Paard hoest, maar wat ik net te horen kreeg......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Paard hoest, maar wat ik net te horen kreeg......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 16:01

Ik heb dus sinds nu ongeveer 4 1/2 maand een eigen paardje van 3 jaar. Toen ik der kreeg kon ze nog helemaal niks. Ik heb der zelf dus helemaal beleerd.
Het rijden ging heel lekker totdat ze vorige week maandag en dinsdag heel erg liep te hoesten. Door het hoesten kon ik zelfs niet meer rijden. Ik had gelijk die woensdag erna de DA gebeld.
Hij zei: Ze ademt wat zwaarder op der diepste luchtwegen. Een lichte bronchitusachtig geluid zei hij. Hij heeft me toen antibiotica meegegeven en ventipulmin. Er zat waarschijnlijk een ontsteking in der luchtwegen of iets dergelijks. Ze mocht met uitmesten en opstrooien niet op stal staan.
Vandaag was dus de dag dat de DA weer langs zou komen.
Vanmorgen was ze er al en ze ging weer luisteren. Ze ademde nog steeds te zwaar Boos! en ze zei dat ze waarschijnlijk wel op weg is naar de chronische bronchitus. Ik moet nu nog 3 dagen doorgaan met de antibiotica en nog 5 dagen met de ventipulmin. Als het ademen na een week wat minder is mag ik wee rop gaan bouwen met rijden. Nu moet ik der elke dag 15 minuutjes aan de longe laten draven.
Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?? met een paard die aan chronische bronchitus lijdt?
Reageer dan alsjeblieft!
Groetjes Ilona


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:10

Ik vind het nogal een uitspraak voor een dierenarts.... maar goed, je wilt het oplossen.

Hoe is het stalklimaat? wat eet je paard, wat ligt er op de grond in de box, hoe staat het met de frisse lucht en weet je zeker dat er geen tocht is? Hoe zet je je paard weg na de arbeid?

Wat mij vaak helpt bij beginnende kucherij, is de hooiporties te bepoederen met Foenegriek. is ook zo'n anti-hoest-poeder. Aanzienlijk geodkoper dan ventipulmin, maar voor beginnende hoest best effectief.
Toch, je wilt eerst de oorzaak vinden, alvorens je echt met een bestrijdingsplan kan komen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 16:16

Ja, mijn paard krijgt 2 keer per dag kuilgras en 3 keer per dag biks. Ze staat op stro, en ik weet dat je je paard dan beetr op zaagsle of iets anders kan zetten maar dat gaat niet zo gemakkelijk op een manege. Ze staat ook in een lange gang met allemaal paarden. Tegenover haar, die rij hebben een luik. Ik sta op de lijst voor een luik alleen het schiet neit echt op. Ik ga van de week emt de eigenaar erover praten of ik niet naar een buitenbox kan, want in de winter gaan de luiken ook dicht. Als dit allemaal niet mogelijk is, dan denk ik toch dat ik der misschien ergens anders moet stallen waar ze lekker buiten kan staan en met een luik...

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:52

We gebruiken een supermiddel voor paarden die hoesten, meng honing met gemalen gemberwortel en bruinesuiker. Vinden ze heerlijk, en het werkt bij ons op stal perfect. Ook zetten we de paarden veel buiten voor de frisse lucht

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:58

Je verteld dat je nog niet zo heel lang dit paardje hebt, maar dat het nu al een probleem heeft.
Dit kan een verborgen gebrek zijn, denk daar eens over na en vraag ook eens aan jou dierenarts of het mogelijk is dat dit paard het al had toen jij hem kocht.
Mocht het zo zijn dat het probleem opgelost kan worden dan is het niet erg, maar als het jou dadelijk enorm veel geld gaat kosten en het niet meer overgaat en ze had het al voor je haar kocht dan is er een weg terug. Dat is nooit leuk, maar je moet ook naar je toekomst kijken die je wil hebben met een paard.
Ik mag hopen dat het te behandelen valt en dat je veel plezier mag hebben van je nieuwe paardje

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:17

mijn pony (die ik inmiddels heb verkocht) had op een gegeven moment ook chronische bronchitis, de DA zei mij dat ie het zwaar in zag vor m n pony, maar is toch aan het behandelen gegaan, weliswaar een zware behandeling ook met ventipulmin en pillen.
pony moest absoluut op zaagsel en kuil i.p.v hooi(ook al was t hooi natgemaakt)
heb 3 maanden niets mogen doen met mijn pony, maar boven wonder is het helemaal goed gekomen met hem, en liep daarna gewoom verder in de sport.
ook heb ik hem in een buitenstal gezet.
probeer er zo veel mogelijk aan te doen, als je het zou verwaarlozen door hem b.v niet op zaagsel te zetten ben je nog verder van huis.
succes!!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:08

Het stalklimaat bij jou klinkt erg slecht!

Zorg dat ie op zaagsel komt en dat ie veel frisse lucht krijgt. Als je dat nu niet regelt, is je paard voor de rest van z'n leven aan het hoesten (als het idd richting chronische bronchitus gaat). Echt snel regelen, en desnoods naar een andere stal.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:17

Wij hebben ook een paard gehad met chronische bronchitis, waarvan is ons nog steeds een raadsel. Er werd ons geadviseerd het paard af te maken. De DA heeft ons uiteindelijk geadviseerd om hem 24 uur per dag in het land te zetten en hopen op een wonder. Na een jaartje wei was hij wonder boven wonder toch opgeknapt, helaas hield hij er wel cornage aan over. Gelukkig had hij er geen last van, kon super mee in de sport (ook hogere klassen), hij maakte alleen een geluid dat het beste te omschrijven is als dat van een stoomtrein Knipoog.
Maar goed idd. Frisse lucht, NU!!!! het liefste nog 24 uur per dag buiten. chronische bronchitis is niet iets om banketstaaf over te doen.
Good Luck!!

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:19

Wij hebben ook een paard gehad met chronische bronchitis, waarvan is ons nog steeds een raadsel. Er werd ons geadviseerd het paard af te maken. De DA heeft ons uiteindelijk toch geholpen. We moesten hem 24 uur per dag in het land te zetten, onder zware medicijnen en hopen op een wonder. Na een jaartje wei was hij wonder boven wonder toch opgeknapt, helaas hield hij er wel cornage aan over. Gelukkig had hij er geen last van, kon super mee in de sport (ook hogere klassen), hij maakte alleen een geluid dat het beste te omschrijven is als dat van een stoomtrein Knipoog. En je moest wel heel voorzichtig zijn met hem met stof en kou. Een tweede keer zo'n aanval zou einde oefening zijn geweest.
Maar goed idd. Frisse lucht, NU!!!! chronische bronchitis is niet iets om banketstaaf over te doen. Als het erger wordt ben je pas echt ver van huis.
Good Luck!!

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:23

Mijn paard heeft ook chronische bronchitis. Hij is er voor behandeld in de kliniek en snottert en hoest nooit meer. Staat op zaagsel, hooi wordt natgemaakt en overdag zoveel mogelijk buiten. Verder is er goede ventilatie op stal.

Eerlijk gezegd na zijn behandeling ongeveer 4 maanden geleden merk je absoluut niets meer aan hem en wordt gewoon gereden.

Hij heeft toen ontstekingremmers gehad ik moest een week lang elke dag een antibioticaspuit geven. Volgens mijn da was antibioticapoeder niet effectief genoeg en moest het ingespoten worden (niet in het bloed maar in zijn borst)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:54

Jeetje gaat lekker.. Als ik aan zilverster denk dan denk ik aan stof.. zeker de lange gang! Er zijn genoeg stallen in de buurt waar ze lekker buiten kan staan, en waar t veel goedkoper is! Maar ja ik ben nou eenmaal een beetje anti zilverster;)
Hoop dat t allemaal niet te erg is.. suc6!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:07

FRISSE LUCHT!

- is zeer belangrijk, het liefste een buitenbox met voldoende ventilatie,
- nat hooi, als je paard irritatie aan de luchtwegen heeft
- houtvezel (wit)
- Nooit voeren uit een hooiruif die hoog geplaatst is, paarden met deze aandoening kunnen het beste van de grond eten.
- oplettend zijn met koudjes na of tijdens het rijden.
- paard in beweging houden, korte intensieve trainingen met tussen pauzes, zodat het paard in korte tijd veel longinhoud moet pompen

Mijn paard heeft deze aandoening ook en heeft alle behandelingen al doorlopen, afg. winter had ik hem willen in laten slapen, maar vond dat ik nog niet alles uit de kast had gehaald om hem te helpen, daarom een acupuctuuriste in de arm genomen hij is nu vele behandelingen verder aardig opgeknapt, en afg zomer zelf helemaal hoestvrij.
Je paard komt in een visiueze cirkel terrecht als hij daadwerkelijk aan C.B zou lijden, deze cirkel moet je doorbreken, door het voedinspatroon, aangepaste trainingen en evt medische behandeling, ik masseer mijn paard ook zodat hij z'n long/rugspieren ontspant en goed door kan hoesten, hij had op een geven moment de kracht niet meer om goed door te hoesten en daarmee werd het alleen maar erger
Ook stopte ik vaak met rijden als hij erg hoestte (vond het zo sneu voor hem), maar dat was juist fout je moet doorrijden (hoe moeilijk soms ook) wel rustig aan doen, maar beweging is ook belangrijk, die longen moet pompen.

Z'n weerstand moet goed zijn, dit is bij paarden met c.b vaak niet het geval, niet dat ze vaak verkouden zijn, maar het lich. lost het probleem niet zelf op en daardoor wordt de kwaal steeds erger, weerstandsverhogers kunnen uitkomst bieden.

het is wel een groot vewrschil met mijn paard hij is bijna 19 jr, jouw paard is nog maar 3,5 jaar oud, dan is een andere behandeling wellicht beter dat weet ik niet, maar zo doe ik het met mijn paard in ieder geval.

veel succes
voor evt homeopatische medicijnen en slijmoplossers (vervanger van de ventipulmn) zonder bijwerkingen kun je me altijd pb-en
gr. cissie

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:29

nou toen mijn pony bronchitis had moest ie echt 3 maanden rust houden, d.w.z. alleen af en toe stappen of in de stapmolen, door die bronchitis zijn ze zo verzwakt dat intensieve training echt niet mogelijk is, mijn kliniek zei dat dat de bronchitis alleen maar zou verergeren.
ik mocht het werk met m pas na 3 maanden weer opbouwen.
doorrijden tijdens hoesten is uit den boze!
ze hebben op dat moment al zeer weing conditie en zijn verzwakt, dus eerst laten opknappen.
veel succes, hoop dat t goed komt, maar je leest t de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Knipoog

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 22:14

Ik ga deze week nog met de eigenaar het er over hebben. Ik ga iig proberen om der in een buitenbox te laten zetten. Of dat lukt is me al een raadsel maar dat moet wel te regelen zijn denk ik. Verder heb ik nog een vraagje aan jullie, waar kan je zaagsel of houtvezel/krullen kopen? per welke hoeveelheid gaat dat en hoe duur is dit?
Ik ga dan denk ik ook vragen of ze hier eventueel op zou mogen staan. Dit zal me wel even wat moeite kosten denk ik en of het me lukt is me een raadsel...
Nog een vraagje, mag zaagsel ook gewoon mee met de mestboer?
Ik hoop dat iemand deze vragen voor me kan beantwoorden.
Groetjes Ilona

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:57

ik haal het bv gewoon bij de boerenbond. Een pak kost tegen de 8 euro aan.
Hoe dat in zijn werk gaat:
Een stal van 3 bij 3 maakt men eerst leeg en vult men met 5 pakken zaagsel.
Dit houd men netjes elke dag bij door er alleen de drollen en hele natte plekken uit te halen. Normaal gesproken is 1 baal per week haalbaar.

Ik zelf heb inloopstallen. Nu met dit weer gooi ik er elke weekend een baal in en daarvan gooi ik een deel goed aan de kanten. Beetje vies haal ik er dan uit en halverwege de week haal ik de kanten naar binnen. Zo blijven mijn stallen schoon.

Ja ook dit kan op de mest hoop.

(ook ik heb een hummetje die een beetje kucht . Het bedrijf waar ik mijn krullen haal heeft meerdere soorten en ik vraag altijd naar krullen die het minst stoffen)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:27

ik zou je toch sterk willen adviseren om met je paardje naar een kliniek te gaan om een bronchoscopie te laten uitvoeren. dan gaan ze met een cameraatje zijn voorste luchtwegen in en kunnen ze precies zien wat er aan de hand is. Echt een uitkomst want dan krijgt hij de juiste medicatie!!!

Ik heb het met Gam ook gedaan omdat zijn problemen niet overgingen en mooi dat er na 2 maand klooien met antibiotica en sputolysin van de plaatselijke DA nog steeds ontstekingen in zijn voorste luchtwegen zaten!! Zonder camera blijft het gissen wat er zich in de luchtwegen afspeelt!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:37

Mijn zus haar merrie is nu ook3,5 en net een week hoestvrij. Ongeveer dan. Af en toe kucht ze nog wel.
Ook wij stonden op het punt te zeggen dat we haar in lieten slapen.
We hadden ook echt alles geprobeerd.
het begon erg onschuldig:
- hooi natmaken. Hielp niet;
- foenegriek, hielp niet.
- ventipulmin, hielp niet;
- bronchoscopie, bacterie op de longen
- antibiotica en nog een vies goedje, twee weken gegeven, hielp niet.
- prednisol, een kuurtje van 20 dagen en nu is ze eindelijk hoestvrij.
Hoest nog wel af en toe. Ze kon en kan 24u per dag buiten, de stal is ook goed geventileerd wanneer ze daar zou willen staan. Ze heeft krullen.
Wij kunnen niet meer verzinnen om nu te voorkomen dat het terug komt. Maar we hopen alleen maar dat het wegblijft.
Tot nu toe gaat het goed en we zijn haar nu weer langzam aan het oppakken omdat we eerst bezig waren met haar in te rijden.
We doen het rustig aan want we zijn al lang blij dat ons meiske weer wat beter is Haha!

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:07

Bij on heeft een haffie het ook wij geven haar nu nat hooi en het is stukken beter geworden veel suc6 ermee

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:11

Ik snap niet zo goed dat je je paard dagelijks 15 minuten moet longeren. Verward Wanneer bij ons een paard hoest krijgt hij RUST, frisse lucht en nat hooi. De rust is erg belangrijk (wel stappen, weidegang) omdat de longblaasjes beschadigt kunnen raken tijdens het "werk" wanneer hij hoest. Werk is ook 15 minuten longeren, want ook dan wordt de bloedsomloop gestimuleerd/ heeft hij meer zuurstof nodig in het bloed/ moet hij als het ware meer lucht door z'n longen laten stromen.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:53

Ik denk dat door een hoop mensen chronische bronchitis en dampigheid met elkaar verwisseld worden.

Chronische bronchitis betekent dat een paard gevoelig is op de luchtwegen en een ontsteking kan hebben die actief is en minder actief kan zijn. Op het moment dat de ontsteking niet actief is heeft je paard nergens last van.
Een chronische bronchitis hoeft dus niet erg te zijn, alleen op momenten dat hij actief aanwezig is.

Bij dampigheid echter zijn de blaasjes in de longen echt aangetast en krijg je van die zwaar ademende paarden die niet meer geschikt zijn voor het werk.

Overigens moet een paard met chronische bronchitis wel bewegen om de longblaasjes schoon te krijgen. Rust is achterhaald.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 15:21

Ik heb nu een week gestapt en de DA zei dat ik weer langzaamaan moest opbouwen omdat der bloedsomloop dan weer een beetje geactiveerd wordt. En als dit goed blijft gaan mag ik volgende week rustigaan opbouwen. Ze mag zich niet in het zweet werken want dan kan ze er weer een verkoudheid overheen krijgen.
Vandaag is ze overgeplaatst naar buitenbox. Ik hoop dat dit wat beter gaat.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:17

Fitzroy schreef:
Ik denk dat door een hoop mensen chronische bronchitis en dampigheid met elkaar verwisseld worden.

Chronische bronchitis betekent dat een paard gevoelig is op de luchtwegen en een ontsteking kan hebben die actief is en minder actief kan zijn. Op het moment dat de ontsteking niet actief is heeft je paard nergens last van.
Een chronische bronchitis hoeft dus niet erg te zijn, alleen op momenten dat hij actief aanwezig is.

Bij dampigheid echter zijn de blaasjes in de longen echt aangetast en krijg je van die zwaar ademende paarden die niet meer geschikt zijn voor het werk.

Overigens moet een paard met chronische bronchitis wel bewegen om de longblaasjes schoon te krijgen. Rust is achterhaald.


Waaraan wel moet worden toegevoegd dat het gevolg van chronische bronchitis vaak wel dampigheid is. Maw denk er niet te licht over...
Eenmaal dampig is meestal echt einde sportcarriere paard.

Dampigheid is overigens iets meer dan 'blaasjes die aangetast zijn'. Een dampig paard heeft zijn longen vol snot en andere rotzooi zitten, en dat kan alleen operatief (echt duur) verwijderd worden. Je kan je voorstellen dat hoe meer rotzooi in die longen zit, hoe minder adem het paard kan halen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 23:05

ja maar bij mijn paard zat amper slijm of snot in de longen dus dat is het denk ik niet. Het ligt aan der diepste luchtwegen...

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:06

ik zou als ik jou was ook es ursonne kruiden gaan gebruiken, ik hoor van meer en meer mensen dat hete cht helpt tegen allerlei kwaaltjes en ook die van jou!
probeer et eens of voer van de natuurlijke weg!
kijk ff in het topic wie is bekend met ursonne kruiden van mij!
groetjesss

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 04:40

Dees schreef:
Ik vind het nogal een uitspraak voor een dierenarts.... .

Verward Verward Verward , daar is die man toch voor? heeft hij jaren voor gestudeerd, dus ik mag aannemen dat hij dan wel weet waar hij het over heeft!

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 108 bezoekers