waar je zelf en je paard plezier in heeft, DAT is wat je ermee moet.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 03:25

Precies wat Lageveld zegt: het gaat om jullie eigen plezier.
Daar kan toch niemand bij in de buurt komen met Clown opmerkingen?
Een vriendin had ook een tuiger. Machtig beest was dat. Sprong ook
elk weiland uit, Was iets minder natuurlijk, maar evengoed erg vermakelijk. *LOL*
We genoten allemaal van hem; en commentaar (nog erger: als ik
er op de IJs naast reed, in de tijd dat rijden op ponnnnnies door
volwassenen in onze omgeving echt nog niet kon) ? Hahaha, zie
mijn onderschrift. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 06:38

Ik weet nog dat ik mijn tuiger net had, een jaar of 11 geleden.
Ik was apetrots op mijn paard, trouwens dat ben ik nog Knipoog
Kwam er een of andere kakmadam om bij en stalgenoot haar paard een dressuurzadel te passen.
Kijkt ze met een vies gezicht naar Bill, en zegt met lichtelijk afgrijzen in haar stem:
"En wat mag dat dan wel voor paard zijn?"
Dus ik heel droog:"Mevr, als u verstand van paarden hebt zit u dat dit een tuigpaard is en een goeie ook"
Kakmadam draaide zich op haar hakken om en ging af door de zijdeur. Haha!

Ik denk inderdaad dat er veel mensen een vooroordeel hebben tegen tuigers, omdat de bouw anders is en omdat ze nog wel eens een ramshoofd hebben.
Tsja, ik ben daar stapelgek op, ik zou niet zomaar een rijpaard willen.
Zo heeft ieder z'n voorkeur, als mensen nu nog leren om elkaar in hun waarde te laten, en de paarden ook, wordt het allemaal een stuk gemoedelijker in de paardenwereld

Goedgekeurd onderschrift :)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 07:52

Ik vind tuigpaarden vaak wel wat hebben. Het enigste wat ik minder vind is het ramshoofd wat je veel ziet.
Maar ik zou van reacties niet teveel aantrekken. Zelf rijd ik op een Welsh Cob, die voor de kar beter uitkomt. Hij heeft wat veel knie-actie voor onder het zadel. Maar omdat het een pony is, kijken ze ook niet zo vreemd op. Bij de pony's loopt er gewoon vanalles. Ik rijd alleen geen officiele wedstrijden, dat scheelt ook.
Maar gewoon volhouden als je er plezier in hebt!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:24

Is dit niet bij ons allemaal zo? Of je nou een draver, een tuiger, een gelder, een fjord of weet ik veel wat hebt. Er is nou eenmaal veel haat en nijd en ook afgunst in het paardewereldje.
Je neus optrekken en vervolgens vrolijk verder rijden. Natuurlijk treft zo'n opmerking je weleens, maar dan geef ik mijn paard nog maar eens een knuffel en dan gaat het wel weer over Knipoog

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:40

Mijn tuiger is mijn alles! We hebben hier onze Janssen (oliebol, die foto's uploaden moet ik me toch eens in verdiepen). Een 12-jarige ruin, 1.72 hoog, vader Cinivo, moeders vader Renovo, dus een tuiger met hackneyinvloed.

Het braafste paard wat je je kan indenken, een kind kan met hem omgaan. Maar zet je hem voor de wagen dan is het een grote bonk trots en kracht. Hij geeft nooit op en kan gaan als de brandweer.

En ja, tuigertypisch, witte benen, waarvan 1 hoog witbeen en een grote brede bles. Maar ik ben nog nooit zo gek op een paard geweest als op deze. Hij kan alles, midden door de stad (er hebben heel wat mensen hun koetsierbewijs met hem gehaald) maar ook een marathon lopen (hij heeft nationaal vierspan gelopen).

Dus kom niet aan mijn tuiger! En wie er trouwens nog een mooi hengstveulen weet, tuigerbloed, liefst vos met vier witten benen en bles ... laat het me weten (jaarling mag ook nog!)

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:52

Ook ik ben de eigenaar van een ontzettend leuke lieve brave tuiger !!
Liefde op het eerste gezicht Lovers Had geen snars verstand van wat een tuiger in hield ook niet onder het zadel..Maar ik heb geen seconde spijt gehad van mijn aankoop.. Ik vind het een uitdaging om dresuurmatig er uit te gaan halen wat er in zit.. Hij is pas 4.5 dus we hebben nog een lange weg..
Veel mensen herkennen in mijn paard ook geen tuiger.. Zeker niet onder het zadel en op stal. Als hij los loopt in de bak of in het land en even loopt te showen ja dan is het zichtbaar maar dan vind ik hem gaaf !!!!
Haha!
Ik heb tot nu toe weinig negatieve reacties gehad over mijn tuiger.. Maar meestal positief..
Ach ieder zijn ras.. Ik kan van elk paard genieten ....
groot klein dik dun ....

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:58

Tja wat versta je onder tuiger, Vallen gelderse daar ook onder? We hebben thuis een tuiger van Ahoy met hackney bloed ook. Op een manege heb ik nu een zoon hiervan staan, waar weinig tuiger elementen in zijn overgekomen, hij lijkt dan ook zeer sterk op zijn vader Elegant. Hierover wordt door die manege luitjes (meestal jongeren) ook heel neerbuigend gedaan ' die tuiger ' . Hij heeft ook zijn hals er bovenop staan en is wat moeilijk neerwaards te krijgen. Al gaat het steeds beter. Hij is ook super lief.
Ach je moet het zo zien. Het is zoals de engelse zeggen "it's their loss" weet niet eens of hier een nederlandse uitdrukking voor is. Haha!
Het is alsof ze met oogkleppen op lopen, een gebrek aan ruimdenkendheid, ignorance en/of arrogantie. zulke eigenschappen tasten vast ook hun leervermogen aan Tong uitsteken
Hoe dan ook, ik meen te weten dat een groot deel van internationaal presterende paarden gelders en of gronings 'tuiger' bloed bevat.


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:52

Ik denk dat jantina helemaal gelijk heeft.

Wat voor ras je ook hebt er zijn altijd een paar flauwerikken die je paard ff naar beneden moeten halen.

i.m.o zijn dit dus niet de echte paardengekken.

Een echte paardengek vind alles leuk. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:07

Wij hebben wel een aantal tuigers op stal staan (allemaal (ex-)manegepaard). In het manegewerk hebben we er zelfs nog wel meer gehad. Vind er zelf niet speciaal wat van. Proloog (manegepaard, haar vader is Proloog, zelf heeft ze een moeilijk uitspreekbare naam, dan kiken ze bij ons naar de namen van de ouders) is een heel erg fijn paard om te rijden, kan leuk dressuur lopen en springen en is buiten ook erg leuk. Braaf voor beginnende ruiters, maar ook een uitdaging voor de gevorderde ruiter. Heb zelf erg veel op haar gereden.
We hebben Hooper gehad, geen idee of daar papier bij zat, maar was wel overduidelijk een tuiger. Vond ik ook een leuk paard om te rijden.
Verder staan nu in pension nog twee, waarvan er eentje ook heel goed kan springen.
Korotm, ik vind tuigers best leuk!
En dat terwijl ik er zelf niet zo heel snel eentje zal kopen, denk ik, maar goed, dat wil niet zeggen dat ik het dus geen leuke paarden vind.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

udokus
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:31

hoi ik heb nu mijn 2e tuigpaard waar ik dressuur mee rijdt met mn 1e heb ik zz gereden en tiamo is nu 3 en loopt super kan geen braver paard wensen dus laat ze maar kletsen ze weten niet beter

mensen met paarden hebben de hemel op aarde

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:51

Marije_jiplover schreef:
Proloog (manegepaard, haar vader is Proloog, zelf heeft ze een moeilijk uitspreekbare naam, dan kiken ze bij ons naar de namen van de ouders) is een heel erg fijn paard om te rijden, kan leuk dressuur lopen en springen en is buiten ook erg leuk.


Proloog is idd een heel fijne tuiger om te rijden en te zien. Toch jammer van de naam, ik vind Kudalburga toch niet zo'n moeilijke naam voor een manegepaard Haha! . Trouwens wel een bekende foklijn .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:56

Tiffy"]
[quote="Marije_jiplover schreef:
Proloog (manegepaard, haar vader is Proloog, zelf heeft ze een moeilijk uitspreekbare naam, dan kiken ze bij ons naar de namen van de ouders) is een heel erg fijn paard om te rijden, kan leuk dressuur lopen en springen en is buiten ook erg leuk.


Proloog is idd een heel fijne tuiger om te rijden en te zien. Toch jammer van de naam, ik vind Kudalburga toch niet zo'n moeilijke naam voor een manegepaard Haha! . Trouwens wel een bekende foklijn .
[/quote]

Als je de rest van de namen erbij betrekt, snap ik wel dat de baas het geen mooie naam vond (vergelijk de verschillende droppies, scooby, stampertje, pzn (jaja, paard zonder naam) enz.)
Daar past zo'n sjieke naam toch niet echt tussen. Schijnheilig
Ten slotte loopt Duvel ook met een biermerk rond, omdat hij geen naam had toen hij binnenkwam, ik bedoel maar, als dat het niveau van naamgeven is! (De naam Duvel past overigens wel goed bij hem, maar dan in de betekenis van duveltje uit een doosje oid, niet als biermerk).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:01

Marije_jiplover"]
[quote="Tiffy"][quote="Marije_jiplover schreef:
Proloog (manegepaard, haar vader is Proloog, zelf heeft ze een moeilijk uitspreekbare naam, dan kiken ze bij ons naar de namen van de ouders) is een heel erg fijn paard om te rijden, kan leuk dressuur lopen en springen en is buiten ook erg leuk.


Proloog is idd een heel fijne tuiger om te rijden en te zien. Toch jammer van de naam, ik vind Kudalburga toch niet zo'n moeilijke naam voor een manegepaard Haha! . Trouwens wel een bekende foklijn .
[/quote]

Als je de rest van de namen erbij betrekt, snap ik wel dat de baas het geen mooie naam vond (vergelijk de verschillende droppies, scooby, stampertje, pzn (jaja, paard zonder naam) enz.)
Daar past zo'n sjieke naam toch niet echt tussen. Schijnheilig
Ten slotte loopt Duvel ook met een biermerk rond, omdat hij geen naam had toen hij binnenkwam, ik bedoel maar, als dat het niveau van naamgeven is! (De naam Duvel past overigens wel goed bij hem, maar dan in de betekenis van duveltje uit een doosje oid, niet als biermerk).
[/quote]

Tja, die naamgeving is altijd leuk daar. Ik meen me nog een recordhoogtesprong te herrineren waar ik mocht starten op TZN oftewel Tuiger Zonder Naam Haha! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:03

Ja, ook weer een tuiger, die was ik alweer vergeten!
Nou, die past dan ook wel weer mooi in dit topic!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:34

Zolang ik al rijd, wordt er neergekeken op tuigers en inderdaad ook dravers. Maar dat komt uit de hoek van de dressuurruiters en dan ook vaak nog op maneges. Daar was het meer belangrijk om erbij te horen, een heel duur en vooral bekend paard (afstamming dan) te hebben en dan zo snel mogelijk hoog in de dressuur te komen. Tja, als dat niet lukte, dan lag dat uiteraard aan die schijtknol. Maar ik geloof niet dat die mensen veel lol hadden aan de allerdaagse omgang met hun paard. Als je dat wel hebt, dan maakt het je niet uit wat andere ervan denken. Jij hebt die speciale band met dat speciale paard, toch? Jammer dat zij niet kunnen zien hoe speciaal jouw maatje is. Ach gut

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:23

Wij hebben zelf ook een tuiger was niet ingereden helemaal nix dus moesten wij allemaal zelf doen later toen onze dame ingereden was bleek dus een paard te zijn wat super veel schrikt en later keken we in haar stamboek papieren dat ze de dochter was van Waterman en Renovo was de opa nou dan kun je al raden waar het schrikken van komt.
Maar ja, onze dame gooide me zo hoog op omdat ze echt de tuigers gang had dat hebben we dus afgeleerd door veel te oefenen en dat ze niet meer hoog liep met haar hoofd want dan gooit ze je ook verschrikkelijk hoog op en dat is geen pretje.
Ik heb wel eens commentaar gehad dat mensen zeiden ja maar je kunt niet op een tugier gaan rijden want die horen voor de kar!
Maar later toen ze hoorde en e.v.t. zagen dat ze schrikkerig was en dat kwam door haar vader en opa toen kwamen we later ook nog achter dat er hackney bloed in zat.
Maar we hebben best commentaar gehad maar ja daar moet je je nix van aan trekken laat ze maar eens zien wat die tuigers kunnen en dat ze niet alleen voor dew kar hoeven te lopen toch?

Maar sorry voor het verhaal maar ik hoop dat je het niet erg vind!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:42

Ook ik ben stapelgek op het tuigpaard en ben zelf de trotse 'eigenaresse' van een Cambridge Cole x Hoogheid stermerrie genaamd Jurga. (Goh, uit welke stam zou zij komen... Tong uitsteken) Ook ik merk vaak genoeg dat er op mijn paard neergekeken wordt, maar als het erop aankomt, staat zij nog overeind waar andere paarden ophouden en is haar karakter subliem. Ik had geen ander leerpaard willen hebben en hoop nog jaaaaaaren van haar te mogen genieten. Laat anderen maar kletsen. Zowel aan Jurga als Nimondro (onze nieuwe aanwinst) hebben tuigpaardenbloed en beide zou je het ze niet direct geven.... totdat ze vertrekken en gaaaaaaaaaaan.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:12

Ik heb ook een tuiger, al 7 jaar Haha! en ik hoop hem nog 15 jaar bij me te kunnen houden Lovers Ik ben als het ware opgegroeit met tuigers en ze hebben bij mij een groot + punt, zet een tuiger naast en dressuurpaard en ik kies de eerste Haha! Waarom?? tuigpaarden hebben meer uitstraling (dat van het ramshoofd is tegenwoordig gelukkig niet meer zo Knipoog ) Tuigpaarden zijn ook in karakter heel verschillend met rijpaarden, daar moet je tegen kunnen Tong uitsteken Kritiek krijg ik eigenlijk nooit met Miro, iedereen vind hem een schatje en een leuk paard om te zien Knipoog Wees maar trots op je tuiger, ben ik ook *LOL*

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 22:13

haha ben zeker trots op me tuiger!!! voor mij is ze de absolute nummer een!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:20

Jee Anja, wat een mooi paard! Die vlakke lange rug, dat herken ik wel van onze tuiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:49

graciaxxx schreef:
ze vinden me paardje lelijk en vinden dat ze niet kan lopen?? oke ze loopt graag met haar hoofd omhoog maar kan wel aan de teugel lopen.
maar... heb ik haar voor de wagen zijn de meeste mensen helemaal weg van haar... en loopt ze wel mooi....


Ik denk dat een tuiger aangespannen ook op zijn mooist is!

Het belangrijkste lijkt me dat jij gewoon heel blij bent met je paard. Wat anderen vinden is hun probleem en niet het jouwe. Ik begrijp wel dat het niet leuk is als er neerbuigend over je paard wordt gedaan omdat het een tuiger is, maar misschien heb jij wel veel meer plezier van je paard dan degene die het commentaar levert . Probeer er maar gewoon boven te staan.

Ik val ook niet echt op tuigers (hoewel ik ze aangespannen wel heel erg gaaf kan vinden), maar als ik zie dat iemand blij is met zijn/haar tuiger dan kan ik dat alleen maar heel leuk vinden voor die persoon.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers