nageeflijkheid "vragen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

nageeflijkheid "vragen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 22:03

Ik had vandaag een discussie met een vriendin over nageeflijkheid vragen. Nouja discussie, we waren het eigenlijk wel redelijk met elkaar eens. Vaak leer je nageeflijkheid te vragen met je binnenhand. Maar doordat je druk hebt op je binnenhand, zal het paard minder goed/helemaal niet zijn binnenachterbeen onder kunnen brengen, dus niet in balans lopen en dus niet nageeflijk kunnen zijn. Vandaar ook de theorie om juist te vragen op de buitenhand, waarbij de binnenhand ontspannen blijft. Druk met je benen en weerstand met je hand, waarbij het paard het fijnste punt (= nageeflijk) op zal zoeken, het punt waar de hand zal ontspannen.

Nu ben ik benieuwd of jullie ook met de binnenhand veel vragen (wat betekent dat je dus druk op je binnenhand hebt) of juist helemaal niet (dus vooral op de buitenteugel rijden)....

Annanas
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:35

ik vraag ook best veel met de binnenhand, maar dat gaat dan per ongeluk. mijn bedoeling is altijd om het te vragen met de buitenhand. als ik daar goed op let gaat het ook meestal beter dan wanneer ik meer met de binnenhand vraag. degenen van wie ik les heb zeggen ook dat de binnenhand ontspannen moet zijn en de nageeflijkheid met de buitenhand moet worden gevraagd.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:50

Ik vraag bijna nooit.
Handen stil + voldoende been en ze komen nog altijd braaf naar onder bij mij...

Als ik zou vragen zou dat zijn met de buitenteugel.
Binnenteugel kom ik (bijna) niet aan Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:38

Buitenteugel.

Maar net als wat Feetje zegt, als ik gewoon lekker rijdt komt ze meestal vanzelf al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:54

Ik probeer mijn paarden met 2 benen naar 2 teugels te rijden. Principe van nageven is dat je impuls opwekt van achteruit, en op die voorwaartse "kracht" kan een paard gaan nageven. IMO de enige manier om een paard echt recht te houden is door dit op 2 kanten evenredig te doen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:22

Bij eventueel niet nageeflijk zijn drijf ik inderdaad met binnenbeen tegen de buitenteugel om nageeflijk en naar beneden te vragen. Loopt het paard goed, dan houd ik gelijke druk op beide teugels, ook in een wending.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:27

inderdaad, van binnen naar buiten omhoog drijven zeg maar. dus eigenlijk vragen met de buitenteugel, binnenteugel ontspannen. meteen als ze nageven gelijke druk. in het begin als ze het niet snappen wil ik nog wel 'spelen' met de binnenteugel, maar dan niet kleine rukjes, niet schuiven, maar gewoon zacht vinger per vinger aansluiten en loslaten. reageren ze heel fijn op, meestal.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:29

Zoals ik het eerst heb geleerd was het:buitenteugel op druk, binnenteugel vraagt het paard naar beneden. Ik probeer nu een paard op twee teugels te rijden, en met mn been en zit naar mn hand toerijden. Op moment dat je een paard op been en zit rijd hoef je bijna niets met hand te doen, ben ik achter gekomen. Zelfs wendingen en dat soort dingen gaan op dat moment automatisch, zonder dat je bewust nog hulpen hoeft te geven...

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:45

Ja meer met de binnenhand dan met de buitenhand eigenlijk!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:38

Bij pony's die niet heel erg vasthouden rijd ik gewoon voorwaarts met beide benen naar 2 handen. Pas als een paard zich erg sterk maakt aan 1 of beide kanten ga ik spelen met halve ophoudingen om hem te vragen lichter te worden en te ontspannen aan die kant. Dan rijd ik met buiten of binnenstelling en dan is de grootste druk op de bolle kant, zodat ik de hollekant ontspannen kan houden en naar voren kan doen zonder dat de stelling verandert (beenhulp houd paard tegen die andere teugel aan)

Ik vind het fijnst gewoon aan twee teugels en dan een soepele, niet te sterke aanleuning (krijg eerder te horen dat ik te lichte aanleuning heb)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:39

Joyce... Uit jouw tekst begrijp ik dat jij het paard meerijdt in zijn scheefheid?als je meer druk pakt op de bolle kant (die dan zeg maar zijn buitenkant is) maak je het toch alleen maar makkelijker om scheef te blijven, oftewel de holle kant hol te houden en de bolle kant bol te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:44

Als je een paard tegenkomt dat het moeilijk vind om aan een kant na te geven in het nek-kaakgewricht, dan kan het helpen om eerst iets stelling te vragen. Dat doe je met je binnenbeen en je mag je binnenhand naar binnen brengen. Maar dan wel in een rechte lijn tov de oorspronkelijke plaats, vervolgens moet je hand altijd naar voren neigen. Dus: naar binnen en naar voren, terwijl je probeert om je hand licht te houden.
Je ziet vaak opzij en naar achteren, waarbij de binnenhand nog wel eens op het binnenbeen terecht komt, maar dat is dus niet de bedoeling . Als je dat doet, dan ben je aan het trekken en hoe verleidelijk ook, het brengt je nergens.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 17:05

Lovely schreef:
Dat doe je met je binnenbeen en je mag je binnenhand naar binnen brengen. Maar dan wel in een rechte lijn tov de oorspronkelijke plaats, vervolgens moet je hand altijd naar voren neigen. Dus: naar binnen en naar voren, terwijl je probeert om je hand licht te houden.


Je hand dus van het paard af, als ik het goed begrijp.

Vind het allemaal erg interessant om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:32

Dat klopt inderdaad, je hand van het paard af (maar niet naar achteren). Maar alleen als het nodig is dan he, dat hoeft niet altijd.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:36

Eerst vroeg ik altijd op mijn binnenhand. Toen hoorde iik dat je beter op je buitenhand kon vragen dus ben ik dat gaan doen en dan na laten geven door je binnenhand te ontspannen en met je binnenbeen naar de mond toerijden. jah en natuurlijk ook met je andere been maar binnenbeen is op dat moment even balgrijk voor de nageefelijkheid.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:52

Maaike"]
[quote="Lovely schreef:
Dat doe je met je binnenbeen en je mag je binnenhand naar binnen brengen. Maar dan wel in een rechte lijn tov de oorspronkelijke plaats, vervolgens moet je hand altijd naar voren neigen. Dus: naar binnen en naar voren, terwijl je probeert om je hand licht te houden.


Je hand dus van het paard af, als ik het goed begrijp.

Vind het allemaal erg interessant om te lezen!
[/quote]

hoewel ik dus weet dat het niet zo is, reageer je als een beginneling op manege Haha! Knipoog
het eerste wat ze leren is sturen, binnenhand open. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:13

Er zijn geen domme vragen in paardrijland Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:22

Op twee teugels proberen te rijden, gelijke druk die opgevoerd word door been om druk van voren te krijgen die je dan met twee teugels kan begrensen, hierop geeft het paard na. Dan geef jij ook na. In Principe vind ik het niet erg als iemand eens een keer wat meer doorpakt op een teugel, alleen waar het gevaar wel bijkomt dat de meeste mensen dat met kracht doen, en niet met een volledig onspannen hand. Daarom zeg ik ook altijd, gewoon op twee teugels, teugel in je vingers houden en dat is het enige onderdeel wat aanspant in je bovenlichaam. Dan zal je zien dat de paarden erg makkelijk ga nageven.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:22

dat heb ik ook niet gezegd lovely. beginneling is niet dom Schijnheilig Haha!
maar goed paardrijden is zo helemaal iets anders dan manegerijden. hoewel dat ook wel een vorm van goed rijden is, als je het goed doet. snap je? Lachen

eigenaarspaarden (laat ik het zo zeggen) worden op de zit, eventueel benen en heel eventueel handen gestuurd. als het goed is.
manegepaarden worden uitsluitend met de handen gestuurd.

dat wou ik als manegeruiter doorbreken, nu ben ik al zover dat ik de meeste paarden op de buitenteugel de volte kan doen maken (dat weet ik zeker want ik heb voor test mijn binnenteugel losgegooid Haha! ), en enkele paarden (die nog iet of wat gevoelig zijn), kan ik met enkel zit erin rijden.
maar dat heeft me bloed, zweet en tranen gekost, en letterlijk elke les opnieuw. want wat wil je als je maar een keer per week op die boerenknollen en ex- dit of datten kan klimmen.

om terug ontopic te komen is nageeflijk maken bij elk paard ook verschillend. je moet het gewoon een beetje aanvoelen, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:45

Van het principe binnenbeen-buitenteugelkrijg je alleen maar kromme paarden. Kromme paarden krijgen overbelastingsproblemen en grotere kans op HKO.
Een paard hoort op 2 benen en 2 teugels recht naar voren gereden te worden waarbij hij op 2 teugels nageeft.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:47

en als dat niet lukt? wat doe je dan? (niet aanvallend bedoeld Haha! )

ik maak daardoor geen kromme, maar GEBOGEN paarden. zoals ik al zei, daarna neem je ze terug op twee benen en twee teugels en stel je ze recht. maar het nageeflijk maken, als dat er nog niet inzit, gaat het niet vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:07

Ik heb zelf een tijdje op een manege gestaan. Daar werd mensen geleerd om altijd [zelfs op de rechte lijnen] binnenteugel-buitenbeen te rijden. Er zijn heel veel mensen die dat zo leren en daardoor nog geen AC lijn recht over kunnen steken.
Ik vind dat je eerst je paard recht naar voren moet kunnen rijden met voldoende impuls en een gelijke aanleuning. Ik wil dit alleen maar eventjes extra benadrukken omdat er heel wat paarden de vernieling in worden gereden omdat mensen niet leren een paard recht te stellen. En AdB heeft met zulke lesklanten zijn praktijk goed gevuld.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:11

zeker waar.
wat doe je met een paard dat op een rechte lijn scheef loopt? dat is de reden dat ik altijd vraag naar binnen. om zekerheid te hebben dat ik ze kan voelen (nageeflijk) voor ik ze rechtstel, snap je't nog? dan voel ik beter of ze ook echt recht is.
meestal is het resultaat negatief, maar wat wil je, manegepaard Haha! ik weet iig hoe't zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:19

Alles wat je linksom doet, moet je ook rechtsom doen, zelfs al rij je een volte.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:41

ja, doe ik beide. ik zei, naar binnen. dus op verschillende handen levert dat verschillende stelling op Haha!
buitenstelling zal ik niet gauw vragen. eenvoudigweg omdat ze dan in hun standaard houding lopen zoals bij beginnelingen. ik vraag pas buitenstellingen als ik zeker ben dat ik ze daar ook goed krijg.
weet je dat het ingewikkeld is? Haha!